Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Martijn_bmw » 06 jan 2024, 20:54

Bram schreef: 06 jan 2024, 18:51
Bert ///M3 schreef: 06 jan 2024, 17:47 Dat begint al meer te komen ja. Volgens mij moet je tegenwoordig bij KLM op Europese vluchten ook betalen voor ruimbagage. Sowieso zijn bij de meeste maatschappijen de service levels aardig aan het verslechteren.
Bij KLM moet je nu betalen als je 2 stoelen naast elkaar wil reserveren, ik meen €16 per stoel per reis. Dat is dus weer €64 extra voor een retourtje met z'n tweeën. Beetje jammer. Dus maar gekozen voor twee stoelen bij de nooduitgang, dat is €18 extra betalen. Die paar euro extra maakt dan ook niet meer uit. Ruimbagage binnen Europa ook betalen inderdaad.
Had ik idd ook last van, komende mei vakantie gaan we met ze 4en naar Portugal. Dan wil je wel naast elkaar zitten als gezin dus 4 x 2 x 16eur extra voelt toch beetje als een naaistreek maarja zo werkt het helaas bij allemaal tegenwoordig… Ook geboekt bij KLM zelf was zelfs goedkoper dan skyscanner.


Auto gehuurd op vliegveld Lissabon bij Sixt met afkoop eigen risico anders wordt je bij inname gegarandeerd weer genaaid met schades…

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Wouter81 » 06 jan 2024, 21:07

Ik reis en vlieg behoorlijk veel met mijn gezin (gemiddeld zeker 8 tot 10 vluchten per jaar in de afgelopen 6 jaar) en betaal in principe nooit bij om 'naast elkaar te zitten'. Als je met kinderen reist en op tijd incheckt is het ons nog nooit overkomen dat we niet naast elkaar zaten. Het is een simpel verdienmodel voor maatschappijen om mensen daarvoor te laten betalen die daar bang voor zijn.

Verder bij huurauto's vaak een goedkope auto boeken. Soms heb je geluk en krijg je ter plekke een gratis upgrade omdat ze die goedkope niet hebben. Of anders aan de balie nog wat bijbetalen voor een upgrade. Laatst was ik in Zwitserland, had een instapmodel geboekt maar kreeg een nagenoeg nieuwe BMW 530D touring mee.

Eigen risico bij huurauto's afkopen doe ik ook nooit maar heb dan ook nog nooit schade gereden. Gewoon een beetje voorzichtig zijn en vooraf altijd even een filmpje maken terwijl je om de auto heenloopt. Ook nooit gezeur mee gehad.

Vliegtickets via Skyscanner of Google Flights uitzoeken.

Heb met heel veel maatschappijen gevlogen, ook de goedkope (Easyjet, Transavia, Ryanair) maar eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Niels » 06 jan 2024, 21:16

^^ dit…

Wij vliegen meestal elk jaar naar de zon. Tickets nú direct bij Condor geboekt, als het ff kan omzeilen we dat ellendige Schiphol. Ik shop eerst op sites als sky scanner etc om een indicatie van prijzen te krijgen. Creditcard pakken en eventueel iets upgraden zodat je eigen risico voor een huurauto grotendeels verzekerd is. In Zuid Europa is elke rental gedeukt, nobody cares 😂 heb nog nooit gezeik gehad maar leg de staat bij afhalen wel ff vast op de telefoon. Afkoop eigen risico doe ik echt never.

Oh en vaak via rentalcars.com geboekt, soms echt scherp :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Martijn_bmw » 06 jan 2024, 21:37

Kennelijk was ik weer te risico avers als ik zo lees… voor mij ook eerste keer vliegen en auto huren met vakantie… verder altijd “gewoon” auto vakanties gedaan :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Niels » 06 jan 2024, 22:04

Laatste keer gezeik met een verhuurder was in Ierland, zo af en toe proberen ze het gewoon. In Zuid Europa moet je al een gloednieuwe auto meekrijgen wil er geen schade opzitten, meestal zit er wel zoveel aan dat het niet aan te tonen is wie schuldig is voor ze. Maar je moet doen waar je je goed bij voelt hoor, liever 150,- extra betalen en onbezorgd rond tokkelen dan met dichtgeknepen billen op vakantie rondrijden. Het is wel vakantie 😎

