E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Peter K
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2023, 12:35
Auto: BMW E39 540i automaat

E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door Peter K » 09 jan 2024, 20:53

Beste Driving Fun techneuten/ervaringsdeskundigen,

Ik rij met genoeg plezier een tijdje een BMW E39 540i automaat, nu met 288k op de teller.

Sinds een tijd heb ik (helaas) het volgende bijgeluid in de auto.

Ik heb dit in de volgende link gezet (dit is opgenomen onder de auto, stationair draaiend in stand 'park' op de werkbrug):

https://drive.google.com/file/d/1WyKcOY ... sp=sharing

Ik omschrijf het maar als een onregelmatig helder klingelend geluid.

Bij accceleren is het frequenter en duidelijker (goed hoorbaar van binnen uit de auto), bij constant cruisen eigenlijk niet hoorbaar.

Het is aanwezig in alle automaat standen P, R, N, D.
Bij koude start lijkt het dat het pas na iets van 30sec begint op te treden.

De flexplaat en vliegwiel zijn hierop geinspecteerd (de automaatbak is er dus af geweest) en hier is geen schade/scheuren of eventuele sporen van abnormale aanraking geconstateerd. Ook is er een beetje gespeeld met varieren afstand starterkrans en vliegwiel, maar geen verbetering geconstateerd.

Ik vind het geluid verontrustend genoeg om er niet lang mee door te rijden.

Wie herkent dit specifieke geluid en weet de oorzaak?

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door TLRS » 09 jan 2024, 21:04

Uitlaat?

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door EvdP » 09 jan 2024, 21:22

Klinkt als een soort "draadje" wat aan de aandrijfas slingert tegen de uitlaat

MJW
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
Locatie: ZH

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door MJW » 09 jan 2024, 22:21

Mss het balanceerplaatje op de aandrijfas wat half loshangt? Bij mijn ombouw naar groter diff met OS Giken hoorde een kortere aandrijfas. Bij WOT schoot het plaatje los en een gat in het hitteschild (door Hardeman keurig opgelost). Zit met 2 puntlasjes vast. Mss hier nog maar met 1 ofzo? mmm maar je hoort het ook in P en N. Dan zal dit um niet zijn.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door RJK » 09 jan 2024, 22:27

Als ie het met de automaat in park ook heeft staat de cardan (en alles van daar naar achter) stil dus dan hoef je het daar niet te zoeken?

Met de auto op de brug is toch wel te horen waar het ongeveer vandaar komt? Gezien de bak er al af geweest is neem ik aan ergens bij koppelomvormer?

Online
EricT
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door EricT » 10 jan 2024, 14:23

Heb je alle riemen ook geinspecteerd?

Peter K
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2023, 12:35
Auto: BMW E39 540i automaat

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door Peter K » 10 jan 2024, 16:55

dank voor het meedenken.

De cardan-as is inderdaad niet logisch nee, vanwege ook aanwezig wanneer ik stil sta.

Ik heb de microfoon wel in de buurt van de automaat/koppelomvormer gehouden, daar klinkt het ook duidelijk het hardst. Maar met geluid kan je je wel snel vergissen, het klinkt allemaal goed door met dat metaal allemaal.

Ik moet nog vermelden dat met het spelen met de afstand starter krans tot vliegwiel (plaatsen van wat afstandsringetjes) wel eerst een verbetering leek te zijn (tikt het hier minder tegen elkaar?); maar dit was niet evident genoeg. Ook wilde mijn monteur niet teveel afstandsringetjes gaan plaatsen vanwege de mogelijke krachten.

Een reviseur in dit soort koppelomvormers had de mening dat dit geluid niet uit de koppelomvormer zou kunnen komen, dan moest die zo gaar zijn dat de auto eigenlijk niet meer vooruit kan komen.

De riemen zijn hierop niet gechecked.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10782
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door Joy » 10 jan 2024, 17:46

Ik zou toch zeggen de koppelomvormer of iets in de katalysator/ uitlaat regio. In de koppelomvormer kan een schoep van het schoepenrad afgebroken zijn en dat hoor je dan rondstuiteren in de behuizing.




Peter K
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2023, 12:35
Auto: BMW E39 540i automaat

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door Peter K » 10 jan 2024, 20:51

Dank voor de filmpjes, ik sluit dit ook niet uit. Misschien hier wat meer op richten. Het is fijn om een beetje zekerheid te hebben, voordat we er weer wat geld door heen gegooid hebben :)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10782
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door Joy » 10 jan 2024, 23:19

Bovenstaande eigenaar heeft de koppelomvormer laten vernieuwen en het gefilmde geluid was weg.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10782
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door Joy » 15 jan 2024, 21:02

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1636392

Ik zou dit ook eens nakijken. Hier hebben ze het over de startmotor.
Was getting ready to take the transmission off and decided to pull the starter to inspect any play in the flywheel from there. Took out the starter and noticed some play in the pinon gear as it freely comes in and out without much effort. As well as the gears are very worn.

Will be ordering a new Bosch starter from fcpeuro hopefully it solves it.



Just checking back in... installed the new starter tonight and the car runs and sounds fine. The noise has disappeared and it sounds good as new. I’ll drive it for a bit and see if the issue comes back. Hopefully not. Issue seemed to be the starter gear. I’m thinking when the car was started, with the engine vibrations, the gear would slide back out and grind against the flywheel. I’ve inspected the flywheel teeth and everything looks fine there. Fingers crossed!

Peter K
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2023, 12:35
Auto: BMW E39 540i automaat

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door Peter K » 18 jan 2024, 21:03

Dank je Joy.

Ik zit te redereneren...
Als ik versnel en als ik stil sta, (in P of N) dan hoor ik het. Als ik constante snelheid rijd of vertraag, juist niet.

Doet me vermoeden dat vliegwiel tegen startermotorkrans oorzaak hier minder logisch is dan bv koppelomvormer.

De koppelomvormer heeft, zover ik het begrijp, veel snelheidsverschil tussen de interne bladen bij versnellen (en ook bij stilstaan), omdat de motor toeren maakt, maar de cardan-as nog moet oppakken/of stil staat. En juist geen/weinig snelheidsverschil bij constante snelheid.
Dus mijn gedachte is hier dat dan juist de bladen elkaar raken in het eerste geval.

Het vliegwiel-startmotor verhaal zou juist evenredig meer lawaai moeten opleveren bij absoluut hoger motortoerental...dan draait het vliegwiel harder.

Maar misschien overzie ik hier motorvibraties bij het versnellen.

Volgende week maar eens overleggen met mijn monteur.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 162
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: E39 540i automaat: onregelmatig helder klingelend geluid

Bericht door JagOnTrack » 20 jan 2024, 10:25

Fluctueert je toerental bij constante snelheid van zeg maar 60 km/h?
Dan inderdaad toch iets met de koppelomvormers misschien..(de lock-up)
De as van de startmotor kan ook verschuiven onder vertraging en versnelling als de veer stuk is geloof ik.

Verder, rare vraag: zijn je motorsteunen in orde?
Even links rechts de hoogte meten en vergelijken?

Kan je met een stetoscoop direct na het starten (koud!) op de katalysators luisteren?
Of hoor je zo al dat het geen rondtollend stuk keramiek is in de katalysators?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enzo, Nivek, SlowCo, Spinazie en 120 gasten