Specifieke E46 op het oog, advies nodig
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57
Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Hallo iedereen
Ik ben nieuw hier en dit leek me wel een goed forum voor advies over auto's in het algemeen en de BMW E46, ik zie veel BMW fans hier.
Sindskort heb ik interesse in een specifieke E46.
Deze E46 is al in M3-look (neppe M3) omgebouwd (bumpers, zijschermen, interieur) en dat trekt mijn aandacht, hij mist alleen nog de 2x dubbele uitlaat.
Ik ken iemand die mij deze E46 Coupé te koop wil aanbieden, echter is het een project. Hij vraagt er zo'n €2k-2,5k voor.
De koelvloeistof slang is gesprongen en toen hij nog reed was er een bonk bij het schakelen (hardyschijf?).
De auto heeft een paar jaar in een garage gestaan en heeft een nieuwe APK nodig.
Mijn vragen zijn:
Hoeveel gaat het kosten om dit te maken? Moet er veel onderzoek gedaan worden?
Hoeveel kost het hele koelsysteem vervangen? Het internet leerde mij dat dit een veelvoorkomend probleem is.
Is dit uberhaupt wel verstandig om aan te beginnen? E46 kunnen veel soorten mankementen krijgen is mij bekend.
Ik moet erbij zeggen dat ik zelf geen automonteur ben, dus ik ben op garages/kennissen aangewezen.
Daarnaast is het mijn eerste auto, ik heb wel budget om de auto op te lappen. Ik wil geen gewone E46, alleen een M3-look, ik ga niet doorsparen voor een echte M3 E46.
Dan nog een vraag.
Hoeveel zou ik kwijt zijn als ik een standaard E46 (maakt niet uit welk model, als het maar coupé is) koop en ik hem ombouw met M3 onderdelen?
Ik kan geen E46 met M3 look te koop vinden, er mist altijd wel wat (interieur/zijschermen vaak) of ze zijn al fout uitgevoerd of afgeragd.
Tenslotte. Zijn er hier experts in Zuid-Holland die me eventueel zouden willen helpen met dit project?
Of weten jullie goede gespecialiseerde garages in de omgeving die hier direct raad mee weten?
Ik wil voorkomen dat hij niet te repareren is of ik heel veel geld aan manuren kwijt ben voor alleen onderzoek.
Ik ben nieuw hier en dit leek me wel een goed forum voor advies over auto's in het algemeen en de BMW E46, ik zie veel BMW fans hier.
Sindskort heb ik interesse in een specifieke E46.
Deze E46 is al in M3-look (neppe M3) omgebouwd (bumpers, zijschermen, interieur) en dat trekt mijn aandacht, hij mist alleen nog de 2x dubbele uitlaat.
Ik ken iemand die mij deze E46 Coupé te koop wil aanbieden, echter is het een project. Hij vraagt er zo'n €2k-2,5k voor.
De koelvloeistof slang is gesprongen en toen hij nog reed was er een bonk bij het schakelen (hardyschijf?).
De auto heeft een paar jaar in een garage gestaan en heeft een nieuwe APK nodig.
Mijn vragen zijn:
Hoeveel gaat het kosten om dit te maken? Moet er veel onderzoek gedaan worden?
Hoeveel kost het hele koelsysteem vervangen? Het internet leerde mij dat dit een veelvoorkomend probleem is.
Is dit uberhaupt wel verstandig om aan te beginnen? E46 kunnen veel soorten mankementen krijgen is mij bekend.
Ik moet erbij zeggen dat ik zelf geen automonteur ben, dus ik ben op garages/kennissen aangewezen.
Daarnaast is het mijn eerste auto, ik heb wel budget om de auto op te lappen. Ik wil geen gewone E46, alleen een M3-look, ik ga niet doorsparen voor een echte M3 E46.
Dan nog een vraag.
Hoeveel zou ik kwijt zijn als ik een standaard E46 (maakt niet uit welk model, als het maar coupé is) koop en ik hem ombouw met M3 onderdelen?
Ik kan geen E46 met M3 look te koop vinden, er mist altijd wel wat (interieur/zijschermen vaak) of ze zijn al fout uitgevoerd of afgeragd.
Tenslotte. Zijn er hier experts in Zuid-Holland die me eventueel zouden willen helpen met dit project?
Of weten jullie goede gespecialiseerde garages in de omgeving die hier direct raad mee weten?
Ik wil voorkomen dat hij niet te repareren is of ik heel veel geld aan manuren kwijt ben voor alleen onderzoek.
- Bjeffindividual
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Drop eens wat foto’s van de auto, dat geeft net even wat meer context.
Originele m3 delen zijn best kostbaar. Een slechte e46 opknappen loopt vaak nog extremer in de papieren.
