Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 19 jan 2024, 08:25

Een tijdje geleden was ik aan het experimenteren met remkoeling op mijn toenmalige auto, zodat de remmen op het circuit niet weer zouden oververhitten.
Dat experiment is niet goed gelukt omdat het teveel gedoe was om een slang van voldoende diameter te plaatsen.
Er was gewoon geen ruimte..(X100 XKR bj 2000)

Later vroeg ik mij af waarom ik niet gewoon twee EDF (zeg maar "electrische straalmotortjes voor modelvliegtuigen") op de naaf aan de binnenkant van de schijf had gemaakt.
https://nl.banggood.com/Powerfun-EDF-70 ... 12490.html

Dan is rijwind ombuigen minder relevant namelijk.
Ik vraag mij af of iemand dat hier al probeerde..

+ Een 70mm EDF kost 30-40€.
+ Er is geen regel electronica nodig denk ik, want aan/uit.
+ Kan ook koelen op langzame stukken en bij stilstand.
+ Weegt heel weinig, geen slang of grote duct nodig

De moderne EDF's geven echt een hele grote bak met lucht :hmmm:

Of kan dit niet gaan werken?

P.s. ik als track rookie ben niet thuis in wat er allemaal al op de markt is voor dit doel.
Ik heb nog geen EDF's als remkoeling gezien..(reden? :hmmm: )
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 19 jan 2024, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Is geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Luco » 19 jan 2024, 08:41

Wat mijn ervaring is dat de lucht echt wel geforceerd naar de remmen toe moet, waar wil je de lucht vandaan halen, als je bv 140 rijdt en geen slang hebt waar de lucht doorkomt denk ik dat die te weinig lucht gaat blazen.
Mooiste is een remduct die op de binnenzijde van je naaf/schijf blaast, zon los slangetje naar je remmen helpt wel iets, maar veel minder dan een duct op maat.

Belangrijkste is om eigenlijk maar 1 mm van je schijf naaf af te zitten, als het twee of drie cm is wordt de lucht bij hogere snelheden gewoon weggeblazen.
Zoiets dus
remkoeling1.JPG
remkoeling1.JPG (213.37 KiB) 1559 keer bekeken

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 19 jan 2024, 09:00

Thanks,

Excuus, titel aangepast (electrisch).
Ja de noodzaak van koeling ben ik zeker van overtuigd.

EDF:
Screenshot_20240119_090227_Gallery.jpg
Screenshot_20240119_090227_Gallery.jpg (256.9 KiB) 1544 keer bekeken

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door TLRS » 19 jan 2024, 13:36

Interessant idee :)

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2700
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Mark 320iS » 19 jan 2024, 17:03

Ik denk dat die motortjes veel te weinig vermogen leveren om echt iets toe te voegen. Plus waar halen ze de lucht vandaan? Zoals Luco ook al zegt.

Waar zat bij jou het probleem qua ruimte?

Op mijn M3 heb ik brake ducts op de plek waar de mistlampen zaten en die worden dan via een slang bevestigd op een ankerplaat die achter de schijf zit (https://voss-competition.de/en/produkt/ ... 6-316i-m3/). Ik kan mij voorstellen dat daarvoor bij jou auto geen ruimte is in de voorbumper.

Bij de M2 gebruiken ze ook wel de volgende oplossing, dan zijn de brakeducts aan de draagarmen bevestigd onder de auto, die dan via slangen op dezelfde manier als bij mijn oplossing naar de schijf gaan: https://www.motorsport24.nl/en/product/ ... e-cooling/. Is dat geen idee?

Overigens is remkoeling wel een van de beste upgrades die je kunt aanbrengen op een trackday auto.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2024, 18:30

Wat ik op mijn M3 gedaan had was gewoon een gat in de ducting voor de radiator maken, daar een slang op aansluiten en die aan de naaf vast maken zodat je lucht naar de schijf geleid.

Zo'n ankerplaat als Luco laat zien kan wel maar maakt het niet noodzakelijk veel beter, helpt wel altijd iets. Dit ligt ook heel erg aan de schijf. Een geventileerde schijf heeft vanes aan de binnenkant en die werken als een centrifugaal pomp als je rijd. Daarom is het ook belangrijk dat je de schijven in de juiste draairichting monteerd. Maw de schijven zuigen vanzelf al lucht aan. Bij straat auto's zit de inlaat meestal aan de zijde van de velg, omdat er aan de binnenkant van de naaf een afdekplaat zit. Ik had AP Racing schijven met alu hart, die hebben hun inlaat aan de kant van de naaf zitten en dan zijn koelslangen veel effectiever omdat je de lucht door de schijf heen blaast, versus gewoon tegen een banco schijf aan blazen. Ik had de slangen gewoon met een tie-warp aan de naaf zitten, werkte prima.