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Arthur » 06 jan 2024, 23:01

150,- extra is wat overdreven? Ik boek ook auto’s met de max verzekering maar dat scheelde volgens mij niet zo veel? Weet het niet meer van afgelopen zomer in Spanje via Helle Hollis Car Rental. Had ook een kortingscode via de verhuurster van ons huisje.
HJ2 schreef: 06 jan 2024, 20:12 Leuk! Maar dan zitten we met een shuttle service, want niet direct op het vliegveld . Weer een speler ertussen waar van alles kan misgaan.
(ik ben wel een echte ramp toerist he?)
De verhuurder kwam ons gewoon ophalen van het vliegveld, HJ ;)

MJW
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
Locatie: ZH

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door MJW » 07 jan 2024, 00:23

Tickets uitvogelen via skyscanner. Heb goede ervaringen met ihb Transavia op Gran Canaria. Boeken rechtstreeks op hun site. Ryanair etc is idd minder.

Sardinie destijds geweest met de ferry vanaf Genua (nachtboot). prima te doen. het oprijden was strak geregisseerd. Daarentegen was het afrijden een Italiaans ongeregiseerd spektakel en duurde even...

Auto huren op GC meeatal een lokale company. Maar dat is Spanje en heb je niets aan. Laatste keer op GC een prima auto via Sunny cars (.nl). Een soort overkoepelende agency die denk ik grote volumes inkoopt bij de onderliggende maatschappijen zoals Hertz/Thrifty/etc. Goede prijs, prima service en all-in dus idd alle extra verzekeringen van tevoren gekocht. Lokaal afsluiten van extra verzekeringen kost duur. En ook altijd afspreken dat je met een volle tank meekrijgt en vol inlevert (of bv driekwart). Brandstof van te voren afkopen is meestal duurder.

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Crookie » 07 jan 2024, 02:00

Joy schreef: 06 jan 2024, 16:47 Doen ja, ik ben via een autoverhuur website ook wel eens geld ontfutseld via de reeds ingevulde creditcardgegevens. Ik had alles ingevuld maar kreeg toen bedenkingen en heb geen auto gereserveerd. Maar alleen al de ingevulde velden waren genoeg. Week erna hadden ze er abonnementen en vliegtickets voor gekocht.
Sowieso voor dat soort autorisaties idd maar ook voor de ticketprijzen. Het blijkt dat wanneer je vanuit zeg NL vluchten via Ams naar …. Boekt het best wat scheelt wanneer je vanuit bv Slovenië (vpn) of ander land boekt.

Onlangs nog een creditcard autorisatie gedaan waarbij mijn bank expliciet nog om een verificatie in de app vroeg, dus tweeledig en daarom veel veiliger (tenzij je op een gespoofte website zit)


Auto huren:

Aantal keer een auto in het buitenland gehuurd en dus niet te gek gedaan en gewoon een a en b klasse gehuurd. De B klasse kreeg ik wel maar de A klasse was ineens ‘op’ (terwijl er wel een reservering stond) en ik min of meer maar een B klasse auto moest nemen op mijn kosten. Voelde als een scam (Avis Manchester)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 07 jan 2024, 02:04

Dat zeg ik… mijnenveld
Ignorance is bliss, maar ja, te laat nu :duck:

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Kadett » 07 jan 2024, 06:23

Mijn enige ervaring met auto huren was op Tenerife, wilde met het gezin rondje eiland doen en verschillende plekken zien/bezoeken. Naar boven op de berg weer terug naar beneden. Halverwege bij de afdaling gaat het mis. Metaal op metaal bij remmen. Had geen zin om te wachten op vervangend vervoer dus rustig terug gereden en nog meer op de motor alles afgeremd.

Zeggen ze bij de verhuur balie dat wij Nederlanders niet weten hoe je in de bergen moet rijden en de kosten voor mij zijn.

Toen even duidelijk gemaakt dat ik met de motor een kleine 30.000km in de Eifel, Zwarte woud en de Alpen had gereden. Toen was het in ene geen probleem meer.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Elise » 07 jan 2024, 08:44

Wouter81 schreef: 06 jan 2024, 21:07 Eigen risico bij huurauto's afkopen doe ik ook nooit maar heb dan ook nog nooit schade gereden. Gewoon een beetje voorzichtig zijn en vooraf altijd even een filmpje maken terwijl je om de auto heenloopt. Ook nooit gezeur mee gehad.
Die schade hoef je niet zelf te rijden natuurlijk. D'r kan ook iemand anders (parkeer)schade aan jouw huurauto rijden zonder dat je het weet.

