Radical SR3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Yannik Schmidt
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Contacteer:

Re: Radical SR3

Bericht door Yannik Schmidt » 05 dec 2023, 14:02

LaurensM schreef: 03 dec 2023, 14:03 vanmiddag even tijd gehad om een aantal body delen eraf te halen....

Blijft mooi om te zien. Nogal volop bezig met de kennismaking... zodat de auto steeds meer eigen wordt.

Bij de auto was een trackday uitlaatdemper geinstalleerd, waarmee je ook op bijv. Zolder zonder problemen kunt rijden. De originele demper zit er ook bij. Net als een set extra wielen met achter nog 100% ongebruikte slicks....

In de user manual staat een complete checklist welke je na/voor elke trackday sessie moet doorlopen. Binnenkort maar eens ter hand nemem, zodat de auto meer eigen wordt en ik met vertrouwen mijn eerste trackday kan doen. Welke dat wordt? De nieuwe trailer is nog niet afgeleverd.... en het is nogal koud/nat.
Ja heerlijk dik dit. Echt bizar hoe zo'n ding eigenlijk in elkaar zit, niet gek dat dat niks weegt. Zo'n trackday-demper is wel handig ja, vooal op Zolder mag je echt niet veel dB rijden.
Cool dat er zo'n pre- en after trackday prep-lijstje bij zit. Komt toch vanalles kijken bij zo'n auto!

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 12 dec 2023, 19:58

Mijn nieuwe krik is ook binnen. Had al wel garage krik, ook extra laag, maar die was toch nog te hoog.

Is een BG Racing, Quick Lift Jack for Small Formula Cars. Die past er tenminste onder.... extreem laag. En met het gewicht van <600 kg zal het wel lukken om de auto omhoog te krijgen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 01 jan 2024, 19:04

Het jaar 2023 op de zaak afsluiten bleek nog een hele klus. Maar gelukkig goed gelukt.

As zaterdag ga ik mijn nieuwe trailer ophalen en dan kunnen we weer op pad. Kreeg meteen de vraag van een vriend van mij of ik zijn porsche 928 kon wegbrengen voor onderhoud :D . Deze paste ook slecht op mijn vorige trailer maar op de nieuwe Brian James zou dat ook geen probleem moeten zijn.

Ben nog steeds bezig om de Radical helemaal naar mijn zin te maken en alles te leren kennen.

Met name de koplampen stonden me niet aan qua netheid:
Afbeelding

Dus flink aan de slag gegaan:
- boutjes losgehaald
- glas verwijderd
- oude kit verwijderd
- beschadigde lak aangepakt
- binnenkant gepoetst
- glas gepoetst

Het tussen resultaat:
Afbeelding

Wat nog rest, voor de koplampen:
- lak reparatie afmaken
- glas weer monteren
- andere koplamp....

Dat gaat er weer mooier uitzien! Blij met het voorlopige resultaat.

Gebruikersavatar
Yannik Schmidt
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Contacteer:

Re: Radical SR3

Bericht door Yannik Schmidt » 03 jan 2024, 09:19

Haha, die koplampen lijken net spots die ik in de badkamer heb hangen. Nu is zo'n ding natuurlijk niet per se gemaakt om 's nachts te rijden... hoewel ze dat op de 24h van Zolder wel redelijk doen in hun eigen klasse. Dat is mega gaaf om te kijken trouwens.

Heb je al in gedachten wanneer je zelf ermee op pad wilt gaan?
DSC07116.jpg
DSC07116.jpg (167.17 KiB) 2063 keer bekeken
DSC06920.jpg
DSC06920.jpg (543.46 KiB) 2063 keer bekeken

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Radical SR3

Bericht door FDD » 04 jan 2024, 20:51

Voor mij ben je gewoon een held, waanzinnig ding!!!!!!!! :clap: :clap: :clap:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Radical SR3

Bericht door yorick » 04 jan 2024, 21:24

Bij Teichmannracing in Adenau stonden altijd een hoop Radicals.

Serieuze wagen, dat moet een grijns geven de eerste ronden.

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 06 jan 2024, 00:03

AfbeeldingTeichman is volgens mij tijdje dealer geweest. Zitten nu volgens mij meer in KTM's.

Concrete plannen zijn er nog niet om op pad te gaan, maar het weer helpt ook niet. Wil de eerste keer op pad wel droog weer hebben...

Voordat ik op pad kan, ga ik morgen eerst mijn nieuwe trailer ophalen. Een Brian James Car Hauler. Lang gezocht naar iets betaalbaars gebruikt. Maar dat kon ik eigenlijk niet vinden. Het is dus zoiets:
Afbeelding

Met als extra een bandenrek bijgekocht. Lier, dichte vloer, oprijplaten, etc zaten er allemaal al bij.

De uitdaging was iets te vinden dat vooral breed en laag is. Mijn vorige trailer dat de wielen onder de trailer en een schuinaflopende achterkant. Qua hoogte wilde dat allemaal net. De nieuwe trailer heeft dus wielen aan de zijkant. Het belangrijkste was de breedte. Bij de nieuwe trailer is die 2 meter, tussen de wielen.... Dat gaat zeker passen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Radical SR3

Bericht door Martijn_bmw » 06 jan 2024, 07:16

Mooie trailer! :)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Radical SR3

Bericht door Peter Tunissen » 07 jan 2024, 10:07

Lekker bezig Laurens!
Qua rijden gewoon lekker opbouwen; het lijkt in het begin nogal intimiderend om met zo'n lichte downforce auto tussen andere auto's te rijden, maar in de praktijk valt dat echt wel mee. En het maakt niet uit hoeveel ervaring je met toerwagens hebt, je kunt veel harder een bocht in dan je in het begin denkt, waardoor je rempunt ook weer veel later komt te liggen, maar dat komt allemaal vanzelf wel na een paar dagen oefenen.
Je lijnen worden ook veel 'ronder' dan met bijv. een E36, daar wil je de apex echt op 2/3e van de bocht hebben (in Tarzan bijv.), met een SR3 kan je apex veel verder naar voren en rij kan vanaf de apex al wel volgas.
Maar dat is gewoon een kwestie van meters maken en lekker oefenen; heel veel plezier alvast! :df:

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 07 jan 2024, 22:42

dank je Peter..... Ik ga het ook zeker rustig opbouwen. Kom wel een middagje op Meppen proberen!

Ondertussen:
Afbeelding

De trailer is opgehaald... Helemaal blij mee, paste nog precies onder mijn carport ook :-)

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 07 jan 2024, 22:51

Zo ga je van uitdaging, naar uitdaging. De wielen hebben een centrale moer, die met 300Nm vast moeten. Met een 70mm dop :shock:

Gelukkig kreeg ik van de vorige eigenaar de dop en een momentsleutel (enorm grote van Hazet...). Maar ja dan heb je het wiel nog niet los. Mijn eigen slagmoersleutel gaat maar tot 300Nm. Zou in de theorie moeten kunnen, in de praktijk niet. Dus maar een extra lang wringijzer gekocht, bij HBM (1000 mm lang...).

Maar hoe ga je dat in de praktijk aanpakken? Voor normale auto's heb je een soort stang om het rempedaal in te drukken. Zelf iets soortgelijks gemaakt, maar het voorwiel bleef ronddraaien als je vol kracht zet, helemaal op de gladde expoxy vloer in mijn unit. Dus mijn vrouw maar gevraagd of zij in de auto wilde gaan zitten en remmen.... Met wat overredingskracht, is dat gelukt. Zij als een malle remmen, de achterwielen zaten niet zo vast, maar met name linksvoor zat flink vast. Maar uiteindelijk toch gelukt. Dus de wielen kan ik er nu zelf af-en-op zetten.

Op naar de volgende uitdaging. Volgens de manual moet je na elke dag/6-8 uur oliewisselen. Nu zal dat in de praktijk met rustig opbouwen en alleen trackdays wat minder heftig zijn. Ik wil toch maar preventief olie wisselen. Olie besteld, eens kijken of we deze week eea geregeld krijgen.

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 07 jan 2024, 22:56

Martijn_bmw schreef: 06 jan 2024, 07:16 Mooie trailer! :)
Lang naar gezocht. Was in het begin vooral op zoek naar gebruikt. Maar laag en breed en betaalbaar was slecht te vinden. Bij Ko vd Berg in Utrecht hadden ze deze Brian James Car Hauler nog op voorraad. Is een licht model en dat is voor de Radical perfect. Dit model wordt inmiddels niet meer gemaakt.

Ben ook wel blij met het bandenrek. In het verleden had ik wel de wielen in de X5, maar dat voelde nooit echt fijn. Ondanks dat mijn toenmalige E36 maar 17"wielen had, zijn 4 van die wielen toch heel groot en onhandig. Voelt ook niet echt veilig, als je hard moet remmen of aanrijding krijgt. Nu kunnen de banden mooi op de aanhanger, het gereedschap keurig in de bagage ruimte. Wel zo veilig.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Radical SR3

Bericht door Luco » 07 jan 2024, 23:10

LaurensM schreef: 07 jan 2024, 22:51 Zo ga je van uitdaging, naar uitdaging. De wielen hebben een centrale moer, die met 300Nm vast moeten. Met een 70mm dop :shock:

Gelukkig kreeg ik van de vorige eigenaar de dop en een momentsleutel (enorm grote van Hazet...). Maar ja dan heb je het wiel nog niet los. Mijn eigen slagmoersleutel gaat maar tot 300Nm. Zou in de theorie moeten kunnen, in de praktijk niet. Dus maar een extra lang wringijzer gekocht, bij HBM (1000 mm lang...).

Maar hoe ga je dat in de praktijk aanpakken? Voor normale auto's heb je een soort stang om het rempedaal in te drukken. Zelf iets soortgelijks gemaakt, maar het voorwiel bleef ronddraaien als je vol kracht zet, helemaal op de gladde expoxy vloer in mijn unit. Dus mijn vrouw maar gevraagd of zij in de auto wilde gaan zitten en remmen.... Met wat overredingskracht, is dat gelukt. Zij als een malle remmen, de achterwielen zaten niet zo vast, maar met name linksvoor zat flink vast. Maar uiteindelijk toch gelukt. Dus de wielen kan ik er nu zelf af-en-op zetten.

Op naar de volgende uitdaging. Volgens de manual moet je na elke dag/6-8 uur oliewisselen. Nu zal dat in de praktijk met rustig opbouwen en alleen trackdays wat minder heftig zijn. Ik wil toch maar preventief olie wisselen. Olie besteld, eens kijken of we deze week eea geregeld krijgen.
Paoli kopen bij andre vd burg voor je wielmoeren en een fles met drukregelaar, zon fles gaat best lang mee.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Radical SR3

Bericht door Martijn M » 08 jan 2024, 08:05

Mooie trailer zeg! Fijn ook met zo'n bandenrek.
Heb je ook een soort hoes voor over de cockpit tijdens transport? Ivm regen enzo

Gebruikersavatar
Yannik Schmidt
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Contacteer:

Re: Radical SR3

Bericht door Yannik Schmidt » 08 jan 2024, 13:14

Heerlijk die trailer. Met zo'n bandenrek en alles is dat wel een droom, Brian James is ook echt top spul!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Radical SR3

Bericht door Spijkerhard » 17 jan 2024, 20:12

Mooi hoor!. Ik hoop 'm snel live te zien op een van de circuits...

