He is good, he is less good

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

He is good, he is less good

Bericht door markk » 29 jul 2023, 20:25

Inmiddels oude vent. Dochter alweer 3 jaar getrouwd en schoonzoon pikt een deel van mijn motorstalling in met z'n eigen Aprilia Shiver 750. Maar driving-fun blijft driving-fun. Zeker ook op 2 wielen dus ook in 2023 maar afgesproken om met m'n schoonzoon weer een paar dagen in Italie te gaan rijden. Eerst "twijfelde" hij nog, te weinig vrije dagen en hij wou ook nog gaan vissen. Maar uiteindelijk allemaal goed gekomen.

Donderdagavond 20 juli begon het.
Schoonzoon heeft gehuurde aanhanger opgehaald en 's avonds staan we twee motoren op te laden en de trekauto, BMW 130i M-sport, vol te laden. Mijn KTM superduke 1290R er op. Zijn Aprilia Shiver 750 erop. Bagagetassen in de auto, doorwaai motorpakken erbij, schoenen, helm, handschoenen, koelbox, portable BBQ, you name it. Donderdagavond stond alles klaar.

Vrijdagochtend 7.00 vertrokken.
Richting gereserveerd hotelletje in Oostenrijk / Imst. Rustig begonnen (100 op cruisecontrol) maar dat hadden we na een paar uur wel gehad. Dus toen ging het wat harder, zeg 140 op cruise control. 130i geeft geen krimp enkel zuipt er op los met een zware aanhanger met twee motoren erachter. Gelukkig kwam Oostenrijk in zicht en daar hebben ze nog een beetje normale benzine prijzen. Rond een uurtje of 1800 bij een supermarkt wat vlees gekocht en daarna stekkie gezocht. BBQ, een gloednieuwe Nomadiq die ik een week ervoor van m'n moeder voor m'n verjaardag had gehad, uitgeladen en ergens langs de kant hamburgers en kipsate zitten grillen. Zeer tevreden en een geweldig ding. Uurtje later ingecheck in zo'n typisch Oostenrijks hotel met veel hout en een grote familie kamer. Motoren afgeladen en gaan slapen.

Zaterdagochtend
Na te hebben genoten van het hotel ontbijt, motorkleding aangedaan, motoren opgestart en via Solden de Tjimmelsjoch naar Merano gepakt. Bekende weg maar toch altijd weer erg leuk. Zeker met de motor. Ijsje en terrasje gepakt in Merano en daarna binnendoor dwars door de Dolomieten naar Riva del Garda gestuurd.

Enkel niet zonder slag of stoot. Want daar ergens stond de Canabinieri. En ja hoor we moesten stoppen. Beiden direct het contact uit en drie man om ons heen. 1 met een mitrailleur om z'n lichaam. "Not to be messed with" zeg maar. Roepen iets onverstaanbaars. Enige wat ik verstond was "Akropovic". Onder mijn KTM zit een arrow catvervanger en een e-keur Akrapovic demper, met db-killer. Arrow decat is hoogst illegaal natuurlijk maar Akrapovic demper is volledig legaal. Onder de Aprilia van schoonzoon zit gewoon een cat en ook twee Akrapovic dempers met e-keur. Alleen zonder db-killers! Dus een stuk minder illegaal als mijn KTM.

1 van die gasten pakt een (DB) meter en zegt dat we de motoren moeten starten. Hmmm, stationair draaiend stopt ie eerst de meter in de uitlaat van de Aprilia en daarna in de KTM uitlaat. Er echt gewoon erin zeg maar. We hoeften geen toeren te maken maar blij keek ie niet... Roept vervolgens tegen mij "not original". Ik maakt hem in m'n beste Engels en meest onschuldige bljk duidelijk dat dat de optionele goedgekeurde KTM Akrapovic demper is en laat hem de e-keur, de bijbehorende certificering en de letters "for Superduke 1290" zien. Maar blij keek ie nog steeds niet en steekt de steel van z'n stopbordje in m'n db-killer om te controleren of ie niet afgezaagd was. Was ie niet maar blij keek ie nog steeds niet