Voor je auto en de radiateur opening heb je een hoge druk gebied, daardoor stroomt er lucht door de radiator en dat zelfde zorgt ervoor dat er lucht door de slangen naar je naaf toe stroomt. Mistlamp gaten gebruiken etc kan ook maar meestal werkt lucht uit de radiatorducting net zo goed.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 19 jan 2024, 18:47

👍.
Dank voor de reacties.

Dus EDF'S zijn niet iets wat gebruikt word hiervoor begrijp ik.
Of het er van komt weer ik niet, maar dat maakt een experiment ermee juist weer wel interessant vind ik.

https://youtu.be/2OB7G-duBVo?si=POtPyZrOsOSp3dKv

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 19 jan 2024, 18:54


Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10782
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Joy » 19 jan 2024, 20:33

Zou een voorbumper van een XKR-S misschien een stuk betere flow geven? Daar lijkt een flink grotere diameter inlaat te zitten richting de remmen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Luco » 19 jan 2024, 21:08

Bert ///M3 schreef: 19 jan 2024, 18:30

Zo'n ankerplaat als Luco laat zien kan wel maar maakt het niet noodzakelijk veel beter,
Hier niet mee eens, het verschil- met de standaard remkoeling en deze was heel erg groot op de seat, met name op circuits als bv zolder, daar was het het verschil tussen remmen weg nog voor de pitsstop of gewoon een uur kunnen stampen.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 19 jan 2024, 21:16

Joy schreef: 19 jan 2024, 20:33 Zou een voorbumper van een XKR-S misschien een stuk betere flow geven? Daar lijkt een flink grotere diameter inlaat te zitten richting de remmen.

Afbeelding
Zou kunnen, ik weet niet wat er achter zit bij een S.
Bij mijn gewone XKR zitten aan beide zijden een grote luchtfilterbak.
Kan wel eenvoudig 2 conefilters op natuurlijk, zodat je de koelopeningen voor remmen kunt gebruiken, maar dat vind ik nu nog een beetje zonde van de nog originele wagen...
Misschien smaakt een trackday naar meer, en veranderd dat standpunt nog.
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 19 jan 2024, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 19 jan 2024, 21:24

Luco schreef: 19 jan 2024, 21:08
Bert ///M3 schreef: 19 jan 2024, 18:30

Zo'n ankerplaat als Luco laat zien kan wel maar maakt het niet noodzakelijk veel beter,
Hier niet mee eens, het verschil- met de standaard remkoeling en deze was heel erg groot op de seat, met name op circuits als bv zolder, daar was het het verschil tussen remmen weg nog voor de pitsstop of gewoon een uur kunnen stampen.
Zo'n plaat lijkt me ook erg effectief inderdaad.
Overigens is luchtstromingsleer best complex, waardoor proefondervindelijk ontwikkelen voor dit soort zaken een goede manier is.

Heel vroeger een paar jaar les in aërodynamica aangehoord. (Of het resultaat had durf ik niet te zeggen :hmmm: )

Vandaar de hypothese dat EDF's harder blazen dan de rijwind..

Edit: effe opgezocht. 2200gram thrust, 60m/s luchtstroom, bij 25V, dan 65Amp (!)
Bij 12V schat ik 30m/s continue en 32Amp..per EDF

Het is de levensduur van de lagertjes die een probleem ksn worden..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Bert ///M3 » 19 jan 2024, 23:52

Luco schreef: 19 jan 2024, 21:08
Bert ///M3 schreef: 19 jan 2024, 18:30

Zo'n ankerplaat als Luco laat zien kan wel maar maakt het niet noodzakelijk veel beter,
Hier niet mee eens, het verschil- met de standaard remkoeling en deze was heel erg groot op de seat, met name op circuits als bv zolder, daar was het het verschil tussen remmen weg nog voor de pitsstop of gewoon een uur kunnen stampen.
Kan hoor, verschilt per setup. Ik had bij mij het uiteinde van de slang zo ongeveer in de bell housing zitten, zeg maar aan de linker kant van waar de klem zit op jou foto.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door HJ2 » 20 jan 2024, 01:09

Ik denk dat zo’n fan wel eens kan werken.
Er komt echt een bak lucht door die dingen, in alle condities en snelheden. Meer dan een simpel ductje op de lagere snelheden. Je zou eens kunnen kijken wat de opvoerhoogte van die dingen is en dat vergelijken met het (dynamische!) drukverschil wat je creert over een fixed duct. (Die in de rijrichting moet zitten.
Omdat het geforceerd is maakt het m.i. niet zo veel uit waar de lucht vandaan komt, zolang er maar lucht bij kan en je geen restrictie hebt. Recht Van onderen zou ik dus zeggen.

