Het grote warmtepomp topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 29 jan 2024, 16:58

Elise schreef: 29 jan 2024, 07:47
Luco schreef: 29 jan 2024, 00:15 maar een wp moet ook 50 graden aankunnen toch?
Er zijn er zelfs die wel 75 graden aankunnen, vooral die met R290 als koudemiddel, bijvoorbeeld een Bosch compress 5800i.
Maar hoe hoger de temperatuur, hoe slechter de COP.



cop.jpg
Ja klopt, daarom heb ik de aanvoertemperatuur teruggeschroefd, volgend jaar kijken of het op 50 graden ook goed gaat, des te lager des te beter voor de wp.
Maar het moet ook wel comfortabel blijven.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Kadett » 29 jan 2024, 17:12

Luco schreef: 29 jan 2024, 16:58
Elise schreef: 29 jan 2024, 07:47
Luco schreef: 29 jan 2024, 00:15 maar een wp moet ook 50 graden aankunnen toch?
Er zijn er zelfs die wel 75 graden aankunnen, vooral die met R290 als koudemiddel, bijvoorbeeld een Bosch compress 5800i.
Maar hoe hoger de temperatuur, hoe slechter de COP.



cop.jpg
Ja klopt, daarom heb ik de aanvoertemperatuur teruggeschroefd, volgend jaar kijken of het op 50 graden ook goed gaat, des te lager des te beter voor de wp.
Maar het moet ook wel comfortabel blijven.
Door de ventilatoren onder de radiator kon bij mij de aanvoertemperatuur terug van 70 naar 55 graden en werd nog sneller warm.

Je hebt die kant en klare sets maar omdat bij mij de radiatoren uit het zicht zijn, grotere computer fans gebruikt. Werkt als een tiet en bijna geruisloos.

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 29 jan 2024, 19:25

Luco schreef: 29 jan 2024, 00:15
dave van marion schreef: 28 jan 2024, 23:09
Luco schreef: 28 jan 2024, 21:05 denk niet dat je dat gaat redden met alleen radiatoren, de aanvoer op 30 graden :-)
Als je 30 graden niet gaat reden met een buitentemperatuur van 15 graden
Dan ga je ook niet reden met 55 graden bij - 7 graden


Want je verliest van warmte is veel hoger bij -7 dan bij 15 graden
Dus ook meer vermogen nodig bij lagere buitentemperatuur is hoger watertemperatuur
met een hr gasketel kan je de aanvoer niet op 30 graden zetten met alleen radiatoren. Dan krijg je het echt niet warm, maar een wp moet ook 50 graden aankunnen toch?

Waarom zou het niet warm worden met 30 cv water bij een buitentemperatuur van 15
En wel warm worden met 55cv water bij een buitentemperatuur van -7

Je zult het verlies moeten aanvullen wat je naar buiten gaat

Best grappig om te zien hoe mensen wel ongestraft zo het cv water na beneden schroeven zonder dat ze weten wat ze doen
Als je woning is uit gelegt op 70/50 en je wilt dat terug naar 50/30 cv water dat als je het zelfde vermogen wilt je cv inhoud met 3 x zo groot
moet zijn

Hier een leuk stukje leesvoer
https://energiepionier.nl/juiste-radiat ... erwarming/

Als je de tabel goed begrijp en dan nog eens over de buitentemperatuurvoeler en waterzijdig inregelen denkt
En terug leest denk ik dat er wel iets op zijn plek valt
En dat je dan ook snapt waarom inregelen niet zo'n zin heeft eerder tegen je werkt
als je zorgt dat je water temperatuur begrenst word door de buitentemperatuur


Zijn ook wel koudemiddel die zo tot 180 graden kunnen r601a (isopentane)
Of 100 graden r717a (ammonia)

Alleen mogen deze stoffen niet gebruikt worden voor particulieren nog

Als je op een lagere temperatuur wilt stoken
Is dat op 2 manier mogelijk eigenlijk 1 je zult je verliest moeten composeren
Dat kan door of isoleren of zorgen voor meer water massa om je heen

