Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
- Emiel
- Berichten: 3883
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Nou, maar weer eens een topic aanmaken. Zijn wel wat dingen waar ik hulp voor nodig ga hebben. Kan ik hier mensen vragen naar ervaringen met bedrijven in NL.
Topic zal langzaam gaan, nieuwe baan, huis aan het verbouwen en de kleine man is nog geen 1 jaar oud dus handen vol. Kijk enorm uit naar Bilster berg en trackday op de ring. (Geen TF)
In 2009 gekocht als opvolger van de Japanse import Lancer EVO VI, die kwam als opvolger van de Elise S2 135R (die naar Stéphane ging)
Er is ondertussen nog een 130i de revu gepasseerd en wat ander speelgoed naast de Lotus maar niks kan de Lotus vervangen.
Veel veranderd, veel aangepast, veel circuit dagen gereden maar sinds 2018 door omstandigheden nog maar amper gereden. Denk alles bij elkaar een 250km.
Goede herinneringen aan de Evo wel. Er komt vast nog wel een keer een GR Yaris als daily
Woon werk verkeer:
Zandvoort:
Spa: (foto tijdens de volg rondes ivm mist en vorst in de ochtend)
Heel mistig
Zolder
Impreza's inhalen op opdrogend circuit
En na alle verbouwingen staat de auto er zo bij en is er naast de velgen en de voorlip, onderhuids enorm veel gewijzigd tussen 2018 en 2022.
Kleine opsomming van de verbouwing tussen 2018-2022
- S2 Hubs geplaatst ivm sterkere lagers.
- Lotus Big Brake Kit voorzijde (AP 4 pots remklauwen met 308mm AP schijven)
- Alle draagarmen heb ik gestraald met glasparels en opnieuw in 2k lak gezet.
- Draagarm rubbers verwijderd en voorzien van sferische lagers.
- Alle kogel gewrichten vervangen.
- Licht gewicht stuurarmen.
- Quantum schokdempers een onderhoudsbeurt gehad en laten revalven/reshimmen.
- Elektrische waterpomp als secundaire pomp naast de primaire mechanische waterpomp voor extra koeling tijdens warme dagen en circuit rijden (pit straat) Ook ivm de grote warmtewisselaar waar olie/koelvloeistof elkaar op temperatuur brengen/houden.
- Lotus Motorsport hoofdrem cylinder geplaatst
- AP proportioning valve geplaatst
- 2 pots remklauwen welke normaal aan de voorzijde zitten zijn naar achteren verhuisd
- vast nog een boel vergeten....
Gereviseerd onderstel
Ook de motor gewisseld van een 2l Duratec naar een 2.5l Duratec met een close ratio bak met custom gemaakt platen sper.
Helaas is de de quote waar "there is no such thing as to much horsepower" dus de Duratec gaat eruit en ik heb inmiddels de spullen binnen om er een Honda K20 in te gaan leggen welke meer future proof is voor veel meer vermogen.
Auto uit de opslag gehaald paar maanden geleden
Grote suzuki swift:
Nog grotere autoambulance:
(De F11, 528i, full M met comfortstoelen, 160dkm, komt te koop medio Februari, is te klein voor het gezin)
De Honda K20 motor, versnellingsbak met nieuw gecoat en plaatselijk verstevigd subframe en nog wat spullen.
En er liggen nog wat kleine projecten in de garage. Wie het raadt mag het zeggen:
Topic zal langzaam gaan, nieuwe baan, huis aan het verbouwen en de kleine man is nog geen 1 jaar oud dus handen vol. Kijk enorm uit naar Bilster berg en trackday op de ring. (Geen TF)
In 2009 gekocht als opvolger van de Japanse import Lancer EVO VI, die kwam als opvolger van de Elise S2 135R (die naar Stéphane ging)
Er is ondertussen nog een 130i de revu gepasseerd en wat ander speelgoed naast de Lotus maar niks kan de Lotus vervangen.
Veel veranderd, veel aangepast, veel circuit dagen gereden maar sinds 2018 door omstandigheden nog maar amper gereden. Denk alles bij elkaar een 250km.
Goede herinneringen aan de Evo wel. Er komt vast nog wel een keer een GR Yaris als daily
Woon werk verkeer:
Zandvoort:
Spa: (foto tijdens de volg rondes ivm mist en vorst in de ochtend)
Heel mistig
Zolder
Impreza's inhalen op opdrogend circuit
En na alle verbouwingen staat de auto er zo bij en is er naast de velgen en de voorlip, onderhuids enorm veel gewijzigd tussen 2018 en 2022.
Kleine opsomming van de verbouwing tussen 2018-2022
- S2 Hubs geplaatst ivm sterkere lagers.
- Lotus Big Brake Kit voorzijde (AP 4 pots remklauwen met 308mm AP schijven)
- Alle draagarmen heb ik gestraald met glasparels en opnieuw in 2k lak gezet.
- Draagarm rubbers verwijderd en voorzien van sferische lagers.
- Alle kogel gewrichten vervangen.
- Licht gewicht stuurarmen.
- Quantum schokdempers een onderhoudsbeurt gehad en laten revalven/reshimmen.
- Elektrische waterpomp als secundaire pomp naast de primaire mechanische waterpomp voor extra koeling tijdens warme dagen en circuit rijden (pit straat) Ook ivm de grote warmtewisselaar waar olie/koelvloeistof elkaar op temperatuur brengen/houden.
- Lotus Motorsport hoofdrem cylinder geplaatst
- AP proportioning valve geplaatst
- 2 pots remklauwen welke normaal aan de voorzijde zitten zijn naar achteren verhuisd
- vast nog een boel vergeten....
Gereviseerd onderstel
Ook de motor gewisseld van een 2l Duratec naar een 2.5l Duratec met een close ratio bak met custom gemaakt platen sper.
Helaas is de de quote waar "there is no such thing as to much horsepower" dus de Duratec gaat eruit en ik heb inmiddels de spullen binnen om er een Honda K20 in te gaan leggen welke meer future proof is voor veel meer vermogen.
Auto uit de opslag gehaald paar maanden geleden
Grote suzuki swift:
Nog grotere autoambulance:
(De F11, 528i, full M met comfortstoelen, 160dkm, komt te koop medio Februari, is te klein voor het gezin)
De Honda K20 motor, versnellingsbak met nieuw gecoat en plaatselijk verstevigd subframe en nog wat spullen.
En er liggen nog wat kleine projecten in de garage. Wie het raadt mag het zeggen:
Laatst gewijzigd door Emiel op 22 jan 2024, 15:48, 3 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Berichten: 39861
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Mooi ding, succes met de motorswap. Qua uiterlijk lijkt ‘ie me aardig ‘af’? Staat er erg dik bij zo nl.
-
Online
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Heel mooi apparaat zo zeg!
- Peter Tunissen
- Berichten: 8225
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Heh jakkes, ik dacht dat dit een verkooptopic ging worden...
Maar echt een gaaf ding zo inderdaad; mooiste Elise/Exige familielid (S1, oranje en Motorsport) vind ik!
Maar echt een gaaf ding zo inderdaad; mooiste Elise/Exige familielid (S1, oranje en Motorsport) vind ik!
- Emiel
- Berichten: 3883
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Is ook af op 1 ding na.
Vleugel is origineel Lotus Motorsport waar ook mee geracet is, meen het jaar 2000.
Voor op straat krijg ik er steeds meer geneuzel mee. APK maar ook nu ik in een stad woon is het een ding. Dus er komt een originele Exige S1 achter vleugel "bij" voor op straat. Grote vleugel alleen voor op circuit, want die werkt enorm goed. Is op Spa al wel gebleken.
Ik krijg er geen genoeg van, sorry Je bent de eerste die een bod mag doen tzt.Peter Tunissen schreef: ↑22 jan 2024, 13:51 Heh jakkes, ik dacht dat dit een verkooptopic ging worden...
Maar echt een gaaf ding zo inderdaad; mooiste Elise/Exige familielid (S1, oranje en Motorsport) vind ik!
