M340i Turbo Upgrade?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
M340i Touring Xdrive
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 dec 2023, 16:47
Auto: BMW M340i Touring Xdrive

M340i Turbo Upgrade?

Bericht door M340i Touring Xdrive » 05 dec 2023, 16:59

Hallo allemaal,

Ik heb een BMW M340i (gen 2 B58) touring xdrive (11/2020) aangeschaft en wil deze gaan tunen. Ik wil er veel uithalen, zolang de auto op dagelijkse basis comfortabel is om in te rijden en met behoud van de betrouwbaarheid, aangezien ik verwacht de auto 3 - 5 jaar te rijden. Geen meth/ethanol, ik zal enkel ron 98 (BP) tanken.

Het liefst zou ik circa 550whp en 750NM torque behalen, maar dat kan enkel met een turbo upgrade. Omdat ik de auto vooral voor dagelijks woon-werkverkeer gebruik (en in het weekend voor de fun, geen circuit/drag), vraag ik me af hoe fijn het is om de turbo te upgraden, want als ik het goed begrijp veranderd het karakter van de auto (koppel bij hogere toeren pas bereikbaar en turbo lag) t.o.v. de standaard turbo. Daarnaast is een upgrade van de turbo (en andere mods) uiteraard een stuk duurder.

Wat zijn jullie ervaringen/ is het advies? Ik denk aan de volgende set up (1 met de stock turbo en 1 met een turbo upgrade)

Setup stock turbo:
- (200 cel) Catted downpipe
- Midpipe (OPF removal) of een cat back uitlaat
- ECU en xhp tune
Resultaat: vermoedelijk 420whp en 600nm torque

Setup met een turbo upgrade
- Alle genoemde opties hierboven
- Pure turbo 800 (of een andere?)
- Intake (Eventuri, of een andere?)
- Stage 3 custom ECU (en vermoedelijk XHP) tune
- Optioneel: Heat exchanger upgrade, wel/niet aan te raden?
- Optioneel: Intake manifold, wel/niet aan te raden?
- Optioneel: Charge pipe upgrade
- Optioneel: andere bougies, zo ja, welke?
- Optioneel, maar als het goed is niet nodig omdat ik het gen 2 blok heb: Dorch stage 1 injectoren.
- Andere upgrades (ook in relatie tot de betrouwbaarheid)?
Resultaat: 550whp en 750NM torque?

Tot slot een vraag m.b.t. velgen en banden:
De BMW staat nu op 791M 19 inch velgen met 225/255 rf pirelli zero banden. Ik overweeg om de velgen te gebruiken als winterset en een nieuwe 795 forged 20 inch (225/255) set aan te schaffen.
Ze zijn prachtig (en lichter), echter is het ook verstandig om deze eronder te zetten of gaat het teveel ten koste van grip (en comfort)? Eventueel met Continental Sport Contact 7 banden ipv de p- zero rf’s?

Bedankt alvast voor het meedenken!

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Kadett » 05 dec 2023, 17:22

Limiet van standaard B58 blok in de M340i is de brandstofpomp. Vervang die voor die in de Supra B58. Die 420wpk ga je anders niet zo 1 2 3 halen.

M340i Touring Xdrive
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 dec 2023, 16:47
Auto: BMW M340i Touring Xdrive

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door M340i Touring Xdrive » 05 dec 2023, 17:25

Kadett schreef: 05 dec 2023, 17:22 Limiet van standaard B58 blok in de M340i is de brandstofpomp. Vervang die voor die in de Supra B58. Die 420wpk ga je anders niet zo 1 2 3 halen.
Maar de brandstofpomp is bij de gen 2 B58 toch juist geüpgraded? Dacht dat ik nu over dezelfde brandstofpomp beschik als die van de Supra B58. Zo niet, kan ik die toevoegen aan het lijstje.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1815
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door veejay » 05 dec 2023, 17:45

Succes, wat kan de x-drive maximaal aan?
Laatst gewijzigd door veejay op 05 dec 2023, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Kadett » 05 dec 2023, 17:46

Zit ik nu met de 540i in mijn hoofd :hmmm:

Wimo
Berichten: 2065
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Wimo » 05 dec 2023, 18:02


Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door MartijnGizmo » 05 dec 2023, 18:21

Je kunt het ook omdraaien: zoek een tuner waar je je prettig bij voelt, en monteer de turbo die deze aanraadt. :)

Bijv:
- PureTurbos in België https://pureturbos.eu - daar een Pure800 + Dorch Stage 2 laten monteren + mappen (volgens mij software dan BM3 via HCP)
- Tuning Service Huizen https://tuningservice.nl - die werken oa met TurboSystems, Stage 1 turbo voor 550 krukas met standaard HPFP en opspoelen als standaard, Stage 2 met Dorch Stage 2 voor 650+ krukas (volgens mij software dan MHD met eigen afstelling, hardware-montage bijv bij Gijsbertsen in Odijk)
- in Duitsland: N55Parts (TurboSystems), Pureboost (PureTurbos)
- in UK: Tom Wrigley (PureTurbos+MHD), Osprey (eigen turbo/software), Pumaspeed, etc

Kadett schreef: 05 dec 2023, 17:22 Limiet van standaard B58 blok in de M340i is de brandstofpomp. Vervang die voor die in de Supra B58. Die 420wpk ga je anders niet zo 1 2 3 halen.
Die zit er standaard al in.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door TLRS » 05 dec 2023, 19:11

Wat Martijn zegt, ik zou op z'n minst een rondje bellen en rondvragen. Mosselman misschien nog een partij om aan de lijst toe te voegen? Beek?

Ze kunnen je vast vertellen hoe de dyno curve eruit komt te zien. Anders vast op internet te vinden. Kun je daar uit afleiden of en hoeveel je kunt verwachten bij welk toerental. Of naar een meeting en een ritje bietsen bij iemand die je voor is gegaan.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door theo300pk+ » 05 dec 2023, 20:36

Mijn vorige auto was een M240i met een hybrid Pure800 turbo. (tegenwoordig heb je de Pure850 ipv de Pure800)

Met een volledig open uitlaat systeem zonder kat en Dorch stage 1 fuelpump deed de auto met 102 Aral Ultimate op een zeeeer conservatieve dyno 530 whp en aan de krukas 590 pk bij 6500 - 7000 toeren en 735 nm max bij 4300 toeren en en meer dan 600 nm tussen 2800 en 6900 toeren.
(boven de 700 nm van 3100 toeren tot 5800 toeren)

Zelf denk ik dat het in werkelijkheid wel 600 pk was.

Op 98 gaat je 30 whp schelen en zal je aan de krukas 550-560 pk leveren.
Met race kats zal dat misschien nog eens 10 pk extra schelen.

Dezelfde auto deed met stock turbo heb ik meerdere metingen gehad van 465 tot 480 pk en van 655 tot 710 nm op dezelfde dyno aan de krukas en ook met 102 ron en catless downpipes. Buitentemperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid hebben grote invloed op het vermogen.

Het verschil tussen de stock en Pure turbo is op de weg werkelijk veel groter dan de cijfers doen vermoeden.
Dat komt omdat met stock turbo de grootste trekkracht in het midden toeren gebied zit van 2500 tot 5000 toeren en daarboven gaat het vermogen boven de 6000 toeren afnemen. En stort het koppel eigenlijk helemaal in.
Met de Pure turbo blijft het vermogen stijgen en houdt deze ook tot de toerenbegrenzer vast.
Als je alleen zou kijken naar de maximale acceleratie betekent dit dat de auto veel meer als een atmosferische auto blijft doortrekken, terwijl met de stock turbo een meer dieselachtige power afgifte heeft. Je kan wel daardoor schakellui en bruter snel rijden.

De auto deed met stock turbo 100-200 in rond de 8 seconden en met de Pure rond de 6 seconden.
En ook gevoelsmatig is dat een een wereld van verschil.
En was ook snel genoeg om een Hurracan of Porsche turbo filink in het stof te doen bijten. Want vanwege het lage gewicht en kleine frontale oppervlakte trok de auto ook tot 300 km/u door als een jekkie. :duh:

De hybride Pure800/850 is de meest verkochte hybride turbo voor de B58. Denk ieg tienduizenden.
Mappen is daarom appeltje eitje. Ik heb het destijds laten doen door Mosselman en was daarover super tevreden.
Achteraf was Pureturbos Belgie makkelijker geweest omdat die daar als broodjes worden getuned en gemapped.

