the illusion of something new

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

the illusion of something new

Bericht door markk » 25 nov 2023, 18:51

Ken je dat?
Dat gevoel dat je iets nieuws, iets speciaals, wilt hebben? Die nieuwe Porsche, Ducati, green-egg BBQ, bose speakerset ? "whatever rocks your boat". En natuurlijk kost dat een fortuin. Jaren hard werken, sparen en dan EINDELIJK kopen. Of moderner, geld lenen, direct kopen en nog meer jaren hard werken om de lening + rente te betalen.

Ken je dat andere gevoel ook ?
Dat gevoel dat je enige tijd na het plunderen van je rekening je op je ooit nieuwe KTM Superduke stapt en je je dood ergert aan dat krasje, dat dat KUT ding niet start omdat de accu leeg is, je band net leeg is ? Dat je weer onderhoud moet regelen, en daar eigenlijk helemaal geen tijd/geld/aandacht aan wilt besteden...

In de familie zeiden ze het vroeger altijd al tegen me: "Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak"

Dus wat doe je?
Je ruilt die BMW M3 in voor een nieuwe en stort wederom een fortuin bij. Of je ruilt 'em, met bijbetaling, in tegen een nieuwe 316i omdat dat "toch meer dan genoeg is in NL". En "zeker met de huidige benzine prijzen". Puur psychologisch allemaal natuurlijk en marketing afdelingen staan te popelen om dit in stand te houden. "The illusion of something new".

Maar het kan ook anders. Daar werd ik vandaag weer even hard aan herinnerd.

Vrouwlief moest om 15:00 werken dus Markk denkt "we slingeren de BoxsterS aan en gaan een stukje sturen en bij Goedhart motoren kijken". Aldus zo geschiede. No problemos. BoxsterS start, we laten vanwege de stortregen de hardtop zitten en sturen binnendoor naar Bodegraven. Leuk hoor die Porsche die ik ooit eind 2000 nieuw heb aangeschaft. Fantastisch in de zon, maar met hardtop is het eigenlijk nooit mijn ding geweest. En dat ding heeft ook nog massa onderstuur in de regen. Waarschijnlijk omdat de voorbanden wat oud en hard zijn en de achterbanden net nieuw. Hmmm, K*T, binnenkort de voorbanden ook maar eens vervangen dus.

Aangekomen bij Goedhart kom ik een collega tegen. Heeft net z'n ooit nieuwe Suzuki RF900 een beurtje laten geven die de dagwaarde van dat ding ruimschoots overstijgt. Maar ja, ding moet goed zijn want wordt voor woon-werk verkeer gebruikt. Samen lopen we even door de showroom en komen allerlei leuk alternatief spul tegen. Maar ja, kost al snel 10-15k en de Suzuki RF900 heeft net een dure beurt gehad! Dus moet gewoon minimaal weer een jaar mee. Zoooo herkenbaar...

Ik stap weer in de BoxsterS in de schijtregen, trek op de invoegstrook die 6 cylinder boxer huilend naar de 7200rpm. Leuk, natuurlijk, "maar is dat het nou ?". Klote hardtop, klote regen, klote winterperiode. Gadverdamme.

Maar dan een geniaal idee.
Ik rijd de BoxsterS naar de stallingsplek van de ergens in 2007 aangeschafte e46 M3, bel met de verzekeringsmaatschappij om de M3 te verzekeren. Log in op RDW.NL om de schorsing van de M3 op te heffen. En doe met de BoxsterS precies het omgekeerde.

Nog steeds schijtweer buiten maar zooo gaaf. Hoe dat S54 blok reageert op je input. Hoe makkelijk dat ding in de regen dwars gaat. Hoeveel sneller dat ding dan de BoxsterS is. Hoe het naar de 8000rpm snerpt (ipv huilt ;-)) . Fantastisch. "The illusion of something new".

