PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Kadett » 03 sep 2023, 11:45

Alles van PSA is al jaren de 1.2 of de 1.6 THP. Je hebt de non turbo 1.2 met iets van 80 pk en 1.2 met turbo tussen 110-130pk.

Dus van een C1 met 82pk non turbo tot de C5 Aircross gebruikt wel 1 of andere 1.2 versie.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Rogerb » 03 sep 2023, 17:33

JP schreef: 03 sep 2023, 10:54
Rogerb schreef: 01 sep 2023, 22:35 Hebben er bij ons ook al diverse vervangen nog voordat de grootscheepse terugroepactie begon. Ondank gemodificeerde riemen etc en je strak aan de 0w30 blijft het gewoon knudde. Eigenlijk gewoon elke 60/80k vervangen en carter eronderuit om alles schoon te maken.
Liggen er in de C3 ook die Purepech 1.2 motoren ? Zul je net zien...... :coffee:
Zeker! eentje hebben nog steeds in onderhoud en onlangs(voor de terugroepacties) preventief vervangen :tong:

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Kadett » 04 sep 2023, 13:28

Las net een auto review op Autoweek. C4 Grand Picasso uit 2016:
Historie: Onder Citroen coulance op 77K (2019) een nieuwe motor incl nieuwe distributieriem. Nu 73K verder distributieriem. Garantie/Coulance Citroen.nl --> 0. De verkopende dealer en de dealer die de reparatie heeft uitgevoerd (Vandermaat Enkhuizen) verdienen een grote pluim, maar Citroen.nl..... Uiteindelijk incl het nodige onderhoud en APK een schade dichterbij de 2.000 EUR dan bij de 1.000 EUR.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Knot » 04 sep 2023, 13:30

Heb je een nieuwe motor en alsnog ellende.. manmanman... doe mij maar een cuore.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Kadett » 04 sep 2023, 13:42

Die 1KRFE gaat gewoon lang mee als je netjes beurt geeft en niet aftrapt. Worst case zoek je er 1 op marktplaats/demontage bedrijf voor 500-700 euro en in 5 uur heb je een ander blok erin.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door EG » 06 sep 2023, 09:33

Kadett schreef: 04 sep 2023, 13:28 Las net een auto review op Autoweek. C4 Grand Picasso uit 2016:
Historie: Onder Citroen coulance op 77K (2019) een nieuwe motor incl nieuwe distributieriem. Nu 73K verder distributieriem. Garantie/Coulance Citroen.nl --> 0. De verkopende dealer en de dealer die de reparatie heeft uitgevoerd (Vandermaat Enkhuizen) verdienen een grote pluim, maar Citroen.nl..... Uiteindelijk incl het nodige onderhoud en APK een schade dichterbij de 2.000 EUR dan bij de 1.000 EUR.
Holy shit 2019 ook nog eens. Met alle respect maar 73k is schandalig... Zo een riem hoort echt wel 120k mee te gaan imo.

Jammer maar Peu/Citro is dus een grote no go.

Iemand een idee hoe het met Renault blokken zit?

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Gijzert » 06 sep 2023, 11:45

Kadett schreef: 04 sep 2023, 13:42 Die 1KRFE gaat gewoon lang mee als je netjes beurt geeft en niet aftrapt. Worst case zoek je er 1 op marktplaats/demontage bedrijf voor 500-700 euro en in 5 uur heb je een ander blok erin.
een 1.0 in een C4?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Eeuwe » 06 sep 2023, 11:49

EG schreef: 06 sep 2023, 09:33 Iemand een idee hoe het met Renault blokken zit?
Renault is goed. Sowieso de diesels zijn super maar die benzinemotoren (1.3 is een aanrader!) zijn ook goed. Van die 0.9 hoor je nog wel eens dat een ketting rekken wil maar lang niet zo’n horrorverhaal als de TSI’s en Puretechs.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Fabian » 06 sep 2023, 11:51

Eeuwe schreef: 06 sep 2023, 11:49
EG schreef: 06 sep 2023, 09:33 Iemand een idee hoe het met Renault blokken zit?
Renault is goed. Sowieso de diesels zijn super maar die benzinemotoren (1.3 is een aanrader!) zijn ook goed. Van die 0.9 hoor je nog wel eens dat een ketting rekken wil maar lang niet zo’n horrorverhaal als de TSI’s en Puretechs.
Klopt. en de 1.2tce wil nog wel eens een oliezuiper worden. De 1.3 is top,de 1.6 is top, de diesels zijn super.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Knot » 06 sep 2023, 11:54

Die 1.3 ligt ook in de A180 toch?