Ook al eens meegemaakt dat we in Ierland een huurauto in de stromende regen hebben opgehaald, getekend voor een schadevrije auto maar niet gecontroleerd ivm de regen, die dan later schade blijkt te hebben (kap buitenspiegel miste). Gelukkig geen probleem gehad, was wear and tear ofzo, maar ze hadden er moeilijk over kunnen doen.

Zelf heb ik goede ervaring met www.sunnycars.nl
Gewoon vooraf in Nederland de boel regelen, dus geen kleine rare lettertjes in een buitenlandse taal.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door De fiscalist » 07 jan 2024, 09:33

Ik boek mijn huurauto’s al jaren via autoeurope.de of .nl net wat goedkoper is.

Goede selectiemogelijkheden op de site (verhuurder met kantoor op de luchthaven, niet erbuiten), uitgebreide verzekeringen tegen normale prijzen. Bij ophalen nooit gedoe gehad met extra verzekeringen die men probeert te verkopen. Een keer weigeren is voldoende.

Altijd prima auto’s mee, maar bijna nooit degene die je hebt uitgezocht.

Tip: maak foto’s van de hele auto, binnen en buitenkant bij ophalen en bij inleveren, om gedoe met schadeclaims te lijf te kunnen gaan. Dat is een verdienmodel op zich en daar is haast niet aan te ontkomen (behalve met de ‘geen gedoe’ verzekering, maximale dekking ook voor banden, dak, ruiten, spiegels enzo).

Tip 2 tank de auto af voordat je hem inlevert, dat scheelt aanzienlijk in de kosten meestal. Pak ook niet het laatste tankstation voor het vliegveld, maar iets verder weg.

Oh ja, Sicilië is prachtig maar best uitdagend om te rijden. Kijk vooral niet op van;
Bergen afval langs de weg
Mensen die op de verkeerde weghelft rijden
Voetganger die pal voor je auto de straat op lopen zonder te kijken
Etc
Etc

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Luco » 07 jan 2024, 09:38

Vliegreizen kan echt niet meer in 2024 he, stelletje milieuvernielers. :tong:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 07 jan 2024, 10:05

Haha, gelukkig vliegen we dan niet naar Sicilië, maar naar Sardinië.
Topictitel geeft al aan hoeveel credits ik nog heb op vliegen :angel:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Arthur » 07 jan 2024, 10:20

Qua tanken is het ook vaak zoals je hem mee krijgt zo ook weer inleveren. Ik heb liever vol/vol, maar helaas is dat niet overal. Filmpjes en/of foto’s maken doe ik idd ook.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Tom » 07 jan 2024, 10:42

Huurauto's vind ik altijd wel kut. Paar keer meegemaakt dat je vooraf boekt en alles aanvinkt zodat je geen gezeik hebt, dan denkt te weten hoeveel het kost en je bij ophalen ineens geconfronteerd wordt met een extra optionele verzekering waarvan je eigenlijk niet weet wat die doet (en waarschijnlijk helemaal niet nodig is). Moet je aan de balie ineens een keus maken.
Ben niet per se heel risicomijdend maar stressen vanwege vertrekkende vlucht heb ik een hekel aan. Auto inleveren moet ook gewoon snel kunnen/gaan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door JP » 07 jan 2024, 10:44

Wat een gedoe allemaal dat reizen, denk dat ik dit jaar maar weer thuis op zolder blijf zitten :coffee:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 07 jan 2024, 11:18

You have my sympathy ;-)

MJW
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
Locatie: ZH

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door MJW » 07 jan 2024, 11:40

De fiscalist schreef: 07 jan 2024, 09:33 Tip 2 tank de auto af voordat je hem inlevert, dat scheelt aanzienlijk in de kosten meestal. Pak ook niet het laatste tankstation voor het vliegveld, maar iets verder weg.
Maar niet te ver... Was laatst in Hongarije voor werk (Hertz huur Mokka, prima ding met allerlei opties zoals afstand cruisecontrol, auto-binnen de lijntjes rijden, verwarmd stuur, etc.). Ik tankte af in Budapest en dan nog zon km of wat naar de luchthaven. Ja, nee, uh, de eindafrekening is nog niet beschikbaar omdat ze um opnieuw moesten aftanken om te controleren of ie wel vol genoeg zat (max 2 liter verschil mocht het zijn...). Dus... (bleek genoeg in te zitten en geen naheffing gekregen).

