Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 06 jan 2024, 16:12

Jelui!


Vanwege de insomnia is het rijden van lange stukken niet echt iets waar ik naar uitkijk momenteel.
Normaal is vakantie voor mij de auto pakken, voltanken en gaan. Vliegen heb ik niet heel veel ervaring mee.

Nu wil ik met mijn troonopvolger en de missus de Italiaanse roots van de missus gaan opzoeken in het zuiden van Sardinië.
Dat was prachtig geweest in de Evora, maar een fly-drive lijkt me in dit geval toch beter.

Nu zoek ik me gek in de opties en aanbieders om een betaalbare retourvlucht te vinden, maar ik krijg het gevoel dat het erger is dan een onderhoudsbezoek aan de BMW dealer, meer een soort mijnenveld met altijd prijs :bag: Als instapper vind ik vind het maar een onoverzichtelijk geheel.

1 voorbeeld: Op een site kan ik voor 3 volwassenen een retourvlucht boeken, maar op dezelfde datum geen retourvlucht voor 2 volwassenen en een 12 jarig kind. wtf zit daar nu achter? Het is een hartstikke lieve en beleefde jongen! 't is hetzelfde stoeltje toch?
Ook begreep ik dat het gunstiger is om dezelfde vlucht bijvoorbeeld in de nacht te boeken en ook niet vanaf een IOS device omdat het in beide gevallen iets met de prijs doet... (waarom in alle jezusnaam). Ik verdien er mijn boterham mee, maar de klant is vee in de luchtvaart als je het mij vraagt.


Kortom: Wie heeft er tips waar, hoe en wanneer je het beste een retourvlucht naar Sardinië kunt boeken (en tips voor autohuur zijn ook welkom)
Laatst gewijzigd door HJ2 op 06 jan 2024, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Arthur » 06 jan 2024, 16:16

Voor tickets gebruik ik wel eens Skyscanner. Autoverhuur kan bij elk degelijk bedrijf. Ik weet zo niet welke er op Sardinië zitten.

Nacht en IOS device voor/nadelen nooit van gehoord.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Crookie » 06 jan 2024, 16:20

tip van flip: Vpn inschakelen tijdens het boeken

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 06 jan 2024, 16:24

da's alvast een goeie :-)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10782
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Joy » 06 jan 2024, 16:47

Doen ja, ik ben via een autoverhuur website ook wel eens geld ontfutseld via de reeds ingevulde creditcardgegevens. Ik had alles ingevuld maar kreeg toen bedenkingen en heb geen auto gereserveerd. Maar alleen al de ingevulde velden waren genoeg. Week erna hadden ze er abonnementen en vliegtickets voor gekocht.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 06 jan 2024, 16:50

Ai. Wel weer goed geregeld door de creditcard maatschappij?

Ik zit nu te neuzen in de bijkomende kosten van de vlucht... NOG een ourwoud aan verborgen kosten erbij.
Als Noob durf ik nu niet te boeken. Is dat de bedoeling? Ontmoedigingsbeleid?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Bram » 06 jan 2024, 17:00

Ik heb net voor mijn pa en mijzelf 2 tickets Napels geboekt, vanaf Schiphol, met KLM. Het is gewoon duur, zijn bijna €550 kwijt, hebben dan wel nooduitgang stoelen dus meer beenruimte. Redelijk gunstige vertrektijden, op tijd weg, in de middag weer terug.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Arthur » 06 jan 2024, 17:03

HJ2 schreef: 06 jan 2024, 16:50 Ai. Wel weer goed geregeld door de creditcard maatschappij?

