Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Luco » 20 jan 2024, 16:20

Wat het precies was weet ik niet, alleen dat de zuiger door de achterplaat van de blokken was gedrukt :-)

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door TLRS » 20 jan 2024, 17:12

Van remblokken kun je doorgaans de frictie/temp grafiek vinden. Dan weet je ook waar je moet zijn qua temperatuur.

En niet vergeten de klauwen goed te flushen. Afgelopen jaren paar keer gelezen van mensen die op het circuit in de problemen kwamen. Ze hadden de remvloeistof gedaan tussen de remcilinder en de ontluchtingsnippel. En das niet zonder meer een garantie dat de hele klauw ververst.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Bert ///M3 » 21 jan 2024, 21:01

Sowieso vloeistof van goede kwaliteit gebruiken.

Qua temperaturen enz, van veel blokken is die temperatuursgrafiek wel te vinden en anders kan je er altijd naar vragen bij de fabrikant.

Om te meten, je kan bij diverse fabrikanten verf kopen die je op de kopse kant van de schijf smeert zeg maar en die geven aan of je in de juiste temperatuursrange zit. Idem voor klauwen, je kan temperatuurs indicatie stickers gebruiken.

Denk alleen dat bij trackdays enz gewoon goede vloeistof + blokken meer dan prima is.

Wat een hoop scheelde met koelslangen was niet zozeer pedaal wat zacht werd maar de remblokken zelf gingen veel langer mee als zonder koeling.

Waar ik wel issues mee gehad heb is de vloeistof. Ik gebruikte altijd Castrol SRF maar die geeft naar verloop van tijd een zompig pedaal. Liters van dat spul geflushed tegen $$$ en geen oplossing. De samenstelling van die vloeistof is zo dat er lucht in oplost en dan krijg je alsnog problemen. Omgewisseld voor PF RH665 en problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.


Waarom ze in de racerij al die meet gegevens gebruiken is omdat je een performance voordeel kan halen als je bijvoorbeeld minder lucht toelaat in de wielkast (meer downforce / minder lift) of kleinere schijven gebruiken kan (minder onafgeveerd gewicht) Voor hobby gebruik heb je daar allemaal niet zo veel mee van doen.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Harrie D » 26 jan 2024, 21:52

JagOnTrack schreef: 20 jan 2024, 10:05 Ik zou het simpel houden dan.
Gewoon een relais en een schakelaar.
Misschien twee schakelaars, 1 "arm" en 1 "on".
Waarbij "arm" een simpele bimetaalschakelaar tussen schakelt.
https://www.reichelt.nl/nl/nl/thermosta ... 63598.html

Mocht iemand alvast willen uitproberen zou dat natuurlijk mooi zijn😉..
Mijn tempo is bijna nul, maar plannen maken is ook leuk🤣
Als je het nu echt luxe doet;
Die dingen hebben zowieso een ESC nodig (per stuk), het zijn koolborstelloze motoren, die hebben elektronica nodig om ze aan te sturen.
Voordeel wat je dan hebt is dat je ze ook via een Arduino of andere microcontroller aan kan sturen, dus dan kun je, na het eerste inschakelen er allerlei factoren aan gaan hangen (bv op basis van temperatuur, remvertraging en snelheid, zelfs tot zo'n niveau dat je de temperatuur van de schijven in een bepaald werkgebied kan houden)

Alleen geen idee hoe lang die motortjes meegaan.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Luco » 26 jan 2024, 22:07

Ik zou eerst eens uitrekenen wat bv de hoeveelheid lucht er door een buis komt van rond 70 en een luchthapper in de bumper bij 100km/h, als dat motortje die luchtverplaatsing niet haalt dan denk ik dat je het hele idee in de prullenbak moet gooien.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Bert ///M3 » 27 jan 2024, 03:17

Is niet zo makkelijk uit te rekenen.

Die lucht gaat niet met 100 km/u die buis in.

Voor je auto zit een hoge druk gebied, en dat zorgt ervoor dat die lucht door de buis geperst word. Voor aërodynamica/stromingsleer is lucht hetzelfde als water. Stromings snelheid ligt ook helemaal niet zo hoog waarschijnlijk. Zelfde als bij een radiateur, dat verschil is ook veel kleiner als je denkt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Arthur » 27 jan 2024, 10:27

Kan het electromotortje wel tegen de rijwind? Dat ie te snel gaat draaien, danwel geremd wordt?

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door RJK » 27 jan 2024, 10:41

Harrie D schreef: 26 jan 2024, 21:52
Alleen geen idee hoe lang die motortjes meegaan.
Wat ik eerde al postte, ze kunnen niet best tegen water en vuil. Ik heb een rc vliegtuig met edf en na een paar landingen in nat gras (dus water door de edf) gaf ie de geest al. Erg duur zijn ze gelukkig niet.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10783
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door Joy » 27 jan 2024, 10:50

Op andere fora's zie ik dat ze deze fans gebruiken:

Afbeelding

https://dennisdeal.com/products/3-inch- ... 6sQAvD_BwE

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 162
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 27 jan 2024, 19:02

Zo'n EDF uit de modelbouw levert meer lucht dan een brake duct daar ben ik van overtuigd.
Als je zelf een edf full power ziet en hoort draaien weet je wat ik bedoel.

Er zijn wel een paar belemmeringen zoals in dit draadje zijn ingebracht.

1. Bestandheid tegen water en vuil.
Ik denk dat dit meevalt. Misschien niet gebruiken in de regen..

2. Bestandheid tegen grind..
Grind in de edf is direct einde verhaal..

3. Luchtstroming niet rechtstreeks in de inlaat van de EDF.
Daar kunnen EDFs inderdaad niet tegen. Er komt vibratie en de luchtstroom in de fan "Stals".

4. EDF van 50-70mm in 4S uitvoering trekt 40-50 amp..
Oef.

5. De levensduur...
Tja, dat lijkt me het grootste vraagteken.
Welke (ook) modelbouwer kan daar wat over vertellen?
Ik weet het niet. Ben zelf geen modebouwer.

Wat nog steeds zou kunnen werken, omdat het de genoemde nadelen mogelijk afvangt is:

Als de EDF in een korte duct gemonteerd zit, beter beschermd, en met een 10cm lange honeycomb inzet in de buis om de luchtstroom laminair te maken voordat deze de fan inlaat ingaat, dan moet het wel kunnen.

Ik denk dat 50mm EDF voldoende zijn.
Met 1 servo tester kun je 2 ESC's / EDFs in toeren regelen.
Dus als ze niet volle bak hoeven te draaien kun je er een limiet op zetten.
Verder gewoon aan uit, of met bimetaalschakelaar en relais de edf en esc schakelen lijkt met het simpelste.
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 27 jan 2024, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 162
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 27 jan 2024, 19:03

Joy schreef: 27 jan 2024, 10:50 Op andere fora's zie ik dat ze deze fans gebruiken:

Afbeelding

https://dennisdeal.com/products/3-inch- ... 6sQAvD_BwE
Zo'n ding is leuk voor kookluchtjes afzuigen😉🤣

Ik bedoel zoiets, 50-60Amp i.p.v de 2,5Amp van dennisdeal..
https://youtu.be/rweph1Puul0?si=I1x7oRTLW9LblvFI

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 162
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 27 jan 2024, 19:57

Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 28 jan 2024, 02:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door HJ2 » 27 jan 2024, 22:18

Als je laminair wilt gaan, dan moeten er flow straighteners in idd, maar ook gazen. De gazen halen de snelheidsverschillen er uit, de straightener de vectoren. Om vocht/ stenen af te vangen kun je een plenum boxje bouwen, maar die moet je dan wel ergens kwijt kunnen. Bijvoorbeeld ergens centraal, en dan 2 slangen er vanaf naar je remmen.

Edit: dat gezegd hebbende: ik denk niet dat laminair noodzakelijk is.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 162
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 28 jan 2024, 02:16

Thanks,

Of het er ooit van komt.. (al denk ik dat je voor 100€ totaal wel een gokje kunt wagen)

Maar laminair dus niet nodig?
Als het maar wel een beetje van gelijke druk en snelheid is over de doorsnede van de inlaat bij de fan.
Ik denk dat het belangrijk is dat de fan overal dezelfde luchtstroom aangeboden krijgt.
Anders krijgt ie op 1 of 2 posities een andere belasting doordat de invalshoek van de lucht anders is als bij de andere bladen. (Zelfs mogelijk compressor stall)
En dus geen opbrengst en wel vibratie wat levensduur weer verder beperkt.

Ik dacht aan zo'n stuk aluminium honingraat voor de fan.
Screenshot_20240128_022256_Gallery.jpg
Screenshot_20240128_022256_Gallery.jpg (49.68 KiB) 941 keer bekeken
En een stukkie gaas op het uiteinde tegen grind opnemen.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door HJ2 » 28 jan 2024, 03:08

Dat doet niets met drukverschil. Een of meerdere gazen wel.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 162
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 28 jan 2024, 09:48

Ja liefst wat groter idd.
Dit geeft wel wat weerstand denk ik.
Weerstand heeft veel invloed op de efficiency van zo'n fan.
Daarom zijn EDF's tot 50% vermogen behoorlijk efficiënt, maar erboven een stuk minder.
Dit doordat de fan moeite krijgt om de lucht met hoge snelheid aan te zuigen.
Bij een modelvliegtuigje heb je vliegsnelheid om dat te compenseren.

Bij remkoeling verder niet zo'n probleem denk ik.
Zo lang er maar voldoende massa lucht uitkomt wat door de remschijven stroomt.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door HJ2 » 28 jan 2024, 15:42

Kom een keer op de zaak langs, dan kun je het in het groot zien, dan heet het ‘windtunnel’ :-)

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 162
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 28 jan 2024, 17:54

Top.
Ook luchtvaart? Of wat anders?

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door HJ2 » 28 jan 2024, 19:45

Lucht- en Ruimtevaarttechniek

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 162
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 28 jan 2024, 20:19

Aha,

Ik ook😉

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door HJ2 » 28 jan 2024, 21:44

Dan zit je om de hoek?

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 162
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 28 jan 2024, 22:01

🤣.
Ik denk het niet..
Ik zit overal, en nergens.

Jij NLR?
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 01 mar 2024, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 162
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 01 mar 2024, 19:35

De Hobbyking EDF metalen fans zijn momenteel uitverkocht en in prijs verdubbeld..

Maar zag een zeer geschikte oplossing voor de remkoelingstoepassing:
https://a.aliexpress.com/_EvGpiaD
Komt op 140€ voor 2 Fans, 2 ESC's en een snelheids regelaar.
Dan zelf een pasplaat maken op de naaf, en een dikke gezekerde kabel rechtstreeks naar de accu.
Voor een paar tientjes kan er een draadloos aan uit schakelaar tussen zodat geen rare knoppen in het dash nodig zijn😉..
https://a.aliexpress.com/_Ez8UR4h

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Darudevampire, Enzo, EvdP, Ferdi en 29 gasten