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 29 jan 2024, 19:30

Kadett schreef: 29 jan 2024, 17:12
Luco schreef: 29 jan 2024, 16:58
Elise schreef: 29 jan 2024, 07:47
Er zijn er zelfs die wel 75 graden aankunnen, vooral die met R290 als koudemiddel, bijvoorbeeld een Bosch compress 5800i.
Maar hoe hoger de temperatuur, hoe slechter de COP.



cop.jpg
Ja klopt, daarom heb ik de aanvoertemperatuur teruggeschroefd, volgend jaar kijken of het op 50 graden ook goed gaat, des te lager des te beter voor de wp.
Maar het moet ook wel comfortabel blijven.
Door de ventilatoren onder de radiator kon bij mij de aanvoertemperatuur terug van 70 naar 55 graden en werd nog sneller warm.

Je hebt die kant en klare sets maar omdat bij mij de radiatoren uit het zicht zijn, grotere computer fans gebruikt. Werkt als een tiet en bijna geruisloos.
Klopt door de ventilator onder je radiatoren gaat het vermogen om hoog (denk aan een turbo)van je radiatoren
Waardoor je temperatuur van je water omlaag kan
Radson lever daar de ulow-e2 voor is compleet klaar
Jaga heeft daar de dbe voor

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 29 jan 2024, 19:36

dave van marion schreef: 29 jan 2024, 19:25
Luco schreef: 29 jan 2024, 00:15
dave van marion schreef: 28 jan 2024, 23:09

Als je 30 graden niet gaat reden met een buitentemperatuur van 15 graden
Dan ga je ook niet reden met 55 graden bij - 7 graden


Want je verliest van warmte is veel hoger bij -7 dan bij 15 graden
Dus ook meer vermogen nodig bij lagere buitentemperatuur is hoger watertemperatuur
met een hr gasketel kan je de aanvoer niet op 30 graden zetten met alleen radiatoren. Dan krijg je het echt niet warm, maar een wp moet ook 50 graden aankunnen toch?

Waarom zou het niet warm worden met 30 cv water bij een buitentemperatuur van 15
En wel warm worden met 55cv water bij een buitentemperatuur van -7

Je zult het verlies moeten aanvullen wat je naar buiten gaat

Best grappig om te zien hoe mensen wel ongestraft zo het cv water na beneden schroeven zonder dat ze weten wat ze doen
Als je woning is uit gelegt op 70/50 en je wilt dat terug naar 50/30 cv water dat als je het zelfde vermogen wilt je cv inhoud met 3 x zo groot
moet zijn

Hier een leuk stukje leesvoer
https://energiepionier.nl/juiste-radiat ... erwarming/

Als je de tabel goed begrijp en dan nog eens over de buitentemperatuurvoeler en waterzijdig inregelen denkt
En terug leest denk ik dat er wel iets op zijn plek valt
En dat je dan ook snapt waarom inregelen niet zo'n zin heeft eerder tegen je werkt
als je zorgt dat je water temperatuur begrenst word door de buitentemperatuur


Zijn ook wel koudemiddel die zo tot 180 graden kunnen r601a (isopentane)
Of 100 graden r717a (ammonia)

Alleen mogen deze stoffen niet gebruikt worden voor particulieren nog

Als je op een lagere temperatuur wilt stoken
Is dat op 2 manier mogelijk eigenlijk 1 je zult je verliest moeten composeren
Dat kan door of isoleren of zorgen voor meer water massa om je heen
Dat is precies wat ik gedaan heb, de woning bouwkundig aangepast en goed geisoleerd, dus nu langzaam aan de aanvoertemperatuur omlaag, de cv is ontworpen in de jaren 70 voor een ongeisoleerde woning, nu is die goed geisoleerd en zijn de radiatoren dus overbemeten, dus kan de temperatuur omlaag, maar een radiator kan maar een bepaalde hoeveelheid warmte afstaan, bij 55 graden aanvoertemperatuur zal de maximale temperatuur van de radiator misschien 45 graden zijn, en dat gaat prima, wordt nog redelijk snel warm, ook bij -5 nog.