Koelsysteem vernieuwen moet je denken aan 1.000,- en de bonk kan veel zijn. Van versleten bak of motorsteunen tot een uitgescheurd subframe achter. De hardyschijf is de voordeligste en is simpel te vervangen. Waarmee ik altijd denk; waarom heeft de vorige eigenaar dat niet aangepakt..
Originele m3 delen zijn best kostbaar. Een slechte e46 opknappen loopt vaak nog extremer in de papieren.
Koelsysteem vernieuwen moet je denken aan 1.000,- en de bonk kan veel zijn. Van versleten bak of motorsteunen tot een uitgescheurd subframe achter. De hardyschijf is de voordeligste en is simpel te vervangen. Waarmee ik altijd denk; waarom heeft de vorige eigenaar dat niet aangepakt..
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 21 mar 2020, 17:15
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Wel een soort van M3 willen, maar er niet voor willen betalen.. Dat kan mijn inziens alleen maar voor problemen zorgen. Ik zou gewoon voor een originele/simpelere auto gaan. Dan maar niet de M3 look. Een auto die een paar jaar stilgestaan heeft, is sowieso over het algemeen niet de beste koop.
-
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Geen idee welke motor uitvoering het is, maar E46 is niet per se goedkoop om te rijden als je alles netjes bij wil houden en ook e.e.a. preventief doet. Zeker niet als een garage het moet doen.
Het zijn inmiddels ook gewoon 20jaar oude autos.
Koelsysteem, inlaatslangen, carterventilatie, schokbrekers zomaar wat dingen waar
(preventief) best wel geld in gaat zitten. Zeker als je ook nog uurtarieven van de garage er bij optelt.
En dan nog tanken en verzekering, er van uitgaande dat je vrij jong bent kan dat ook wel een flinke kostenpost zijn.
Het zijn inmiddels ook gewoon 20jaar oude autos.
Koelsysteem, inlaatslangen, carterventilatie, schokbrekers zomaar wat dingen waar
(preventief) best wel geld in gaat zitten. Zeker als je ook nog uurtarieven van de garage er bij optelt.
En dan nog tanken en verzekering, er van uitgaande dat je vrij jong bent kan dat ook wel een flinke kostenpost zijn.
-
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Idee van M3-look nooit gesnapt. Alle onderdelen vervangen, behalve het belangrijkste: motor + onderstel
- Joël D.
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Als je zelf niet sleutelt moet je eigenlijk gewoon de aanschaf van de auto (helemaal als je aan de onderkant zoekt) apart leggen om hem weer op niveau te krijgen. Bij een auto van 20 jaar ben je gewoon aan de beurt. Koelsysteem, remmen, onderstel, rubbers, startmotor, dynamo, pakkingen. Je bent zo 3k verder aan onderhoud.
- Emiel
- Berichten: 3883
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Dit.Joël D. schreef: ↑21 sep 2023, 15:20 Als je zelf niet sleutelt moet je eigenlijk gewoon de aanschaf van de auto (helemaal als je aan de onderkant zoekt) apart leggen om hem weer op niveau te krijgen. Bij een auto van 20 jaar ben je gewoon aan de beurt. Koelsysteem, remmen, onderstel, rubbers, startmotor, dynamo, pakkingen. Je bent zo 3k verder aan onderhoud.
En is echt zo.
- Barend
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Mijn advies: Begin hier niet aan.
Laat ons vooral weten wat je met ons advies gedaan hebt.
Laat ons vooral weten wat je met ons advies gedaan hebt.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Bedankt voor de reacties allemaal.
@Bjeffindividual Ik heb geen foto's want het is bij iemand thuis en de tuin enz zijn te zien.
Hoe weet je of het echte M3 onderdelen zijn? De bumpers kunnen ook replica zijn? Voornamelijk de zijschermen en het interieur hebben de meeste waarde lijken me. Zelfs gedacht om de auto te kopen alleen voor die onderdelen.
Ter info, het is helaas een oersaaie 318i. Valt niks aan te tunen en de minder gewilde 4-cilinder. Het gaat mij puur om de look, geen performance.
De gewone E46 als straatauto trekt mij niet echt aan.
Zo te lezen hier ben ik 1k+ t/m 3k kwijt aan reparaties. In principe de aanschafprijs van de auto met het risico dat hij vaak stilstaat, veel manuren aan gedaan moeten worden en het engste dat hij niet door de APK komt.
Ik kan wel tot de 5k eraan uitgeven met een ander uitlaatsysteem er nog bij, maar dan moet ik wel hopen dat hij even bij me blijft.
Zijn E46 probleemauto's of meer monteurauto's volgens jullie? En/Of gewoon al oud en steeds schaarser, ook in onderdelen?
Nog een misschien wel grote vraag. Hoeveel ben je kwijt voor een engine swap naar 6-cilinder?