Leuk experiment!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door RJK » 20 jan 2024, 02:17

Geinig idee inderdaad. Ik heb wat rc modellen waarvan één met edf en die zijn niet erg bestand tegen water en zand/gruis. Iets waar ze op/onder een auto wel mee te maken krijgen lijkt mij.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Emiel » 20 jan 2024, 03:58

Ben benieuwd hoe je de temperatuur van de remmen wil meten zodat je in de werkende range kan blijven van de blokken en het evt kan optimaliseren. Dan zou het wel eens heel interessant kunnen worden.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Luco » 20 jan 2024, 07:57

Emiel schreef: 20 jan 2024, 03:58 Ben benieuwd hoe je de temperatuur van de remmen wil meten zodat je in de werkende range kan blijven van de blokken en het evt kan optimaliseren. Dan zou het wel eens heel interessant kunnen worden.
Ja als je echt helemaal los wil gaan is er in de racerij voor van alles en nog wat wel sensoren en meetapparatuur beschikbaar.
Ligt geheel aan je budget en wat je wil.

https://shop.albi-engineering.nl/aim-di ... mperatuur/

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 20 jan 2024, 10:05

Ik zou het simpel houden dan.
Gewoon een relais en een schakelaar.
Misschien twee schakelaars, 1 "arm" en 1 "on".
Waarbij "arm" een simpele bimetaalschakelaar tussen schakelt.
https://www.reichelt.nl/nl/nl/thermosta ... 63598.html

Mocht iemand alvast willen uitproberen zou dat natuurlijk mooi zijn😉..
Mijn tempo is bijna nul, maar plannen maken is ook leuk🤣

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Emiel » 20 jan 2024, 12:10

Luco schreef: 20 jan 2024, 07:57
Emiel schreef: 20 jan 2024, 03:58 Ben benieuwd hoe je de temperatuur van de remmen wil meten zodat je in de werkende range kan blijven van de blokken en het evt kan optimaliseren. Dan zou het wel eens heel interessant kunnen worden.
Ja als je echt helemaal los wil gaan is er in de racerij voor van alles en nog wat wel sensoren en meetapparatuur beschikbaar.
Ligt geheel aan je budget en wat je wil.

https://shop.albi-engineering.nl/aim-di ... mperatuur/
Ja het is er allemaal met het juiste budget.

Maar als er een mooie elektrische oplossing gebouwd gaat worden dan is het ook mooi dat je weet (vanaf) wanneer en hoeveel je moet koelen. Behalve op gevoel is er misschien wel een vrij goedkope simpele manier (behalve de hitte stickers die maximaal bereikte temperatuur aangeven)

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 20 jan 2024, 12:33

Als je de remmen gewoon koel kunt houden, zeg eens bijvoorbeeld, boven de 120c de koelfans met bimetaalschakelaar aanschakelen...zit je dan niet in een goed temperstuurgebied qua rem capaciteit?
Ze zullen vlak voor de tarzanbocht echt wel veel heter worden, maar dat word daarna weer teruggekoeld toch, tot de temp onder 100/120c komt bijvoorbeeld..

Of moeten ze daarvoor juist heter zijn? (stalen remmen)

Allemaal beetje nieuwe materie nog voor mij..

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Luco » 20 jan 2024, 12:41

120 graden ga je denk ik niet redden op het circuit, ik denk dat je eerder aan de 200 of 300 zit en bij hard aanremmen tarzan en chicane zijn ze roodgloeiend, anders rem je te vroeg :-)

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 20 jan 2024, 12:43

Ja, ik heb ook al een keer rookgordijn uit de wielkast gehad op Zandvoort🤣.
Ik bedoel, boven 120c de electrische koeling automatisch laten aanschakelen..
En eronder automatisch uit.
Kan ook op iedere andere temperatuur natuurlijk.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Luco » 20 jan 2024, 13:44

wel de blokjes geheel opremmen he :lol:
remmen6.jpg
remmen6.jpg (90.98 KiB) 1176 keer bekeken
remmen8.jpg
remmen8.jpg (59.39 KiB) 1176 keer bekeken

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door HJ2 » 20 jan 2024, 14:20

Heh heh. Dat fix je ook niet met koeling 🥴

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 20 jan 2024, 16:18

Luco schreef: 20 jan 2024, 13:44 wel de blokjes geheel opremmen he :lol:

remmen6.jpg

remmen8.jpg
Daar is iets blijven hangen?
Of loopt schijf niet in het midden van de remklauw?

Bij mijn autootje nog gelijkmatig nu😉..
20240120_161415.jpg
20240120_161415.jpg (748.67 KiB) 1152 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Majestic-12 [Bot], MarcH en 112 gasten