Weet zeker dat ik me over een paar maanden weer ga ergeren aan die M3. Aan het gewicht, de matige remmen, die binnenspiegel die eigenlijk vervangen moet worden, dat het dak er niet af kan op een mooie zonnige dag, dat "vage" stuurgevoel, dat metalige snerpende geluid van het blok, etc.

Maar goed. Tegen die tijd schijnt vast wel weer een keer de zon. En dan, dan staat mijn "gloednieuwe", lichtvoetige, goed remmende, BoxsterS, waar het dak gewoon vanaf kan, vast op me wachten. Met een 6 cylinder boxer die vraagt om naar de 7200rpm te huilen zonder metalige snerp.

Mark
(die super benieuwd is naar de specs van de nieuwe KTM Superduke 1390 R :-))

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: the illusion of something new

Bericht door Bram » 25 nov 2023, 19:11

Mooi verhaal Mark!

:hosanna:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: the illusion of something new

Bericht door Martijn_bmw » 25 nov 2023, 19:37

Ha geweldig geschreven Mark en ook cool hoe je met je wagenpark omgaat :D

Zelfs bij de kleine van net 1 hier werkt het zo, zet wat speelgoed boven haal het naar een paar weken weer tevoorschijn terwijl je wat anders weer wegzet en hij is zo blij als een kind alsof hij iets totaal nieuws heeft gekregen :lol:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: the illusion of something new

Bericht door Emiel » 25 nov 2023, 19:56

Na 6 weken is een bijzondere auto/motor gewoon een voertuig. Reden dat ik een eigenaardige autoliefhebber ben geworden. Eigenlijk helemaal geen liefhebber, het is geinig maar na 6 weken…

Na 6 weken irriteer je jezelf helemaal de #*{%{ dat je voeten zo raar staan in een F40. :hmmm:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: the illusion of something new

Bericht door JP » 25 nov 2023, 20:15

Dat klopt maar dat geldt niet alleen voor een auto :whistle:

Heerlijk geschreven Markk :thumbup:

DFJEF
Berichten: 890
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: the illusion of something new

Bericht door DFJEF » 25 nov 2023, 20:58

Leuk stukje, mooi verwoord. Natuurlijk een luxe als het zo kan afwisselen, zeker dat soort auto's. Als je op deze manier de honger naar iets nieuws kan stillen, helemaal prima toch ?!

Misschien moet ik er ook iets bij kopen......;-)

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: the illusion of something new

Bericht door Martin* » 25 nov 2023, 21:07

Moraal van het verhaal: zowel de Porsche als de BMW voldoen nog steeds heel goed.
En die KTM komt er volgend voorjaar vast ook wel.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3568
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: the illusion of something new

Bericht door HJ2 » 25 nov 2023, 22:54

Herkenbaar en wat leest ‘t heerlijk weg.
Keep it coming!

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: the illusion of something new

Bericht door Robin » 26 nov 2023, 06:20

Mooi en herkenbaar Mark, leuk. Ik heb 'n week of drie op de winter/driftset gereden en sinds dinsdag de PS4S er weer onder, dat transformeert de auto ook weer van leuke speelse onderstuurde en overstuurde dweil naar een strak sturend en remmend gebeuren.

Dus die Boxster voorbanden waren het échte euvel zoals ik 't lees?

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3427
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: the illusion of something new

Bericht door Booooh » 26 nov 2023, 12:55

Heerlijk verhaal en zo herkenbaar ook inderdaad. De daily wordt hier nog wel eens vervangen, de anderen zijn 'here to stay' (min of meer) ...

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: the illusion of something new

Bericht door markk » 26 nov 2023, 14:20

Robin schreef: 26 nov 2023, 06:20 Dus die Boxster voorbanden waren het échte euvel zoals ik 't lees?
Weet ik nog niet. Auto is gewoon niet leuk met hardtop in de regen en had veel onderstuur.

Net even nagezocht: Voorbandjes zijn uit 2014 en staat circa 40kkm op, achterbanden zijn afgelopen aug. 2023 vervangen. Dus kan wel kloppen…

Mark

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: the illusion of something new

Bericht door Knot » 26 nov 2023, 15:38

Perfecte banden voor driftdagen 😇

Gebruikersavatar
LaurensM
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 sep 2010, 12:13

Re: the illusion of something new

Bericht door LaurensM » 27 nov 2023, 08:26

Mooi en herkenbaar verhaal. En je hebt duidelijk wat te kiezen!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: the illusion of something new

Bericht door Downforce Hans » 27 nov 2023, 08:55

Heb je die koplamp van die KTM gezien...... :hmmm:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: the illusion of something new

Bericht door markk » 28 nov 2023, 20:16

Downforce Hans schreef: 27 nov 2023, 08:55 Heb je die koplamp van die KTM gezien...... :hmmm:
Yep, dan maar de 2016 gen -1 SDR1290 gaan voorzien van een https://www.e-dnafilters.eu/product/sta ... v8QAvD_BwE

😂

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: the illusion of something new

Bericht door Downforce Hans » 28 nov 2023, 21:26

markk schreef: 28 nov 2023, 20:16
Downforce Hans schreef: 27 nov 2023, 08:55 Heb je die koplamp van die KTM gezien...... :hmmm:
Yep, dan maar de 2016 gen -1 SDR1290 gaan voorzien van een https://www.e-dnafilters.eu/product/sta ... v8QAvD_BwE

😂
https://shop.rottweilerperformance.com/ ... 2014-2019/

ik heb deze er op zitten maar dan met twee van die kelken.... Klinkt heerlijk bij WOT. :mrgreen:

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: the illusion of something new

Bericht door De fiscalist » 28 nov 2023, 22:06

Een daarom is het zo fijn om totaal verschillende auto’s in de stal te hebben…;)

Beide mooi en leuk, allebei op hun eigen manier. Veel plezier met de M3 de komende tijd

Online
Enzo
Berichten: 367
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: the illusion of something new

Bericht door Enzo » 28 nov 2023, 22:31

Herkenbaar. Ik heb 2 weken geleden een X5M gekocht om als fun-auto met het gezin te gebruiken, naast een F430 en M3 die ik al had. Van die 2 auto’s werd ik soms gek vanwege gewoon het gehannes. Die moet spuitwerk, die moet apk, die moet een beurtje, die heeft een slechte accu, wanneer heb je tijd om te rijden etc. etc. etc. En dan hebben we nog een Touring en een Cooper S die ook gewoon rijdend gehouden moeten worden haha.

Maar ik denk dat het bij mij inmiddels onderdeel van m’n lifestyle is geworden en hou mezelf steeds voor ‘het is ook een hobby’.

Dat is het ook, maar ik ben me wel steeds meer aan het realiseren dat ik meer hobbies heb en inmiddels met een 1.5 jaar oude kleine vraag ik me steeds vaker af of ik niet alles een schop moet geven om een Toyota Avensis te rijden die altijd start, niet een maandsalaris aan onderhoud vereist iedere 3 maanden, waar ik me geen zorgen om hoef te maken, en iedere minuut die ik ‘over’ heb te besteden aan mijn gezin of verdere persoonlijke ontwikkeling.

Maarja, bij welk forum moet ik me dan aanmelden?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: the illusion of something new

Bericht door Knot » 28 nov 2023, 22:53

Je kan bij mij in de leer om elke euro te besparen 😂

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: the illusion of something new

Bericht door Fabian » 28 nov 2023, 23:00

Sja Enzo, herkenbaar. Ik rij een RAV4 inmiddels ;) (en tot volle tevredenheid) en werd alles bijhouden ook een beetje beu. Hobby is aardig afgeschaald de afgelopen jaren. Dat wat er nog staat krijgt de aandacht die het verdiend, maar that’s it.

En herkenbaar Mark ook. Elke dag een “supercar” rijden is ook maar gewoon. Die moet je gewoon zo afentoe eens pakken, dan blijft het speciaal.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: the illusion of something new

Bericht door Opa » 28 nov 2023, 23:52

Enzo schreef: 28 nov 2023, 22:31Maarja, bij welk forum moet ik me dan aanmelden?
http://www.poppenhuisforum.nl/

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: the illusion of something new

Bericht door Martijn_bmw » 29 nov 2023, 07:58

We worden oud hier :lol: ook voor mij geldt dat de auto hobby op een stuk lager pitje staat dan 10jr geleden.

Veel over lezen en beroepsmatig mee bezig zijn nog altijd en ook nog altijd erg leuk.

Maar privé continu met auto’s kopen, verkopen, onderhouden, modden en plezier ritten rijden is er niet meer echt bij. Inmiddels gezin met 2 kleine kinderen ontbreekt het grotendeels aan de tijd en aan de andere kant zijn moderne auto’s ook steeds minder leuk en laat het huidige verkeers en straatbeeld ook steeds minder ruimte voor DF :df: en ook een beetje het gevoel van “been there done that” binnen de segmenten die voor mij betaalbaar zijn. Echte supercars blijven natuurlijk wel jongensdromen maar ook níet realistisch voor mij.

Kortom de EQE bevalt best prima als comfortabele zorgeloze daily. En de cabrio in de garage geeft elke keer als ik er wel een rondje mee om ga een grote smile :) prima combinatie zo voorlopig.

Daarnaast nog een Cupra Born voor GF die daar erg blij mee is dus ook die zal voorlopig wel rustig zijn kilometers hier blijven knorren.

Online
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: the illusion of something new

Bericht door Richardt. » 29 nov 2023, 08:48

Meerdere auto's heeft mij nog nooit getrokken, inderdaad omdat het altijd "gedoe" geeft.
Heb al bijna 10 jaar een motor, maar ook daar heb ik maar beperkt kilometers mee gemaakt. Komend voorjaar gaat hij echt in de verkoop.

Ik geniet wat dat betreft meer van een alles-in-één daily. Nu zal ik niet beweren dat een 330i een sportwagen is, maar is voor mij wel een heerlijke combi van gezinsbak, autobahn cruiser en geschikt om af en toe eens een bochtje te hoeken.

Overigens wel in zekere mate jaloers op bijv. Mark hoe hij meerdere auto's met regelmaat afwisselt of anderen die bijv. een (circuit)auto hebben om aan te sleutelen.

Arstey
Berichten: 269
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: the illusion of something new

Bericht door Arstey » 29 nov 2023, 09:35

Hier ook zelfde probleem. In mijn ogen de perfecte overlander/offroad Defender en clubsport E30 gebouwd. Maar door het gezinnetje, werk, verbouwingen/verhuis enzovoort gewoon weg geen tijd om er mee te rijden. Als ik er dan mee rij voelt het wel speciaal aan maar dan is het hopen dat er niks stuk gaat of misloopt door het lange stilstaan. Mijn dagelijkse auto is zo goed en comfortabel dat je dan ook minder rap in de speeltjes stapt. Wat me wel opvalt dat onderhoud, keuring, verzekering en belastingen gewoon evenveel kosten jaarlijks of je nu veel rijd of niet... Al paar keer op punt gestaan om 1 te verkopen maar krijg het niet over mijn hart. Wel bijna dagelijks het internet afzoeken want op een dag moet er natuurlijk nog een oude Porsche of M naast staan in de loods waar ook te weinig met zal gereden worden...

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: the illusion of something new

Bericht door Rolf205 » 29 nov 2023, 09:54

Kleine blagen worden ook groot! Toen mijn blagen in de luiers zaten, had ik ook weinig tijd voor de hobby. Maar dat gaat ook weer over!! Ik ben nog steeds blij dat ik toen niet alles opgeruimd heb. Zomers een ijsje halen op de zondagmiddag 30km verderop via binnenwegen met een van de blagen doe ik regelmatig met een non-daily.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], BMWDennis, HJ2, nickdoesburg, RS-Ron, SvB, WJ, Wout309t en 128 gasten