Vervolgens loopt ie terug naar de Aprilia. Begint wat te roepen over ontbrekende db-killers en mijn schoonzoon doet alsof ie niks begrijpt, terwijl ik hem heb gewaarschuwd de db-killers te monteren. Jong en eigenwijs zaten die natuurlijk in z'n bagagetas ipv in de uitlaten zelf... 15 minuten Italiaans gelul tussen de drie mannen en uiteindelijk roept ie "He is good (wijst naar mij), he is less good (wijst naar schoonzoon)". En we mochten door. Moraal van het verhaal: Je uitlaat kan zo illegaal als mogelijk zijn zonder cat maar zorg dat je db-killer in je demper zit, desnoods doorboort met gaten ...

Tocht naar Riva was geweldig en hotel midden in het centrum ook. Nog steeds rond de 22 graden en vollop zon. Ingecheck, zwembroek aan, duik genomen in het zwembad op het dakterras, zon onder zien gaan over het Garda meer en daarna lekker ergens een pizza/pasta gaan eten. La bella vita ...

Zondagochtend
Via Pieve de Ledro en Idro meer vertrokken richting Iseo. Mooie route ook en voor mij vanaf Ido meer geheel nieuw voor me. Eind van de dag werd het echter wel wat warm met 31,5 graden op de klok. 's avonds ingecheck in hotel in Iseo, duik genomen in het zwembad en naar de supermarkt gegaan om wat hamburgers en kipschoarma te halen. Nomadiq BBQ lag nog in de auto in Oostenrijk maar ik had op de motor wel een campingaz brandertje mee en een lichtgewicht camping koekenpan. Op de boulevard in Iseo alles neergezet en brander gestart. We hadden geen olie/vet mee maar ik dacht "dat gaat wel goed met vette hamburgers". Nou niet dus, binnen 3 minuten stond de boulevard grijs van de rook. Leverde vervolgens wel een leuk onderonsje op met een "gezellige dame op leeftijd die in badpak van boot afklom de boulevard op". De hamburgers smaakte er uiteindelijk niet minder om. Ze wou enkel niet mee eten. Hahahahaha

Maandagochtend
Vanuit Iseo richting Bormio gestuurd. Regenachtig weer en een beetje saaie autoweg maar we moesten meters maken. Ergens middenin waren we het zat en zijn de SS39 opgedoken om de Passo Tonale te gaan doen. Prachtige bergpas met de motor. Te smal voor de auto maar met de motor echt prachtig. Helaas in de regen maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk bij Bormio aangekomen en naar de Stelvio gestuurd. Uiteraard ook prachtig, zowel naar boven aan de Italiaanse zijde als naar beneden aan de Oostenrijkse zijde. Ook hier wat mij betreft stukken beter met de motor als met de auto. Voor twee auto's die elkaar moeten passeren en beide willen genieten zijn dit soort passen eigenlijk een beetje te smal. Perfect voor de motor. Oostenrijkse kant naar beneden gingen we nog door de wolken/mist heen dus stukjes max. 35km moeten rijden qua zicht. Beneden bij een dorpje gekomen broodje gegeten en daarna doorgestuurd naar het Resia meer. Ook prachtige omgeving, nog steeds bochtig en heuvelachtig maar wel met wat meer snelheid. Ook erg leuk om de KTM bocht uit in z'n twee heuveltje op vol in z'n toerenbegrenser te trekken en vervolgens dat zelfde ook in 3 te doen. Daarna moest ik wel 15 minuten wachten, zo voelde het - in werkelijkheid was het waarschijnlijk 90 seconden, op m'n schoonzoon...

Resia pass / berg deel in Oostenrijk was ook erg mooi en 's avonds rond 1800 weer aangekomen bij het hotel in Imst. 130i en aanhanger stonden er nog (gelukkig maar). Regenkleding uitgedaan en toen het even droog werd alles opgeladen. 's avonds ergens een schnitzel in het dorp gehapt en veel gesproken over de mooie routes en de legendarische uitspraak "he is good, he is less good". Kreeg wel 's avonds nog wat berichten vanuit het thuisfront of alles goed was. Blijkbaar was er op de nacht van zondag naar maandag "wat hagel" rond het Garda meer gevallen. Weinig van gemerkt dus. Zondagavond zaten we met 30+ in het zwembad in Iseo en hebben we de boulevard in de rook gezet ... geen hagelsteentje gezien ... geluk is blijkbaar met de domme ...