Ik heb nu op mijn 2021 M3 Competition ook een Pure hybride turbo en op 102 doet die nu 750 whp en 820 krukas pk.
Onlangs met het koude weer met stopwatch uit de losse pols 100-200 gemeten tussen 4,5 en 4,8 seconden.
Dus ook hierover zeer tevreden.

Je B58 blok kan je trouwens stock nog veilig tunen tot 650-700 pk. Met WMI kom je al een heel eind.
Met nog grotere turbo's kan je nog door boven de 700 pk en daar zijn inmiddels ook al diverse complete kits voor. :wink:

Succes

Wimo
Berichten: 2065
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Wimo » 05 dec 2023, 20:42

Heb ook zoiets op het oog voor de 992.. zal de Belgen eens mailen, leuke projecten. Waar heb je de wagen daarna laten tunen?

M340i Touring Xdrive
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 dec 2023, 16:47
Auto: BMW M340i Touring Xdrive

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door M340i Touring Xdrive » 05 dec 2023, 21:04

Wimo schreef: 05 dec 2023, 18:02 Wel grappig kanaal : https://www.youtube.com/watch?v=HAwTE0k ... otorsports
Ga eens kijken :D

M340i Touring Xdrive
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 dec 2023, 16:47
Auto: BMW M340i Touring Xdrive

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door M340i Touring Xdrive » 05 dec 2023, 21:05

MartijnGizmo schreef: 05 dec 2023, 18:21 Je kunt het ook omdraaien: zoek een tuner waar je je prettig bij voelt, en monteer de turbo die deze aanraadt. :)

Bijv:
- PureTurbos in België https://pureturbos.eu - daar een Pure800 + Dorch Stage 2 laten monteren + mappen (volgens mij software dan BM3 via HCP)
- Tuning Service Huizen https://tuningservice.nl - die werken oa met TurboSystems, Stage 1 turbo voor 550 krukas met standaard HPFP en opspoelen als standaard, Stage 2 met Dorch Stage 2 voor 650+ krukas (volgens mij software dan MHD met eigen afstelling, hardware-montage bijv bij Gijsbertsen in Odijk)
- in Duitsland: N55Parts (TurboSystems), Pureboost (PureTurbos)
- in UK: Tom Wrigley (PureTurbos+MHD), Osprey (eigen turbo/software), Pumaspeed, etc

Kadett schreef: 05 dec 2023, 17:22 Limiet van standaard B58 blok in de M340i is de brandstofpomp. Vervang die voor die in de Supra B58. Die 420wpk ga je anders niet zo 1 2 3 halen.
Die zit er standaard al in.
Dank dat is ook zeker goed om te doen, zelf ook goede ervaringen met mosselman.

M340i Touring Xdrive
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 dec 2023, 16:47
Auto: BMW M340i Touring Xdrive

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door M340i Touring Xdrive » 05 dec 2023, 21:19

theo300pk+ schreef: 05 dec 2023, 20:36 Mijn vorige auto was een M240i met een hybrid Pure800 turbo. (tegenwoordig heb je de Pure850 ipv de Pure800)

Met een volledig open uitlaat systeem zonder kat en Dorch stage 1 fuelpump deed de auto met 102 Aral Ultimate op een zeeeer conservatieve dyno 530 whp en aan de krukas 590 pk bij 6500 - 7000 toeren en 735 nm max bij 4300 toeren en en meer dan 600 nm tussen 2800 en 6900 toeren.
(boven de 700 nm van 3100 toeren tot 5800 toeren)

Zelf denk ik dat het in werkelijkheid wel 600 pk was.

Op 98 gaat je 30 whp schelen en zal je aan de krukas 550-560 pk leveren.
Met race kats zal dat misschien nog eens 10 pk extra schelen.