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Martijn M » 06 sep 2023, 11:59

Klopt.

1.2tce met een grote boog omheen lopen inderdaad.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Eeuwe » 06 sep 2023, 12:03

Mwoah, die 1.2 tce is niet echt een langloper maar ook weer geen dramablok verder. Als het even kan wel beter de 1.3 tce nemen ja.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Kadett » 06 sep 2023, 12:45

Nou, genoeg verhalen van opgerekte ketting/verrotte kettingspanner bij de 1.2 tCe. Was een terugroepactie voor. Beste voor de 1.3 en 0.9 gaan dan hoewel die laatste dan weer vaak doorgetrapt wordt bij koude motor en dan alsnog olie gaat gebruiken. 1

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Eeuwe » 06 sep 2023, 13:26

Kadett schreef: 06 sep 2023, 12:45 Beste voor de 1.3 en 0.9 gaan dan hoewel die laatste dan weer vaak doorgetrapt wordt bij koude motor en dan alsnog olie gaat gebruiken.
Héh? Dit is toch exemplarisch? Genoeg particulieren die er eentje nieuw gekocht hebben en er wel zuinig op waren.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Kadett » 06 sep 2023, 14:19

Op werk hebben ze laatste model Clio als pool auto. Zit de 0.9 in. Moest een x de auto gebruiken. Maar ding is zo geisoleerd (tov wat ik gewend ben misschien) dat ik amper doorhad dat ie toeren maakte en voordat ik het wist zat ik al rond de 4k. Terwijl ik zelf normaliter wel netjes ben met dit soort dingen. Of het nu eigendom is of niet.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Knot » 06 sep 2023, 16:34

Receptioniste had zo’n ding, was niet mee in te voegen op de snelweg volgens haar

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door EG » 06 sep 2023, 21:43

Eeuwe schreef: 06 sep 2023, 11:49
EG schreef: 06 sep 2023, 09:33 Iemand een idee hoe het met Renault blokken zit?
Renault is goed. Sowieso de diesels zijn super maar die benzinemotoren (1.3 is een aanrader!) zijn ook goed. Van die 0.9 hoor je nog wel eens dat een ketting rekken wil maar lang niet zo’n horrorverhaal als de TSI’s en Puretechs.
0.9 had ik gehoord (dat het goed is) maar uiteraard van horen zeggen.

Goed om te horen dat er nog hoop is in deze wereld. Want alles is gedownsized.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Eeuwe » 07 sep 2023, 09:27

EG schreef: 06 sep 2023, 21:43
Eeuwe schreef: 06 sep 2023, 11:49
EG schreef: 06 sep 2023, 09:33 Iemand een idee hoe het met Renault blokken zit?
Renault is goed. Sowieso de diesels zijn super maar die benzinemotoren (1.3 is een aanrader!) zijn ook goed. Van die 0.9 hoor je nog wel eens dat een ketting rekken wil maar lang niet zo’n horrorverhaal als de TSI’s en Puretechs.
0.9 had ik gehoord (dat het goed is) maar uiteraard van horen zeggen.

Goed om te horen dat er nog hoop is in deze wereld. Want alles is gedownsized.
Renault is een van de weinige merken waar downsizen wél aardig gelukt is inderdaad. Geen idee of je 500.000 km zonder teveel gezeik kunt halen met een 0.9 (heb mijn bedenkingen er bij) maar je ziet ze op marktplaats ook wel geregeld met 300.000+ km dus moet goed komen.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Rolf205 » 07 sep 2023, 09:35

Eeuwe schreef: 02 sep 2023, 13:01 Toch zonde, want als ik bijvoorbeeld >deze occasion< bekijk, kan geen andere 'betaalbare' SUV-achtige bedenken die ik mooier vind dan deze auto. Maar als er van die prut motoren in liggen, houdt 't voor mij ook wel snel op. Je hebt als potentiële koper wel echt een lastige keuze in dit verhaal hedendaags.
Dat zijn inderdaad mooie auto's. Maar als je een betrouwbare Peugeot wil, moet je toch aan de diesel en bij voorkeur de 2.0 HDI
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/peu ... -alcantara
Mijn recente Peugeot's (207/208/308jes) waren alle daarom HDI's.

Wat betreft die Puretech riemen; ze lopen door de olie voor lagere wrijving en dus lager verbruik/uitstoot. Bij verkeerde/oude olie lost de riem op en begint de ellende; nooit een oliebeurt missen en altijd de voorgeschreven olie gebruiken.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Knot » 07 sep 2023, 09:39

Ik heb zo'n 3008 1.2 handbak hier gehad, 150.000km zonder problemen mee gereden en bestuurder wist het gaspedaal altijd wel te vinden, was een 2019 auto.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Opa » 07 sep 2023, 14:59

Knot schreef: 07 sep 2023, 09:39 en bestuurder wist het gaspedaal altijd wel te vinden.
Dan reed je vrouw zeker meest erin? :tooth:

Want jij hangt toch het liefst met 90km/h achter een vrachtwaggel om je zuinigheidsrecord te verbreken? :wink:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Martijn_bmw » 07 sep 2023, 15:06

Opa schreef: 07 sep 2023, 14:59
Knot schreef: 07 sep 2023, 09:39 en bestuurder wist het gaspedaal altijd wel te vinden.
Dan reed je vrouw zeker meest erin? :tooth:

Want jij hangt toch het liefst met 90km/h achter een vrachtwaggel om je zuinigheidsrecord te verbreken? :wink:
Hij zal bedoelen een collega met leaseauto bij zijn werkgever :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31257
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door JP » 07 sep 2023, 15:35

Dat kan ook zijn vrouw zijn geweest, veelal te herkennen aan de lage profieldiepte…. :coffee:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door Knot » 07 sep 2023, 18:21

Ik moet inderdaad geen Franse meuk en liever ook geen Lise auto

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: PSA 1.2 Puretech blok, vanaf welke bj geen problemen?

Bericht door EG » 08 sep 2023, 13:08

Eeuwe schreef: 07 sep 2023, 09:27
EG schreef: 06 sep 2023, 21:43
Eeuwe schreef: 06 sep 2023, 11:49

Renault is goed. Sowieso de diesels zijn super maar die benzinemotoren (1.3 is een aanrader!) zijn ook goed. Van die 0.9 hoor je nog wel eens dat een ketting rekken wil maar lang niet zo’n horrorverhaal als de TSI’s en Puretechs.
0.9 had ik gehoord (dat het goed is) maar uiteraard van horen zeggen.

Goed om te horen dat er nog hoop is in deze wereld. Want alles is gedownsized.
Renault is een van de weinige merken waar downsizen wél aardig gelukt is inderdaad. Geen idee of je 500.000 km zonder teveel gezeik kunt halen met een 0.9 (heb mijn bedenkingen er bij) maar je ziet ze op marktplaats ook wel geregeld met 300.000+ km dus moet goed komen.
Op facebook (jaja) zag ik op een groepspagina genaamd "mileage impossible" eentje met 900k en schijnbaar met originele blok en bak. Dat is pas indrukwekkend. Volgens die persoon waren deze extreem betrouwbaar. Maar goed dat is maar 1 bron en van horen zeggen. Wel met foto van teller met die km stand.
Rolf205 schreef: 07 sep 2023, 09:35
Eeuwe schreef: 02 sep 2023, 13:01 Toch zonde, want als ik bijvoorbeeld >deze occasion< bekijk, kan geen andere 'betaalbare' SUV-achtige bedenken die ik mooier vind dan deze auto. Maar als er van die prut motoren in liggen, houdt 't voor mij ook wel snel op. Je hebt als potentiële koper wel echt een lastige keuze in dit verhaal hedendaags.
Dat zijn inderdaad mooie auto's. Maar als je een betrouwbare Peugeot wil, moet je toch aan de diesel en bij voorkeur de 2.0 HDI
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/peu ... -alcantara
Mijn recente Peugeot's (207/208/308jes) waren alle daarom HDI's.

Wat betreft die Puretech riemen; ze lopen door de olie voor lagere wrijving en dus lager verbruik/uitstoot. Bij verkeerde/oude olie lost de riem op en begint de ellende; nooit een oliebeurt missen en altijd de voorgeschreven olie gebruiken.
Probleem met de diesels is de restwaarde / het imago (slecht voor milieu mogen mss niet meer in milieuzones, terwijl dat NIET waar is voor euro 5 en nieuwer). Ik ben echt bang dat je ze bijna niet meer kwijt kan later. Terwijl het nog steeds interessant is om diesel te rijden, zeker voor autoliefhebbers (meer power, meer trekkracht, meer punch).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, Fabian, MarcH en 124 gasten