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Crookie » 07 jan 2024, 19:20

Ja idem gehad, helemaal tot de nok vol zitten tanken. Metertje vol vol, tank pistool 20x laten klikken. Toch nog bij moeten betalen omdat er nog wat bij kon volgens de steward.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Dimitri » 09 jan 2024, 16:58

Als je via een tussenpersoon zoals hierboven genoemd de auto boekt (dus niet direct bij Avis/Hertz etc.) kun je de auto verzekeren en evt. het eigen risico afkopen bij die tussenpersoon. Op het moment dat je dan bij de verhuurmaatschappij zelf de auto ophaalt willen ze je nog wel eens wijs maken dat je 'geen verzekering' hebt en dat je die nog wel ter plekke af moet sluiten. Die heb je wel, maar via de tussenpersoon en niet direct bij de verhuurmaatschappij zelf. Trap daar dus niet in.

Uiteraard ook gewoon een trucje om geld te verdienen aan toeristen.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Martijn M » 10 jan 2024, 09:22

Ik snap ook niet zoveel van vliegticktes. Retour vliegticket vanaf Schiphol naar de USA met KLM was 940 euro.
Vanaf Düsseldorf is het 300 euro goedkoper. Alleen dan vlieg je naar Schiphol om dan over te stappen op de vlucht vanaf Schiphol :lol:

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10423
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door tomgtr » 10 jan 2024, 09:47

Dimitri schreef: 09 jan 2024, 16:58 Als je via een tussenpersoon zoals hierboven genoemd de auto boekt (dus niet direct bij Avis/Hertz etc.) kun je de auto verzekeren en evt. het eigen risico afkopen bij die tussenpersoon. Op het moment dat je dan bij de verhuurmaatschappij zelf de auto ophaalt willen ze je nog wel eens wijs maken dat je 'geen verzekering' hebt en dat je die nog wel ter plekke af moet sluiten. Die heb je wel, maar via de tussenpersoon en niet direct bij de verhuurmaatschappij zelf. Trap daar dus niet in.

Uiteraard ook gewoon een trucje om geld te verdienen aan toeristen.
Dat is waar, echter wordt er dan wel een borg vastgezet op je creditcard ter hoogte van geen verzekering. Dat kan soms wel een dingetje zijn voor veel mensen.

Ook ga je dan de mallemolen in van elk krasje checken. Uit pure luiheid en aversie van gezeur neem ik gewoon meestal de verzekering van de verhuurder zelf. Zeker paar tientjes meer maar een stuk sneller en minder gezeik.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Djessey » 10 jan 2024, 09:55

Juztins schreef: 06 jan 2024, 19:40 Ik heb de laatste jaren in Spanje auto’s bij Recordgo gehuurd. Direct via de eigen website en dus niet via een tussen persoon. Ik zie dat zij ook op Cagliari verhuren. Altijd ‘duurste’ optie nemen waar je geen eigen risico hebt en tot 24u voor aanvang nog kan annuleren. Ander voordeel is dat je bij zowel ophalen als inleveren niet de hele auto op krasjes na hoeft te lopen. Aantal keer een splinternieuwe auto (kuga/ jeep compass etc) meegekregen voor omgerekend 200 eu per week (ook in kindervakanties).

Wel loont het om het meerdere dagen in de gaten te houden want prijzen fluctueren als een malle.
Recordgo ook gehad in spanje, wel kutstreken met dat bedrijf. Huur je de duurste auto, met foto's van land rover, jaguar F pace, etc. krijg je een goedkope 2.0 diesel alfa.......

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door martll » 10 jan 2024, 10:38

Herkenbaar, aantal jaren geleden een M135i via Sixt gehuurd. Kreeg ik een instap Golf want dat was vergelijkbaar want ook hatchback in het C-segment. Nou meneer ik heb een M135i gehuurd omdat ik een M135i wou. Even kijken, ja wij hebben er nog 23 beschikbaar, u krijgt een M135i.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alt, Bing [Bot], erwin20vt, Fabian, Kadett, Ti-Tourist (Erik) en 137 gasten