Maar een aanvoertemperatuur van 30 graden kan alleen als je heel veel oppervlakte hebt om af te stralen, vloerverwarming dus en die hebben we niet, 30 graden aanvoer op de radiatoren is gewoon niet voldoende, maar waarom zou je naar 30 graden willen?
Want je zegt dat het kan maar legt niet uit hoe dat dan zou moeten?
Ja nog veel meer radiatoren ophangen of vloerverwarming aanleggen, maar dat is juist niet wat we willen, we moeten het doen met de radiatoren die nu in huis hangen.

Een wp kan prima 50 graden aanvoer aan en dan is de cop nog gewoon goed.

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door mark123 » 29 jan 2024, 20:17

Je kan ook de temperatuur verlagen icm heatbooster producten op traditionele radiatoren. Er zijn hele topics over vol geschreven, Jaga verkoopt ze (DBE) maar is ook zelf te knutselen voor veel minder.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 29 jan 2024, 20:23

Ja, klopt, is ook nog een optie, maar juist al die verschillende verhalen van installateurs, doe het zelvers, eigen ervaringen in mijn werk, weerhouden me er nu nog van om over te stappen, de verhalen zijn te tegenstrijdig, zelfs de leveranciers zeggen telkens wat anders, en helaas zijn er meer negatieve dan positieve ervaringen van particulieren.

Op zakelijk vlak (grote installaties) zijn er best goede installateurs, maar op het gebied van bestaande woningen houd het niet over.
En ik wil best 10 of 15k investeren, maar dan wil ik wel zeker weten dat het goed werkt.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 29 jan 2024, 20:42

Luco schreef: 29 jan 2024, 19:36 Een wp kan prima 50 graden aanvoer aan en dan is de cop nog gewoon goed.
Definieer goed en op basis waarvan kom je tot de conclusie dat het goed is?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 29 jan 2024, 20:54

Elise schreef: 29 jan 2024, 20:42
Luco schreef: 29 jan 2024, 19:36 Een wp kan prima 50 graden aanvoer aan en dan is de cop nog gewoon goed.
Definieer goed en op basis waarvan kom je tot de conclusie dat het goed is?
Dat is lastig te definieren, voor mij is een gemiddelde van een cop 3 goed genoeg, maar dat is ook afhankelijk van het weer, maar als ik dat haal ben ik tevreden, dat is ook weer voor iedereen anders, ik wacht nog wel even tot er meer ervaring is in bestaande woningen.

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 29 jan 2024, 21:04

Elise schreef: 29 jan 2024, 20:42
Luco schreef: 29 jan 2024, 19:36 Een wp kan prima 50 graden aanvoer aan en dan is de cop nog gewoon goed.
Definieer goed en op basis waarvan kom je tot de conclusie dat het goed is?

En daar gaat het nu echt mis
Een wp is NIETgemaakt voor 50 graden water

Maar goed ik heb met mijn 18 jaar in de warmtepomp helemaal geen ervaring
Dus ik hou er ook nu over op even goede vrienden

Mocht je ooit zover zijn dat je problemen hebt met je wp stuur maar een berichtje dan los ik het op :mrgreen: :mrgreen:

Ps een cop van 3 is niet goed kun je beter gas houden omslagpunt ligt op 2,75 cop

