Lotus Evora S

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Frank_Sch
Berichten: 2127
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Frank_Sch » 06 aug 2023, 22:10

Prachtig verhaal, heerlijke nieuwe auto. Geniet er samen van!

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1423
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door EmielS60 » 06 aug 2023, 22:12

Herkenbaar, mijn zoontje (4 jaar oud) begint nog steeds over de rode S60 en dat ik die nooit weg had mogen doen.

Gelukkig…hij mag hem later als ie z’n rijbewijs heeft terug kopen. Huidige eigenaar hoeft er nog maar een 12 jaar goed voor te zorgen..😂

Mooie opvolger HJ, veel plezier ermee

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3571
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door HJ2 » 06 aug 2023, 22:20

Hahaha, prachtige reacties allemaal.
De rode draad is idd het samen beleven en er naar toe leven. Prachtig als je dat als gezin kunt doen, dat is pas echte rijkdom, los van welke wagen ook, in welke prijsklasse dan ook.

Ik kom nog op de lijn met de rest van het verhaal hoor.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3430
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Booooh » 06 aug 2023, 22:28

Gefeliciteerd!! Erg fraaie opvolger :df: van de rode, die blijft natuurlijk gewoon een plekje houden in je gedachten en je herinneringen :thumbup: ...

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3571
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door HJ2 » 06 aug 2023, 23:13

... Dus ik zeg tegen die Dansmarieke: "Nou, jij hebt anders ook dikke benen he?!" ...
Oh nee, excuseert u mij, da's een ander verhaal. Insomnia he?

Nu de Lexus weg was en de Lotus Elan in de verkoop hadden we alleen nog de 2006 Toyota 'avances' (zo heet ie!) van mijn vrouw, dus daar moest eerst wat aan gebeuren. De resultaten van die zoektocht had ik eerder al gedeeld:
viewtopic.php?t=40590&start=75
De mazda vibreert er nog steeds vrolijk op los, maar het is een fijne en betrouwbare vakantie-kar gebleken. Niet slecht voor een tussenpaus!

Dan de opvolger voor de M100!
Ik had niet zo'n heel dik eisenpakket, maar het moest iets bijzonders zijn waar een leuke scene omheen zit. Ook moest het iets zijn waar we echt langere tijd weer veel lol aan zouden beleven. Eigenlijk waren we het er al snel over eens dat een Lotus voor de hand ligt. Want wat hebben we een plezier gehad en nationale en internationale nieuwe vrienden gemaakt in de, toch wel ietwat gekke, Lotus community.
Het zou zonde zijn om dat te verlaten voor het onbekende.
Bovendien was een belangrijke eis: GEEN PORSCHE. Ik heb weliswaar een midlife crises, maar dat kan altijd nog, of gewoon helemaal nooit.
Geen slechte wagens hoor, maar die paar die ik er uit vind springen als 'leuk' en die aangenaam op het netvlies liggen zijn onbetaalbaar of niet te krijgen of beiden. En ik ben gewoon geen Boxter typpje, hoe goed ze ook zijn. As a matter of fact: Iemand wilde zelfs zijn Boxter inruilen op mijn Elan!
Ik vond het altijd leuk dat men de Elan niet kende en dan allemaal gekke vragen ging stellen. Soms droop ik gelijk af vanwege de dommigheden die werden uitgebraakt, maar meestal kreeg je hele leuke gesprekken.

Enfin, Een spraakmakende wagen moest het dus worden, EN een Lotus. Dan is er niet veel keuze. De shortlist is dan: Elise, Exige, Europa en Evora. Die laatste was out of the question, want onbereikbaar, financieel. De Europa is toch altijd een beetje de underdog geweest, terwijl het heel goed rijdende wagentjes zijn, dus die moest het gaan worden. Totdat ik nog een zwik onderdelen kon verkopen in de US of A, en ik ineens kratten aan het timmeren was om hardtops, rolbeugels enz. te verschepen naar Ohio. Nu was een Evora WEL binnen bereik :hungry:

Het GT-achtige heeft me altijd wel aangesproken, en ook de luxe kan ik wel waarderen. Ik zal het maar ruitelijk toegeven: Ik ben de doelgroep! Vooral de lijnen van zowel exterieur als interieur (van GEN-1 trouwens!) vonden we echt prachtig, en ook mijn zoon (11 jaar btw) stond te juichen toen ik hem voorzichtig polste. Wat natuurlijk ook belangrijk was, is dat hij wel significant sneller moest zijn dan de M100. Het moest immers wel een upgrade worden.
Na een eerste rit in een N/A (Merci VDK!) was ik echt ENORM onder de indruk van de ride, de wegligging en het hele stuurgevoel, maar... Mijn Elan voelde (was?) sneller! Een N/A ging het dus niet worden, dus toen begon het grote zoeken naar een enigszins betaalbare S. :duck:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3571
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door HJ2 » 06 aug 2023, 23:34

@ SlowCo: Ja, het is wel wat zwaarder allemaal, maar in het bochtenwerk en bij het accelereren merk ik het niet zo. Ik denk alleen wel dat ik een Evora er met mijn oude Elan DIK uitrem. Ik ben nog niet zo tevreden met het hele remgebeuren. Wordt vervolgd.
@ErikS: Samen herinneringen maken met letterlijk de auto als vehikel, da’s toch prachtig! Bereid hem maar goed voor als er een dag komt van afscheid nemen 😉
@JP: de keuze was niet moeilijk, we hebben alle drie een sympathie voor Lotus en alles er omheen.
Junior heeft niet veel tijd nodig hoor, die is nog flexibel. Het is eerder senior waar ik me zorgen om maak…
@Tom: Ja, de auto is naar een verzamelaar, en zijn vrouw wist me te vertellen: Maar deze gaan we lekker rijden! Mooi toch?
@Fabian: Rood wrappen hoeft niet, ik vind ‘m uiteindelijk prachtig in het arctic silver. De lijnen komen irl echt heel goed uit. Maar het liefst… had ik een gele gehad 😉
Alexti: Ja, weer een aantal generaties vooruit, en dat is wel te merken natuurlijk.
@Zed240: Hij snapt het prima hoor 😉 Het laatste half jaar wisselt het met de prijzen. Door de bank genomen vond ik ze stabiel. Sommigen stegen ineens, anderen werden ineens flink goedkoper. Het veld is wel een mijnenveld zeg! Ik heb best wat slechte exemplaren voorbij zien komen, en van vele anderen gehoord met dubieuze herkomst. Als je wilt kopen: wees voorzichtig! De Emira’s komen nu een beetje op de markt maar het rommelt natuurlijk flink binnen Lotus. Het zou zo maar kunnen dat men wat langer de Evora houdt. Last but not least: Ik vind de Evora klassieker en tijdlozer gelijnd dan de Emira. Ik vind er altijd wat geks aan, alhoewel het natuurlijk een prachtige wagen is! (zou het de kift zijn?) Qua techniek is de Emira niet baanbrekend (maar eerlijk, dat was de Evora ook niet)
@mark323ti: Ja, de kans bestaat dat ik dan opa ben, maar die hebben we hier al op het forum, kijk maar onder je reactie😉
@ Knot: Ah, the memories!
@ EmielS60: Ik heb een terugkoop-optie op de Elan 😉
@ de rest: Dank je wel allemaal! Ik ben net nog even de garage in gelopen, maar hij staat er E C H T !
Oh, en ’t is een 2013 met IPS, en dat is geen straf.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22262
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Niels » 07 aug 2023, 00:43

SU-PE-Rrr gaaf!! En de pure emotie van een kind... we verlangen er als volwassene naar. Prachtig. Die koopt later een Elan! Tenzij de nieuwe nog meer indruk maakt ;-)

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Martijn M » 07 aug 2023, 08:44

Mooi verhaal, en hele mooie opvolger!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Knot » 07 aug 2023, 09:09

Ook prachtig dat het eerst niet mogelijk was maar de handel zo goed loopt dat je ineens de deur ziet openen!

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Baboulah » 07 aug 2023, 09:14

Mooie upgrade de Evora S!!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31330
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door JP » 07 aug 2023, 09:18

Ok, jullie zien dat het een Evora is. :bag: Dacht dat het een Elise is, maar geen idee of Lotus die nog gemaakt heeft de laatste 10jaar.
Is dit dan een V6, HJ ? Kom eens met wat specs.....wat weegt dat, wat kost dat.....en blijft het heel ? :coffee:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3571
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door HJ2 » 07 aug 2023, 10:24

JP! Ik dacht dat je een geintje maakte met: ‘wat is het’
Omdat het in mijn eerste post stond 😅 Extra speciaal voor jou erbij geschreven.

Vanaf 2009 bouwde Lotus de Evora Launch editie.
Een retestijve aluminium box constructie, bestaande uit 3 delen. Met achterin de 3,5 liter uit de Toyota Camry (en mijn Lexus GS450h !) gemonteerd. In deze versie met ca. 280 pk (ik typ dit uit mijn hoofd, ik kan er naast zitten) daaroverheen het bekende Lotus plastic werk.
De Evora is ongekend luxe voor Lotus ( en daardoor flink zwaarder dan een Exige) en de instap is wat gemakkelijker door de ‘smallere’ dorpel (da’s relatief natuurlijk).
2011 kwam de ‘s’ met een compressor op de Toyota motor geschroefd, nu goed voor 345 PK. Op 1417 KG leeggewicht

Het is een heuse 2+2, dus de kids kunnen tot een jaar of 12 achterin als je vrouw niet te lange stelten heeft (vast niet)

Het is dus echt een heel ander beestje dan een Elise of Exige, meer een Porsche tegenhanger tussen de 911 en de Boxter in? Zeg maar een HEULE sportieve GT!

Foto’s volgen. 😁
Laatst gewijzigd door HJ2 op 07 aug 2023, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Richardt.
Berichten: 6502
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Richardt. » 07 aug 2023, 10:39

Mooi verhaal en gave wagen die je weinig ziet, kan mij niet herinneren dat ik er ooit in het wild gezien heb.

En het model is dus al weer 14 jaar oud? Dat zou ik, afgaande op de foto's, dus echt niet zeggen.

Veel :df:!!

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 595
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Dimitri » 07 aug 2023, 11:49

Mooi geschreven, leuk om te lezen. Ben benieuwd naar meer foto's!

Obbe
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Obbe » 07 aug 2023, 11:49

Gaaf ding! Is toch ook gewoon weer de basis voor de Emira?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3571
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door HJ2 » 07 aug 2023, 12:33

Ja, volgens mij is de Emira een doorontwikkeling van de Evora. Maar ik ben niet helemaal upto speed

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4476
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door sitechris » 07 aug 2023, 18:26

Gave opvolger hoor! Daar ga je heel veel plezier mee hebben :)

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Nivek » 07 aug 2023, 19:39

Ah, IPS. Die doen het het leukst als je zelf aan het flipperen bent! :mrgreen: Mocht er een keer iets zijn, trek aan de bel. Misschien kan ik wat voor je betekenen!


De emira is echt een hele nieuwe auto. Er zullen naast de motor wel wat gedeelde onderdelen zijn maar het is niet een nieuw jasje op een oud platform wat bij de elise wel het geval is.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3571
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door HJ2 » 07 aug 2023, 20:05

Dat is fijn om te weten!

De Elan kon ik tot op de laatste bout binnenstebuiten keren (dat had ik ook gedaan) maar voor de Evora begin ik weer helemaal opnieuw met kennis opbouwen. Ik zal nog wel eens een PB'tje doen lijkt mij ;-)

Nu eerst alle vloeistoffen, riemen en filters doen, altijd goed een verse start ;-)

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Nivek » 07 aug 2023, 20:15

riem.... had ie nu wel of geen SC? Als je de SC riem gaat vervangen ben je wel even aan het pielen :mrgreen:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3571
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door HJ2 » 07 aug 2023, 20:59

Ja, met SC! Pielen ben ik gewend :-) Wat een slingers maakt dat ding zeg!

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Milka » 07 aug 2023, 21:42

Gaaf verhaal en dito auto.
Ik zie dat Lotus trouwens ook mooie fietsen maakt :-)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3571
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door HJ2 » 07 aug 2023, 21:48

Nou zeker, Die tijdritfiets? Pracht ding!
En de KEF speakers in Lotus Green met LOTUS logo zijn ook niet te versmaden

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door Nivek » 07 aug 2023, 21:49

HJ2 schreef: 07 aug 2023, 20:59 Ja, met SC! Pielen ben ik gewend :-) Wat een slingers maakt dat ding zeg!
Nou veel plezier zal ik zeggen dan haha.

Misschien heb je geluk, er is een uitvoering waar je hem er relatief makkelijk tussenuit trekt. Als je pech hebt ben je een paar uur aan het schroeven :blink:

Als het die laatste is dan moet de motorsteun en 1 of beide kantelsteunen. Houd daar rekening mee, ik weet niet wat je allemaal ter beschikking hebt aan tools.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3571
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Mijn Droomwagen gekocht! De nieuwe 'blijver'

Bericht door HJ2 » 07 aug 2023, 22:24

Merci!
Ik heb vrijwel alles beschikbaar aan tools (tenminste, dat DENK je altijd)
Waar zit 'm het verschil in tussen beide versies? Fysiek?
(Hij is van Maart 2013)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cuprafan_123, Kadett, Majestic-12 [Bot], Ti-Tourist (Erik) en 5 gasten