Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Juztins
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:39
Auto: ‘12 Mazda CX-5
Locatie: N-H

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Juztins » 10 jan 2024, 12:55

Djessey schreef: 10 jan 2024, 09:55
Juztins schreef: 06 jan 2024, 19:40 Ik heb de laatste jaren in Spanje auto’s bij Recordgo gehuurd. Direct via de eigen website en dus niet via een tussen persoon. Ik zie dat zij ook op Cagliari verhuren. Altijd ‘duurste’ optie nemen waar je geen eigen risico hebt en tot 24u voor aanvang nog kan annuleren. Ander voordeel is dat je bij zowel ophalen als inleveren niet de hele auto op krasjes na hoeft te lopen. Aantal keer een splinternieuwe auto (kuga/ jeep compass etc) meegekregen voor omgerekend 200 eu per week (ook in kindervakanties).

Wel loont het om het meerdere dagen in de gaten te houden want prijzen fluctueren als een malle.
Recordgo ook gehad in spanje, wel kutstreken met dat bedrijf. Huur je de duurste auto, met foto's van land rover, jaguar F pace, etc. krijg je een goedkope 2.0 diesel alfa.......
Dat is dan weer minder inderdaad.. ik heb voornamelijk op Alicante Airport gehuurd en daar nooit geouwehoer gehad.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Harrie D » 11 jan 2024, 16:09

Martijn M schreef: 10 jan 2024, 09:22 Ik snap ook niet zoveel van vliegticktes. Retour vliegticket vanaf Schiphol naar de USA met KLM was 940 euro.
Vanaf Düsseldorf is het 300 euro goedkoper. Alleen dan vlieg je naar Schiphol om dan over te stappen op de vlucht vanaf Schiphol :lol:
Vluchten met overstap zijn eigenlijk altijd (significant) goedkoper, maar dat kan ook bv via Brussel/Antwerpen met de trein naar Schiphol zijn.
2 dingetjes:
Zorg dat het 1 ticket is en niet 2 losse, in het eerste geval is de maatschappij verantwoordelijk dat je je overstap haalt of overgeboekt wordt indien niet. Als het 2 losse zijn is het dikke pech als je het niet haalt.
En je moet je hele reis afleggen, als je denkt slim te zijn door op de terugweg vanuit schiphol naar huis te gaan heb je een redelijke kans om op de zwarte lijst van de maatschappij terecht te komen (buiten het feit dat je ruimbagage op de eindbestemming terecht komt)

Verder zou ik zelf nooit via een 3e partij boeken, maar altijd bij de maatschappij zelf, scheelt een hoop gedoe als je iets aan moet passen etc.
Kostentechnisch is dat ook bijna altijd goedkoper en als het iets scheelt is het 10tjes werk.

Op lange vluchten zou ik KLM in economy vermijden waar mogelijk, de meeste (grotere) maatschappijen zijn qua stoelen/eten beter dan KLM (de stoelen van KLM in economy zijn ronduit SLECHT, oncomfortabele martelwerktuigen)

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Wouter81 » 11 jan 2024, 16:45

Ik kan sommige maar niet al je ervaringen delen Harrie. ;) Een paar weken geleden zijn we nog met KLM op en neer Curaçao gevlogen in Economy, was prima te doen (en ben heel wat maatschappijen gewend). Twee weken daarvoor op- en neer Mexico met United met tussenstop in Houston. Was niets beter of slechter dan KLM.

Slechtste vlucht ooit was met Transavia in een narrowbody 737 (zonder enig entertainment aan boord) naar Dubai. Was een pakketreis (doe ik normaal nooit, boek altijd alles zelf zoals vluchten, hotel, huurauto of transfer etc.). En dan een uurtje of 6,5 in de middle seat tussen 2 dikke andere mensen. Verschrikkelijk.

