BMW G21 - 330d of M340d ?
-
OnlineLuco
- Berichten: 27950
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Ik snap de aversie tegen x drive niet zo.
- Arthur
- Berichten: 39814
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Ik ook niet. Maar als je je een beetje coureur waant 'moet' je blijkbaar tegen xdrive zijn? Nu ben ik dat niet dus dat scheelt. 330i was xDrive en nu de M340i ook. Ik vind het prima. Dus als ik het geld zou hebben dan kwam de M340d ipv een 330d. Tenzij aantoonbaar onbetrouwbaarder, dat is wat anders.
-
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
extra gewicht
extra onderdelen die (zeker bij de E9x generatie) met enige regelmaat stuk gaan
extra opletten met nieuwe/andere bandjes (maat/rolomtrek gelijk)
door Xdrive beperkte keuze in aftermarket onderstel onderdelen (verlagings-veren en dempers)
looks
maar ik snap ook wel dat bovenstaande punten voor veel mensen niet allemaal issues zijn
extra onderdelen die (zeker bij de E9x generatie) met enige regelmaat stuk gaan
extra opletten met nieuwe/andere bandjes (maat/rolomtrek gelijk)
door Xdrive beperkte keuze in aftermarket onderstel onderdelen (verlagings-veren en dempers)
looks
maar ik snap ook wel dat bovenstaande punten voor veel mensen niet allemaal issues zijn
- Arthur
- Berichten: 39814
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Idd, allemaal non-issues voor mij.
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Het ultieme leven: Een Citroën BX met atmo motor zonder koppel (en hele dag roepen dat 't duurzaam is want geen nieuwe grondstoffen benut voor nieuwe auto) voor de deur, moestuintje, energiezuinige woning en een nymfomane burgertrut die het overleven kan met 15°C in huis, want duurzaam. Mooi man!
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Ik heb geen ervaring met de xDrive maar ik zou graag nog wel eens haaks om een rotonde of klaverbad willen kunnen zonder dat de voorwielen mee gaan graven. Weet niet hoe goed die M340d motor is maar gevoelsmatig zou ik altijd die 330d pakken, die is langdurig bewezen betrouwbaar (verhalen van de F1x M50d motor in het achterhoofd houdende). Heerlijke motor, RWD, iets zuiniger dan de M340d en alsnog snel zat voor het Nederlandse verkeer. Ik hoefde er niet over na te denken, 100% de 330d voor mij.Arthur schreef: ↑15 dec 2023, 10:41 Ik ook niet. Maar als je je een beetje coureur waant 'moet' je blijkbaar tegen xdrive zijn? Nu ben ik dat niet dus dat scheelt. 330i was xDrive en nu de M340i ook. Ik vind het prima. Dus als ik het geld zou hebben dan kwam de M340d ipv een 330d. Tenzij aantoonbaar onbetrouwbaarder, dat is wat anders.
- JP
- Berichten: 31340
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Jij kiest alleen de BX vanwege de hydropneumatische vering en de ruimte om achterin een linksdraaiende glutenscharrel een vegetarische worst voor te houdenEeuwe schreef: ↑15 dec 2023, 14:08 (...)
Het ultieme leven: Een Citroën BX met atmo motor zonder koppel (en hele dag roepen dat 't duurzaam is want geen nieuwe grondstoffen benut voor nieuwe auto) voor de deur, moestuintje, energiezuinige woning en een nymfomane burgertrut die het overleven kan met 15°C in huis, want duurzaam. Mooi man!
- Arthur
- Berichten: 39814
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Kun je nagaan; ik weet niet eens wat m'n auto dan doet In Comfort zet 'ie op nat en sneeuw al wel een stap opzij. Geen idee wat 'ie dan zou doen in SportPlus...Eeuwe schreef: ↑15 dec 2023, 14:11Ik heb geen ervaring met de xDrive maar ik zou graag nog wel eens haaks om een rotonde of klaverbad willen kunnen zonder dat de voorwielen mee gaan graven. Weet niet hoe goed die M340d motor is maar gevoelsmatig zou ik altijd die 330d pakken, die is langdurig bewezen betrouwbaar (verhalen van de F1x M50d motor in het achterhoofd houdende). Heerlijke motor, RWD, iets zuiniger dan de M340d en alsnog snel zat voor het Nederlandse verkeer. Ik hoefde er niet over na te denken, 100% de 330d voor mij.Arthur schreef: ↑15 dec 2023, 10:41 Ik ook niet. Maar als je je een beetje coureur waant 'moet' je blijkbaar tegen xdrive zijn? Nu ben ik dat niet dus dat scheelt. 330i was xDrive en nu de M340i ook. Ik vind het prima. Dus als ik het geld zou hebben dan kwam de M340d ipv een 330d. Tenzij aantoonbaar onbetrouwbaarder, dat is wat anders.
En mss niet helemaal een goede vergelijking (4 cil-6 cil) maar een 330i voldoet ook prima, toch ben ik voor een M340i gegaan. M3 is onbetaalbaar Vandaar dat ik ook zeg, mits betrouwbaar, doe mij de M340d maar. Maar wat vester86 al zei; ik snap ook wel dat het anders geldt voor veel mensen.
- Joop
- Berichten: 8897
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
De xDrive is tov de F3x generatie enorm verbeterd. Zelf ook wel voorstander van alleen aandrijving op de achterwielen en zou dat ook willen bij alles minder dan de M340i/d variant. Dan vind ik er iets teveel onderstuur in komen, maar kon ook nog deels komen doordat het de 330e variant was. Die combi voelde sowieso zwaar aan…
…bij de M340i M340d heb je helaas geen keuze en zit je altijd aan de xDrive optie vast in tegenstelling tot de 4-serie. Echter voelt de auto wel hoofdzakelijk aan als achterwielaandrijver en kun je bij het veiligheidspulletje uitzettend er nog prima dwars mee als je dat zou willen. Dat hoeft geen excuus te zijn om niet voor de M340d variant te kiezen. Ben zelf geen dieselfan, maar als de twee echt serieuze opties zijn en het geld niet zozeer een rol is, zou ik wel voor de M340d gaan, zeker als je er ook nog een beetje sportief mee wil boenderen. De zwaardere zescilinder heb je toch al voor in de neus liggen, dus maakt op dat vlak geen verschil in tegenstelling tot wanneer je de 330i en m340i naast elkaar zit. Dan stuurt de 330i wel lekkerder in, maar maakt het vermogen/koppel op de achteras bij de M340i wel weer veel goed om nog iets bij te sturen met de achterkant.
…bij de M340i M340d heb je helaas geen keuze en zit je altijd aan de xDrive optie vast in tegenstelling tot de 4-serie. Echter voelt de auto wel hoofdzakelijk aan als achterwielaandrijver en kun je bij het veiligheidspulletje uitzettend er nog prima dwars mee als je dat zou willen. Dat hoeft geen excuus te zijn om niet voor de M340d variant te kiezen. Ben zelf geen dieselfan, maar als de twee echt serieuze opties zijn en het geld niet zozeer een rol is, zou ik wel voor de M340d gaan, zeker als je er ook nog een beetje sportief mee wil boenderen. De zwaardere zescilinder heb je toch al voor in de neus liggen, dus maakt op dat vlak geen verschil in tegenstelling tot wanneer je de 330i en m340i naast elkaar zit. Dan stuurt de 330i wel lekkerder in, maar maakt het vermogen/koppel op de achteras bij de M340i wel weer veel goed om nog iets bij te sturen met de achterkant.
- Danish
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Is het niet zo dat bij de nieuwere modellen de x delete optie (zoals bij de m5 f90) gewoon dik in orde is en je dan dus best of both worlds kan hebben, met uiteraard wel het extra gewicht erbij.
De M3 G80 x drive heeft die optie ook. Waarom zou je dan nog voor de M3 G80 rwd kiezen?
Als de 340 i/d die optie ook heeft, is de keuze snel gemaakt. Toch?
De M3 G80 x drive heeft die optie ook. Waarom zou je dan nog voor de M3 G80 rwd kiezen?
Als de 340 i/d die optie ook heeft, is de keuze snel gemaakt. Toch?