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 29 jan 2024, 21:16

Luco schreef: 29 jan 2024, 20:54
Elise schreef: 29 jan 2024, 20:42
Luco schreef: 29 jan 2024, 19:36 Een wp kan prima 50 graden aanvoer aan en dan is de cop nog gewoon goed.
Definieer goed en op basis waarvan kom je tot de conclusie dat het goed is?
Dat is lastig te definieren, voor mij is een gemiddelde van een cop 3 goed genoeg, maar dat is ook afhankelijk van het weer, maar als ik dat haal ben ik tevreden, dat is ook weer voor iedereen anders, ik wacht nog wel even tot er meer ervaring is in bestaande woningen.
Ik denk dat het niet zo lastig is om te definiëren, want alles valt of staat met je terugverdientijd.
En als je dan met COP 3 (als je dat al haalt met 50 graden, zie de grafieken die ik geplaatst heb) ruim 33% meer aan stroom erdoorheen jaagt, dan wordt het ineens heel lastig om een installatie nog terug te verdienen.

Ik heb voor mijzelf een hele spreadsheet gemaakt (jaja, ik ben van de cijfertjes) om te zien hoe lang het duurt voordat ik de installatie terug verdiend heb voor verschillende COP waarden. Wellicht is het een idee om dat voor jezelf ook eens uit te zoeken.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 29 jan 2024, 21:19

dave van marion schreef: 29 jan 2024, 21:04 Ps een cop van 3 is niet goed kun je beter gas houden omslagpunt ligt op 2,75 cop
Ik hoop dat ik met de Nibe cop 4 gemiddeld ga halen, dat is in ieder geval wel het streven.
Ga ook aparte kWh meters ertussen zetten, zodat ik precies weet hoeveel de WP en de binnenunit verbruiken.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 29 jan 2024, 21:28

dave van marion schreef: 29 jan 2024, 21:04
Elise schreef: 29 jan 2024, 20:42
Luco schreef: 29 jan 2024, 19:36 Een wp kan prima 50 graden aanvoer aan en dan is de cop nog gewoon goed.
Definieer goed en op basis waarvan kom je tot de conclusie dat het goed is?

En daar gaat het nu echt mis
Een wp is NIETgemaakt voor 50 graden water

Maar goed ik heb met mijn 18 jaar in de warmtepomp helemaal geen ervaring
Dus ik hou er ook nu over op even goede vrienden

Mocht je ooit zover zijn dat je problemen hebt met je wp stuur maar een berichtje dan los ik het op :mrgreen: :mrgreen:

Ps een cop van 3 is niet goed kun je beter gas houden omslagpunt ligt op 2,75 cop
Daarom zeg ik ook dat er teveel verschillende verhalen komen van installateurs en leveranciers, en ik weet ook dat des te lager de aanvoer des te hoger de cop van een wp, maar bij ons is de installatie zoals die nu is de beperkende factor, en die ga ik dus niet aanpassen, want dan ben ik op slopershoogte. dus als ik break even zou draaien ipv nu op gas vind ik het al prima, heb stroom over en je bent je vastrecht gas dan ook kwijt, ik hoef er geen financieel voordeel uit te halen (al is dat wel meegenomen)

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 29 jan 2024, 21:30

Elise schreef: 29 jan 2024, 21:19
dave van marion schreef: 29 jan 2024, 21:04 Ps een cop van 3 is niet goed kun je beter gas houden omslagpunt ligt op 2,75 cop
Ik hoop dat ik met de Nibe cop 4 gemiddeld ga halen, dat is in ieder geval wel het streven.
Ga ook aparte kWh meters ertussen zetten, zodat ik precies weet hoeveel de WP en de binnenunit verbruiken.


Wat word je aanvoer temperatuur bij -10 ?
Volgens mij zit er ook een kwh meter op de binnendeel
En word buitendeel gevoed vanuit binnendeel
Ook zitten er 3 spoelen bij voor fase metingen hoeveel hij per fase mag belasten( Dynamic Load Balancing)
Zorg voor data kabel uit de meterkast 2x

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 29 jan 2024, 21:36

Luco schreef: 29 jan 2024, 21:28
dave van marion schreef: 29 jan 2024, 21:04
Elise schreef: 29 jan 2024, 20:42
Definieer goed en op basis waarvan kom je tot de conclusie dat het goed is?

En daar gaat het nu echt mis
Een wp is NIETgemaakt voor 50 graden water

Maar goed ik heb met mijn 18 jaar in de warmtepomp helemaal geen ervaring
Dus ik hou er ook nu over op even goede vrienden

Mocht je ooit zover zijn dat je problemen hebt met je wp stuur maar een berichtje dan los ik het op :mrgreen: :mrgreen:

Ps een cop van 3 is niet goed kun je beter gas houden omslagpunt ligt op 2,75 cop
Daarom zeg ik ook dat er teveel verschillende verhalen komen van installateurs en leveranciers, en ik weet ook dat des te lager de aanvoer des te hoger de cop van een wp, maar bij ons is de installatie zoals die nu is de beperkende factor, en die ga ik dus niet aanpassen, want dan ben ik op slopershoogte. dus als ik break even zou draaien ipv nu op gas vind ik het al prima, heb stroom over en je bent je vastrecht gas dan ook kwijt, ik hoef er geen financieel voordeel uit te halen (al is dat wel meegenomen)
Hoeveel stroom heb je over ?
En wat is volgens jou idee wat een wp gebruik

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 29 jan 2024, 21:57

dave van marion schreef: 29 jan 2024, 21:36
Luco schreef: 29 jan 2024, 21:28
dave van marion schreef: 29 jan 2024, 21:04


En daar gaat het nu echt mis
Een wp is NIETgemaakt voor 50 graden water

Maar goed ik heb met mijn 18 jaar in de warmtepomp helemaal geen ervaring
Dus ik hou er ook nu over op even goede vrienden

Mocht je ooit zover zijn dat je problemen hebt met je wp stuur maar een berichtje dan los ik het op :mrgreen: :mrgreen:

Ps een cop van 3 is niet goed kun je beter gas houden omslagpunt ligt op 2,75 cop
Daarom zeg ik ook dat er teveel verschillende verhalen komen van installateurs en leveranciers, en ik weet ook dat des te lager de aanvoer des te hoger de cop van een wp, maar bij ons is de installatie zoals die nu is de beperkende factor, en die ga ik dus niet aanpassen, want dan ben ik op slopershoogte. dus als ik break even zou draaien ipv nu op gas vind ik het al prima, heb stroom over en je bent je vastrecht gas dan ook kwijt, ik hoef er geen financieel voordeel uit te halen (al is dat wel meegenomen)
Hoeveel stroom heb je over ?
En wat is volgens jou idee wat een wp gebruik

Ik heb zon 3 tot 5000 kw over nu.

Verbruik van een wp is natuurlijk geheel afhankelijk van het gebruik, doe je er hetzelfde mee als een cv is die zuiniger (mits natuurlijk goed uitgerekend en ingeregeld/geplaatst)
Maar wat ik vaak zie is dat mensen de thermostaat zomers ook gewoon op 20 graden laten staan en dan gaat die koelen en dan klagen ze dat die niet goedkoper is dan een cv, nee dat klopt, maar u gebruikt hem ook anders :-)

Verder heb ik al de gekste oplossingen gezien, waarvan ik dan denk, hoe verzinnen ze het en hoeveel verstand hebben ze er daadwerkelijk van als je dit verzint bv:
complete installatie in een soort nep schoorsteen op een pannendak waar de gehele installatie inzit (dan denk ik gelijk, ja das handig als er wat mee is, moet je een steiger bouwen voor onderhoud en reparatie)
soort box in/op je dak waar alles inzit en die kan je dan omklappen (dan denk ik gelijk, ja leuk, maar wat kost zon constructie in een bestaand dak maken, leuk voor nieuwbouw maar volgens mij zijn er meer bestaande woningen dan nieuwbouw woningen.

