Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Arthur » 25 jan 2024, 01:16

Ferdi schreef: 24 jan 2024, 18:30 Ontzettend gaaf ding!
Stuk leuker dan al die topics over trutten schudders en het zoveelste lage verbruik.
Veel veranderd, veel aangepast, veel circuit dagen gereden maar sinds 2018 door omstandigheden nog maar amper gereden. Denk alles bij elkaar een 250km.
Denk dat deze ook niet veel verbruikt heeft anders ;)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3045
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Ferdi » 25 jan 2024, 18:27

Fair enough :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Fabian » 25 jan 2024, 19:17

Super gaaf, maar wat een werk! Heel erg benieuwd naar de sound van vrij-ademende honda 😎

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Emiel » 29 jan 2024, 12:42

Arthur schreef: 25 jan 2024, 01:16
Ferdi schreef: 24 jan 2024, 18:30 Ontzettend gaaf ding!
Stuk leuker dan al die topics over trutten schudders en het zoveelste lage verbruik.
Veel veranderd, veel aangepast, veel circuit dagen gereden maar sinds 2018 door omstandigheden nog maar amper gereden. Denk alles bij elkaar een 250km.
Denk dat deze ook niet veel verbruikt heeft anders ;)
Alleen maar verzekering en onderdelen :lollerdelol:

De keren dat die heeft gereden was wel braaf 1 op 8 denk ik.

Luco schreef: 24 jan 2024, 20:52 In Hilversum staat ook vaak een zilvergrijze Lotus met zon half dekzeiltje erop. Bekende van de Lotusrijders hier?
Is vaak erg vuil.
Geen idee. Ben na 14 jaar vorig jaar eens lid geworden van de Hollandse Lotus club vanwege een keer een circuit of behendigheid proef evenement maar verder ben ik geen club man of "alle lotus rijders kennen man" of bandentrap meetings.

Fabian schreef: 25 jan 2024, 19:17 Super gaaf, maar wat een werk! Heel erg benieuwd naar de sound van vrij-ademende honda 😎
Gaat leuk worden op een Ring trackday dit ding. Niet zo onwijs vet als met de motor maar wel klein beetje veiliger.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Emiel » 29 jan 2024, 13:11

Nou de Duratec 2.5 motor / versnellingsbak en alle aanbouw delen zijn verkocht (nouja pas als geld op de rekening staat of ik het in de hand heb maar komt wel goed)

Ondertussen aan het schrijven wat ik nodig heb wat betreft onderdelen voor de K20. Hoor waarschijnlijk deze week of ik een Jackson racing supercharger kan overnemen van iemand. Anders rijd ik 1 jaar atmosferisch en ga dan Rotrex. Twijfel nog om voor 2,5" uitlaat of 3" uitlaat te gaan. Vermoed dat 3" echt niet stil te krijgen is, zeker gezien wat ik om mij heen hoor.


Dan de daily driver:

Stuur vervangen van de F11, nieuwe matten, nieuwe voorbanden, PCV vervangen en een achterlicht unit. Meteen ozon behandeling laten doen zodat de auto echt weer fris is. Nog even half/eind Feb de voorbumper opnieuw laten spuiten ivm wat lichte krasjes en dan gaat de F11 eruit. BMW is gewoon veel te klein en krap van binnen, waarschijnlijk ook icm de comfortstoelen. Toch maar gaan kijken naar een grote MPV voor het gezin. De kleine achter de bijrijders stoel is geen optie met een bijrijder langer dan 1.75 en achter de bestuurders stoel gaat wel maar niet verder dan 50-75km.

Afbeelding
Afbeelding

Wel jammer. Toch even naar moeten zoeken, een Full M met comfortstoelen, 6 cylinder en een kloppende historie met kloppende km stand. Gekocht met 146.000km en staat nu op 157.000km na een maand of 10 in bezit.

Einde BMW tijdperk voor mij. Al zou de vriendin het niet erg vinden dat ik de Lotus omruil voor een M2, maar dat zie ik niet zitten.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Martijn_bmw » 29 jan 2024, 13:48

Zonde van de daily maar herkenbaar die kinderstoelen zijn echt bakbeesten daar heb je veeeeel achterbankruimte voor nodig mocht je zelf ook nog fatsoenlijk willen kunnen zitten voorin (ik ben 1.93m)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Opa » 29 jan 2024, 14:55

Zo'n bakbeest van een BMW te klein? :duh:

Wij hebben in de Fiesta ook een flinke kinderstoel, omdat af en toe één van de kleinkinderen mee rijdt, maar zelfs in die kleine auto gaat dat prima.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3569
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door HJ2 » 29 jan 2024, 15:29

Doe nog eens een PB met wat hij moet kosten?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Emiel » 29 jan 2024, 15:36

De maxi cosi 360 is groot :) Die gaan we komende weken vervangen maar onze kleine man van 9mnd is al een behoorlijke beer aan het worden met 10+ kg en een lengte groter dan veel 1 jarige. Dus het gaat niet overhouden in de toekomst.

De BMW is in mijn ogen vooral groot door de lange motorkap en de breedte. Samen met de dikte van de comfort stoelen is het met een kinderstoel gewoon niet ruim.

Dan maar een saaie grote MPV. Denk een S-max ofzo.
Als het comfortabel van A naar B gaat is het mij prima.
Cruise control op de snelweg of stilstaan in de file doe je het zelfde in een Ferrari of een Opel.

Fun is de Lotus, of keer karten of een (cross)motor regelen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Jan Terwolde » 29 jan 2024, 15:39

De vervolgstoelen nemen veel minder ruimte in. Helemaal als die met een jaar ook met de rijrichting mee gaat zitten.

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door LaurensM » 29 jan 2024, 15:54

Emiel schreef: 29 jan 2024, 15:36 De maxi cosi 360 is groot :) Die gaan we komende weken vervangen maar onze kleine man van 9mnd is al een behoorlijke beer aan het worden met 10+ kg en een lengte groter dan veel 1 jarige. Dus het gaat niet overhouden in de toekomst.

De BMW is in mijn ogen vooral groot door de lange motorkap en de breedte. Samen met de dikte van de comfort stoelen is het met een kinderstoel gewoon niet ruim.

Dan maar een saaie grote MPV. Denk een S-max ofzo.
Als het comfortabel van A naar B gaat is het mij prima.
Cruise control op de snelweg of stilstaan in de file doe je het zelfde in een Ferrari of een Opel.

Fun is de Lotus, of keer karten of een (cross)motor regelen.

Hier in het verleden hetzelfde probleem. Ik had een f11 525d (sportstoelen)... dat past allemaal wel met kids en zo, maar net niet handig. Mijn vrouw had toen een xc90, tussendoor nog een xc60 (maar dat beviel niet zo) en inmiddels een x5 F15 40d :-). Die laatste is wel een overtreffende trap.... Comfortabel, erg ruim (met drie 14-17 jarigen mee naar Italie op vakantie) en gewoon snel.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1zi

Bericht door Emiel » 29 jan 2024, 15:55

Jan Terwolde schreef: 29 jan 2024, 15:39 De vervolgstoelen nemen veel minder ruimte in. Helemaal als die met een jaar ook met de rijrichting mee gaat zitten.
Al geprobeerd met leenstoel+leenkind. Lekker voetjes in de rug. :lol:

Bijrijder en bestuurder stoel moeten te ver naar voren.
Vriendin is 1.85 en ik 1.91.
LaurensM schreef: 29 jan 2024, 15:54

Hier in het verleden hetzelfde probleem. Ik had een f11 525d (sportstoelen)... dat past allemaal wel met kids en zo, maar net niet handig. Mijn vrouw had toen een xc90, tussendoor nog een xc60 (maar dat beviel niet zo) en inmiddels een x5 F15 40d :-). Die laatste is wel een overtreffende trap.... Comfortabel, erg ruim (met drie 14-17 jarigen mee naar Italie op vakantie) en gewoon snel.
Ja X5 is een optie, E53 gehad en E70 gereden een week, maar heel eerlijk is het prijs technisch interessanter om dan een MPV te kopen voor het gezin. Maandlasten vs verbruik vs leeftijd vs aanschafwaarde.

