Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door EvdP » 28 okt 2023, 10:30


Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Het Openbaar Ministerie pleitte in september nog voor een verlaging van de verkeersboetes, maar het kabinet deed er juist nog eens 10 procent bovenop. En dat nadat ze dit jaar ook al met 8,6 procent waren gestegen. Hoe duur worden verkeersboetes volgend jaar?

Het in de hand houden van je telefoon tijdens het rijden kost straks 420 euro, dat betekent een stijging van 40 euro. Onnodig links rijden op de snelweg kost volgend jaar 270 euro en 20 kilometer te hard rijden in de bebouwde kom 240 euro. Bij werkzaamheden stijgt dat bedrag tot maar liefst 323 euro.

Vorig jaar te weinig geflitst

Het Openbaar Ministerie waarschuwde eerder dit jaar nog dat als de boetes niet met 30 procent verlaagd worden, het verzet in de maatschappij tot spanningen konden leiden. Lichte verkeersovertredingen worden inmiddels net zo hoog beboet als serieuze strafzaken, aldus het Openbaar Ministerie. Voor een mishandeling wordt bijvoorbeeld vaak zo’n 400 euro opgelegd, terwijl parkeren op een gehandicaptenplaats straks een boete van 490 euro oplevert.

Het kabinet heeft echter extra geld nodig omdat er een gat op de begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid is ontstaan door onder meer onderhoud aan flitspalen en trajectcontroles. Omdat er minder geflitst is komt er dit jaar dus 150 miljoen euro minder binnen dan waar het ministerie op had gerekend, zo blijkt uit de Voorjaarsnota.

Boetes royaal afgerond naar boven

Niet alleen duwt het kabinet er 10 procent bovenop, ook wordt daarbij royaal afgerond naar boven. Een verkeersboete van bijvoorbeeld 240 euro kost straks dus geen 264 euro, maar 270 euro. Alleen boetes van voorheen 110 euro worden wel naar beneden afgerond. Het nieuwe bedrag wordt dan dus niet 121 euro, maar 120 euro. Daar komen de administratiekosten nog bovenop. Die zijn altijd 9 euro, ook bij boetes van enkele tientjes.

Volgend jaar 43 miljoen euro meer inkomsten door verkeersboetes

De stijging van 10 procent bestaat voor 5,7 procent uit inflatiecorrectie, het restant (4,3 procent) is aanvullend. De opbrengst van verkeersovertredingen moet helpen om gaten in de begroting op te vullen. Door de verhoging zal het ministerie van Justitie en Veiligheid in 2024 onder de noemer ‘Boeten en Transacties’ circa 43 miljoen euro meer ontvangen, zo meldt AutoRai.

Meer ‘focusflitsers’ en digitale flitspalen

Het kabinet hoopt vanaf 2028 circa 59 miljoen euro te kunnen incasseren via verkeersboetes. Dat zou onder meer moeten komen door het uitbreiden van het aantal digitale flitspalen en ‘focusflitsers’, die dag en nacht controleren op telefoongebruik in de auto. Ook de vervanging van een groot aantal trajectcontrolesystemen is tegen die tijd afgerond.
De bedragen staan in het artikel op de bron.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Elise » 28 okt 2023, 10:35

Het kabinet heeft echter extra geld nodig omdat er een gat op de begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid is ontstaan door onder meer onderhoud aan flitspalen en trajectcontroles. Omdat er minder geflitst is komt er dit jaar dus 150 miljoen euro minder binnen dan waar het ministerie op had gerekend, zo blijkt uit de Voorjaarsnota.
Inkomsten uit boetes zouden nooit onderdeel van een begroting mogen uitmaken :stom:

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Bokkepoot » 28 okt 2023, 11:51

De pakkans is toch ontzettend omlaag gegaan.
Weliswaar N=1 maar ik zie ze amper meer flitsen en alcohol controles heb ik de laatste 3 jaar ook amper niet meer gezien.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Kadett » 28 okt 2023, 14:14

Ik ben in 20 jaar 3 x stilgezet voor alcohol controle. In 2003 2011 en 2014 ofzo. Zie ook amper controles idd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26744
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Martijn_bmw » 28 okt 2023, 14:28