Dezelfde auto deed met stock turbo heb ik meerdere metingen gehad van 465 tot 480 pk en van 655 tot 710 nm op dezelfde dyno aan de krukas en ook met 102 ron en catless downpipes. Buitentemperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid hebben grote invloed op het vermogen.

Het verschil tussen de stock en Pure turbo is op de weg werkelijk veel groter dan de cijfers doen vermoeden.
Dat komt omdat met stock turbo de grootste trekkracht in het midden toeren gebied zit van 2500 tot 5000 toeren en daarboven gaat het vermogen boven de 6000 toeren afnemen. En stort het koppel eigenlijk helemaal in.
Met de Pure turbo blijft het vermogen stijgen en houdt deze ook tot de toerenbegrenzer vast.
Als je alleen zou kijken naar de maximale acceleratie betekent dit dat de auto veel meer als een atmosferische auto blijft doortrekken, terwijl met de stock turbo een meer dieselachtige power afgifte heeft. Je kan wel daardoor schakellui en bruter snel rijden.

De auto deed met stock turbo 100-200 in rond de 8 seconden en met de Pure rond de 6 seconden.
En ook gevoelsmatig is dat een een wereld van verschil.
En was ook snel genoeg om een Hurracan of Porsche turbo filink in het stof te doen bijten. Want vanwege het lage gewicht en kleine frontale oppervlakte trok de auto ook tot 300 km/u door als een jekkie. :duh:

De hybride Pure800/850 is de meest verkochte hybride turbo voor de B58. Denk ieg tienduizenden.
Mappen is daarom appeltje eitje. Ik heb het destijds laten doen door Mosselman en was daarover super tevreden.
Achteraf was Pureturbos Belgie makkelijker geweest omdat die daar als broodjes worden getuned en gemapped.

Ik heb nu op mijn 2021 M3 Competition ook een Pure hybride turbo en op 102 doet die nu 750 whp en 820 krukas pk.
Onlangs met het koude weer met stopwatch uit de losse pols 100-200 gemeten tussen 4,5 en 4,8 seconden.
Dus ook hierover zeer tevreden.

Je B58 blok kan je trouwens stock nog veilig tunen tot 650-700 pk. Met WMI kom je al een heel eind.
Met nog grotere turbo's kan je nog door boven de 700 pk en daar zijn inmiddels ook al diverse complete kits voor. :wink:

Succes
Dank voor je uitgebreide reactie! Volgens mij heb ik al eens jouw post met 300 reacties helemaal gelezen :D

Ik ga zelf wel liefst voor een catted DP (200 cel bijv) ivm de stank. Dat ik met een pure turbo 800/850 eigenlijk meer een atmosferisch motorblok ervaringen ga krijgen zie ik niet als een minpunt; misschien zelfs een pluspunt.

Ik vraag me wel af, kan je nog fijn met het verkeer mee rijden als het juist druk is (ik vermoed van wel, omdat je onderin relatief minder koppel hebt). Blijft denk ik naar verhouding 70% woon-werkverkeer en 30% voor de fun.

En merkte je met de pure vs stock turbo nog een verschil met het geluid van de motor in positieve of negatieve zin?

Ik heb zelf goede ervaringen met mosselman, maar denk dat het wel verstandig is om ook bij pureturbo’s een offerte op te vragen.

Tot slot, mijn eerdere post mbt mods bij de pure turbo, had jij die zelf ook, wel/niet aan te raden? Ik ben vooral ook benieuwd welke mods echt aan te raden zijn i.r.t. de betrouwbaarheid van het blok (ivm daily use).

Prachtige setup op de M3 comp! Wie weet een volgende stap als deze ooit gaat vervelen ;)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door MartijnGizmo » 06 dec 2023, 09:01

Naar mijn gevoel is de betrouwbaarheid ook grotendeels afhankelijk van het gebruik. Duitsers die veel Autobahn-vlammen of straatracers die veel staande starts doen hebben stuk meer kans op brokken dan iemand die er woon-werk mee doet en af en toe even lekker doorhaalt. :df:

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Philipoo » 06 dec 2023, 09:35

Als je de posts van Theo terug zoekt vind je ook hoeveel problemen die met die auto gehad heeft. Ik zou op m'n daily geen turbo upgrade doen, hoe aanlokkelijk het ook klinkt. Gaat altijd gezeik opleveren..