-
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Omdat de meeste g80 nl wagens rwd zijn.. centen kwestie denk ik.Danish schreef: ↑17 dec 2023, 21:57 Is het niet zo dat bij de nieuwere modellen de x delete optie (zoals bij de m5 f90) gewoon dik in orde is en je dan dus best of both worlds kan hebben, met uiteraard wel het extra gewicht erbij.
De M3 G80 x drive heeft die optie ook. Waarom zou je dan nog voor de M3 G80 rwd kiezen?
Als de 340 i/d die optie ook heeft, is de keuze snel gemaakt. Toch?
- Joop
- Berichten: 8897
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Zal niet op 5k meerprijs hangen lijkt me op een 145/150k basisprijs voor de Competition.
- Nico e39
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 07 nov 2022, 09:22
- Auto: M3 G80
- Bjeffindividual
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Het stuurgevoel in een rwd is vele male fijner dan in een xdrive m3. Echter is 500pk rwd op koude zomerbandjes maar matig te controleren als daily.Danish schreef: ↑17 dec 2023, 21:57 Is het niet zo dat bij de nieuwere modellen de x delete optie (zoals bij de m5 f90) gewoon dik in orde is en je dan dus best of both worlds kan hebben, met uiteraard wel het extra gewicht erbij.
De M3 G80 x drive heeft die optie ook. Waarom zou je dan nog voor de M3 G80 rwd kiezen?
Als de 340 i/d die optie ook heeft, is de keuze snel gemaakt. Toch?
Ik zou voor de 330d rwd gaan.
-
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 18 dec 2023, 00:03
- Auto: BMW F31 320d
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Ik ben bezig net als TS met dezelfde zoektocht en kom ook tot de concluie: 330d (vanwege superieure balans zuinig en toch echt snel) en rwd, ook vanwege minder gewicht. De xdrive is toch 125kg erbij.Bjeffindividual schreef: ↑17 dec 2023, 23:08Het stuurgevoel in een rwd is vele male fijner dan in een xdrive m3. Echter is 500pk rwd op koude zomerbandjes maar matig te controleren als daily.Danish schreef: ↑17 dec 2023, 21:57 Is het niet zo dat bij de nieuwere modellen de x delete optie (zoals bij de m5 f90) gewoon dik in orde is en je dan dus best of both worlds kan hebben, met uiteraard wel het extra gewicht erbij.
De M3 G80 x drive heeft die optie ook. Waarom zou je dan nog voor de M3 G80 rwd kiezen?
Als de 340 i/d die optie ook heeft, is de keuze snel gemaakt. Toch?
Ik zou voor de 330d rwd gaan.
Mijn vraag is: heeft zon adaptive dempersysteem nog meerwaarde? Ik lees op duitse sites dat je met harde m sportonderstel wel wilt hebben maar is het echt die extra zoektocht waard of zijn custom bilstein dempers ook een optie?
- Arthur
- Berichten: 39814
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Wel appels met appels vergelijken; 330d VS 330d xDrive is 30kg verschil.
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/98848-97731/
En uit je verhaal uit je andere draadje maak ik op dat je er mee gaat ‘stunten’ En uit je voorsteldraadje maak ik op dat je beter voor xDrive kunt gaan
Dan Joop z’n post nog eens teruglezend hoeft het niet heel veel uit te maken. Dan zou ik eerder naar uitrusting kijken en dan de leukst uitgevoerde pakken. En dan wel gewoon de M-sport nemen. Wel opletten dat de M-sport remmen er dan onder zitten. Volgens mij is dit niet bij alle motoriseringen standaard.
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/98848-97731/
En uit je verhaal uit je andere draadje maak ik op dat je er mee gaat ‘stunten’ En uit je voorsteldraadje maak ik op dat je beter voor xDrive kunt gaan
Dan Joop z’n post nog eens teruglezend hoeft het niet heel veel uit te maken. Dan zou ik eerder naar uitrusting kijken en dan de leukst uitgevoerde pakken. En dan wel gewoon de M-sport nemen. Wel opletten dat de M-sport remmen er dan onder zitten. Volgens mij is dit niet bij alle motoriseringen standaard.
