Keramische coating?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Keramische coating?

Bericht door PeterB » 27 jan 2024, 18:45

In mijn leven lukt dat gemakkelijk.
Maar ik leef blijkbaar in een utopie. :)

Liquid Natty's Blue is razendsnel aan te brengen, laten drogen en 10 minuten intrekken, zachte microfiber doek eroverheen en klaar.
Maar goed, zal ook een stuk ervaring zijn...

Frank_Sch
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Keramische coating?

Bericht door Frank_Sch » 27 jan 2024, 22:05

Hier te Spanje kost een detailing met Gyeon coating 600€. Heb ik net laten doen eind december. Zal m binnenkort een afspoelen om te zien of dat makkelijk gaat. Mijn ervaring is dat ik met de hogedruk spuit in max 5 minuten de auto weer spic en span heb. Maar dat was na de vorige coating 2 jaar terug.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Keramische coating?

Bericht door Elise » 28 jan 2024, 08:51

Arthur schreef: 26 jan 2024, 13:25 Eens. M’n vorige auto (vorig jaar) laten polijsten en in een wax (zo noem ik het maar) laten zetten. Dat was via via voor 300,-. Dat had ik er wel voor over want het was hard nodig. Hoe die dealer een auto afleverde was niet te geloven. Maar als het 500,- plus gaat worden vind ik het al gauw zonde van de centen. Heb niet het geduld om met verschillende emmers en doekjes te werken. Dus dat wordt sowieso wasstraat. Als dan zelfs een coating niet (optimaal) werkt?
Zelfs naar de wasstraat vind ik al (te)veel moeite. Ik heb op de HD een hele mooie grote roterende borstel die ik af en toe eens over de auto haal :bag: Het dak sla ik vaak over, want hoog en roofrack, daar heb ik een trap voor nodig :tooth:

Zo'n coating zou ik heel misschien overwegen voor een garage queen, maar voor een daily is er geen haar op mijn hoofd die er over denkt om een coating aan te laten brengen voor zoveel geld.


Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Keramische coating?

Bericht door Luco » 28 jan 2024, 09:17

Ik vind het ook heel veel geld, en uiteindelijk blijft het een gebruiksmiddel.
Wel getwijfeld om de Alpine te laten doen, maar ik vind het het geld niet waard.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Keramische coating?

Bericht door JP » 28 jan 2024, 10:28

Gebruiksartikel ? Ik dacht altijd dat hier liefhebbers zaten...... :coffee:

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Keramische coating?

Bericht door Richardt. » 28 jan 2024, 10:30

Elise schreef: 28 jan 2024, 08:51
Arthur schreef: 26 jan 2024, 13:25 Eens. M’n vorige auto (vorig jaar) laten polijsten en in een wax (zo noem ik het maar) laten zetten. Dat was via via voor 300,-. Dat had ik er wel voor over want het was hard nodig. Hoe die dealer een auto afleverde was niet te geloven. Maar als het 500,- plus gaat worden vind ik het al gauw zonde van de centen. Heb niet het geduld om met verschillende emmers en doekjes te werken. Dus dat wordt sowieso wasstraat. Als dan zelfs een coating niet (optimaal) werkt?
Zelfs naar de wasstraat vind ik al (te)veel moeite. Ik heb op de HD een hele mooie grote roterende borstel die ik af en toe eens over de auto haal :bag: Het dak sla ik vaak over, want hoog en roofrack, daar heb ik een trap voor nodig :tooth:

Zo'n coating zou ik heel misschien overwegen voor een garage queen, maar voor een daily is er geen haar op mijn hoofd die er over denkt om een coating aan te laten brengen voor zoveel geld.


Afbeelding
Haha dat is echt het compleet andere uiterste :tooth:
Laat me raden, die gebruik je vervolgens ook om je terras te reinigen? :tooth:

Enzo
Berichten: 367
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: Keramische coating?

Bericht door Enzo » 28 jan 2024, 14:56

Tja. Als we alles als een gebruiksmiddel gaan zien, houdt de hobby snel op..

Mijns inziens is een 2013 X5M alleen al die polijstbeurt waard. Ik kocht de auto van een particulier, in zeer goede staat, maar niet zozeer schoon. Ik denk dat dit net de juiste behandeling voor deze wagen is!

Zo praat ik het mezelf goed haha :clap:

Paul S
Berichten: 465
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: Keramische coating?

Bericht door Paul S » 28 jan 2024, 17:59

Meestal vlak na aankoop onderwerp ik de auto aan een grote wasbeurt inclusief 2 stap polijsten (grof + fijn) en daarna handmatig een wax aanbrengen. Daar heb je zeker een paar jaar profijt van. Ook als je van de wasstraat houdt.
Natuurlijk is met de hand wassen beter maar na een fatsoenlijke polijstbeurt heb je er een autoleven (dat betekent hier een 2 a 3 jaar) profijt van.
Wax breng ik dan gemiddeld nog 1 a 2 keer per jaar aan tussen het normale wassen door.
Bijlagen
d8f0fce1-676b-4cae-a9e0-a4d2528dd83b.jpeg
d8f0fce1-676b-4cae-a9e0-a4d2528dd83b.jpeg (606.36 KiB) 1037 keer bekeken

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Keramische coating?

Bericht door Elise » 29 jan 2024, 08:01

Richardt. schreef: 28 jan 2024, 10:30 Haha dat is echt het compleet andere uiterste :tooth:
Laat me raden, die gebruik je vervolgens ook om je terras te reinigen? :tooth:
Ik heb ook redelijk wat aan greenlanen gedaan, dan zou een coating helemaal zonde van het geld zijn :mrgreen:

En ja, de hd gebruik ik uiteraard ook voor het terras maar dan zonder borstel :tong:
Vroeger van die Karcher prutsdingen gehad, was ik een hele dag bezig. Degene die ik nu heb doet 10 of 12 liter per minuut en ben ik zo klaar. Ook met het gebruik van de borstel is het goed te merken dat je veel ltr/min nodig hebt.

Enzo
Berichten: 367
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: Keramische coating?

Bericht door Enzo » 18 feb 2024, 00:09

Inmiddels de Gyeon coating erop voor zo’n 3 weken. Kan alleen maar zeggen dat de wagen een perfecte glans heeft en iedere dag dat er vogelpoep op zat (en dat bleek op de een of andere manier vrij vaak op mijn oprit laatste 2 weken) was al het vuil als sneeuw voor de zon verdwenen na een goede regenbui. Ik zie water er ook echt af glijden.

So far so good. Hoe lang het houdt, gaan we nu meemaken!

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Keramische coating?

Bericht door WillemBoer » 18 feb 2024, 06:58

Heb 1,5 jaar geleden een volledige detail beurt en 3 jaars coating aanlaten brengen.

Voordelen, lak blijft in nieuwstaat en verweerd niet. Na het wassen ongelofelijk mooie diepe glans schoon, als nieuw.
Geen enkele swirl te zien, zelfs dichtbij bekeken in de zon.
Auto blijft schoner omdat vuil en water minder makkelijk hecht.

Nadelen, kalk spots, waterdruppels van het wassen die opdrogen in de zon zorgen voor spots die er niet meer uit gaan zonder eerst te polijsten.
Het wassen zelf is minder leuk, shampoo glijd er ook zo weer vanaf, dus je wast eigenlijk alleen maar met een natte spons… :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep, Opa en 2 gasten