EricT
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47

Re: Radical SR3

Bericht door EricT » 17 jan 2024, 23:04

LaurensM schreef: 07 jan 2024, 22:51 Zo ga je van uitdaging, naar uitdaging. De wielen hebben een centrale moer, die met 300Nm vast moeten. Met een 70mm dop :shock:


Kijk maar voor deze slagmoersleutel , dit is een beest van een ding en niet eens de sterkste van milwaukee
Milwaukee M18 FMTIW2F12-502X

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 21 jan 2024, 19:44

Yannik Schmidt schreef: 08 jan 2024, 13:14 Heerlijk die trailer. Met zo'n bandenrek en alles is dat wel een droom, Brian James is ook echt top spul!
vorig weekend en dit weekend de trailer al even geprobeerd met ander spul:
vorige weekend mijn eigen boxster weggebracht voor beurtje en apk (iedereen in mijn omgeving kon niet, dus ik dacht gebruik meteen de nieuwe trailer):
Afbeelding
dit weekend de 928 van een vriend van mij weggebracht voor onderhoud. Deze zit in de oldtimer regeling en mocht nog niet de weg op:
Afbeelding

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 21 jan 2024, 19:46

EricT schreef: 17 jan 2024, 23:04
LaurensM schreef: 07 jan 2024, 22:51 Zo ga je van uitdaging, naar uitdaging. De wielen hebben een centrale moer, die met 300Nm vast moeten. Met een 70mm dop :shock:


Kijk maar voor deze slagmoersleutel , dit is een beest van een ding en niet eens de sterkste van milwaukee
Milwaukee M18 FMTIW2F12-502X
zat ik ook al naar te kijken,745Nm lijkt we wel genoeg. Met het wringijzer was het ook prima gelukt, maar iets meer comfort kan zou wel lekker zijn.

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 21 jan 2024, 19:51

Lekker zakelijk druk geweest deze weken... dus maar weinig tijd aan de Radical kunnen besteden. Vandaag het eerste koplampglas weer gemonteerd:

Afbeelding

De randen in de body waren flink beschadigd en zaten vol kit. Alles helemaal schoon gemaakt en de beschadigingen netjes weggewerkt. Daarnaast een wit randje op het glas gemaakt, met tape dat je normaal voor stripings kunt gebruiken. Dat bleek best lastig, maar met geduld en de fohn erbij is het best aardig gelukt, vind ik zelf.

In ieder geval een heel stuk frisser dan oorspronkelijk. Ben nog de laatste hand aan de linkerkant aan het leggen.

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 21 jan 2024, 20:08

Martijn M schreef: 08 jan 2024, 08:05
Heb je ook een soort hoes voor over de cockpit tijdens transport? Ivm regen enzo
Ja zeker. Aan de rand van de cockpit zitten soort van drukknopen, waarop een zeil past waardoor de cockpit netjes droogblijft. Voor de luchtinlaat is er ook een transport afdekking. Vandaar dat ik wel met een open trailer op pad wil gaan.

De nieuwe trailer past net onder de carport..... Een nog grotere of dichte (die vaak ook groter zijn) wordt allemaal weer lastiger qua stalling.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Radical SR3

Bericht door Downforce Hans » 22 jan 2024, 14:18

Misschien voor de wielen een kracht vermeerderaar proberen te vinden. Dat zou al veel schelen.

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 27 jan 2024, 16:35

Ben inmiddels bezig met idd een flinke slagmoersleutel, die Milwaukee zal t waarschijnlijk worden

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: Radical SR3

Bericht door LaurensM » 29 jan 2024, 09:04

het heeft even geduurd, maar de voorkant van de radical is helemaal netjes. Ben blij met het uiteindelijke resultaat:

Afbeelding

Als laatste voordat we kunnen gaan rijden, nieuwe olie op bak en motor.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Radical SR3

Bericht door Martijn M » 29 jan 2024, 10:21

Ziet er keurig uit! :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Godspeed, Marc Sierra, Semrush [Bot] en 52 gasten