Nogmaals, zodra ik keer op meppen of zandvoort ga rijden of iets dan doen we een rondje.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8225
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Hahaha, helemaal top!
-
- Berichten: 7430
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
- Emiel
- Berichten: 3883
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Die filmpjes waren ooit een groot deel van de inspiratie.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Zo'n vette kar, zo'n dikke motor en dan toch weer swappen.. gaat toch rijden met dat ding man. Straks ben je oud, kom je er niet meer in of uit en zonder die paar pk's kun je vast ook wel lol hebben
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Ik kan me die foto van de Lancer in de sneeuw nog herinneren, destijds ook met veel interesse je werkzaamheden aan de Elise gevolgd. Gaaf dat je er weer mee verder gaat! Wel iets van een datum in gedachten wanneer je weer wilt rijden?
- Emiel
- Berichten: 3883
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Haha ik blijf eeuwig jong, ook als ik later groot ben en 100.
Er zit nog iets meer achter. Duratec support in de Elise/Exige community loopt erg terug en voor Honda is alles leverbaar. Zelf alsnog een nieuwe motorsteun ontwikkelen en allerlei elektrische gadgets werkend maken heb ik echt geen tijd meer voor. Ging nog best wat tijd en geld in zitten om het vermogen van de Honda te halen (wel iets meer koppel) en altijd het risico op tegenslag want niemand heeft het ooit eerder gedaan. De Elises met een 2.5 duratec in Nederland lopen leuk maar hebben bijvoorbeeld de variabele nokkenas niet in gebruik. Wel een must.
Moet clockwise baffle, platen sper, uitlaat, aandrijf assen en een andere inlaat bestellen. Dan moet de Honda vrij af zijn voor het circuit. En het mooie is dat je alles gewoon zo kan bestellen
Evo was fantastisch. Nog steeds spijt dat ik de Evo 7 van EricS destijds niet gekocht heb maar op dat moment goede beslissing.Mark 320iS schreef: ↑22 jan 2024, 19:24 Ik kan me die foto van de Lancer in de sneeuw nog herinneren, destijds ook met veel interesse je werkzaamheden aan de Elise gevolgd. Gaaf dat je er weer mee verder gaat! Wel iets van een datum in gedachten wanneer je weer wilt rijden?
Niet echt een datum. Als ik dit jaar de auto een paar weken als daily kan gebruiken als test en dan een dag op Zolder kan rijden ben ik meer dan tevreden. Hoe meer kilometers hoe beter.
Denk dat ik vanaf Maart wel paar uurtjes per week de garage in kan om garage in te richten en de lotus op bokken te gaan zetten
- Nivek
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
trackday op de ring staat ook nog op mijn to-do list. Maar eerst maar eens zorgen dat ie het weer goed doet op zandvoort haha.
Balen dat de spoiler zo'n gezeik is, ik heb er voor alsnog nooit issues mee gehad, maar, mijn end plates zijn wat aan de dikke kant en dus best wel rond aan de uiteindes. Misschien heeft het hier mee te maken?
De oudere evo's blijf ik ook erg tof vinden!
Balen dat de spoiler zo'n gezeik is, ik heb er voor alsnog nooit issues mee gehad, maar, mijn end plates zijn wat aan de dikke kant en dus best wel rond aan de uiteindes. Misschien heeft het hier mee te maken?
De oudere evo's blijf ik ook erg tof vinden!
- Luco
- Berichten: 27982
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Blijft mooi een Lotus
- PeterM
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Evo's blijven altijd dik!
- Alexsti
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Leuk zo'n topic om te volgen als Elise liefhebber, vindt het al heel wat van mezelf als ik een paar remschijfjes wissel en een ander luchtfiltertje erop zet dit is toch iets anders sleutelwerk...
Naar hoeveel nm/pk wil je gaan in deze set-up ?
Naar hoeveel nm/pk wil je gaan in deze set-up ?
-
- Berichten: 21763
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Heel gaaf ding Emiel!
- Emiel
- Berichten: 3883
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Thanks heren!
Maar atmosferisch moet een 250pk/220nm op de wielen gaan doen. Overweeg supercharger maar eerst een jaar rijden.
Ik hoop straks vooral te rijden, en veel laat dat sleutelen maar even zittenAlexsti :D schreef: ↑23 jan 2024, 10:55 Leuk zo'n topic om te volgen als Elise liefhebber, vindt het al heel wat van mezelf als ik een paar remschijfjes wissel en een ander luchtfiltertje erop zet dit is toch iets anders sleutelwerk...
Naar hoeveel nm/pk wil je gaan in deze set-up ?
Maar atmosferisch moet een 250pk/220nm op de wielen gaan doen. Overweeg supercharger maar eerst een jaar rijden.
- Sabberjoch
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Mooi project en streven Emiel, moet allemaal gaan lukken ook!
Een gezonde k20 moet dat gewoon kunnen leveren.
Ben benieuwd hoe je ervaring gaat zijn van duratec naar honda
Supercharger moet helemaal een kanon zijn, vind het zelf met ongeblazen motor wel al een flinke hand vol op straat.
alvast veel gewenst!
- Emiel
- Berichten: 3883
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Ja op straat is het een handvol, maar circuit is toch weer anders.Sabberjoch schreef: ↑23 jan 2024, 13:48
Mooi project en streven Emiel, moet allemaal gaan lukken ook!
Een gezonde k20 moet dat gewoon kunnen leveren.
Ben benieuwd hoe je ervaring gaat zijn van duratec naar honda
Supercharger moet helemaal een kanon zijn, vind het zelf met ongeblazen motor wel al een flinke hand vol op straat.
alvast veel gewenst!
Die van jou al verkocht? zag de advertentie op seloc.
- JP
- Berichten: 31391
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
- Alexsti
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Rijden is het leukst ja ! ( als t mooi weer is...)Emiel schreef: ↑23 jan 2024, 13:43 Thanks heren!
Ik hoop straks vooral te rijden, en veel laat dat sleutelen maar even zittenAlexsti :D schreef: ↑23 jan 2024, 10:55 Leuk zo'n topic om te volgen als Elise liefhebber, vindt het al heel wat van mezelf als ik een paar remschijfjes wissel en een ander luchtfiltertje erop zet dit is toch iets anders sleutelwerk...
Naar hoeveel nm/pk wil je gaan in deze set-up ?
Maar atmosferisch moet een 250pk/220nm op de wielen gaan doen. Overweeg supercharger maar eerst een jaar rijden.
- Emiel
- Berichten: 3883
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
ABS, Motorsport ABS zou tof zijn maar helaas niet.
Elektrische handrem klauwen van een Tesla met een stuk electronica om ze te besturen.
Door de grotere remmen voor moet er achter ook iets gebeuren en de originele Lotus remklauw met handrem functie laat geen grotere schijf toe.
De klauw links moet vervangen worden door de tesla handrem. Dan van 288mm naar 304mm
- Sabberjoch
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Nog niet, wellicht in de zomer wat meer animo voor. Had wat interesse uit Frankrijk en Duitsland, maar blijven een beetje afzijdig. Ook lastig om er een juiste prijs aan te hangen.
Heeft ook geen haast trouwens, vreet geen brood als hij stil staat. Wellicht als het mooi weer is dat de liefde weer gaat bloeien
- Ferdi
- Berichten: 3046
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
Ontzettend gaaf ding!
Stuk leuker dan al die topics over trutten schudders en het zoveelste lage verbruik.
Stuk leuker dan al die topics over trutten schudders en het zoveelste lage verbruik.
- Luco
- Berichten: 27982
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1
In Hilversum staat ook vaak een zilvergrijze Lotus met zon half dekzeiltje erop. Bekende van de Lotusrijders hier?
Is vaak erg vuil.
Is vaak erg vuil.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Dimitri, Eeuwe, EricT, EvdP, Hdv, Kadett, krentenbol, Marc Sierra, MarcF, matthyssie, Pfhmulder, SlowCo, Wout309t en 19 gasten