Dinsdagochtend
Naar huis. Veel file maar super blij en voldaan dat alles heel en gezond is gebleven. Voel me toch altijd wel verantwoordelijk. Stel je voor dat je je dochter moet gaan vertellen dat er iets met haar man is gebeurd. Dinsdagavond laat weer thuis. Motoren afgeladen, aanhanger teruggebracht en moe maar voldaan gaan slapen.

Woensdag
Gelukkig nog een extra dag vrij maar desalniettemin hard moeten werken. KTM zag er door de kilometers in de regen niet uit. Tassen schoongeschrobt, olie beurtje + filter gegeven, ketting schoongemaakt en ingevet, motor gewassen, gepoetst en ook de 130i schoongemaakt van buiten en van binnen. Op het werk hoef ik minder hard te werken zeg maar. Hele dag bezig geweest...

Vervolgens nog een laatste verrassing van het lot. Ik trek de motorkap van de 130i open en voel iets misgaan. Motorkap gaat niet open en hendel binnenin kun je vrij bewegen. Vloeken en stress. Dus dat werd 's avonds googlen. Uiteindelijk motorkap opengekregen (heel simpel als je weet wat je moet doen, maar dat koste eerst een uurtje) en spullen gerepareerd. Motorkapkabel was gelukkig niet gebroken maar buitenkabel was zeg maar ergens ingeschoten waardoor ie los kwam. Alles uiteindelijk gemaakt in het donker 's avonds.

Donderdag/vrijdag -> rustig weer werken, maar met de "blessing van corona" wel gewoon lekker vanuit thuis. Voelde als vakantie/rust.

"He is good, he is less good" zullen we denk ik nooit meer vergeten :-)


Mark.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: He is good, he is less good

Bericht door Martijn_bmw » 29 jul 2023, 22:00

Geweldig geschreven stuk weer Mark!

En leuk dat je zo’n rit met schoonzoon onderneemt :)
Mooie quote van de Italiaanse agent :lol:

Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: He is good, he is less good

Bericht door Eric Z » 30 jul 2023, 01:13

Db-killers blijven er bij mij tegenwoordig in zitten. Binnen Nederland zou ik best zonder kunnen/willen rijden, het blijft zo leuk in tunneltjes etc.
Maar het gezeur over de grens vind ik het niet waard, zijn ze hier en daar echt streng op. En aan m’n mimiek zien ze waarschijnlijk wel dat ik het dondersgoed weet… :shithappens:

Tijdens het sturen door nog een beetje genoten van het uitzicht? Prachtige omgeving om te rijden in ieder geval.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: He is good, he is less good

Bericht door markk » 30 jul 2023, 08:19

Met een cat delete en bijbehorende mapping lopen zware euro3 v-twin fietsen zoals ik heb echt een stuk mooier en soepeler rond. Icm met een e-keur sportdemper MET db killers geeft dat ook een prima geluid. Zonder db-killers wordt het mij wat teveel. Wel een tijdje gedaan maar dan ga ik sterkere oorsoppen steken en dat kan niet de bedoeling zijn...

Overigens heerlijk van het uutzicht genoten. Soms rustig gereden, soms gestopt en soms even wat langer de tijd genomen voor een zelf gemaakte espresso. Ook met dank aan de corona tijd. Toen alles dicht was moest je wat en toen een klein portable gas waterkook systeempje (Jetboil flash) en espresso apparaat (Wacaco Nanopresso) aangeschaft. Gaan eigenlijk altijd mee. In de auto, op de motor, als we gaan wandelen, etc.

Mark.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: He is good, he is less good

Bericht door Wouter81 » 30 jul 2023, 08:53

Mooi avontuur weer Mark :), mag dit soort topics altijd graag lezen. Geeft gelijk weer inspiratie. Zo’n Nanopresso heb ik ook.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: He is good, he is less good

Bericht door Emiel » 31 jul 2023, 08:51

Dit zijn wel de momenten om te koesteren.

Heb nog veel verhalen, sterk en minder sterk, van de mannen weekenden met de motor.

Gedurfd wel de combinatie ergens te laten staan zo. Vond ik altijd te tricky.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1813
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: He is good, he is less good

Bericht door Jules » 31 jul 2023, 14:01

Mooi verhaal!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: He is good, he is less good

Bericht door Knot » 31 jul 2023, 14:34

Mooi geschreven Mark, altijd leuk dit soort uitjes! Alleen 140 met die motoren erachter lijkt me wel wat vlotjes.

Prachtig van die db-killer, en er nog mee wegkomen ook! Alleen rijden in de regen heb ik het echt niet op, dan rij ik als op ijs, zit er geen gang in, voor mij enkel zonnig weer en droog asfalt (die klapper op zandvoort was genoeg les hoe het voelt ter aarde te gaan). Op die wegen lijkt het me ook geen top asfalt v.w.b. grip in de regen?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5284
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: He is good, he is less good

Bericht door Kasteel » 31 jul 2023, 14:53

Volgens mij is het qua motoren wel echt klaar qua herrie maken, denk dat het niet lang duurt voordat dit met auto's ook echt gaat gebeuren. Toch goed mee weggekomen :)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: He is good, he is less good

Bericht door markk » 31 jul 2023, 18:27

Knot schreef: 31 jul 2023, 14:34 Alleen 140 met die motoren erachter lijkt me wel wat vlotjes.
Denkt aan paar jaar geleden met alleen de KTM achter de 130i naar het zwarte woud. Haalt met 180 in Duitsland een Superduke in. Rijder kijkt naar links, ziet zich ingehaald worden door een Superduke op aanhanger. Schakelt twee versnellingen terug, trekt ‘em met 160 ofzo op het achterwiel en laat de 130i en Superduke op aanhanger ver achter zich 😂

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: He is good, he is less good

Bericht door Martijn_bmw » 31 jul 2023, 20:13

markk schreef:31 jul 2023, 18:27
Knot schreef: 31 jul 2023, 14:34 Alleen 140 met die motoren erachter lijkt me wel wat vlotjes.
Denkt aan paar jaar geleden met alleen de KTM achter de 130i naar het zwarte woud. Haalt met 180 in Duitsland een Superduke in. Rijder kijkt naar links, ziet zich ingehaald worden door een Superduke op aanhanger. Schakelt twee versnellingen terug, trekt ‘em met 160 ofzo op het achterwiel en laat de 130i en Superduke op aanhanger ver achter zich 😂
:lollerdelol: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1813
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: He is good, he is less good

Bericht door Jules » 01 aug 2023, 11:56

markk schreef: 31 jul 2023, 18:27
Knot schreef: 31 jul 2023, 14:34 Alleen 140 met die motoren erachter lijkt me wel wat vlotjes.
Denkt aan paar jaar geleden met alleen de KTM achter de 130i naar het zwarte woud. Haalt met 180 in Duitsland een Superduke in. Rijder kijkt naar links, ziet zich ingehaald worden door een Superduke op aanhanger. Schakelt twee versnellingen terug, trekt ‘em met 160 ofzo op het achterwiel en laat de 130i en Superduke op aanhanger ver achter zich 😂
:mrgreen: prettig aanhangertje heb je dan!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: He is good, he is less good

Bericht door Knot » 01 aug 2023, 12:11

Hoe zit het met controles/laser etc in Italie? In NL rij ik met flitsmeister aan maar dat doet daar niet zoveel volgens mij, moet je met Waze aan de gang? Of in Italie ook sancties daarop?

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: He is good, he is less good

Bericht door Martijn M » 01 aug 2023, 12:17

Flitsmeister werkt prima in Italie.

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: He is good, he is less good

Bericht door Richardt. » 01 aug 2023, 12:17

Mooi verhaal, leuke tripjes!
180 met een aanhanger vind ik wel dapper :lol:
Knot schreef: 01 aug 2023, 12:11 Hoe zit het met controles/laser etc in Italie? In NL rij ik met flitsmeister aan maar dat doet daar niet zoveel volgens mij, moet je met Waze aan de gang? Of in Italie ook sancties daarop?
FM werkt ook in het buitenland en Waze is zeker wat internationaler gericht. Vaste flitslocaties worden in Italië doorgaans ook wat beter aangegeven.
Ik heb in het buitenland vaak beide gewoon op de achtergrond meekijken via Carplay.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: He is good, he is less good

Bericht door Knot » 01 aug 2023, 12:24

In de auto ga ik toch sloom maar op de motor vind ik het wel handig als je aan het knallen bent, navi boeit me niet maar dan zet ik FM aan op mn telefoonscherm in de houder. Zeker op onbekende wegen wel zo handig als je m ff naar de 200+ trekt bocht uit.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: He is good, he is less good

Bericht door MartijnGizmo » 01 aug 2023, 13:14

Ja lekker tripje!

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: He is good, he is less good

Bericht door Barend » 04 aug 2023, 19:51

Leuk verhaal Mark! Tof om met je schoonzoon te doen. Verbaast me eigenlijk dat je dochter geen motor + rijbewijs heeft?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: He is good, he is less good

Bericht door Knot » 04 aug 2023, 20:09

Die zit lekker rustig met vriendinnen in een of ander Spa waarschijnlijk 😁

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: He is good, he is less good

Bericht door markk » 05 aug 2023, 07:44

Dochter heeft geen motorrijbewijs, en heeft niks met motorrijden. Heeft wel een auto rijbewijs maar rijdt liever niet.

Mijn invloed is helaas beperkt gebleken. Als klein kind heb ik haar zelfs het verschil geleerd tussen bmw's een ///m modellen, alsmede het verschil tissen 2-takt en 4-takt en lijn, V en boxer configuraties. Het heeft helaas niet mogen baten. Ik heb gefaald op dat gebied ...

In my defense: M'n schoonzoon en diverse neefjes van de volgende generatie rijden wel allemaal motor en zijn redelijk autogek. Met een nichtje in de leeftijd van mn dochter ben ik nog druk bezig. Goede hoop dat die nog eens haar motorrijbewijs gaat halen en als Audi fan weet ze de (R)S modellen te onderscheiden. (Moet nu denken aan haar 16 jarige verjaardag toen ze als puber riep dat ze graag een a1 wilde. Toen ik haar uitlegde dat er ook een S1 was werd ze helemaal enthousiast :)

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: He is good, he is less good

Bericht door Wouter81 » 05 aug 2023, 08:57

Haha, mooi Mark.

Ik ben uiteraard ook druk bezig met de petrolhead-indoctrinatie. Mijn zoon van 11 heb ik een paar weken terug nog meegenomen naar Goodwood Festival of Speed. Hij weet alles van sportauto's en wil een Toyota Supra Mk 4 later, dat is zijn droomauto. Heeft een eigen kart en ik heb in Goodwood de 'fout' gemaakt hem daar op een crossmotortje te zetten. Nu zeurt hij me ook dagelijks aan mijn kop dat er ook een crossmotor moet komen. Mijn dochter van 15 heeft dat iets minder maar die vroeg me of ik haar binnenkort op een parkeerplaats alvast wat kon leren autorijden, die wil gelijk beginnen met rijlessen zodra ze 16,5 is. Zij heeft nu ook net bedacht dat ze een grote bestelbus (Mercedes Sprinter oid) wil hebben, deze wil ombouwen tot camperbus om er dan zodra ze haar rijbewijs heeft mee door Europa te kunnen toeren. Ik vind het helemaal mooi. Als DF'ers rust er een zware verantwoordelijkheid op onze schouders om de volgende generatie op te voeden qua echte auto's en motoren, als tegenwicht tegen de EV hordes. :)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: He is good, he is less good

Bericht door markk » 05 aug 2023, 11:16

Kortom tijd voor 125cc 2-takt crossmotor, aanhanger, en full protective gear en kleding. Kan Pappa meedoen met een CR500 ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten