Het grote warmtepomp topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
maurizio
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75, AR105 spider, M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door maurizio » 30 jan 2024, 22:02

Ik stook inderdaad met de kamerthermostaat als master en de aanvoertemperatuur / stooklijn buitentemperatuur afhankelijk.
dT heb ik op 6*C staan. Zo simuleer ik WP-gedrag.
Voor waterzijdig inregelen heb ik een eigen praktische methode bedacht.
Ik zorg dat de retouttemp van iedere radiator hetzelfde is.
Zo waarborg ik dat de warmteafgifte van de radiatoren in een ruimte in verhouding is en er geen tocht gevoel ontstaat.

Ik heb een maand lang op alle radiatoren een thermokoppel op de retourleidingen gehad.
En deed s'avonds een rondje of twee voetventielen ligt veranderen.
Het is veel gepiel, want iedere wijziging heeft invloed op het geheel :crazy:

Daarom ben ik ook van mening dat goed waterzijdig inregelen niet betaalbaar is als het commercieel moet.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 08:22

^^
Dat klinkt toch als een heel intensief klusje als je een maand lang 's avonds alle radiatoren langs moet en wat is onder aan de streep uiteindelijk de besparing aan gas?

In onze woning is, toen wij er kwamen wonen, op de benedenverdieping (woonkamer, keuken, hal, toilet) vloerverwarming aangelegd en zijn de radiatoren in de garage en bijkeuken voorzien van thermostaatkranen. Slaapkamers boven ook voorzien van thermostaatkranen en het toilet en beide badkamers boven waren al voorzien van vloerverwarming. Thermostaatkranen staan overal op de vorstbeveiliging en de vloerverwarming staat overal vol open en we stoken 24 uur per dag dezelfde temperatuur, dus geen verlaging in de nacht.

Toen we hier kwamen wonen is e.e.a. vervangen door slimme meters en daarvan vond ik onlangs nog het overzicht met de meterstanden bij de verwijdering van de oude meters. Wat de vorige bewoners verstookten komt redelijk overeen met wat onze buren verstoken aan gas (met een nieuwe ketel), terwijl wij met de vloerverwarming een kleine 20% minder verstoken. En dan is onze Nefit ketel 24 jaar oud en heeft de laatste 14 jaar (sinds wij hier wonen) geen onderhoud gehad, dus met een nieuwe ketel zou het rendement nog beter kunnen zijn?
Kortom, ik heb het idee dat als je echt wilt besparen vloerverwarming veel meer zoden aan de dijk zet dan al dat gepiel met cv tuning? (Wij hebben het gedaan omdat we die lelijke radiatoren eruit wilden hebben en er een natuurstenen vloer in kwam, dus 2 vliegen in 1 klap).


Om het vermogen van een WP te kunnen bepalen heb ik de afgelopen maanden nauwkeurig het dagelijkse gasverbruik in de gaten gehouden en dan met name de koude dagen. Op basis van wat je op een dag aan gas verstookt kun je ook eenvoudig uitrekenen wat voor WP je nodig hebt. Ik ga uit van 1 kuub gas is +/- 9 kWh inclusief de verliezen (energetische inhoud van een kuub gas verschilt net zoals rendement van de cv ketel, vandaar plusminus).
Verbruik je op een hele dag koude dag bijvoorbeeld 15 m3 gas, dan komt dit overeen met 135kWh in 24 uur ==> 5,6 kW wp.
Op basis daarvan kun je wellicht beter bepalen welke wp geschikt is, i.p.v. het gasverbruik over een heel jaar als uitgangspunt te nemen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 31 jan 2024, 09:24

^ mijn hoogste verbruik in januari (koudste dag tevens :) ) was 9,1m3 gas dan zou een 3,5kW WP dus voldoende moeten zijn?

We verwarmen hier ook met vloerverwarming, overigens is de ketel pas 3jr oud dus die blijft voorlopig lekker hangen maar beetje verdiepen in deze materie vind ik ook wel gewoon interessant.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 31 jan 2024, 09:25