Je opmerking dat je geen losse tickets moet kopen deel ik. Is eigenlijk altijd ook (veel) duurder plus als het misgaat inderdaad, dan mogen zij het oplossen. Een paar jaar geleden met Lufthansa vanuit Amsterdam via Frankfurt naar New York. Op de heenreis al een uur vertraging dus de vlucht naar New York gemist. Hotelovernachting gekregen van Lufthansa en volgende dag alsnog die kant op. Later toch nog even wat werk van gemaakt (we misten een complete dag New York, wat ietwat zonde was in een gepland midweekje). Een jaar later nog iets van €1200,= teruggekregen, meer dan de tickets hadden gekost. Achteraf dus gratis gevlogen.

Via third party boeken heb ik nooit problemen gehad. Ook niet toen ik in Abu Dhabi was en we per abuis waren gecancelled op de vlucht terug naar huis. Vlucht via tussenpartij geboekt maar KLM Webcare hielp ons (midden in de nacht) netjes. Was na de F1, was wel weer leuk dat we daardoor tijdje in de Business Lounge konden verblijven bij mannen als Christian Horner, Damon Hill etc.

Meestal scheelt het prijstechnisch inderdaad weinig (dan boek ik ook wel rechtstreeks) maar ook wel meegemaakt dat het honderden euro's goedkoper was via een tussenpartij.

KLM bevalt me eigenlijk altijd wel prima maar ook maatschappijen als Singapore Airlines en Emirates zijn gewoon top.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 14 jan 2024, 16:32

OK, OK. Verder met het mijnenveld 2: De auto boeken.

Via Auto Europe kom ik op een wagen bij het illustere bedrijf: "Goldcar"
Nu heb ik me even vermaakt met de google reviews en na een minuut of wat maakt dit pijnlijk duidelijk waar mijn aversie tegen deze hele reis 'handel' vandaan komt. Absolutely no resprect for the customer. of: U bent een zak met geld erin en dat gaan we eens even eruit schoppen...

Intussen ben ik al weer 2,5 uur verder ook. Hoezo 'voorpret' voor een vakantie? Ik vind het maar een marteling.
Goldcar gaat het dus niet worden, maar wat dan wel?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10782
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Joy » 14 jan 2024, 16:47

Ik heb zelf alleen ervaring met Sixt en Budget. Bij beide kregen we fatsoenlijke auto's mee (ipv Golf station een Mercedes C-klasse Estate) en het was verder soepel geregeld. De ene keer kun je gelijk vanuit Arrivals naar de verhuurlocatie de andere keer is er een shuttlebus van de verhuurder. Deze shuttlebussen rijden de hele dag heen en weer dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Verzekeringen pak ik altijd alles inclusief. Dan maar wat duurder uit. Het inleveren is daardoor veel relaxter. Ze kijken er zowat niet naar.
Vrouwlief is in Ierland een keer zonder uitgebreide verzekering gaan rijden met haar zus en uitgerekend toen reed er natuurlijk iemand een deukje in de auto op een parking. Geen getuigen natuurlijk en ze hebben later van de verhuurder nog een flinke factuur gekregen welke de schade ver oversteeg. Dat is het in mijn ogen niet waard.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Elise » 15 jan 2024, 08:43

Joy schreef: 14 jan 2024, 16:47 Geen getuigen natuurlijk en ze hebben later van de verhuurder nog een flinke factuur gekregen welke de schade ver oversteeg.
Naast de materiële schade, draai je ook op voor derving van het niet kunnen verhuren tijdens reparatie.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Dimitri » 15 jan 2024, 10:49

HJ2 schreef: 14 jan 2024, 16:32 OK, OK. Verder met het mijnenveld 2: De auto boeken.

Via Auto Europe kom ik op een wagen bij het illustere bedrijf: "Goldcar"
Nu heb ik me even vermaakt met de google reviews en na een minuut of wat maakt dit pijnlijk duidelijk waar mijn aversie tegen deze hele reis 'handel' vandaan komt. Absolutely no resprect for the customer. of: U bent een zak met geld erin en dat gaan we eens even eruit schoppen...

Intussen ben ik al weer 2,5 uur verder ook. Hoezo 'voorpret' voor een vakantie? Ik vind het maar een marteling.
Goldcar gaat het dus niet worden, maar wat dan wel?
Ik zou bij een van de bekende partijen huren (Avis, Sixt, etc.) en dan gewoon alle verzekeringen erbij nemen. Kost wat meer maar geeft je wel wat rust.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Gijzert » 15 jan 2024, 17:41

Wouter81 schreef: 11 jan 2024, 16:45 Ik kan sommige maar niet al je ervaringen delen Harrie. ;) Een paar weken geleden zijn we nog met KLM op en neer Curaçao gevlogen in Economy, was prima te doen (en ben heel wat maatschappijen gewend). Twee weken daarvoor op- en neer Mexico met United met tussenstop in Houston. Was niets beter of slechter dan KLM.

Slechtste vlucht ooit was met Transavia in een narrowbody 737 (zonder enig entertainment aan boord) naar Dubai. Was een pakketreis (doe ik normaal nooit, boek altijd alles zelf zoals vluchten, hotel, huurauto of transfer etc.). En dan een uurtje of 6,5 in de middle seat tussen 2 dikke andere mensen. Verschrikkelijk.

Je opmerking dat je geen losse tickets moet kopen deel ik. Is eigenlijk altijd ook (veel) duurder plus als het misgaat inderdaad, dan mogen zij het oplossen. Een paar jaar geleden met Lufthansa vanuit Amsterdam via Frankfurt naar New York. Op de heenreis al een uur vertraging dus de vlucht naar New York gemist. Hotelovernachting gekregen van Lufthansa en volgende dag alsnog die kant op. Later toch nog even wat werk van gemaakt (we misten een complete dag New York, wat ietwat zonde was in een gepland midweekje). Een jaar later nog iets van €1200,= teruggekregen, meer dan de tickets hadden gekost. Achteraf dus gratis gevlogen.

Via third party boeken heb ik nooit problemen gehad. Ook niet toen ik in Abu Dhabi was en we per abuis waren gecancelled op de vlucht terug naar huis. Vlucht via tussenpartij geboekt maar KLM Webcare hielp ons (midden in de nacht) netjes. Was na de F1, was wel weer leuk dat we daardoor tijdje in de Business Lounge konden verblijven bij mannen als Christian Horner, Damon Hill etc.

Meestal scheelt het prijstechnisch inderdaad weinig (dan boek ik ook wel rechtstreeks) maar ook wel meegemaakt dat het honderden euro's goedkoper was via een tussenpartij.

KLM bevalt me eigenlijk altijd wel prima maar ook maatschappijen als Singapore Airlines en Emirates zijn gewoon top.
KLM vlieg ik graag economy plus. Net iets meer beenruimte. "Voor" in het vliegtuig na business en first.
Prima stoelen en ook eten best oke.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Bert ///M3 » 15 jan 2024, 18:09

Ligt een beetje aan je lengte en bouw.

Op zich maakt die Economy Plus maar weinig uit behalve die 10cm extra beenruimte en iets meer kantelen. Als economy plus geen raam of gangpad stoelen meer heeft bijvoorbeeld dan boek ik liever een standaard stoel raam/gangpad als een economy plus middenstoel. Ik ben 1.83m maar ben je langer dan kan dat anders zijn.

Verder ligt eten nogal aan de route, dat wil kwalitatief nog wel eens behoorlijk verschillen.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Gijzert » 16 jan 2024, 08:16

Bert ///M3 schreef: 15 jan 2024, 18:09 Ligt een beetje aan je lengte en bouw.

Op zich maakt die Economy Plus maar weinig uit behalve die 10cm extra beenruimte en iets meer kantelen. Als economy plus geen raam of gangpad stoelen meer heeft bijvoorbeeld dan boek ik liever een standaard stoel raam/gangpad als een economy plus middenstoel. Ik ben 1.83m maar ben je langer dan kan dat anders zijn.

Verder ligt eten nogal aan de route, dat wil kwalitatief nog wel eens behoorlijk verschillen.
10cm beenruimte extra is voor mij het verschil tussen klem zitten en bewegingsruimte.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door RJK » 16 jan 2024, 22:54

KLM Economy Comfort heeft meestal maar 5 cm extra beenruimte plus iets meer recline. Maar ik ben het er wel mee eens dat dat stukje extra ruimte net het verschil maakt (ben 1,90m) tussen kramp of “het gaat”.