Ik zit nu te neuzen in de bijkomende kosten van de vlucht... NOG een ourwoud aan verborgen kosten erbij.
Als Noob durf ik nu niet te boeken. Is dat de bedoeling? Ontmoedigingsbeleid?
Niet durven boeken? Is net als online items bestellen bij wie dan ook. Niet te moeilijk doen. Ff prijzen vergelijken en dan ergens boeken wat je aanstaat.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Bram » 06 jan 2024, 17:03

Ik heb 3 sites gepakt om te vergelijken en uiteindelijk gewoon bij KLM zelf geboekt.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door EvdP » 06 jan 2024, 17:20

Wij boeken ook als het kan bij KLM vanaf Schiphol. KLM is meestal niet (of niet heel veel) duurder dan "budget airlines" vanaf Schiphol met koffers. Komt bij dat je op Schiphol niet 3 uur hoeft te lopen voordat je bij de terminal bent van "budget airlines". Dat heeft KLM beter voor elkaar. Ook heb je iets meer ruimte (ik ben 1.90m en mijn BMI is wat aan de hoge kant) en verstaan de stewardessen Nederlands.

Autohuur doe ik het liefst bij een echte naam en dan alle eigen risico's er af. Als wij vliegen dan is het naar Ierland / Schotland. De wegen daar zijn kak. Een krasje heb je zo en ik wil geen gezeik bij het inleveren. Als je boekt via een soort tussenpersoon die je eigen risico verzekerd dan moet je goed kijken naar de voorwaarden. Ik heb hier afgelopen jaar naar gekeken en als ik dan een kras op de auto zou hebben dan zou ik een aangifteformulier van de lokale politie moeten hebben om mijn eigen risico weer terug te krijgen.

Ik betaal ook het liefst zo weinig mogelijk, maar na EasyJet, FlyBe en nog zo'n andere aanbiedingsmaatschappij ben ik er wel achter dat je voor elke zucht en scheet moet bijbetalen. Waar wij heen gaan is KLM niet duur.
Laatst gewijzigd door EvdP op 06 jan 2024, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Arthur » 06 jan 2024, 17:26

Ik probeer altijd via een Duits vliegveld te boeken, meestal heb je dan bagage er al bij in. Voorkeur voor Münster, Düsseldorf en Köln. Schiphol probeer ik te mijden. Veel te druk.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Bert ///M3 » 06 jan 2024, 17:36

EasyJet etc is echt een drama. Voor werk wel eens mee gevolgen. Sta je in Vertrek 3 met letterlijk 500 mensen in de rij voor een incheckdesk wat door 2 personen bemand is. Nooit meer, logistiek een drama. Tenzij ik er via werk toe gedwongen word LOL.

Boek zelf eigenlijk altijd KLM. Heeft er ook mee te maken dat ik een Platium kaart heb en dan gaat alles merkbaar sneller + lounge toegang.

KLM heeft zelf ook nog wel eens klote streken met prijzen enz.

Goedkoopste prijzen vergelijken gewoon met Skyscanner. Maar van wat ik gezien heb zijn die haast nooit goedkoper als KLM zelf, zitten meestal rond dezelfde prijs. Als je direct via KLM boekt is het ook altijd goed. Je hebt wel eens dat er geen stoelen meer zijn en dat zo'n bureau als SuperSaver etc ze in handen hebben, dan ben je gedwongen om via zoiets te boeken. Paar keer gedaan, ook wel eens gedoe mee gehad dat tickets niet geissued waren.

Voor Europese vluchten maakt tijd van de dag echt veel uit. Bijvoorbeeld maandagmorgen en vrijdagmiddag gaan voor een premium. Heb regelmatig gezien dat een retourtje AMS - Stavanger voor 1000+ ging en dat een andere tijd bijvoorbeeld 300 was.

Verder ook wel gezien dat je zeker binnen Europa eigenlijk haast niet om KLM heen kan als je vanaf Amsterdam vliegt, en budgetspul wilt mijden. Zijn wel andere maatschappijen maar KLM heeft meestal toch wel de beste prijs en is ook het snelste.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Elise » 06 jan 2024, 17:38

Arthur schreef: 06 jan 2024, 17:26 Ik probeer altijd via een Duits vliegveld te boeken, meestal heb je dan bagage er al bij in. Voorkeur voor Münster, Düsseldorf en Köln. Schiphol probeer ik te mijden. Veel te druk.
Voor iemand uit Delluf 'shire' is dat wel iets verder weg :)

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Elise » 06 jan 2024, 17:43

Is het niet zo dat ook de gerenommeerde maatschappijen langzamerhand je zo langzamerhand het beleid van overal voor betalen overnemen?
Onlangs nog Transavia, betalen voor handbagage. https://archive.is/MtLIQ

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Bert ///M3 » 06 jan 2024, 17:47

Dat begint al meer te komen ja. Volgens mij moet je tegenwoordig bij KLM op Europese vluchten ook betalen voor ruimbagage. Sowieso zijn bij de meeste maatschappijen de service levels aardig aan het verslechteren.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 06 jan 2024, 18:03

De hoeveelheid reacties is hartverwarmend heren!

Het is Ryanair geworden (maar een andere boer vliegt) , vanaf Weeze (dat trek ik nog net Elise ;-)
Heen- en retour een rechtstreekse vlucht naar Gagliari (waar we sowieso heen wilden). Dat was bij de KLM niet mogelijk (terugreis altijd met tussenstop, en dan voor 1500,- ipv nu 900,- all-in.
Zinsnedes als "gedoe mee gehad dat tickets niet geissued waren" wordt ik dus echt heel nerveus van.


Nu door naar de auto boeken, ben dus ook blij met tips daarvoor!
Man, ik ga nu al balen dat ik de Evora niet bij me ga hebben daar :-)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10782
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Joy » 06 jan 2024, 18:34

Ik heb de bedragen gelukkig terug gekregen van de creditcardmaatschappij.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 06 jan 2024, 18:39

Beter!

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Bram » 06 jan 2024, 18:51

Bert ///M3 schreef: 06 jan 2024, 17:47 Dat begint al meer te komen ja. Volgens mij moet je tegenwoordig bij KLM op Europese vluchten ook betalen voor ruimbagage. Sowieso zijn bij de meeste maatschappijen de service levels aardig aan het verslechteren.
Bij KLM moet je nu betalen als je 2 stoelen naast elkaar wil reserveren, ik meen €16 per stoel per reis. Dat is dus weer €64 extra voor een retourtje met z'n tweeën. Beetje jammer. Dus maar gekozen voor twee stoelen bij de nooduitgang, dat is €18 extra betalen. Die paar euro extra maakt dan ook niet meer uit. Ruimbagage binnen Europa ook betalen inderdaad.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door JP » 06 jan 2024, 18:59

HJ2 schreef: 06 jan 2024, 18:03 (...)
Nu door naar de auto boeken, ben dus ook blij met tips daarvoor!
Sardinië toch ? :coffee:

Afbeelding

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door TLRS » 06 jan 2024, 19:02

Een Evora hebben en met het vliegtuig naar italië gaan, het zou verboden moeten worden :tooth:

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door SlowCo » 06 jan 2024, 19:25

En nog erger, waarschijnlijk daar als gierige Hollander de goedkoopste fiat 500 huren voor de DF daar... :df: :tooth:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 06 jan 2024, 19:39

Daar gaan de missus en junior niet blij mee zijn 😂

Juztins
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:39
Auto: ‘12 Mazda CX-5
Locatie: N-H

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Juztins » 06 jan 2024, 19:40

Ik heb de laatste jaren in Spanje auto’s bij Recordgo gehuurd. Direct via de eigen website en dus niet via een tussen persoon. Ik zie dat zij ook op Cagliari verhuren. Altijd ‘duurste’ optie nemen waar je geen eigen risico hebt en tot 24u voor aanvang nog kan annuleren. Ander voordeel is dat je bij zowel ophalen als inleveren niet de hele auto op krasjes na hoeft te lopen. Aantal keer een splinternieuwe auto (kuga/ jeep compass etc) meegekregen voor omgerekend 200 eu per week (ook in kindervakanties).

Wel loont het om het meerdere dagen in de gaten te houden want prijzen fluctueren als een malle.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 06 jan 2024, 20:12

Leuk! Maar dan zitten we met een shuttle service, want niet direct op het vliegveld . Weer een speler ertussen waar van alles kan misgaan.
(ik ben wel een echte ramp toerist he?)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joost H., Mark 320iS, WJ en 102 gasten