(lees: Ik hoop dat de dame er zo veel in gaat rijden dat ik vaker bijrijder ga worden. Misschien wakkert mijn auto passie wat terug aan en komt die GR yaris er een keer. )
Laatst gewijzigd door Emiel op 29 jan 2024, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Opa » 29 jan 2024, 16:00

Bij ons staat deze erin:

Afbeelding

https://www.amazon.nl/Chicco-Autostoel- ... B07GXCBGVF

Best wel een flink stoeltje en de kleinkinderen zijn 2 en 4 jaar oud.....de oudste is een jongen en best wel flink voor z'n leeftijd en die gaat nog gewoon in de stoel op de achterbank van de fietstas. :tooth:

Begrijp me niet verkeerd, van mij mag je een andere auto kopen, maar ik snap niet hoe het bij jullie in die BMW zo krap is, terwijl wij in de Fiesta ruimte genoeg hebben. Afbeelding

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1zi

Bericht door Elise » 29 jan 2024, 16:06

Emiel schreef: 29 jan 2024, 15:55 Lekker voetjes in de rug. :lol:
Voor die voetjes weet ik een prima oplossing :coffee:


Afbeelding

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Emiel » 29 jan 2024, 16:08

Opa schreef: 29 jan 2024, 16:00 Bij ons staat deze erin:

Afbeelding

https://www.amazon.nl/Chicco-Autostoel- ... B07GXCBGVF

Best wel een flink stoeltje en de kleinkinderen zijn 2 en 4 jaar oud.....de oudste is een jongen en best wel flink voor z'n leeftijd en die gaat nog gewoon in de stoel op de achterbank van de fietstas. :tooth:

Begrijp me niet verkeerd, van mij mag je een andere auto kopen, maar ik snap niet hoe het bij jullie in die BMW zo krap is, terwijl wij in de Fiesta ruimte genoeg hebben. Afbeelding
Ik snap werkelijk niet hoe mensen kunnen zitten voor in een fiesta met een kinder stoel erachter.

In de Clio 3 van mijn vriendin, met de kinderstoel achter mij als bijrijder, zit mijn hoofd net niet tegen het dak aan en mijn knieen tegen dashboard en zit ik klem.

Met 1.91 en een 110kg pas ik prima in de Lotus maar dit is toch wel anders met een kinderzitje.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Arthur » 29 jan 2024, 16:29

Cruise control op de snelweg of stilstaan in de file doe je het zelfde in een Ferrari of een Opel.
Da's wel een hele erge dooddoener. Net zo als ‘je mag toch maar 100’. Ik begrijp wel wat je zegt maar die file houdt een keer op en soms mag je ook 130 :P

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Kadett » 29 jan 2024, 16:31

Die duratec 2.5 kon toch ook gekieteld worden? Word/werd bij de MX5 NC veel gebruikt als swap ipv de standaard 2.0.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Jan Terwolde » 29 jan 2024, 17:45

Vanaf 3 jaar zitten ze bij mij hier in.

https://www.prenatal.nl/onderweg/autost ... gwQAvD_BwE

Dan maakt t geen hol uit hoe groot de auto is.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Jan Terwolde » 29 jan 2024, 17:48

Clio 4 is achterin ruimer als onze 1 serie :bag:

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Eric Z » 29 jan 2024, 17:57

V70 vs. 5serie is een wereld van verschil aan binnenruimte. Ook ruimer qua zit denk ik dan sommige MPV’s.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Emiel » 29 jan 2024, 19:54

Arthur schreef: 29 jan 2024, 16:29
Cruise control op de snelweg of stilstaan in de file doe je het zelfde in een Ferrari of een Opel.
Da's wel een hele erge dooddoener. Net zo als ‘je mag toch maar 100’. Ik begrijp wel wat je zegt maar die file houdt een keer op en soms mag je ook 130 :P
Gaat er meer om dat dagelijkse auto niet zo boeiend is ;) F11 was logische opvolger na e53 en e60 maar niet praktisch.

Merk sowieso dat mijn “auto liefde” veranderd is, behalve hard rijden op circuit of keer sneeuw in of iets. Oldtimer en rally combinatie lijkt me ook wel tof. Van Horneland rally ofzo.


Die duratec 2.5 kon toch ook gekieteld worden? Word/werd bij de MX5 NC veel gebruikt als swap ipv de standaard 2.0.
Ja klopt maar na 245pk/275nm op de wielen moet je er een gesmeed blok van maken of turbo gaan. Supercharger op duratec in Lotus is het wiel uitvinden. Dan de vraag wat de versnellingsbak er van gaat vinden met 300pk/300nm etc.