Helaas hebben mijn oom en enkele garages mij verteld dit project niet op te pakken, maar dan vergeleken ze het met andere E46 modellen op de markt, alleen zie ik er geen enkele met M3 look als die ik heb gevonden.
@Bjeffindividual Ik heb geen foto's want het is bij iemand thuis en de tuin enz zijn te zien.
Hoe weet je of het echte M3 onderdelen zijn? De bumpers kunnen ook replica zijn? Voornamelijk de zijschermen en het interieur hebben de meeste waarde lijken me. Zelfs gedacht om de auto te kopen alleen voor die onderdelen.
Ter info, het is helaas een oersaaie 318i. Valt niks aan te tunen en de minder gewilde 4-cilinder. Het gaat mij puur om de look, geen performance.
De gewone E46 als straatauto trekt mij niet echt aan.
Zo te lezen hier ben ik 1k+ t/m 3k kwijt aan reparaties. In principe de aanschafprijs van de auto met het risico dat hij vaak stilstaat, veel manuren aan gedaan moeten worden en het engste dat hij niet door de APK komt.
Ik kan wel tot de 5k eraan uitgeven met een ander uitlaatsysteem er nog bij, maar dan moet ik wel hopen dat hij even bij me blijft.
Zijn E46 probleemauto's of meer monteurauto's volgens jullie? En/Of gewoon al oud en steeds schaarser, ook in onderdelen?
Nog een misschien wel grote vraag. Hoeveel ben je kwijt voor een engine swap naar 6-cilinder?
Helaas hebben mijn oom en enkele garages mij verteld dit project niet op te pakken, maar dan vergeleken ze het met andere E46 modellen op de markt, alleen zie ik er geen enkele met M3 look als die ik heb gevonden.
-
- Berichten: 680
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
De markt van after market bumpers, skirts en spoilers is oneindig groot, dus de kans is vrij groot dat er geen originele M3-onderdelen gemonteerd zijn. Daarnaast passen (volgens mij) M3-carrosseriedelen niet 1-op-1 op een niet-M3. Dus dan is ombouwen wel een heel grote klus…
- Joël D.
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Ik gok dat het allemaal nep is. En alles wat je er in stopt is gewoon weggegooid geld.
Kan je beter een 6 cilinder kopen, die zijn nog redelijk gewild. Zoveel geld in een oude 4 cilinder E46 stoppen is vrij onzinnig. Het zijn gewoon geen betrouwbare auto's.
Kan je beter een 6 cilinder kopen, die zijn nog redelijk gewild. Zoveel geld in een oude 4 cilinder E46 stoppen is vrij onzinnig. Het zijn gewoon geen betrouwbare auto's.
-
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Dat klopt, m3 heeft bredere zijschermen. Dus wil je een OEM bumper moet je ook aan de schermen.Geertmans schreef: ↑21 sep 2023, 21:34 De markt van after market bumpers, skirts en spoilers is oneindig groot, dus de kans is vrij groot dat er geen originele M3-onderdelen gemonteerd zijn. Daarnaast passen (volgens mij) M3-carrosseriedelen niet 1-op-1 op een niet-M3. Dus dan is ombouwen wel een heel grote klus…
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Het ombouwen en de onderdelen zit het meeste werk en geld in, maar ik begreep ook dat er dan met de kabelboom geknoeid is en die problemen zijn al verholpen. Ik denk ook dat het nep is, de auto is daar te goedkoop voor en waarom zou iemand het bij een 4-cilinder model doen.
Goed om te weten dat de 4-cilinder niet betrouwbaar is. Ik zie E46's van €1.000 t/m €10.000, dus ik weet niet wat een goede prijs is.
Ik denk dat ik genoeg weet. Emotioneel was ik heel erg aangetrokken naar deze auto, maar ik denk niet dat ik nog een E46 wil en zelf de ombouw ga doen.
Tweedehands E46+ombouwen+velgen+uitlaat+tunen excl benzine, onderhoud gaat dan toch teveel kosten en kan ik beter wat moderner rijden.
Toch bedankt iedereen, het risico is helaas te groot.
Goed om te weten dat de 4-cilinder niet betrouwbaar is. Ik zie E46's van €1.000 t/m €10.000, dus ik weet niet wat een goede prijs is.
Ik denk dat ik genoeg weet. Emotioneel was ik heel erg aangetrokken naar deze auto, maar ik denk niet dat ik nog een E46 wil en zelf de ombouw ga doen.
Tweedehands E46+ombouwen+velgen+uitlaat+tunen excl benzine, onderhoud gaat dan toch teveel kosten en kan ik beter wat moderner rijden.
Toch bedankt iedereen, het risico is helaas te groot.
- Bram
- Berichten: 15895
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Specifieke E46 op het oog, advies nodig
Verstandig besluit
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 sep 2023, 20:57
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten