BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door HSR » 26 dec 2023, 10:16

Mensen,

Technische vraag hier. Tijdens een vrijrijden op nat, dus onderwijl sliphoekend, wilde een maat van van 3 naar 4 schakelen bij plm 6500rpm. Helaas schakelde hij van 3 naar 2. Koppeling op laten komen en meteen weer ingedrukt en motor terug naar normale toeren gebracht. Gebeurde allemaal in een fractie van een seconde.

Terug naar de pits gereden en even wat snelle controles gedaan maar motor leverde gewoon netjes oliedruk en geen bijgeluiden. Sessie wel maar afgesloten en naar huis gereden, ruim 200km op de snelweg.

Het lijkt erop dat de motor deze money shift heeft overleefd maar ik ben er beslist niet gerust op. Nu weet ik dat een M52-M54 oersterk is maar een fractie van een seconden naar 10K rpm is nogal wat.

Naast een compressietestje doen, wat kunnen we nog meer ondernemen om de gezondheid van deze motor zeker te stellen? Motor is altijd top onderhouden geweest dus het zou zonde zijn als er bijvoorbeeld een lager een tik heeft gehad en we dat over het hoofd zien.

Ik zat zelf hier aan te denken:

- Timing van de ketting meten (lijkt me in order gezien de motor gewoon goed loopt nu)
- Compressietestje
- Met endoscoop de zuigers checken of ze gestempeld hebben
Indien bovenste twee punten beide OK dan:
- Carter d'r af en preventief de drijfstanglagers doen
- Oliepomp checken en meteen nieuw kettinkje en moertje plaatsen.
-???????



Of zeggen jullie. Joh, het is een M52/M54 die kenne helemaal niet stuk door een moneyshift?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Eeuwe » 26 dec 2023, 11:18

Mja, als je er ook nog 200km mee naar huis bent gereden denk ik dat ik allemaal wel snor zit. Maar even controleren kan nooit kwaad, toch?

Online
Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Nivek » 26 dec 2023, 11:42

Ik ben niet specifiek thuis in die motoren, maar is het niet zo dat in het algemeen de drijfstangen en kleppen het meest te lijden hebben met hoge toeren?

Drijfstangen in de zin van krachten die er op komen te staan, kleppen die gaan zweven omdat de veren niet stijf genoeg zijn met dus een kans op het raken van de zuiger.

Of roep ik nu iets heel geks?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Crookie » 26 dec 2023, 12:05

Gaat de rev limiter niet blokkeren?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10782
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Joy » 26 dec 2023, 12:17

Zou in ieder geval even in de motor kijken en de oliepomp moer controleren.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Niels » 26 dec 2023, 12:44

Crookie schreef: 26 dec 2023, 12:05 Gaat de rev limiter niet blokkeren?
Nee die zorgt er alleen voor dat je geen ontsteking meer hebt maar dat helpt je niet wanneer de motor door de wielen wordt aangedreven ipv andersom.

Er valt niet zoveel te controleren wanneer het niet stuk is. Dat gezegd hebbende zou ik een deel revisie uitvoeren om zeker te zijn in de toekomst. Er is wel te vinden wat de M54 limiteert qua toeren dus die zaken kunnen een opdonder hebben gehad. In ieder geval zou ik de klepveren vervangen want als één daarvan faalt dan loopt het meteen in de papieren qua schade. Oliepomp idem, is mechanisch en dus “overtoerd” geweest.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Crookie » 26 dec 2023, 13:26

Oja idd, dan inderdaad een inspectie doen met endoscoop in de cilinder en de lagers bekijken/vervangen en wat Nieks zegt 👍🏼

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Knot » 26 dec 2023, 14:25

Voor wat het waard is, mijn M52 heb ik een keer van 2 naar 1 gezet op het mickey mouse baantje in Mettet, koppeling op en meteen weer in, geen gas gegeven en daarna nog 50k ermee gereden.

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door HSR » 26 dec 2023, 15:26

Bedankt voor de feedback zover. @Niels, Waarom stel je voor de klepveren te vervangen? Ik kan me voorstellen dat die een optater krijgen maar als je single points of failure moet gaan rangschikken lijkt me het lagerwerk van de drijfstangen, de oliepomp en aandrijfkettingen een hogere prioriteit genieten? Dit is puur een aanname overigens dus ben wel benieuwd of ik wat over het hoofd zie.

@Knot. Dat geeft de burger moed! En in die 50K KM zat ook urenlang 240planken op de autobahn bij denk ik? :-D

Heb zelf ooit een C30 2.0D overtoerd. Daarna nog een ton mee gereden dus kan wel goed gaan. Maar goed, allemaal anecdotisch. Als deze auto een frikandel was of een oude oliezuipende motor dan had ik ook gezegd, gas d'r op. Maar motortje is echt knap, draait 240+Pk, geen druppel olie verbruik. De moeite waard om een deelrevisie te geven zo in de wintermaanden.

Overigens, klepveren wisselen kan met de kop gemonteerd toch? Dat zou zo'n klus, indien nodig, een heel stuk dragelijker maken.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Bert ///M3 » 26 dec 2023, 15:28

Als er al iets mee aan de hand is dan zijn je kleppen krom. Beetje lastig want vaak lopen ze dan nog prima alleen als je de kleppen los haalt dan valt het pas op dat er een lichte S in de steel zit.

Ik denk niet dat je drijfstanglagers een tik gehad hebben van zoiets. Als er al een probleem zit dan zijn het de drijfstang bouten die over hun rek grens gaan. Kan in een heel extreem geval je zuigerveren breken door de inloop rand in je cylinders (je drijfstang rekt verder uit) maar dan dan heb je wel echt pech.

Je kan hier heel veel over vinden op internet gewoon zoeken E46 bent valves.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Niels » 27 dec 2023, 00:57

Je komt bij trackday auto’s wel eens tegen dat klepveren zijn gebroken terwijl het blok niet overdreven is misbruikt en goed is onderhouden. Normaal zou ik me focussen op idd het draaiend gedeelte (drijfstang lagers, zuiger veren) maar klepveren zijn mechanisch wel echt gelimiteerd aan een maximaal toerental (eigen frequentie). Het wordt dan vaak af gedaan als een productie fout maar ik kan me voorstellen dat er wel eens een “over rev” heeft plaatsgevonden.

Indien ze gaan zweven als gevolg van een te hoog toerental dan is de kans groot op kleppen die net een tikje hebben gehad (zoals Bert zegt). Dat kun je alleen controleren door gehele demontage en ze te laten slijpen (dan hoor je het verschil namelijk tussen een rechte en eentje die op het ook recht lijkt maar niet is). Kom je een kromme tegen dan is de kans groot dat de klep geleider beschadigd/gescheurd is (heb net twee koppen laten reviseren van een Ducati, 1klep krom, 1geleider gescheurd). Bij mij was dat wel aan de zuiger te zien trouwens..

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Eric Z » 27 dec 2023, 02:30

Als je het carter loshaalt, kijk dan ook even naar de oliesproeiers. Kleine moeite als je het los hebt.
Donor blok van mij lagen 2 van de 6 onder in het carter.

Een lager dat er uit ligt hoor je op gegeven moment wel maar rijd er niet per se minder om. De herrie word opgegeven moment wel zo groot dat je stopt.
In de ochtend naar m’n werk niet echt wat geks gemerkt, maar de rit na het werk Duitsland in wel wat vreemd getik na 100+ km gereden te hebben. Terugweg niet afgemaakt omdat het risico alles in elkaar te draaien mij te groot was.
Dus opzich goed om nu al te kijken, hopelijk valt het mee.
Bijlagen
IMG_5011.jpeg
IMG_5011.jpeg (260.59 KiB) 1733 keer bekeken

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door TLRS » 27 dec 2023, 16:08

Is er een kans dat door de natte baan er wielslip was en het mee viel met overrev? Geen beeld/geluid materiaal toevallig? Inspectie wel fijn voor peace of mind. Misschien een idee om de kleptrein te demonteren en de kleppen door hun geleiders te bewegen? Een kromme steel komt dan aan het licht maybe..

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door HSR » 27 dec 2023, 19:47

Heren bedankt zover voor de antwoorden en inzichten.

Het was natuurlijk wel een duidelijke misshift, laten we elkaar geen mietje noemen. Van toerenbegrenzer 3 terug naar 2 is gewoon een vervelende situatie. Het overtoeren is wel beperkt gebleven door zeer snel en adequaat handelen. Dus de periode van overtoeren is wel beperkt gebleven.

Ik heb naar aanleiding van Bert zijn tip maar eens een avondje gegoogled op E46 bent valve en dan kom je de volgende zaken tegen:

- Motor direct in puin --> money shift
- Motor na korte periode alsnog in puin --> vaak lagerwerk
- Motor tokkelt wel door met wel of geen kromme klepjes. --> Dit noemen ze dan in de US kennelijk geen money shift maar slechts een misshift. Een beetje wat Knot had. Gewoon vervolgens alsnog 50K km wegrijden waarvan zeker de helft in de toerenbegrenzer.

Filmpjes van money shifts in E46's op youtube, waarbij er schade ontstond zijn veelal van de aard, verkeerd schakelen, koppeling laten opkomen en dan blijvend genieten van het zingggggggggggggggggggggggg geluid onderwijl ze de auto laten uitrollen. Ja, dan gaat het natuurlijk geheid naar de zaad.

Bert stelt ook dat, als er directe schade optreedt, dit eerst de kleppen zijn en dat lijkt me ook een logische gevolgschade. De ellende is alleen dat het niet alle kleppen hoeven te zijn en dat ze vaak maar heel licht krom zijn. Dus de vraag is of het de moeite waard is om de kop te lichten voor zo iets hypothetisch. Vooral bij dit aluminium onderblok.

Ik denk dat we het volgende gaan doen:

- Compressietestje uitvoeren. Indien goed;
- Lektestje doen. En dan kijken we wel verder.

De motor heeft 200km+ snelweg overleefd na de misshift dus als compressie en lektest goed zijn zou je ook kunnen stellen dat we het er op gokken. Misschien wel even het Carter loshalen en daar stand van zaken checken. De oliepomp moet sowieso wat liefde krijgen en de drijfstanglagers eigenlijk ook. Km stand rond 170k.




(Leuk detail: Ik heb ooit een S38 gehad en daar 15.000km mee gereden waar een van de -tig vorige eigenaren 3.8 kleppen in een 3.6 kop had gestopt. Jong, dom en arm zijnde dat probleem altijd genegeerd. Ding ratelde als een bak knikkers tussen 1500 en 2500 toeren. Toen ik de motor demonteerde hadden de kleppen dus 15.000km lang de zuigers gestempeld. Verklaarde ook waarom het geluid steeds minder werd. Kop was trouwens in uitmuntende staat ondanks dat die kleppen NOOIT goed in de zetels hebben gezeten. Kleppen waren uiteindelijk ook niet krom of beschadigd. Onderblok was wel praktisch geparelstraald door de ijzerschilfers, cylinderwanden waren gewoon spiegels zo mooi haha. Ding liep ook snoeihard en heeft met die verkeerde kleppen uren autobahn overleefd. Denk overigens niet dat ik er ooit nog een keer zo makkelijk mee weg komen)

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door HSR » 31 dec 2023, 13:43

Zo even een update. Gisteren een compressietestje gedaan en daar kwam niks geks uit. Compressie wel bij koude motor getest voor wat het waard is. Compressie bleef ook netjes op de aangegeven psi staan. Ook na een minuut of wat wachten.

Cyl 1: 140psi
Cyl 2: 135psi
Cyl 3: 135psi
Cyl 4: 135psi
Cyl 5: 140psi
Cyl 6: 140psi

Ook met een endoscoop in de cylinders gekeken en de zuigers zien er piekfijn uit. Nergens echt last van zware koolstofaanslag en dus ook nergens indicaties dat de kleppen gestempeld hebben.


Ik vraag me af wat nu te doen. Is het de moeite waard een lektest te doen? Mijn eerste gevoel zegt nee. Drijfstanglagers en oliepomp wilden we sowieso al aanpakken deze winter gezien de kmstand en de bekende problemen met de oliepomp.

Wat zeggen jullie?

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Crookie » 31 dec 2023, 14:27

Lektest is niet echt nodig met die compressie cijfers. Gewoon je plan van lagers en oliepomp uitvoeren, carter mooi schoon maken verse olie er in en rijden? Dan weet je dat de compressie en onderkant mooi zuiver is. Een hydraulische stoter oid kun je er van boven wat makkelijker uit halen en vervangen, mocht dat nodig zijn.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Andry » 31 dec 2023, 14:54

Als de oliedruk nog goed is en binnen de fabrieksspecificaties valt zou ik me over lagers niet druk maken. Enkel de drijfstangbouten vervangen, die kunnen voorbij de rekgrens zijn geweest en dat is het enigste dat niet (meer) is te meten.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Downforce Hans » 01 jan 2024, 16:41

Crookie schreef: 31 dec 2023, 14:27 Lektest is niet echt nodig met die compressie cijfers. Gewoon je plan van lagers en oliepomp uitvoeren, carter mooi schoon maken verse olie er in en rijden? Dan weet je dat de compressie en onderkant mooi zuiver is. Een hydraulische stoter oid kun je er van boven wat makkelijker uit halen en vervangen, mocht dat nodig zijn.
Ik zou eerder een lektest doen dan compressie meten als je het precies wilt weten, zeker met een koude motor.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Philipoo » 02 jan 2024, 09:16

send it.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door HJ2 » 02 jan 2024, 09:48

Ik zou naast carterpan ook even het kleppendeksel lichten om de nokkenassen te bekijken. Just a thought.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door matthyssie » 02 jan 2024, 10:37

Philipoo schreef: 02 jan 2024, 09:16send it.
+1. Zo te horen valt het allemaal wel wat mee. Carter eraf, lagers en drijfstangbouten vervangen kost ook genoeg. Zou dat geld lekker bewaren en gewoon doorrijden.

Een M54 kost ook niet de wereld toch, mocht hij over vele duizenden km's alsnog een keer ploffen?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door JP » 02 jan 2024, 10:45

+1

Hoeveel km heeft genoemde auto al op de teller? Als je lang genoeg zoekt dan vindt je altijd wel wat. Erg hypochondrisch om nu meteen van carterpan, via de lagerschalen tot de uitlaatklem na te gaan kijken.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door TLRS » 02 jan 2024, 16:05

Just send it haha, wat een autocross taal is dat :tooth:

Tot je je auto afschrijft op de olie van een ander z'n geplofte blok. That's racing zul je zeggen, maar beetje voor je spullen zorgen is dat ook.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door matthyssie » 04 jan 2024, 14:38

Ja maar je kunt niet tot in den treure alles willen voorzien. Want als je zo beredeneert kun je alleen met een nieuwe auto de baan op. Want ja, eentje die 100dkm heeft gedraaid kan ook van alles aan mankeren. Of een ouder type waarbij de plastic aansluitingen en rubber slangen al ouder zijn.

Just send it is de beste reactie hier.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M54B30 overtoeren door money-shift

Bericht door Niels » 04 jan 2024, 15:04

Zou mijn keuze ook zijn. Ander blok op de kop tikken, die aanpakken en tot die tijd met deze blijven rijden. Want om zeker te zijn zou je zowat het hele blok toch moeten loshalen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ferdi, Kadett, Nivek en 143 gasten