Honda is 250pk/220nm op de wielen en met supercharger kun je ergens tussen de 300-350pk gaan zonder al teveel issues.

En ik kan alles bestellen ipv tekenen, 3d printen, laten cnc frezen etc.

Zoals ik eerder aangaf, Super tof maar geen tijd meer voor met gezin, verandering van baan, etc. Minder sleutelen meer rijden.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2700
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Mark 320iS » 29 jan 2024, 21:30

Heb evt ook wel interesse in de 5, geef tzt maar een seintje. Hier eerst de 130i verkopen.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Philipoo » 30 jan 2024, 08:14

Emiel schreef: 29 jan 2024, 16:08
Ik snap werkelijk niet hoe mensen kunnen zitten voor in een fiesta met een kinder stoel erachter.

In de Clio 3 van mijn vriendin, met de kinderstoel achter mij als bijrijder, zit mijn hoofd net niet tegen het dak aan en mijn knieen tegen dashboard en zit ik klem.

Met 1.91 en een 110kg pas ik prima in de Lotus maar dit is toch wel anders met een kinderzitje.
Ik snap ook niet hoe je jezelf "prima" in een exige propt. ik ben 1,97, ook 110kg. Vriendin is 1,86 en ik wilde eigenlijk voor een G31 gaan loeren zodat onze 2 kleintjes normaal mee kunnen..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Arthur » 30 jan 2024, 10:45

Het is ook maar hoe je in een auto zit. Ik zit bv vrij rechtop en redelijk naar voren, ik noem het actief :) Ik ben 1.91 en weeg ook een paar kg’s :tooth:
Dan kan er prima iemand achter zitten in een G31, zelfs in de G21. Enige is wel dat ik de stoel op de laagste stand heb en dan heb je onder de comfortstoelen van de G31 weinig ruimte. Maar dat lijkt me met 2 kleintjes een minder probleem.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise Motorsport S1 / Exige S1

Bericht door Emiel » 30 jan 2024, 11:12

Gezien de “discussie”

Als ik rechter zit heb ik iets meer been ruimte maar beetje ontspannen is het dit.

Prima voor 50-75km en met pauze er tussen het dubbele maar niet naar Zuid Frankrijk of Italie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Philipoo schreef: 30 jan 2024, 08:14
Emiel schreef: 29 jan 2024, 16:08
Ik snap werkelijk niet hoe mensen kunnen zitten voor in een fiesta met een kinder stoel erachter.

In de Clio 3 van mijn vriendin, met de kinderstoel achter mij als bijrijder, zit mijn hoofd net niet tegen het dak aan en mijn knieen tegen dashboard en zit ik klem.

Met 1.91 en een 110kg pas ik prima in de Lotus maar dit is toch wel anders met een kinderzitje.
Ik snap ook niet hoe je jezelf "prima" in een exige propt. ik ben 1,97, ook 110kg. Vriendin is 1,86 en ik wilde eigenlijk voor een G31 gaan loeren zodat onze 2 kleintjes normaal mee kunnen..
Met 1,97 zou ik ook niet passen. 1.91 met vrij ideale lengte verdeling tussen benen/romp/armen zorgt dat ik wel aardig met wat dingen weg kom.

1/3 serie is postuur een probleem (schouder tegen zijkant) en z4 is echt krappe ellende.
Arthur schreef: 30 jan 2024, 10:45 Het is ook maar hoe je in een auto zit. Ik zit bv vrij rechtop en redelijk naar voren, ik noem het actief :) Ik ben 1.91 en weeg ook een paar kg’s :tooth:
Dan kan er prima iemand achter zitten in een G31, zelfs in de G21. Enige is wel dat ik de stoel op de laagste stand heb en dan heb je onder de comfortstoelen van de G31 weinig ruimte. Maar dat lijkt me met 2 kleintjes een minder probleem.
Idem, vrij actieve houding. Pols ligt op bovenkant stuur als ik zit. Alleen lange ritten mag het iets minder actief maar ook tijdens lange ritten wissel ik tussen actief en iets minder actief.

Om lange afstanden te kunnen rijden moet je met regelmaat verzitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Godspeed, Google [Bot], KoenM en 57 gasten