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Robin » 06 dec 2023, 09:48

Het lijkt mij ook aanlokkelijk, 700+ pk ofzo, maar ik blijf origineel, ook ivm wat Martijn en Philip hier melden...

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Philipoo » 06 dec 2023, 09:54

Robin schreef: 06 dec 2023, 09:48 Het lijkt mij ook aanlokkelijk, 700+ pk ofzo, maar ik blijf origineel, ook ivm wat Martijn en Philip hier melden...
Mooi setje downpipes erop schroeven en dan heb je alweer een hoop vermogen erbij Robin ;)

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Robin » 06 dec 2023, 10:01

Philipoo schreef: 06 dec 2023, 09:54
Robin schreef: 06 dec 2023, 09:48 Het lijkt mij ook aanlokkelijk, 700+ pk ofzo, maar ik blijf origineel, ook ivm wat Martijn en Philip hier melden...
Mooi setje downpipes erop schroeven en dan heb je alweer een hoop vermogen erbij Robin ;)
10-20pk? :kikker:

Wie weet!

M340i Touring Xdrive
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 dec 2023, 16:47
Auto: BMW M340i Touring Xdrive

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door M340i Touring Xdrive » 06 dec 2023, 10:15

MartijnGizmo schreef: 06 dec 2023, 09:01 Naar mijn gevoel is de betrouwbaarheid ook grotendeels afhankelijk van het gebruik. Duitsers die veel Autobahn-vlammen of straatracers die veel staande starts doen hebben stuk meer kans op brokken dan iemand die er woon-werk mee doet en af en toe even lekker doorhaalt. :df:
Eens!

M340i Touring Xdrive
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 dec 2023, 16:47
Auto: BMW M340i Touring Xdrive

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door M340i Touring Xdrive » 06 dec 2023, 10:19

Philipoo schreef: 06 dec 2023, 09:35 Als je de posts van Theo terug zoekt vind je ook hoeveel problemen die met die auto gehad heeft. Ik zou op m'n daily geen turbo upgrade doen, hoe aanlokkelijk het ook klinkt. Gaat altijd gezeik opleveren..
Dat ga ik nog eens goed nalezen dan. Aanlokkelijk klinkt een hybride turbo upgrade zeker. Als ik het al doe, dan is het i.c.m. met een catted (ipv catless) DP en met RON98 ipv meth/ethanol etc. Oftewel je haalt er dan by far niet de max uit (500-550whp), mogelijk is dat nog wel te overwegen als daily. Hoewel ik in eerste instantie 2 keer tunen (eerst zonder tubro upgrade en eventueel later nog een keer met) niet echt als optie zag, omdat je ook weer 2x de ECU en vermoedelijk XHP moet tunen, is dat mogelijk toch niet zo'n gek idee.

Het is in ieder geval stof tot nadenken. De auto wordt pas over enkele weken geleverd, dus ik heb gelukkig nog even :)
Laatst gewijzigd door M340i Touring Xdrive op 06 dec 2023, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Philipoo » 06 dec 2023, 10:20

Robin schreef: 06 dec 2023, 10:01
Philipoo schreef: 06 dec 2023, 09:54
Robin schreef: 06 dec 2023, 09:48 Het lijkt mij ook aanlokkelijk, 700+ pk ofzo, maar ik blijf origineel, ook ivm wat Martijn en Philip hier melden...
Mooi setje downpipes erop schroeven en dan heb je alweer een hoop vermogen erbij Robin ;)
10-20pk? :kikker:

Wie weet!
20-30, icm tune voel je het echt wel hoor! Motor is beter bij de les

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Robin » 06 dec 2023, 10:28

Philipoo schreef: 06 dec 2023, 10:20
Robin schreef: 06 dec 2023, 10:01
Philipoo schreef: 06 dec 2023, 09:54

Mooi setje downpipes erop schroeven en dan heb je alweer een hoop vermogen erbij Robin ;)
10-20pk? :kikker:

Wie weet!
20-30, icm tune voel je het echt wel hoor! Motor is beter bij de les
Ja, want dat is hij met Stage II inderdaad niet:)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Arthur » 06 dec 2023, 10:41

Begrijp me niet verkeerd, mooi dat je zo’n project wil gaan doen/durft te doen. Ik vraag me alleen altijd de ‘drive’ erachter af? Want een M340i van 2020 was al geen goedkope auto, de upgrades kosten ook een vermogen en zie je niet meer terug na die tijd. Je schrijft alles af in jouw voorspelde 3-5 jaar tijd. Plus mss wat extra’s als blijkt dat er geen liefhebber te vinden is nadien, die die upgrades op waarde schat. Je hebt een touring, lees ik, dus wellicht gekocht voor de ruimte, mede. Want anders zou ik zeggen; voor dat geld ben je al een heel eind op weg voor een jonge M2, eventueel M3. Met zo’n auto ben je mss al wel klaar met een chip ipv alle hardware upgraden. Ook kun je dan minder problemen verwachten, zoals anderen hierboven aangeven. Maar nogmaals, respect dat je zoiets wil gaan doen. Succes gewenst, met wat het ook gaat worden.

M340i Touring Xdrive
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 dec 2023, 16:47
Auto: BMW M340i Touring Xdrive

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door M340i Touring Xdrive » 06 dec 2023, 11:04

Arthur schreef: 06 dec 2023, 10:41 Begrijp me niet verkeerd, mooi dat je zo’n project wil gaan doen/durft te doen. Ik vraag me alleen altijd de ‘drive’ erachter af? Want een M340i van 2020 was al geen goedkope auto, de upgrades kosten ook een vermogen en zie je niet meer terug na die tijd. Je schrijft alles af in jouw voorspelde 3-5 jaar tijd. Plus mss wat extra’s als blijkt dat er geen liefhebber te vinden is nadien, die die upgrades op waarde schat. Je hebt een touring, lees ik, dus wellicht gekocht voor de ruimte, mede. Want anders zou ik zeggen; voor dat geld ben je al een heel eind op weg voor een jonge M2, eventueel M3. Met zo’n auto ben je mss al wel klaar met een chip ipv alle hardware upgraden. Ook kun je dan minder problemen verwachten, zoals anderen hierboven aangeven. Maar nogmaals, respect dat je zoiets wil gaan doen. Succes gewenst, met wat het ook gaat worden.
Dank voor je reactie en alleen maar leuk dat je de "waarom vraag" stelt.

Het is inderdaad een touring mede vanwege de ruimte geworden. Liefst werd het een V8, dan kom je uit op een RS6 of AMG- model, maar aangezien ik de auto zakelijk rij (en niet eens zoveel jaarlijkse km maak) vind ik 22% bijtelling + btw correctie over 2ton (en dan de aanschafprijs en afschrijving nog niet eens meegenomen) veel te gek.
Ik rij nu een 335i met milde tune (380PK 560NM) en aangezien het b58 blok goed en veilig te tunen is, en ruim de helft kost van een RS6 uitgekomen op een M340i touring.
Een M3 touring vind ik prachtig (behalve de voorkant, die vind ik bijna net zo erg als een fiat multipla), maar die zijn ook in aanschaf en bijtelling erg duur. Aangezien die stock 510PK en 700NM heeft lijkt het mij leuk om dat in ieder geval te kunnen evenaren (als dat ook "veilig" kan).

Het resultaat is dan een M340i touring, die 100kg lichter dan een M3 touring is, m.i. veel mooier van de voorkant is en ongeveer hetzelfde vermogen heeft.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: M340i Turbo Upgrade?

Bericht door Wouter81 » 06 dec 2023, 11:47

Snap je beweegredenen. De bijtelling was voor mij ook altijd de reden om geen BMW M, Mercedes AMG of Audi RS modellen te rijden. Dan maar een segment lager shoppen en wat leuke tweaks doen die het plezier verhogen maar de bijtelling niet. Zo had ik mijn 440i Gran Coupé met eveneens een B58 ook voorzien van een andere chip en uitlaat. Deze ging van 326 PK origineel naar zo'n 430 PK en 600 Nm. Erg snel, vermakelijk en dezelfde prestaties als een F80 M3/M4.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten