Het grote warmtepomp topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Het grote warmtepomp topic

Bericht door dave van marion » 27 jan 2024, 22:21

☝️👍👍 zo is het en niet anders wp en airco een cop van 4 ongeveer kom je op 80cent vs 1,40 voor gas

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 28 jan 2024, 08:40

dave van marion schreef: 27 jan 2024, 22:21 ☝️👍👍 zo is het en niet anders wp en airco een cop van 4 ongeveer kom je op 80cent vs 1,40 voor gas
Ha dave, komende week wordt de wp hier geleverd. Het is een Nibe geworden, die we van het voorjaar gaan installeren.
Nog bedankt voor je tips en adviezen :thumbup:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 28 jan 2024, 09:20

Elise schreef: 28 jan 2024, 08:40
dave van marion schreef: 27 jan 2024, 22:21 ☝️👍👍 zo is het en niet anders wp en airco een cop van 4 ongeveer kom je op 80cent vs 1,40 voor gas
Ha dave, komende week wordt de wp hier geleverd. Het is een Nibe geworden, die we van het voorjaar gaan installeren.
Nog bedankt voor je tips en adviezen :thumbup:
Ben wel benieuwd naar hoe moeilijk het nu is en hoe het gaat werken, hou ons op de hoogte.

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 28 jan 2024, 09:53

Luco schreef: 28 jan 2024, 09:20 Ben wel benieuwd naar hoe moeilijk het nu is en hoe het gaat werken, hou ons op de hoogte.
Hoe moeilijk als het is, is afhankelijk van hoe complex je configuratie is.
Ik leefde altijd in de veronderstelling dat ik een (groot) buffervat nodig had, met het idee dit overdag te verwarmen om die opgeslagen warmte dan 's avonds/s' nachts te verbruiken. Totdat ik de gouden opmerking van Dave kreeg "je vloerverwarming is je buffervat" wat voor mij een heel andere zienswijze heeft gegeven. Daarmee aan de slag gegaan en juist gekozen voor een iets kleinere warmtepomp, en dus lagere modulatie, die wel mooie lange runs kan maken zonder dat ik een extern buffervat nodig heb.
Maar heb je een configuratie met een extern buffervat, dan zijn er meerdere mogelijkheden om dat buffervat te plaatsen. Krijg je te maken met dat 'hydraulisch neutraal' geneuzel en wordt het allemaal ineens een flink stuk complexer.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 28 jan 2024, 10:44

Elise schreef: 28 jan 2024, 09:53
Luco schreef: 28 jan 2024, 09:20 Ben wel benieuwd naar hoe moeilijk het nu is en hoe het gaat werken, hou ons op de hoogte.
Hoe moeilijk als het is, is afhankelijk van hoe complex je configuratie is.
Ik leefde altijd in de veronderstelling dat ik een (groot) buffervat nodig had, met het idee dit overdag te verwarmen om die opgeslagen warmte dan 's avonds/s' nachts te verbruiken. Totdat ik de gouden opmerking van Dave kreeg "je vloerverwarming is je buffervat" wat voor mij een heel andere zienswijze heeft gegeven. Daarmee aan de slag gegaan en juist gekozen voor een iets kleinere warmtepomp, en dus lagere modulatie, die wel mooie lange runs kan maken zonder dat ik een extern buffervat nodig heb.
Maar heb je een configuratie met een extern buffervat, dan zijn er meerdere mogelijkheden om dat buffervat te plaatsen. Krijg je te maken met dat 'hydraulisch neutraal' geneuzel en wordt het allemaal ineens een flink stuk complexer.

Ja elke woning is anders, maar hoe het bevalt ed vind ik net zo belangrijk.
Technisch is alles op te lossen, ik heb zeker een buffervat nodig.

Jammer dat er hier nog weinig ervaringen zijn met installateurs.

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 28 jan 2024, 15:14

Luco schreef: 28 jan 2024, 10:44
Elise schreef: 28 jan 2024, 09:53
Luco schreef: 28 jan 2024, 09:20 Ben wel benieuwd naar hoe moeilijk het nu is en hoe het gaat werken, hou ons op de hoogte.
Hoe moeilijk als het is, is afhankelijk van hoe complex je configuratie is.
Ik leefde altijd in de veronderstelling dat ik een (groot) buffervat nodig had, met het idee dit overdag te verwarmen om die opgeslagen warmte dan 's avonds/s' nachts te verbruiken. Totdat ik de gouden opmerking van Dave kreeg "je vloerverwarming is je buffervat" wat voor mij een heel andere zienswijze heeft gegeven. Daarmee aan de slag gegaan en juist gekozen voor een iets kleinere warmtepomp, en dus lagere modulatie, die wel mooie lange runs kan maken zonder dat ik een extern buffervat nodig heb.
Maar heb je een configuratie met een extern buffervat, dan zijn er meerdere mogelijkheden om dat buffervat te plaatsen. Krijg je te maken met dat 'hydraulisch neutraal' geneuzel en wordt het allemaal ineens een flink stuk complexer.

Ja elke woning is anders, maar hoe het bevalt ed vind ik net zo belangrijk.
Technisch is alles op te lossen, ik heb zeker een buffervat nodig.

Jammer dat er hier nog weinig ervaringen zijn met installateurs.

Hihihi zit zelf al 18 jaar in de warmtepomp en alles wel eens mee gemaakt
Van horizontaal toy verticale grondbronnen tot een boot met romp wisselaar en luchtwisselaars
Mocht je iets willen weten meschien kan ik helpen

Gr dave

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 28 jan 2024, 15:20

Elise schreef: 28 jan 2024, 08:40
dave van marion schreef: 27 jan 2024, 22:21 ☝️👍👍 zo is het en niet anders wp en airco een cop van 4 ongeveer kom je op 80cent vs 1,40 voor gas
Ha dave, komende week wordt de wp hier geleverd. Het is een Nibe geworden, die we van het voorjaar gaan installeren.
Nog bedankt voor je tips en adviezen :thumbup:
Goede keuze krijg je geen spijt van

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 28 jan 2024, 15:34

dave van marion schreef: 28 jan 2024, 15:14
Hihihi zit zelf al 18 jaar in de warmtepomp en alles wel eens mee gemaakt
Van horizontaal toy verticale grondbronnen tot een boot met romp wisselaar en luchtwisselaars
Mocht je iets willen weten meschien kan ik helpen

Gr dave
doe ik als we zover zijn :thumbup:

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Kadett » 28 jan 2024, 15:37

dave van marion schreef: 28 jan 2024, 15:14


Hihihi zit zelf al 18 jaar in de warmtepomp en alles wel eens mee gemaakt
Van horizontaal toy verticale grondbronnen tot een boot met romp wisselaar en luchtwisselaars
Mocht je iets willen weten meschien kan ik helpen

Gr dave
Waarom zou je alsnog geen buffervat willen hebben bij vloerverwarming? Is dat afhankelijk hoe goed de betreffende woning geisoleerd is? Want vloerverwarming wil je dag rond dezelfde temperatuur hebben toch. Wat s nachts langzaam weg trekt en je dan geen profijt van zonnepanelen hebt. Of wegen de extra kosten niet op tegen de extra energie kosten?

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 28 jan 2024, 17:40

Kadett schreef: 28 jan 2024, 15:37 Waarom zou je alsnog geen buffervat willen hebben bij vloerverwarming? Is dat afhankelijk hoe goed de betreffende woning geisoleerd is? Want vloerverwarming wil je dag rond dezelfde temperatuur hebben toch. Wat s nachts langzaam weg trekt en je dan geen profijt van zonnepanelen hebt. Of wegen de extra kosten niet op tegen de extra energie kosten?
Je kunt een buffervat op 2 manieren bekijken.
1.) Als een opslag van energie die je overdag vult en 's avonds en 's nachts kunt gebruiken. Als de WP dan overdag met zonnepanelen van elektra wordt voorzien zou dit een aardige oplossing kunnen zijn. Betekent wel dat je een heel groot vat moet hebben wil dit zoden aan de dijk zetten. Denk aan een vat van 250 liter ofzo.

2.) Als een buffer voor de WP, zodat deze zijn energie kwijt kan.
Wat je wilt is dat een WP lange runs maakt, iedere keer starten/stoppen (zoals een CV ketel) is funest voor de levensduur van een wp. Levert de wp veel vermogen en kan hij dit niet kwijt in de vloerverwarming, dan dient het buffervat om alsnog die energie kwijt te kunnen zodat de wp respectabele runs kan maken. Denk aan een vat van bijvoorbeeld 50 liter.
Onderstaande plaatje laat mooi zien wat het (minimale~maximale) vermogen is wat betreffende wp levert bij een bepaalde buitentemperatuur.

Algemeen, buffervat betekent ook weer een extra pomp in het systeem moet worden opgenomen (= extra kosten & stroomverbruik) en heeft als nadeel dat het afregelen van de wp veel lastiger is geworden.

Meer info: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
wp.jpg
wp.jpg (55.99 KiB) 1470 keer bekeken

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Kadett » 28 jan 2024, 18:46

Ook in ene duidelijk waarom je een specifieke berekening moet hebben qua afgifte vermogen. En ook waarom goede isolatie een must is. Bij mij schiet de CV om de 20min aan omdat alle warmte weglekt.

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 28 jan 2024, 19:00

Kadett schreef: 28 jan 2024, 15:37
dave van marion schreef: 28 jan 2024, 15:14


Hihihi zit zelf al 18 jaar in de warmtepomp en alles wel eens mee gemaakt
Van horizontaal toy verticale grondbronnen tot een boot met romp wisselaar en luchtwisselaars
Mocht je iets willen weten meschien kan ik helpen

Gr dave
Waarom zou je alsnog geen buffervat willen hebben bij vloerverwarming? Is dat afhankelijk hoe goed de betreffende woning geisoleerd is? Want vloerverwarming wil je dag rond dezelfde temperatuur hebben toch. Wat s nachts langzaam weg trekt en je dan geen profijt van zonnepanelen hebt. Of wegen de extra kosten niet op tegen de extra energie kosten?
Waarom zou je s nachts willen verwarmen als je ligt te slapen ?
Die vraag moet je je eerst stellen omdat iedereen dat roept dat dat moet met vloerverwarming ?
Geld ook met een cv ketel trouwens
Waarom wil je het water van de verwarming heter maken als wat je verliest aan warmte naar buiten ?

Je moet zorgen dat je water niet heter word als dat je nodig hebt
door middel van een buitenvoeler en dan sturen op vraag en dat hij begrensd word door de buitentemperatuur
Dan zit je op een punt dat je niet zuiniger kunt

Bij een wp met buitendeel (luchtwarmtepomp)
Heb je met je bron te maken dat is de buitentemperatuur en die is het kouds bij zon opkomst
Hoe groter het verschil tussen bron en afgifte systeem hoe slechter de cop (zie in het tabel van de vorige post)

Dan kun je hem beter later aan zeten 1 kw in en 3kw uit( lage buitentemperatuur) of 1kw in en 4,5 kw uit( hogere buitentemperatuur )

Stof om een goed over na te denken is plaats van internet te volgen :blink:

Dan hebben het niet eens over inregelen gehad :crazy: :crazy:
Klopt ook niet helemaal wat er zo op internet staat
Als ik daar over begin heb ik gelijk iedereen over mij heen :whistle: :whistle:

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 28 jan 2024, 19:07

Kadett schreef: 28 jan 2024, 18:46 Ook in ene duidelijk waarom je een specifieke berekening moet hebben qua afgifte vermogen. En ook waarom goede isolatie een must is. Bij mij schiet de CV om de 20min aan omdat alle warmte weglekt.

Ik huis uit 1800 met maar 5 piepschuim als isolatie
En verbruik 2500kw aan stroom voor verwarming en koeling (koeling met aircos)

Is niet erg als ie de hele tijd aan staan
Deed ie vroeger 8 jaar terug bij mij ook gasverbruik was 1250 kub gas

90 % van de cv ketels weten niet wat hr branden is iets met goede regeltechniek wat niet goed is
En niet met het vermogen van de ketel :mrgreen:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 28 jan 2024, 19:14

haha nuttige info Dave, wij hebben geen vloerverwarming, dan heb ik dus een redelijk groot buffervat nodig als ik het goed begrijp, dan laat je dus de wp lange runs doen als de temperatuur beter is en gebruik je het buffervat om sochtends op te warmen, begrijp ik het zo goed?

cv staat al op 55 graden aanvoertemperatuur en wordt tot nu toe gewoon goed warm in huis.

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 28 jan 2024, 19:27

Buffervat is alleen nodig met als je alle kamers naregeling en dus alles kan dicht lopen Waar moet anders de warmte heen

55 graden is iets van 250 km per uur in de auto voor een warmtepomp

Wij hebben 35 graden bij -20graden in de nieuwe bouw voor de warmtepomp

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 28 jan 2024, 19:48

Luco schreef: 28 jan 2024, 19:14 haha nuttige info Dave, wij hebben geen vloerverwarming, dan heb ik dus een redelijk groot buffervat nodig als ik het goed begrijp, dan laat je dus de wp lange runs doen als de temperatuur beter is en gebruik je het buffervat om sochtends op te warmen, begrijp ik het zo goed?

cv staat al op 55 graden aanvoertemperatuur en wordt tot nu toe gewoon goed warm in huis.

Waarom wil je 55 graden maken als het buiten 15 graden is :hmmm:
Dan kun je ook wel met 30 graden toe :ken ik jou:

Nu snap je ook gelijk iets met die buitenvoeler
En dan daar de temperatuur zo in stellen dat ie het net aan kan om jou geweest max temperatuur in huis te halen

Dan kun je hem ook gewoon snachs op 10 graden zeten

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 28 jan 2024, 21:05

denk niet dat je dat gaat redden met alleen radiatoren, de aanvoer op 30 graden :-)

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 28 jan 2024, 23:09

Luco schreef: 28 jan 2024, 21:05 denk niet dat je dat gaat redden met alleen radiatoren, de aanvoer op 30 graden :-)
Als je 30 graden niet gaat reden met een buitentemperatuur van 15 graden
Dan ga je ook niet reden met 55 graden bij - 7 graden


Want je verliest van warmte is veel hoger bij -7 dan bij 15 graden
Dus ook meer vermogen nodig bij lagere buitentemperatuur is hoger watertemperatuur

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 29 jan 2024, 00:15

dave van marion schreef: 28 jan 2024, 23:09
Luco schreef: 28 jan 2024, 21:05 denk niet dat je dat gaat redden met alleen radiatoren, de aanvoer op 30 graden :-)
Als je 30 graden niet gaat reden met een buitentemperatuur van 15 graden
Dan ga je ook niet reden met 55 graden bij - 7 graden


Want je verliest van warmte is veel hoger bij -7 dan bij 15 graden
Dus ook meer vermogen nodig bij lagere buitentemperatuur is hoger watertemperatuur
met een hr gasketel kan je de aanvoer niet op 30 graden zetten met alleen radiatoren. Dan krijg je het echt niet warm, maar een wp moet ook 50 graden aankunnen toch?

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 29 jan 2024, 07:47

Luco schreef: 29 jan 2024, 00:15 maar een wp moet ook 50 graden aankunnen toch?
Er zijn er zelfs die wel 75 graden aankunnen, vooral die met R290 als koudemiddel, bijvoorbeeld een Bosch compress 5800i.
Maar hoe hoger de temperatuur, hoe slechter de COP.


cop.jpg
cop.jpg (78.4 KiB) 1242 keer bekeken

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Eeuwe » 29 jan 2024, 11:32

Elise schreef: 27 jan 2024, 19:11
Eeuwe schreef: 27 jan 2024, 18:38 Is een gunstig TLV bedrag desondanks deze situatie voor mij alsnog van belang (omdat ik in de zomer soms wel 20kWw teruglever en praktisch niets verbruik, in de winter verbruik ik juist meer stroom door de bovenverdieping elektrisch te verwarmen), of wordt het totale verbruik per jaar geïndexeerd? Mijn leverancier kan mij hier geen verheldering in bieden.
Dit jaar maakt het geen flikker uit, want 100% salderen.
Maar als de voorstellen zoals ze er liggen doorgaan, dan wordt het salderen vanaf volgend jaar afgebouwd.

Even simpel voorbeeld.
Verbruik 1000kWh
Teruglevering op de meter 600kWh.
Met 100% saldering, 400kWh afrekenen
Met 60% saldering mag je 60% van 600kWh salderen, dus 360kWh en voor het restant 240kWh (=40%) ontvang je het teruglever tarief.
Per saldo 640kWh afrekenen en voor 240kWh krijg je het teruglever tarief.

Dit gaat uiteindelijk naar 0 in 2030.
Dus dan 1000kWh afreken en een TLV ontvangen voor de 600kWh die je teruglevert.

Ik zou deze nog eens goed lezen en een contract per 1 juli afsluiten :wink:
viewtopic.php?p=1642792#p1642792

En die bovenverdieping te verwarmen met elektra is meestal niet heel erg verstandig als je geen overschot hebt van je panelen.
Rekenen we even 1 kuub gas á €1,40 de kuub, dit is gelijk aan 9kWh aan energie. 9 x €0,35 = €3,15 voor dezelfde hoeveelheid energie.
(Heb je airco's dan wordt het een ander verhaal, maar zelfs dan is het opletten of je niet penny wise, pound foolish bezig bent.)
Ah kijk, hier heb ik wat aan, bedankt! Ik heb nog een (lekker goedkoop want eind 2022 afgesloten) contract wat tot december loopt dus ik ben helaas nog niet helemaal in de markt voor oversluiten. Maar dit biedt wel perspectief voor mij.

Heb het niet helemaal goed geformuleerd maar het is bijverwarmen. De radiatoren beneden worden warmer dan dat ze boven worden, daarom stook ik een beetje elektrisch bij. Maar is marginaal hoor. Heb een Dyson HP09 op de slaapkamer en een keramische kachel in mijn kantoor staan, that's all.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Kadett » 29 jan 2024, 13:42

dave van marion schreef: 28 jan 2024, 19:07
Kadett schreef: 28 jan 2024, 18:46 Ook in ene duidelijk waarom je een specifieke berekening moet hebben qua afgifte vermogen. En ook waarom goede isolatie een must is. Bij mij schiet de CV om de 20min aan omdat alle warmte weglekt.

Ik huis uit 1800 met maar 5 piepschuim als isolatie
En verbruik 2500kw aan stroom voor verwarming en koeling (koeling met aircos)

Is niet erg als ie de hele tijd aan staan
Deed ie vroeger 8 jaar terug bij mij ook gasverbruik was 1250 kub gas

90 % van de cv ketels weten niet wat hr branden is iets met goede regeltechniek wat niet goed is
En niet met het vermogen van de ketel :mrgreen:
Ik zit op nog geen 400m3 stoken per jaar. Ik ben alleen en stook enkel beneden, als ik alleen ben max 17 graden. Als dochters er zijn gaat ie naar 18.5/19. De CV ketel is nog geen 4 jaar oud dus wisselen naar een warmtepomp vind ik ook zonde geld.

Verder is plaatsing een probleem, het is het een rijteswoning met overpad direct achter de achtergevel en door dat pad loopt riool/gas/water. Even simpel paar leidingen er over plaatsen lijkt mij niet handig(of uberhaupt niet toegestaan?) Voortuin ga ik niet zo'n unit plaatsen.

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 29 jan 2024, 15:59

Kadett schreef: 29 jan 2024, 13:42 Ik zit op nog geen 400m3 stoken per jaar.
Ik weet niet hoe je het doet van 400 kuub, maar dat is ook niet belangrijk, maar ik zie niet hoe je een wp in die situatie ooit kunt terugverdienen. Helemaal nu ik weet met wat men voor installatie rekent.

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 29 jan 2024, 16:02

Eeuwe schreef: 29 jan 2024, 11:32 Ah kijk, hier heb ik wat aan, bedankt! Ik heb nog een (lekker goedkoop want eind 2022 afgesloten) contract wat tot december loopt dus ik ben helaas nog niet helemaal in de markt voor oversluiten.
Dan in december even overstappen naar variabel/dynamisch en dan nieuw contract per 1 januari.


6 februari weten we meer, dan wordt e.e.a. behandeld in de 1e kamer v.w.b. de nieuwe wet.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Kadett » 29 jan 2024, 16:40

Elise schreef: 29 jan 2024, 15:59
Kadett schreef: 29 jan 2024, 13:42 Ik zit op nog geen 400m3 stoken per jaar.
Ik weet niet hoe je het doet van 400 kuub, maar dat is ook niet belangrijk, maar ik zie niet hoe je een wp in die situatie ooit kunt terugverdienen. Helemaal nu ik weet met wat men voor installatie rekent.
Beneden verdieping is totaal nog geen 40m2. Boven schiet ie dus alleen aan op vorstbeveiliging. Maar dit is wel tijdelijk, binnenkort nieuwe (goed) geisoleerde dakkapellen erop en 14cm pir dakisolatie. Dan zal ik boven ook verder open zetten.

Gelukkig een 2 vrij milde winters tot dusver. Deze woning was van mijn ouders die er weinig aan gedaan hadden. 3 jaar terug stookte die ouwe 10+ kuub per dag in de winter. Maar die had het altijd koud :mrgreen: Die zat jaarlijks op 1100m2.

Ik weet ook dat een WP geen nut heeft voor mij qua kosten/baten. En ben ook geen wereld verbeteraar dus ik blijf lekker op gas verwarmen. Wel over naar inductie als ik nieuwe keuken ga plaatsten dat werkt wel fijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gisae, L5S1 en 148 gasten