Bougie kleuren

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Bougie kleuren

Bericht door Marc Sierra » 12 sep 2023, 11:49

Weet iemand hoe lang het duurt voordat een nieuwe bougie op kleur komt? Ik heb laatst 6 nieuwe bougies in de Sierra gezet en die zitten er nu zo'n 150 a 200 km in, maar zien nog steeds zo goed als wit.

De achterliggende reden hiervan is dat ik aan de kleur van de bougies hoop te zien welke cilinder niet helemaal lekker mee doet, de auto loopt namelijk op 5,5 a 5,75 cilinders. Een paar weken geleden moest de auto voor de APK en dat was met hakken over de sloot op het CO. Hij deed toen zo'n 0.75% waarbij het max 0.59% mag zijn. Heel eventjes liep hij onder de 0.59%, dus APK snel afgetekend toen. :tooth: Maar verder loopt hij ook wat onregelmatig stationair, dus het is niet alleen een hoog CO.

Na de APK de bougies eens bekeken en toen zag ik dat bij eentje de electrode een klein beetje krom was. Dus ik had gelijk goede hoop het met nieuwe bougies opgelost te hebben, maar helaas. Met de nieuwe bougies is het CO wel wat beter, nu iets van 0.6%, maar hij loopt nog steeds even onregelmatig als daarvoor.

Dus als iemand nog andere tips heeft hoor ik het ook graag!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Bougie kleuren

Bericht door Andry » 13 sep 2023, 22:28

Ik heb geen idee omwat voor motor het gaat maar stationair laten draaien en één voor één de bougiekabels lostrekken, dan zou je het ook al moeten horen. Anders met vetkrijt tippen op de runners van het uitlaatspruitstuk als je erbij komt. Dit smelt en dan kan je zien welke er minder snel smelt. Mocht je aan de bougiekabels twijfelen (doorslaan) met een plantenspuit nevelen als de motor stationair draait.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Bougie kleuren

Bericht door Marc Sierra » 14 sep 2023, 07:06

Bedankt voor de tips! Ik zal eens gaan proberen of het iets oplevert. Het gaat overigens over een 2.9 V6 24v (BOA) Ford motor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten