Pallet vanuit de UK naar NL

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Emiel » 20 dec 2023, 22:07

Hier zitten mensen met transport kennis.

Ik heb een pallet klaarstaan in de UK met een motorblok+versnellingsbak+wat klein grut.

Staat bij een bedrijf maar ik heb het prive van de eigenaar gekocht, dus het is een aankoop tussen 2 personen.

Transport bedrijf wil het bij het bedrijf ophalen maar dan wel “van” het bedrijf met EORI nummer.
Eigenaar probeert het alsnog particulier te regelen.

Wat is er nodig om de pallet van de UK naar hier te krijgen qua formulieren? Begint wat lang te duren en is vervelend. Volgens mij moet het transport bedrijf daar samen met de verkoper formulieren invullen. Wat kan/moet ik doen?


Plaatje voor de sfeer :lollerdelol:

Afbeelding

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Crookie » 20 dec 2023, 23:00

https://www.gov.uk/eori/apply-for-eori
You do not need an EORI number if you’re moving goods that are both:

not controlled goods
for personal use only

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Emiel » 21 dec 2023, 05:56

Die zag ik ook inderdaad. Normaliter als je een pakket stuurt gaat het via de douane en krijg je of de rekening voor of na levering. Ik neem aan dat ze (steekproef?) controles op vrachtwagens houden en dat je wel formulieren in orde moet hebben en sowieso moet afgeven/indienen. Lijkt mij dat het transport bedrijf dat moet weten. Lees iets over T2 formulier als ik het besluit zelf op te halen tzt.

Leuk dat brexit.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Kadett » 21 dec 2023, 15:07

Niemand met een bestelbus in je omgeving die samen met je het op wilt halen?

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Gijzert » 21 dec 2023, 16:09

Je moet export documentatie opmaken in de UK en weer invoeren in NL.
Een factuur is noodzakelijk. (Daar moet in theorie je koopprijs op staan.) Je ziet ook wel dat er een prijs op staat voor "onderdelen" ipv een werkend blok dus significant minder.

Ik denk dat als je met een NL vervoerder werkt en uitlegt dat het om een prive aankoop gaat dat ze prima kunnen helpen.
Ken onderstaand bedrijf niet maar denk dat ze prima zouden kunnen assisteren.

https://www.heebink.nl/douaneformalitei ... iDEALw_wcB

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Gijzert » 21 dec 2023, 16:12

Emiel schreef: 21 dec 2023, 05:56 Die zag ik ook inderdaad. Normaliter als je een pakket stuurt gaat het via de douane en krijg je of de rekening voor of na levering. Ik neem aan dat ze (steekproef?) controles op vrachtwagens houden en dat je wel formulieren in orde moet hebben en sowieso moet afgeven/indienen. Lijkt mij dat het transport bedrijf dat moet weten. Lees iets over T2 formulier als ik het besluit zelf op te halen tzt.

Leuk dat brexit.
Een Transit document (T1 of T2) zorgt ervoor dat je kunt inklaren in Nederland ipv aan de EU grens.
Echter krijg je deze waarschijnlijk niet aangezien hier een borg voor gesteld dient te worden en bedrijven die ze opmaken staan garant.

Een bedrijf zoals ik aangaf zal zoiets wel op laten maken waar jouw pallet dan 1 post zal zijn van een verzameldocument.

Online
Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 508
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 21 dec 2023, 16:44

T1 is voor non EU goederen. Moet worden opgemaakt op het punt waar de goederen de unie binnenkomen (indien anders dan nl) voor het transport vanuit die lidstaat naar NL, waar je dan definitief in vrij verkeer brengt. Bij een Dover-Calais overtocht moet dat in Calais = kudt.

Vrees dat je iemand in moet schakelen.

Als het even kan, rechtstreeks in NL binnenkomen. Scheelt de T1. Maar je moet wel in vrij verkeer brengen. Hoe dat moet als particulier, geen idee.

Export doc uk
T1 Calais naar NL
Im-a in NL

Bij directe binnenkomst NL geen t1.

Voor de documenten aan beide kanten is een douane expediteur helaas waarschijnlijk noodzaak

Online
Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 508
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 21 dec 2023, 16:53

Factuur moet een prijs, incoterm, plaats van levering, statistieknummer en land van oorsprong van de goederen bevatten.

Oorsprong: Waar is het goed gemaakt?
Herkomst: Waar vandaan wordt het verstuurd = GB

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Emiel » 21 dec 2023, 17:59

We gaan het echt als private sale proberen. Van persoon naar persoon, want dat is het uiteindelijk.

Anders zit er niks anders op, dan op en neer rijden. Dan maar uitzoeken wat in dan moet doen. Ga dan sowieso via de trein/calais.

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door HSR » 21 dec 2023, 18:20

Je kan BLS uit Klarenbeek even proberen. Peter Bosse is bekwaam hierin.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Gijzert » 22 dec 2023, 07:42

Ti-Tourist (Erik) schreef: 21 dec 2023, 16:44 T1 is voor non EU goederen. Moet worden opgemaakt op het punt waar de goederen de unie binnenkomen (indien anders dan nl) voor het transport vanuit die lidstaat naar NL, waar je dan definitief in vrij verkeer brengt. Bij een Dover-Calais overtocht moet dat in Calais = kudt.

Vrees dat je iemand in moet schakelen.

Als het even kan, rechtstreeks in NL binnenkomen. Scheelt de T1. Maar je moet wel in vrij verkeer brengen. Hoe dat moet als particulier, geen idee.

Export doc uk
T1 Calais naar NL
Im-a in NL

Bij directe binnenkomst NL geen t1.

Voor de documenten aan beide kanten is een douane expediteur helaas waarschijnlijk noodzaak
T1 kan gewoon opgemaakt worden op plaats van verzending. Hoeft niet pas in Calais.
Maar nogmaals het advies om inderdaad iemand in te schakelen.


https://www.dhlexpress.nl/nl/consument/importeren

Dit kan ook gewoon. Zij kunnen je ontzorgen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Luco » 22 dec 2023, 08:56

Voor de gein een pallet ingevuld van 300 kilo, van londen naar huis, 2800 euro :-) excl invoerrechten ed

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Emiel » 22 dec 2023, 09:08

Ja voor 500 euro ben ik op en neer gereden in een 20 uur roadtrip(je)…… :D

Past allemaal prima in de F11. Plank tegen beschadigen erin leggen en gaan.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Elise » 22 dec 2023, 16:04

Ik zou er wel even wat overheen leggen, zodat het blok niet in het zicht ligt waardoor ze je er alsnog uitpikken bij de douane. :coffee:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Emiel » 22 dec 2023, 22:42

Sowieso netjes alle papieren in orde maken. We gaan het zien.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Gijzert » 23 dec 2023, 20:54

Emiel schreef: 22 dec 2023, 22:42 Sowieso netjes alle papieren in orde maken. We gaan het zien.
Zorg dat de factuur niet te hoog is. Scheelt al gauw een hoop knaken.

Online
Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 508
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 24 dec 2023, 08:11

Wat is de inhoud in cc van het torretje? Heb even op DTV douane gekeken. Denk dat het statistieknummer moet beginnen met 840820, maar voor de laatste 4 cijfers is het onderscheid op 2.5 liter

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door JP » 24 dec 2023, 10:09

Niet om wat illegaals te stimuleren maar als je met een busje die kant op gaat en die pallet ophaalt, je kan toch zeggen dat ze die motor hebben gerepareerd (als in; doen alsof je die motor 2 maanden geleden ook zelf hebt gebracht)

Of regel iemand die een sprinter heeft omgebouwd naar camper, bed in NL eruit en pallet in de UK erin. Ben je gewoon een toerist. :coffee:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Elise » 24 dec 2023, 10:17

JP schreef: 24 dec 2023, 10:09 Niet om wat illegaals te stimuleren maar als je met een busje die kant op gaat en die pallet ophaalt, je kan toch zeggen dat ze die motor hebben gerepareerd (als in; doen alsof je die motor 2 maanden geleden ook zelf hebt gebracht)

Of regel iemand die een sprinter heeft omgebouwd naar camper, bed in NL eruit en pallet in de UK erin. Ben je gewoon een toerist. :coffee:
Paar maanden geleden nog in de UK geweest en bij het verlaten van de boot werden alle busjes gecontroleerd :coffee:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door JP » 24 dec 2023, 10:30

Emiel gaat toch met de trein? Als je daar vanaf komt draai je zo de snelweg op (na wat klötedrempels) Ja je komt door douane na incheck in UK, maar in het weekend kon ik altijd meteen naar de 'lane' rijden om op te stellen voor de trein. Die ene keer dat ik op de terugweg eruit gepikt werd, was om door de scanner te gaan om te zien of er geen illegalen tussen de 29000kg soda zaten.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Wouter81 » 24 dec 2023, 11:39

Elise schreef: 24 dec 2023, 10:17
JP schreef: 24 dec 2023, 10:09 Niet om wat illegaals te stimuleren maar als je met een busje die kant op gaat en die pallet ophaalt, je kan toch zeggen dat ze die motor hebben gerepareerd (als in; doen alsof je die motor 2 maanden geleden ook zelf hebt gebracht)

Of regel iemand die een sprinter heeft omgebouwd naar camper, bed in NL eruit en pallet in de UK erin. Ben je gewoon een toerist. :coffee:
Paar maanden geleden nog in de UK geweest en bij het verlaten van de boot werden alle busjes gecontroleerd :coffee:
Ik was afgelopen zomer ook in Engeland met mijn VW bus, werd er ook uitgepikt voor controle.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 25 dec 2023, 04:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Kadett » 25 dec 2023, 04:31

Elise schreef: 24 dec 2023, 10:17
JP schreef: 24 dec 2023, 10:09 Niet om wat illegaals te stimuleren maar als je met een busje die kant op gaat en die pallet ophaalt, je kan toch zeggen dat ze die motor hebben gerepareerd (als in; doen alsof je die motor 2 maanden geleden ook zelf hebt gebracht)

Of regel iemand die een sprinter heeft omgebouwd naar camper, bed in NL eruit en pallet in de UK erin. Ben je gewoon een toerist. :coffee:
Paar maanden geleden nog in de UK geweest en bij het verlaten van de boot werden alle busjes gecontroleerd :coffee:
Denk dat je ook facturen moet laten zien met deze methode.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Emiel » 25 dec 2023, 05:27

We kijken nog even of een vervoerder lukt.

Anders is het met de trein en zorgen dat er een aankoop contract is opgesteld met prijzen, herkomst en de staat van het materiaal.

2 liter honda motor, versnellingsbak, lotus subframe en motorsteunen. Subframe zal net de bank voor plat moeten.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Martijn M » 02 jan 2024, 14:27

Retour order/factuur maken.
Dus retour naar NL, hoef je geen importheffing te betalen mochten ze je er uit pikken.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Pallet vanuit de UK naar NL

Bericht door Gijzert » 15 jan 2024, 13:33

Martijn M schreef: 02 jan 2024, 14:27 Retour order/factuur maken.
Dus retour naar NL, hoef je geen importheffing te betalen mochten ze je er uit pikken.
Helaas gaat die vlieger niet op.
Dan had je een tijdelijke uitvoer moeten maken en daarna een wederinvoer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, frankie, R728i, wackywim en 127 gasten