Elise schreef: 31 jan 2024, 08:22
Om het vermogen van een WP te kunnen bepalen heb ik de afgelopen maanden nauwkeurig het dagelijkse gasverbruik in de gaten gehouden en dan met name de koude dagen. Op basis van wat je op een dag aan gas verstookt kun je ook eenvoudig uitrekenen wat voor WP je nodig hebt. Ik ga uit van 1 kuub gas is +/- 9 kWh inclusief de verliezen (energetische inhoud van een kuub gas verschilt net zoals rendement van de cv ketel, vandaar plusminus).
Verbruik je op een hele dag koude dag bijvoorbeeld 15 m3 gas, dan komt dit overeen met 135kWh in 24 uur ==> 5,6 kW wp.
Op basis daarvan kun je wellicht beter bepalen welke wp geschikt is, i.p.v. het gasverbruik over een heel jaar als uitgangspunt te nemen.
Ah kijk, thnx, nu snap ik waarom ze bij mij op een 4KW wp uitkomen. Op een hele koude winterdag doen we 10 kuub, dus 3,6KW volgens jou sommetje. Dat klinkt dan wel als een aannemelijk advies, die 4kw wp.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Eeuwe » 31 jan 2024, 09:38

dave van marion schreef: 30 jan 2024, 18:39
Eeuwe schreef: 30 jan 2024, 12:51 Is iemand hier bekend met CV tunen? Dit topic heeft mijn interesse al lange tijd, maar het is voor mij best wel een beetje abracadabra om zoiets 100% goed in de praktijk te brengen.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2180912

Zeker ervaring mee zelfs nog een Europese cursus van gehad

Cv ketel regelen is dat ie een delta t van 20 wil houden
Dus komt water te snel terug gaat de ketel op toeren met water temperatuur en kom je te snel boven je hr gebied uit

Alles open en dan zorgen voor een verschil van 20 graden op aan en afvoer daar komt het op neer
Daar is ook tevens de radiatoren op geselecteerd tijdens de bouw van de woning/ gebouw op 70/50 water bij -10

Als je dat gedaan heb kun je de helft weer dicht draaien wat je anders ook hebt en dan klopt er ineens niks meer van wat je ingeregeld hebt :duh: :duh: omdat er dan meer volume over de rest stroomt

Leuk hè :mrgreen: :mrgreen:

Daarom zeg ik ook altijd als je echt wilt besparen dan met een buitenvoeler
En de kamerthermostaat als master en water temperatuur regelen op buitenvoeler
Dan kun je alles op zeten en komt er meer vermogen van je radiatoren af wat nodig is en kan je water nog iets lager

Zie tabel eerder over afgifte radiatoren
Ha thanks voor de uitleg, maar vind het nog steeds ingewikkeld. Afstellen en tunen betekend na afstelling nooit weer aan de thermostaatknoppen komen?

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 11:29

Martijn_bmw schreef: 31 jan 2024, 09:24 ^ mijn hoogste verbruik in januari (koudste dag tevens :) ) was 9,1m3 gas dan zou een 3,5kW WP dus voldoende moeten zijn?
Fabian schreef: 31 jan 2024, 09:25 Ah kijk, thnx, nu snap ik waarom ze bij mij op een 4KW wp uitkomen. Op een hele koude winterdag doen we 10 kuub, dus 3,6KW volgens jou sommetje. Dat klinkt dan wel als een aannemelijk advies, die 4kw wp.
Was het allemaal maar zo eenvoudig :coffee:

Bij een CV ketel is het simpel, je kiest welke CW waarde (comfort warm water) je wilt hebben en daarmee klaar, want de verwarmingswaarde van de CV ketel is voldoende voor je huis. En of het dan buiten -20 of +10 graden is maakt niet uit, die CV doet voor verwarmen zijn werk wel.

Zo anders bij een warmtepomp, die kies je op het vermogen dat de wp bij -10 haalt. Dus stel je hebt een wp van 5kw, dan levert deze bij -10 graden 5kw, maar waar een cv ketel bij -20 nog gewoon zijn volle vermogen kan leveren, is dan bij een wp bij -20 ineens weer een stuk lager, zeg bijvoorbeeld nog maar 4kw. Ook is dat vermogen weersafhankelijk, staat er een vieze snijwind dan heeft de wp daar ook last van.
Dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen door een zwaardere versie te nemen, bijvoorbeeld een 7kw die wel voldoende vermogens kan leveren bij -20. Maar het vervelende is dat een zwaardere versie bij hogere temperaturen ook veel meer vermogen levert en dat vermogen moet ergens heen, dus heb je daar bijvoorbeeld weer buffervaten voor nodig. Een ander nadeel is dat bij eenzelfde temperatuur een 5kw een betere COP heeft dan een 7kw en dus zuiniger is.

En dat maakt dat de keuze voor welk vermogen als je nodig hebt best lastig, een te kleine wp kun je in de kou zitten een grotere betekent in ieder geval een slechtere COP en wellicht een andere/duurdere installatie (buffervaten).

Kijkend naar het weer van de afgelopen jaren heb ik in ieder geval besloten om voor een iets een kleinere wp te kiezen die tevens de mogelijkheid geeft om eventueel een ingebouwd elektrisch element bij te schakelen tot maximaal 9kw, dus wat dat betreft altijd voldoende vermogen. Heb je een wp die deze mogelijkheid niet biedt, dan zou je altijd nog een elektrisch kacheltje erbij zetten.
Al zie ik de nachten met -20 niet als heel realistisch, elfstedentocht komt toch ook niet meer? :angel:

Maar de keuze voor welk vermogen is dus, anders dan bij een CV waar het alleen om warm water gaat, ook deels een persoonlijke afweging vind ik.
Ik heb hier 2 mensen over de vloer gehad voor een offerte en dat er keuzes gemaakt moesten worden kwam er niet echt uit. Moet daar wel bij zeggen dat ik er toen zelf ook veel minder van wist en allen het gasverbruik op jaarbasis wist waarop hun adviezen afgestemd waren (maar de offertes waren wel voor het zwaardere model, terwijl ik voor het kleinere model zou kiezen).
Als je over een matige koude periode veel meer gas verbruikt doordat deze extreem lang duurt kan dat wel zorgen voor een heel hoog jaarverbruik aan gas, maar kan een kleinere wp dat toch prima aan.

Kijk nog maar even naar onderstaande plaatjes, dat maakt het denk ik duidelijker wat ik bedoel.

En voor de praktijk ervaring moet je bij Dave zijn, ik kom niet verder dan wat theoretisch geleuter :kikker:


Afbeelding


Afbeelding

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 12:35

^^
Aanvulling:
Dit is wel geschreven met een all electric wp in gedachten.
Praat je over een hybride oplossing wordt het een heel ander verhaal, want dan stook je de cv op gas als het flink vriest.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Philipoo » 31 jan 2024, 12:37

Het grote warmtepomp topic

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 12:45

Philipoo schreef: 31 jan 2024, 12:37 Het grote warmtepomp topic
Het zal mij jeuken, maar als het je stoort moet je een modje vragen de boel af te splitsen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 31 jan 2024, 13:01

Philipoo schreef: 31 jan 2024, 12:37 Het grote warmtepomp topic
Done :thumbup:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 13:12

Martijn_bmw schreef: 31 jan 2024, 13:01
Philipoo schreef: 31 jan 2024, 12:37 Het grote warmtepomp topic
Done :thumbup:
en dit dan weer samenvoegen met viewtopic.php?t=40865 :tooth:

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door mark123 » 31 jan 2024, 15:04

Ik zou als ik op een koude winterdag 14 kuub of 10 kuub verstook toch echt geen 4k warmtepomp neerzetten.

Haal hem is door deze formule: m3gas * 8 / 1650 en dan afronden naar het eerste hele getal naar boven.

Bijv. 3000 m3: 3000*8 / 1650 = 15kW WP. Die is er niet dus afronden naar boven is 16KW.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door Martijn_bmw » 31 jan 2024, 15:09

750m3 * 8 / 1650 = 4kW WP komt in mijn geval zelfde waarde uit :)

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door Kadett » 31 jan 2024, 15:23

mark123 schreef: 31 jan 2024, 15:04 Ik zou als ik op een koude winterdag 14 kuub of 10 kuub verstook toch echt geen 4k warmtepomp neerzetten.

Haal hem is door deze formule: m3gas * 8 / 1650 en dan afronden naar het eerste hele getal naar boven.

Bijv. 3000 m3: 3000*8 / 1650 = 15kW WP. Die is er niet dus afronden naar boven is 16KW.
Je moet de COP toch meerekenen? Cop van 4 en 4kw maakt 16kw?

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 15:27

mark123 schreef: 31 jan 2024, 15:04 Ik zou als ik op een koude winterdag 14 kuub of 10 kuub verstook toch echt geen 4k warmtepomp neerzetten.

Haal hem is door deze formule: m3gas * 8 / 1650 en dan afronden naar het eerste hele getal naar boven.

Bijv. 3000 m3: 3000*8 / 1650 = 15kW WP. Die is er niet dus afronden naar boven is 16KW.
Die formules zijn gebaseerd op graaddagen en hoewel dat ook kan is het toch veel nauwkeuriger om te kijken naar hoeveel je verstookt op 1 hele koude dag waarin het streng vriest?

Om deze formule te laten slagen moet je echt uitgaan van een gasverbruik bij een strenge winter.
Heb je een jaar met daarin een hele lange periode van matige vorst en daardoor een idioot hoog gasverbruik gaat die formule niet echt op.
Hetzelfde geldt als je afgaat op een jaar waarin maar weinig vorst is geweest en je een te laag verbruik hebt, ook dan sla je de plank mis.

Verder maakt het mijns inziens ook uit of je gaat rekenen voor een all electric wp of voor een hybride oplossing, waar bij de laatste de cv de strenge vorstdagen voor zijn rekening neemt.

Just my 2 cents

Overigens een 4kw wp neerzetten bij 14 kuub gasverbruik is inderdaad niet slim :)

maurizio
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75, AR105 spider, M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door maurizio » 31 jan 2024, 17:53

Elise schreef: 31 jan 2024, 08:22 ^^
Dat klinkt toch als een heel intensief klusje als je een maand lang 's avonds alle radiatoren langs moet en wat is onder aan de streep uiteindelijk de besparing aan gas?
Klinkt als veel gepiel, maar is goed te doen en echt iets voor in de winterperiode.
Je bent de flow door iedere radiator aan het veranderen, dus beetje minder flow op de ene radiator geeft weer meer flow op de rest. etc.

Met kleine stapjes veranderen op het moment dat je CV ook daadwerkelijk stookt en je wil natuurlijk het gehele systeem onnodig knijpen.
In 10 min heb je alle radiatoren gehad.
Minstens 20-30 min wachten tot de 2de ronde.
Ik deed 2x of zo per avond, dan valt het wel mee en ik ben misschien een pietje precies :D

Bij mijn vorige huis ben ik met dat gepiel en een fatsoenlijke thermostaat ~27% in gasverbruik omlaag gegaan en een comfort plus.
In de woonkamer was er oorspronkelijk een serieuze onbalans in warmteafgifte tussen de 4 radiatoren. Wat een soort van trek/tochtgevoel gaf tijdens het stoken. Door het inregelen was dat ook weg, MDV ook blij met mijn gepiiel.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 18:57

maurizio schreef: 31 jan 2024, 17:53 MDV ook blij met mijn gepiiel.
Daar kan niets tegen op :angel: :headbang: :thumbup:

dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door dave van marion » 31 jan 2024, 20:16

Elke wp heeft een elektrische element van of 6 of 9 kw is wat in stappen aan gaat
Wij geven het elektrische element vrij bij 4 graden

Maurizio

Goed gedaan beter als ik had verwacht 👌👌
Zou zelf nog wel iets lagere dt willen hebben een wp regeld op 2 tot 5 graden

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door mark123 » 31 jan 2024, 21:21

Kadett schreef: 31 jan 2024, 15:23
mark123 schreef: 31 jan 2024, 15:04 Ik zou als ik op een koude winterdag 14 kuub of 10 kuub verstook toch echt geen 4k warmtepomp neerzetten.

Haal hem is door deze formule: m3gas * 8 / 1650 en dan afronden naar het eerste hele getal naar boven.

Bijv. 3000 m3: 3000*8 / 1650 = 15kW WP. Die is er niet dus afronden naar boven is 16KW.
Je moet de COP toch meerekenen? Cop van 4 en 4kw maakt 16kw?
Nee die zit al in de formule. Die natuurlijk redelijk grof voor de neus weg is.

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door mark123 » 31 jan 2024, 21:49

..

maurizio
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75, AR105 spider, M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door maurizio » 31 jan 2024, 22:10

Het historische gebruik van ons nieuwe huis is niet bruikbaar.
Die vorige bewoners gebruikten >5000 m3/jaar :blackeye:
Nagenoeg niet geisoleerd, een stokoude mega gas sfeerhaard in de woonkamer en een commerciele ruimte die nu niet meer als zodanig in gebruik is. . tzt krijg die ruimte zijn eigen opliossing.