Deze leveranciers beweerden beiden dat ze een wp hebben die makkelijk 70 graden kan doen en dat de cop dan gewoon gemiddeld 4 is (dan denk ik yeah right)

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 29 jan 2024, 22:19

Een wp zal zo'n 3tot 4000kw nemen
Koeling is bij de meeste luchtmachines niet automatisch moet je zelf aan zetten (is een bewuste keuze om energie te vernietigen en extra slijtage)

Ook vind ik dat een luchtmachine niet gemaakte is om te koelen slecht rendement en sneller je wp stuk kun je beter airco's nemen
Of een bron gebonden machine is veel zuiger in gebruik

Maar als zo vrij mag zijn wat voor werk doe je ?
Omdat je schrijft wat ik vaak zie is dat mensen en dat je installateurs en leveranciers verschillende verhalen hoort

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 29 jan 2024, 22:34

dave van marion schreef: 29 jan 2024, 22:19 Een wp zal zo'n 3tot 4000kw nemen
Koeling is bij de meeste luchtmachines niet automatisch moet je zelf aan zetten (is een bewuste keuze om energie te vernietigen en extra slijtage)

Ook vind ik dat een luchtmachine niet gemaakte is om te koelen slecht rendement en sneller je wp stuk kun je beter airco's nemen
Of een bron gebonden machine is veel zuiger in gebruik

Maar als zo vrij mag zijn wat voor werk doe je ?
Omdat je schrijft wat ik vaak zie is dat mensen en dat je installateurs en leveranciers verschillende verhalen hoort
Ik zit in het planmatige onderhoud als technisch manager (voor gemeenten/beleggers en corporaties), dus nu ook de verduurzaming en al diverse panden in onderhoud gehad met warmtepompen, meestal met 1 of meerdere bronnen, ik zou hier ook een bron kunnen doen, maar dat is wel weer wat duurder qua aanschaf. er hangen hier ook drie aircos trouwens voor het koelen.

Heb bv een kantoorpand gehad van ruim 35000 m2 met een wp, vanaf installatie zo slecht afgesteld en ingeregeld dat er gewoon toch nog een paar 1000m3 gas per maand doorheen ging.
Nieuwe installateur gekozen en na uitlezen, testen en aanpassen was het gasverbruik het jaar daarop 0
zoveel verschil zit er dus tussen de installateurs

gemeentewerf gehad waarvan vanaf dag 1 (nieuwbouw) het zomers te warm was en swinters te koud, adviseur erbij, installateur erbij, kregen het niet opgelost.
Nog een installateur erbij, bleek gewoon de hele installatie verkeerd geengineerd te zijn, nu nieuwe installatie geinstalleerd (180K) en nu werkt het, bron was ook een puinhoop. (was pas 10 jaar oud)
Daar zitten ook veel cowboys tussen

maurizio
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75, AR105 spider, M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door maurizio » 30 jan 2024, 09:50

Titel veranderen in het het grote WP bespaar/opbrengst topic? :blink:

Een voorbeeld hoe ik het nu uitvogel voor ons nieuwe huis (afgelopen jaar ingetrokken).
'70 vrijstaand (169m2) voor de winter nog flink aan na-isolatie gedaan.
Doel is gasloos.

Vorige huis (door ons flink nageisiloeerd '50, 140m2), een hybride WP 5[kW] geinstalleeerd, met de oorspronkelijke radiatoren (plus ventilatoren) en na veel tweaken >90% verwarming alleen met WP.
Veel geleerd over WP/verwarming afstellen en de slotconclusie dat het WP vermogen net te klein was voor gasloos.

Bij het huidige huis, heb ik de 3j oude CV ketel op maximum vermogen begrensd 6.9 [kW] (minimum wat in te stellen is).
De radiatoren waterzijdig ingeregeld en weer voorzien van ventilatoren.
Een modulerende CV thermostaat aangebracht, waar je een buitentemperatuurafhankelijke stooklijn (aanvoer temperatuur) kan instellen.
Huidige status: Aanvoertemp 27* bij 20* buitentemp en 45* bij -10*C.

En dat werkt heel goed.
Bij de lage buitentemperaturen enkele weken terug stond de CV continue als een dieseltje met een lage aanvoertemp ~40* te branden en had runs van >4u. Bij de echt lage buitentemp trekt de CV het nu net niet meer om de nachtverlaging te compenseren. Duurt >3u om het huis weer op 19*C te krijgen

Lage temperatuurverwarming aanbrengen is de volgende stap, wat het uiteindelijke rendement (COP) van de WP ten goede zal komen.
Maar dat verandert niets aan het benodigde vermogen.
De energie die er nu in moet (met de CV en radiatoren) om de verliezen te compenseren, blijft gelijk.

Resume: Na deze winter heb ik een duidelijk beeld van het benodigde WP vermogen (nog wat corrigeren met het graaddagen gemiddelde van de laatste 10 jaar ofzo ).
Laatst gewijzigd door maurizio op 30 jan 2024, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 30 jan 2024, 11:51

maurizio schreef: 30 jan 2024, 09:50 Vorige huis (door ons flink nageisiloeerd '50, 140m2), een hybride WP 5[kW] geinstalleeerd, met de oorspronkelijke radiatoren (plus ventilatoren) en na veel tweaken >90% verwarming alleen met WP.
Veel geleerd over WP/verwarming afstellen en de slotconclusie dat het WP vermogen net te klein was voor gasloos.
Ik heb hier ook bewust voor een kleinere wp gekozen waar als het echt nodig is de binnenunit kan bijspringen tot max 9kw (wel tegen cop 1). Maar dat zal alleen van toepassing zijn als het heel erg koud is en dan kan ik ook altijd de houtkachel nog een schop geven.

Verder mooi om je ervaring te lezen :thumbup:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Eeuwe » 30 jan 2024, 12:51

Is iemand hier bekend met CV tunen? Dit topic heeft mijn interesse al lange tijd, maar het is voor mij best wel een beetje abracadabra om zoiets 100% goed in de praktijk te brengen.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2180912

maurizio
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75, AR105 spider, M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door maurizio » 30 jan 2024, 12:58

Eeuwe schreef: 30 jan 2024, 12:51 Is iemand hier bekend met CV tunen? Dit topic heeft mijn interesse al lange tijd, maar het is voor mij best wel een beetje abracadabra om zoiets 100% goed in de praktijk te brengen.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2180912
Waterzijding inregelen en CV tunen is in principe wat ik gedaan heb.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 30 jan 2024, 13:19

Heel interessant weer allemaal. Begint allemaal langzaam in te dalen deze info. Ben ook voornemens om voor een WP te gaan, twijfel nog sterk tussen all-electric of niet. Ruimte genoeg voor boiler etc, lage temp verwarming ook al getest en volstaat prima, maar wil zeker niet op gemak/comfort inleveren. Dus ik lees nog ff lekker mee :)

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 30 jan 2024, 18:20

maurizio schreef: 30 jan 2024, 09:50 Titel veranderen in het het grote WP bespaar/opbrengst topic? :blink:

Een voorbeeld hoe ik het nu uitvogel voor ons nieuwe huis (afgelopen jaar ingetrokken).
'70 vrijstaand (169m2) voor de winter nog flink aan na-isolatie gedaan.
Doel is gasloos.

Vorige huis (door ons flink nageisiloeerd '50, 140m2), een hybride WP 5[kW] geinstalleeerd, met de oorspronkelijke radiatoren (plus ventilatoren) en na veel tweaken >90% verwarming alleen met WP.
Veel geleerd over WP/verwarming afstellen en de slotconclusie dat het WP vermogen net te klein was voor gasloos.

Bij het huidige huis, heb ik de 3j oude CV ketel op maximum vermogen begrensd 6.9 [kW] (minimum wat in te stellen is).
De radiatoren waterzijdig ingeregeld en weer voorzien van ventilatoren.
Een modulerende CV thermostaat aangebracht, waar je een buitentemperatuurafhankelijke stooklijn (aanvoer temperatuur) kan instellen.
Huidige status: Aanvoertemp 27* bij 20* buitentemp en 45* bij -10*C.

En dat werkt heel goed.
Bij de lage buitentemperaturen enkele weken terug stond de CV continue als een dieseltje met een lage aanvoertemp ~40* te branden en had runs van >4u. Bij de echt lage buitentemp trekt de CV het nu net niet meer om de nachtverlaging te compenseren. Duurt >3u om het huis weer op 19*C te krijgen

Lage temperatuurverwarming aanbrengen is de volgende stap, wat het uiteindelijke rendement (COP) van de WP ten goede zal komen.
Maar dat verandert niets aan het benodigde vermogen.
De energie die er nu in moet (met de CV en radiatoren) om de verliezen te compenseren, blijft gelijk.

Resume: Na deze winter heb ik een duidelijk beeld van het benodigde WP vermogen (nog wat corrigeren met het graaddagen gemiddelde van de laatste 10 jaar ofzo ).
Nu je dus stookt op buitentemperatuur doe je niks met de interne cv regeling en kijk je alleen naar aanvoerwater
Dan kan je ook de inregelen wat je gedaan hebt wel weer open zeten dan komt er meer vermogen van de radiatoren af
En kun je een lagere temperatuur voeren op je aanvoer de delta t mag dan Rustig tussen de 2en5 graden zijn ( vind je wp ook fijn )

Waterzijdig inregelen heeft alleen zin in als je de cv ketel regelen houdt en die werkt met delta t van 20 graden
Als dan te snel warm water terug komt gaat hij de aanvoer omhoog gooien en dan zit je zo boven het condensatie punt van de ketel
En heb je weer een ouderwetse cv ketel uit 1800 of zo :mrgreen:

Met een buitenvoeler wil het max uit je radiatoren hebben kijk maar eens in tabel een stukje terug met vermogen en aanvoer en retour temperatuur


Wp zit altijd en elektrische element deze kun je gewoon inzetten met de koude dagen doet hij vanzelf
Daardoor kun je hem ook kleinere selecteren

Tevens als je boven de 10kw uit komt ben je verplicht elk jaar je koudemiddel te controleren hangt wat van gas al maar 5ton co2

Zou zelf ook 20 buiten dan cv 20graden water

Je bent heel goed op weg maar zit meer in :swinging: :swinging: :swinging:

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 30 jan 2024, 18:39

Eeuwe schreef: 30 jan 2024, 12:51 Is iemand hier bekend met CV tunen? Dit topic heeft mijn interesse al lange tijd, maar het is voor mij best wel een beetje abracadabra om zoiets 100% goed in de praktijk te brengen.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2180912

Zeker ervaring mee zelfs nog een Europese cursus van gehad

Cv ketel regelen is dat ie een delta t van 20 wil houden
Dus komt water te snel terug gaat de ketel op toeren met water temperatuur en kom je te snel boven je hr gebied uit

Alles open en dan zorgen voor een verschil van 20 graden op aan en afvoer daar komt het op neer
Daar is ook tevens de radiatoren op geselecteerd tijdens de bouw van de woning/ gebouw op 70/50 water bij -10

Als je dat gedaan heb kun je de helft weer dicht draaien wat je anders ook hebt en dan klopt er ineens niks meer van wat je ingeregeld hebt :duh: :duh: omdat er dan meer volume over de rest stroomt

Leuk hè :mrgreen: :mrgreen:

Daarom zeg ik ook altijd als je echt wilt besparen dan met een buitenvoeler
En de kamerthermostaat als master en water temperatuur regelen op buitenvoeler
Dan kun je alles op zeten en komt er meer vermogen van je radiatoren af wat nodig is en kan je water nog iets lager

Zie tabel eerder over afgifte radiatoren

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Eric Z, Jaws, jos_br en 63 gasten