- sitechris
- Berichten: 4476
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Persoonlijk vind ik adaptief erg fijn, met name vanwege comfort in comfortmodus. Kun je net wat soepeler over de snelweg glijden
-
Online
- Berichten: 4660
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Bij de vorige generatie xdrive was dat tussen de 70-90kg verschil. Ik vind 30kg wel erg weinig voor een tussenbak en extra aandrijfassen .Arthur schreef: ↑18 dec 2023, 11:04 Wel appels met appels vergelijken; 330d VS 330d xDrive is 30kg verschil.
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/98848-97731/
En uit je verhaal uit je andere draadje maak ik op dat je er mee gaat ‘stunten’ En uit je voorsteldraadje maak ik op dat je beter voor xDrive kunt gaan
Dan Joop z’n post nog eens teruglezend hoeft het niet heel veel uit te maken. Dan zou ik eerder naar uitrusting kijken en dan de leukst uitgevoerde pakken. En dan wel gewoon de M-sport nemen. Wel opletten dat de M-sport remmen er dan onder zitten. Volgens mij is dit niet bij alle motoriseringen standaard.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 18 dec 2023, 00:03
- Auto: BMW F31 320d
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Dat is echt een opmerkelijk (goed) verschil. Maar ook opmerkelijk is de non mild-hybrid 330d vs de mild-hybrid, 1690kg tov 1745kg. Dus als je een 2019 G21 330d rwd overweegt is die 85kg lichter dan een 2021 330d x drive.Kadett schreef: ↑18 dec 2023, 13:10Bij de vorige generatie xdrive was dat tussen de 70-90kg verschil. Ik vind 30kg wel erg weinig voor een tussenbak en extra aandrijfassen .Arthur schreef: ↑18 dec 2023, 11:04 Wel appels met appels vergelijken; 330d VS 330d xDrive is 30kg verschil.
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/98848-97731/
En uit je verhaal uit je andere draadje maak ik op dat je er mee gaat ‘stunten’ En uit je voorsteldraadje maak ik op dat je beter voor xDrive kunt gaan
Dan Joop z’n post nog eens teruglezend hoeft het niet heel veel uit te maken. Dan zou ik eerder naar uitrusting kijken en dan de leukst uitgevoerde pakken. En dan wel gewoon de M-sport nemen. Wel opletten dat de M-sport remmen er dan onder zitten. Volgens mij is dit niet bij alle motoriseringen standaard.
- Kasteel
- Berichten: 5288
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: BMW G21 - 330d of M340d ?
Ik heb toevallig mail contact gehad met BMW over de gewichten van 330d's; deze lijken namelijk nergens op (waarmee ik niet kan bevestigen dat bovenstaande waardes niet kloppen). De waardes @ Autoweek voor de sedan stemde overeen met de waardes van BMW.nl; maar ook daar zaten vreemde stappen in (bij de touring was de toename voor de MH heel anders dan voor de sedan bijvoorbeeld)Arthur schreef: ↑18 dec 2023, 11:04 Wel appels met appels vergelijken; 330d VS 330d xDrive is 30kg verschil.
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/98848-97731/
En uit je verhaal uit je andere draadje maak ik op dat je er mee gaat ‘stunten’ En uit je voorsteldraadje maak ik op dat je beter voor xDrive kunt gaan
Dan Joop z’n post nog eens teruglezend hoeft het niet heel veel uit te maken. Dan zou ik eerder naar uitrusting kijken en dan de leukst uitgevoerde pakken. En dan wel gewoon de M-sport nemen. Wel opletten dat de M-sport remmen er dan onder zitten. Volgens mij is dit niet bij alle motoriseringen standaard.
Autoweek:
330d 265pk 1565kg (touring 1690kg +125kg)
330d 286pk 1670kg (touring 1745kg + 75kg)
De toename: 105kg sedan, 55kg touring
BMW gaf op:
330d 265pk 1590kg (touring 1715kg +125kg)
330d 286pk 1695kg (touring 1770kg + 75kg)
De toename: 105kg sedan, 55kg touring
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Will F. en 6 gasten