Sinds we hier wonen meet ik het gasgebruik met een P1 meter, vanaf 1 mei tot nu is 884 m3.
Met een uitschieter van 15.7m3 op 10 januari.
Volgens het "Elise sommetje" 15.7m3 gas * 9 [kW/m3] /24 [uur] ==> 5.89 kW warmtepomp vermogen.
Ga je uit van de vuistregel, moet nog passen bij -10 [*C] ==>
Toevallig heeft iemand enkele straten verderop een weerstation en deelt zijn meetgegeven online.
Daggemiddelde 10 jan was -3.9 [*C]
Binnen temp 19 [*C] - Buitentemp -4 [*C] ==> dT = 23 [*C]
Buitentemp -10 ["C geeft een dT van 29 [*C].
De 5.9 kW wordt dan 29 [*C] * 5.9 ;kW] / 23 [*c] = 7.5 kW

De tegenhanger, de veel gehanteerde omrekening:
WP vermogen = jaarverbruik gas [m3] * 9 [kW/m3] /1650 [draaiuren wp]

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
1 mei 2023 tot nu heeft 2933 graaddagen a 884 m3 gas.
1 jan 2013 tot 1 jan 2024 had 33043 graaddgn ==> gemiddeld 3004 graaddagen / jaar (gemiddelde afgelopen 11 jaar)

Met mijn gebruik tot nu toe met graaddagen gecompenseerd geeft dan:
884 [m3] * 3004 [graaddgn/jr] * 9 [kW] / (2933 [graaddgn/gemeten periode] * 1650 [draaiuren] = 4.94 kW

De parallel praktijk test met de CV begrenst op 6.9 [kW].
Tot nu toe gaat dat gewoon goed, dus de sommen passen grofweg.

maurizio
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75, AR105 spider, M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door maurizio » 31 jan 2024, 22:10

Ik kijk het nog even aan, tendeer naar een beetje overcapaciteit van de warmtepomp.
Maar ben er nog lang niet uit.... en verdiep me nog wat in de materie

Mooiste blijft een water/water WP, maar lees veel over bron-boor cowboys en te kleine bronnen etc.
Puur financieel heeft die bronboring een te lange terugverdientijd, alhoewel het passief koelen dan wel weer goedkoop is.
Een kleinere warmtepomp heeft als voordeel dat hij verder kan terug moduleren. (in het mildere seizoen langere runs, betere levensduur?)
Een wat grotere draait niet vollast in de koudste perioden en heeft dan minder defrosts in de koudste periodes?
Vraag me ook af of een 3 fase WP dieper kan terug moduleren? Is weinig over te vinden.
3 fase natuurlijk weer een mooiere verdeling over je fases in je huis,

PS: Bijverwarmen met de back-upheater met een COP van 1 op de moment dat de WP het niet meer trekt is natuurlijk niet de manier om het elektriciteitsnet te ontlasten :tong: :blink:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 22:38

maurizio schreef: 31 jan 2024, 22:10 Met een uitschieter van 15.7m3 op 10 januari.
Volgens het "Elise sommetje" 15.7m3 gas * 9 [kW/m3] /24 [uur] ==> 5.89 kW warmtepomp vermogen.
Waarom had je een uitschieter op 10 januari en wat was het verbruik op 8 en 9 januari?
Heb het net even gekeken en bij mij lag het verbruik op de 8e en 9e zelfs fractioneel hoger dan op de 10e (zie screenshot).
Dus wellicht heb je een hoogste waarde gemeten op de 10e, maar om te spreken van een "uitschieter" ..... (komt in ieder geval niet overeen met mijn gas-verbruik cijfers).

Overigens een mooie periode, want ik heb in die tijd ter test een aantal dagen de verwarming uit gezet en alleen de houtkachel gestookt ter test. Mooi om te zien dat op 19 januari er flink wat gas nodig is om de vloer weer op temperatuur te krijgen.

gasverbruik.jpg
gasverbruik.jpg (32.26 KiB) 412 keer bekeken

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door Elise » 31 jan 2024, 22:43

dave van marion schreef: 31 jan 2024, 20:16 Elke wp heeft een elektrische element van of 6 of 9 kw is wat in stappen aan gaat
Wij geven het elektrische element vrij bij 4 graden
Hoe kan het dan dat mensen klagen dat ze in de kou zitten?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote warmtepomp topic

Bericht door Luco » 31 jan 2024, 22:51

Elise schreef: 31 jan 2024, 22:43
dave van marion schreef: 31 jan 2024, 20:16 Elke wp heeft een elektrische element van of 6 of 9 kw is wat in stappen aan gaat
Wij geven het elektrische element vrij bij 4 graden
Hoe kan het dan dat mensen klagen dat ze in de kou zitten?
omdat het nederlanders zijn :tooth: :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Eric Z, jos_br, Semrush [Bot] en 7 gasten