Ik heb nog nooit alcohol controle of andere controle gehad in 22jr rijbewijs (en zeker zo’n 600.000km)…

En eens ook flitsers zie ik veel minder dan jaren geleden. Neemt niet weg dat de bedragen voor verkeersboetes totaal niet meer in verhouding staan tot andere straffen.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Elise » 28 okt 2023, 14:57

Ik heb meer dan 40 jaar mijn rijbewijs, maar ik merk wel een groot verschil tussen de eerste 20 jaar en de laatste 20 jaar vwb controles en aanwezigheid van politie op de snelwegen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door JP » 28 okt 2023, 16:09

Nu net de slimme flitsers die zien of je “iets” in de handen hebt, is wel kassa, €420. Dat zijn bijna 1000 guldens man :coffee:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6231
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Opa » 28 okt 2023, 17:37

Guldens, wat zijn dat?! :please: :protest: :zwijntje:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Elise » 28 okt 2023, 17:50

Opa is meer van de Florijnen :tooth:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6231
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Opa » 28 okt 2023, 17:53

Jep, maar het vergelijken met Euro's en dan vermenigvuldigen met 2,2 dat gaat natuurlijk niet meer op......toen de gulden nog een geldig betaalmiddel was kreeg je 'bijna' hetzelfde in aantallen guldens dan dat je nu in Euro's krijgt als loon. :wink:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26744
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Martijn_bmw » 28 okt 2023, 18:07

Opa schreef:28 okt 2023, 17:53 Jep, maar het vergelijken met Euro's en dan vermenigvuldigen met 2,2 dat gaat natuurlijk niet meer op......toen de gulden nog een geldig betaalmiddel was kreeg je 'bijna' hetzelfde in aantallen guldens dan dat je nu in Euro's krijgt als loon. :wink:
Eens :thumbup:

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Kadett » 28 okt 2023, 20:22

JP schreef: 28 okt 2023, 16:09 Nu net de slimme flitsers die zien of je “iets” in de handen hebt, is wel kassa, €420. Dat zijn bijna 1000 guldens man :coffee:
Eigen schuld wat mij betreft. Telefoon in je handen mag mij betreft automatisch rijbewijs kwijt voor minimaal 2 maanden + EMG worden. Gekkigheid die ik onderweg af en toe zie daardoor.

Ow en boete als je je telefoon/navigatie midden in je blikveld voor je neus hebt tegen raam aan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door JP » 28 okt 2023, 22:35

Zeker dat telefoongebruik flink bestraft moet worden, maar men is de auto's de laatste jaren ook te slim aan het maken, waardoor de bestuurder steeds dommer wordt door alle hulpsysteempjes die de auto toch wel in het gareel houdt, als je net ff dat appje zit te tikken :coffee:

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Kadett » 29 okt 2023, 05:43

Klopt dat is ook mijn grootste aversie om voor een nieuwe auto te gaan. Zeker met de verplichte systemen van '23/24 vanuit de EU. Ik zie mijzelf geen nieuwere auto aanschaffen dan '21 waar alles nog lekker uitkan.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39758
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Arthur » 29 okt 2023, 10:34

Kadett schreef: 28 okt 2023, 20:22
JP schreef: 28 okt 2023, 16:09 Nu net de slimme flitsers die zien of je “iets” in de handen hebt, is wel kassa, €420. Dat zijn bijna 1000 guldens man :coffee:
Eigen schuld wat mij betreft. Telefoon in je handen mag mij betreft automatisch rijbewijs kwijt voor minimaal 2 maanden + EMG worden. Gekkigheid die ik onderweg af en toe zie daardoor.

Ow en boete als je je telefoon/navigatie midden in je blikveld voor je neus hebt tegen raam aan.
Dat (dik gedrukte) is bij alle boetes. Je hebt de regels overtreden, hoogte van de boete maakt dan niet uit, het mocht niet.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Baboulah » 29 okt 2023, 12:48

Wie had verwacht dat dit niet zou gebeuren, is gek, je weet toch dat de overheid er alles aan doet om hun burgers maximaal uit te knijpen?

