Stabilisator circuit auto
-
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03
Stabilisator circuit auto
Mn e30 m3 moet nog stabi voor gemonteerd worden , wat is wijs ? verbinden met draagarm of met veerpoot, het betreft een 1k2 set en een groep a stabi
-
- Berichten: 4312
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Stabilisator circuit auto
Ligt aan de rijhoogte
- Bert ///M3
- Berichten: 9353
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Stabilisator circuit auto
En vooral aan hoe sterk die stabi is.
Bij de meeste 1K2 kits is die stabi bracket in hoogte verstelbaar.
Aan de veerpoten monteren is effectiever maar er komt ook meer kracht op de bevestiging. Bij bevestiging aan de veerpoot gebeurd het nog al eens dat er links afbreken enz vooral als die standaard BMW zijn. Als je dikkere verstelbare hebt dan is het minder een probleem.
Verder ligt het er nog aan wat voor veren er op je 1K2 set zitten natuurlijk. Stabi aan de veerpoot zetten is 2x zo effectief als op de draagarm dus dat doet wel wat met je veerbalans.
Bij de meeste 1K2 kits is die stabi bracket in hoogte verstelbaar.
Aan de veerpoten monteren is effectiever maar er komt ook meer kracht op de bevestiging. Bij bevestiging aan de veerpoot gebeurd het nog al eens dat er links afbreken enz vooral als die standaard BMW zijn. Als je dikkere verstelbare hebt dan is het minder een probleem.
Verder ligt het er nog aan wat voor veren er op je 1K2 set zitten natuurlijk. Stabi aan de veerpoot zetten is 2x zo effectief als op de draagarm dus dat doet wel wat met je veerbalans.
- Nivek
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
- Contacteer:
Re: Stabilisator circuit auto
Ik begrijp niet helemaal waarom de stabi 2x zo effectief is als deze aan de veerpoot zit.
Het is een mcpherson systeem dus de bevestiging zit niet per definitie verder naar buiten in vergelijking met een bevestiging op de draagarm.
Dat de bevestigingen afbreken zou wellicht meer liggen aan het feit dat de veerpoot verdraait met sturen of wellicht omdat de stabi ergens tegenaan komt terwijl het wiel verder inveert?
Verstelbare koppelstangen is wel slim, dat geeft de mogelijkheid de auto uit te wegen zonder dat de stabi daar invloed op heeft.
Het is een mcpherson systeem dus de bevestiging zit niet per definitie verder naar buiten in vergelijking met een bevestiging op de draagarm.
Dat de bevestigingen afbreken zou wellicht meer liggen aan het feit dat de veerpoot verdraait met sturen of wellicht omdat de stabi ergens tegenaan komt terwijl het wiel verder inveert?
Verstelbare koppelstangen is wel slim, dat geeft de mogelijkheid de auto uit te wegen zonder dat de stabi daar invloed op heeft.
- Bert ///M3
- Berichten: 9353
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Stabilisator circuit auto
Gaat om de overbrenging.
Stel je veerpoot veert 10cm in aan de ene kant en veert 10cm uit aan de andere kant.
Dan heb je dus in het totaal 20cm verschil als de stabilisator aan de veerpoot zit.
Stel hij zit aan de draagarm, bij een BMW zitten die bevestigingsgaten ongeveer halverwege de draagarm. Die draagarm draait mee in een boog, chassis kant staat stil en buitenste punt beweegt de volle 10cm per kant. Dan beweegt het midden dus ongeveer 5 cm per kant en 10cm totaal.
Een stabi is niks anders als een torsieveer, hoe meer beweging hoe meer spanning er op komt.
Stel je veerpoot veert 10cm in aan de ene kant en veert 10cm uit aan de andere kant.
Dan heb je dus in het totaal 20cm verschil als de stabilisator aan de veerpoot zit.
Stel hij zit aan de draagarm, bij een BMW zitten die bevestigingsgaten ongeveer halverwege de draagarm. Die draagarm draait mee in een boog, chassis kant staat stil en buitenste punt beweegt de volle 10cm per kant. Dan beweegt het midden dus ongeveer 5 cm per kant en 10cm totaal.
Een stabi is niks anders als een torsieveer, hoe meer beweging hoe meer spanning er op komt.