Recentelijk ook gevlogen in Premium Comfort. Dat is beetje vergelijkbaar met business class van weleer. Dat is wel echt prima maar ook flink duurder dan economy.

Afgelopen jaar ook paar keer voorin de bus gezeten…dan merk je dat je wel heel snel verwend(verpest?) bent.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 17 jan 2024, 02:36

Busreizen durf ik geeneens een topic voor te openen.
Laatste keer moet begin jaren 90 geweest zijn. Er waren nog strippenkaarten iig 😂
Laatst gewijzigd door HJ2 op 17 jan 2024, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door RJK » 17 jan 2024, 13:15

Met "voorin de bus" bedoelde ik in dit geval wel voorin de Airbus he :-)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Arthur » 17 jan 2024, 14:53

Ik moest al glimlachen na de reactie van HJ2 :)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 17 jan 2024, 17:04

Hahaha! Ik nu ook 😂

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door matthyssie » 18 jan 2024, 12:49

Vliegen jullie (premium) economy? Paupers! Ik dacht dat hier welgestelde entrepreneurs zaten.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door MartijnGizmo » 18 jan 2024, 12:54

Sowieso lijnvluchten, beetje DFer vertrekt alleen vanaf Schiphol-Oost!

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Wouter81 » 18 jan 2024, 12:55

matthyssie schreef: 18 jan 2024, 12:49 Vliegen jullie (premium) economy? Paupers! Ik dacht dat hier welgestelde entrepreneurs zaten.
Ik vlieg zelf, nog beter. :tooth:
IMG_3042.jpg
IMG_3042.jpg (342.26 KiB) 560 keer bekeken

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Robin » 18 jan 2024, 12:57

Herman Brood riep dat ook al:)

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Wouter81 » 18 jan 2024, 12:57

Robin schreef: 18 jan 2024, 12:57 Herman Brood riep dat ook al:)
Mijn landingen zijn beter!
ehgg2.png
ehgg2.png (838.67 KiB) 542 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 18 jan 2024, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door matthyssie » 18 jan 2024, 12:58

:lol: :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door JP » 18 jan 2024, 12:59

Wacht nog steeds op de Falcon 2000LXS, over levertijden gesproken...... :coffee:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door HJ2 » 18 jan 2024, 19:32

Wouter81 schreef: 18 jan 2024, 12:55
matthyssie schreef: 18 jan 2024, 12:49 Vliegen jullie (premium) economy? Paupers! Ik dacht dat hier welgestelde entrepreneurs zaten.
Ik vlieg zelf, nog beter. :tooth:

IMG_3042.jpg
Dat heb ik ook eens gedaan, en dat was WEL leuk idd!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2024, 19:58

MartijnGizmo schreef: 18 jan 2024, 12:54 Sowieso lijnvluchten, beetje DFer vertrekt alleen vanaf Schiphol-Oost!
:lol: :lol:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Vliegreizen voor Noobs... HOE dan?

Bericht door Robin » 19 jan 2024, 07:18

MdV vertrekt zondag voor twee weken via Hartsfield Jackson Atlanta(btw de drukste airport ter wereld sinds 1998) naar Barranquilla, d'r geboorteplaats.

Dochterlief regelde weer al die tering USA transfer documenten(is een paar jaar stewardess in opleiding geweest een aantal jaren terug op Schiphol) dus dat zit wel goed.
Jaar of 8 geleden MdV met d'r zus via Houston, dat was lang wachten(uur of 6) vielen ze in slaap, omgeroepen lol) , nu is de transfer 1.5 uur....hopelijk komt dat goed.


Dochterlief vindt ook altijd de goedkoopste vluchten. Echt on-ge-lo-ve-lijk. Jaar of 7-8 geleden wilde ze naar NYC, MdV heeft daar een nicht(New Jersey). Ging ze via Moskou: Daar eerst een dag of 4 en daarna naar NYC. Geniaal. En voor 'spotprijzen' slapend in die youth hostels en levend op crackers en Starbucks.

Nu werkt ze al 2 jaar bij de Belastingdienst overigens.

:coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jaws, Mark 320iS, Robbert92, WJ en 46 gasten