Wat ik niet snap is dat een roodlicht nog altijd zo goedkoop is, als ik om mij heen kijk dagelijks hoe ontiegelijk veel mensen in nl constant door rood rijden (ansich ook niet heel gek, lage pakkans en een lachwekkend laag boete bedrag voor het vergrijp). Neem een voorbeeld aan UAE, Zet er gewoon €10,000 boete op een roodlicht, bij een 2e x €20,000, en bij een 3e x de cel in voor een bepaalde tijd. Dan gaan mensen vanzelf stoppen met roodlicht rijden, gezien ze echt financieel in de shit kunnen komen (wat dan volledig eigen schuld is natuurlijk). Het zijn natuurlijk de makkelijke boetes die weinig gevaarlijks zijn die ze lekker opvoeren natuurlijk want makkelijk uit te schrijven (snelheids boetes op snelwegen).

Feit dat verkeersboetes al net zo hoog zijn als serieuze strafzaken, dan weet je al dat het gewoon gaat om de begrotingsgaten te dichten, die ze zelf gemaakt hebben met hun achterlijke uitgave patroon

Die focusflitsers prima, want telefoons, en dat brengt echt gevaar, maar weer zoveel snelheids camera's doen ze echt puur en alleen om die begrotingstekorten van die mogolen in denhaag aan te vullen

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Shakes » 29 okt 2023, 14:15

Voorspelling:

In 2025 gaan ze verder omhoog en in 2026 weer.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Bram » 29 okt 2023, 14:23

Afbeelding

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Kadett » 29 okt 2023, 18:01

Arthur schreef: 29 okt 2023, 10:34
Kadett schreef: 28 okt 2023, 20:22
JP schreef: 28 okt 2023, 16:09 Nu net de slimme flitsers die zien of je “iets” in de handen hebt, is wel kassa, €420. Dat zijn bijna 1000 guldens man :coffee:
Eigen schuld wat mij betreft. Telefoon in je handen mag mij betreft automatisch rijbewijs kwijt voor minimaal 2 maanden + EMG worden. Gekkigheid die ik onderweg af en toe zie daardoor.

Ow en boete als je je telefoon/navigatie midden in je blikveld voor je neus hebt tegen raam aan.
Dat (dik gedrukte) is bij alle boetes. Je hebt de regels overtreden, hoogte van de boete maakt dan niet uit, het mocht niet.
Telefoon in je handen heeft meer (gevaarlijke) gevolgen dan paar km te hard rijden of onnodig claxoneren... bij wijze van.

Oh ja heb er nog 1. Middenbaan klevers..... direct 1000 euro boete. Vandaag ook weer na Hoevelaken richting Barneveld / A30. Gewoon treintje van 10-12 simpele zielen.... middelste baan met 95kmh En zelfs al kom je ze voorbij zetten rechts blijven ze stoïcijns op de middelste baan rijden :bag:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39758
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Arthur » 29 okt 2023, 18:11

Rechts inhalen? Boete, en wel heel hoog! Maar, maar, maar… Ja, het ligt aan al die anderen :P

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26744
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Martijn_bmw » 29 okt 2023, 19:26

Kadett schreef: 29 okt 2023, 18:01
Arthur schreef: 29 okt 2023, 10:34
Kadett schreef: 28 okt 2023, 20:22

Eigen schuld wat mij betreft. Telefoon in je handen mag mij betreft automatisch rijbewijs kwijt voor minimaal 2 maanden + EMG worden. Gekkigheid die ik onderweg af en toe zie daardoor.

Ow en boete als je je telefoon/navigatie midden in je blikveld voor je neus hebt tegen raam aan.
Dat (dik gedrukte) is bij alle boetes. Je hebt de regels overtreden, hoogte van de boete maakt dan niet uit, het mocht niet.
Telefoon in je handen heeft meer (gevaarlijke) gevolgen dan paar km te hard rijden of onnodig claxoneren... bij wijze van.

Oh ja heb er nog 1. Middenbaan klevers..... direct 1000 euro boete. Vandaag ook weer na Hoevelaken richting Barneveld / A30. Gewoon treintje van 10-12 simpele zielen.... middelste baan met 95kmh En zelfs al kom je ze voorbij zetten rechts blijven ze stoïcijns op de middelste baan rijden :bag:
Die midden klevers op 3 baans zijn idd verschrikkelijk :bag:

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Kadett » 29 okt 2023, 19:32

Arthur schreef: 29 okt 2023, 18:11 Rechts inhalen? Boete, en wel heel hoog! Maar, maar, maar… Ja, het ligt aan al die anderen :P
Kwam op terugweg oo A10 een mk 8 Golf R of GTI tegen die links en rechts slingerende alles inhaalde. DAT is rechts inhalen en terecht een boete.

Als er letterlijk voor 700-1000 meter niemand op de rechterbaan rijdt en iedereen in midden niet eens de maximum snelheid rijdt? Nee sorry dat vind ik toch een totaal ander soort rechts inhalen.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door Crookie » 29 okt 2023, 21:33

Rechts voorbij rijden is wel een heel ander speelveld dan rechts inhalen en afsnijden. Zat figuren die helemaal niet met autorijden bezig zijn en met 95 op rijbaan 2 of 3 sukkelen. Ik heb geen moeite iemand voorbij te rijden als er tig kansen om naar rechts te gaan zijn verstreken.

Vanaf volgend jaar dus: €420 voor niet handsfree bellen https://verkeersboete.nl/boete_telefoon ... argTMgXXjM

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1987
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door 350 Z » 30 okt 2023, 09:30

Je kunt dus beter roven en stelen en wat mensen in elkaar meppen dat is stukken goedkoper en dus minder erg. Dit land is ziek.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Verkeersboetes volgend jaar veel duurder: kabinet negeert advies Openbaar Ministerie

Bericht door EvdP » 21 nov 2023, 07:34

Kabinet op de vingers getikt voor verhoging verkeersboetes

Het kabinetsplan om verkeersboetes te verhogen stuit op weerstand van de Raad van State. De boetes voor lichte vergrijpen gaan omhoog om gaten in de begroting te dichten, maar dat vindt het adviesorgaan geen goede reden.
Boetes voor bijvoorbeeld door rood rijden of bellen achter het stuur zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten, vindt de Raad van State, een van de belangrijkste adviseurs van het kabinet. Het boetebedrag moet dan ook in verhouding staan tot de overtreding en het is maar de vraag of dat na de verhoging nog het geval is.

Het demissionaire kabinet doet er volgens de Raad van State beter aan om eerst te onderzoeken wat de gevolgen zijn van hogere boetes, voordat het een beslissing neemt. Als uit dat onderzoek blijkt dat de verhoging niet nodig is en ook niet zorgt voor veiliger verkeer, zou het kabinet ervan af moeten zien.

Minister Dilan Yesilgöz van Justitie en Veiligheid wil komend jaar de verkeersboetes met 10 procent verhogen. Iets meer dan de helft (5,7 procent) is inflatiecorrectie, maar de overige 4,3 procent is bedoeld om de rijksbegroting op orde te krijgen.

Vrees voor minder begrip voor boetes
De vrees bestaat nu dat als de maatregel daadwerkelijk wordt ingevoerd, er steeds minder begrip is voor verkeersboetes. Dit kan gepaard gaan met steeds meer burgers die naar de rechter stappen omdat ze het niet eens zijn met de boetes.

Ook het Openbaar Ministerie (OM) was enkele maanden geleden kritisch op het voornemen. Het OM vindt de hogere bedragen niet meer in verhouding staan tot andere straffen voor ernstigere vergrijpen, zoals dronken achter het stuur zitten. Toen zei Yesilgöz dat het toch nodig is om de boetes te verhogen, omdat het kabinet anders moet bezuinigen op politie of het OM.

Dat de Raad van State kritisch is op het voorstel, betekent niet dat de verhoging niet doorgaat. De Raad van State geeft alleen advies.
Bron

Mooie laatste zinnen, de verhoging zal dus wel gewoon doorgaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Eric Z, Kadett, Paul76, Rogerb, WJ en 37 gasten