Roy’s Jaguar F-Type R coupe, RESULTAAT WINTERPROJECTJES

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe 😎 weer wat plaatjes p3

Bericht door Robin » 10 jan 2024, 09:48

Roy RS schreef: 10 jan 2024, 09:27



Tuurlijk rijdt die heerlijk, is een fantastisch ding op dit prijsniveau, eigenlijk ongekend zelfs voor 40-50k.

Hij is wel maar zeer gering lichter in de neus, alleen de supercharger is een fractie lichter.
Ik heb destijds veel met de v6s convertible en de v8r coupé gereden en heb eigenlijk nooit begrepen waarom mensen de v6s soms beter sturend noemen, ik vermoed omdat Harris ooit zoiets riep (toen ie wellicht niet wist dat het dezelfde motor is).
De v8r coupe rijdt gewoon strakker, als je ze beide dwars zet dan wil de v6s nog over de voorwielen glijden wat het geheel minder controleerbaar maakt. De v8r kan ik zelfs met dit weer wild omgooien en ik kan 100% op de vooras vertrouwen.

Kan ook met coupe vs convertible of het iets sportievere onderstel te maken hebben, gewicht verdeling voor achter tussen de 2 scheelt 2%, knappe jongen die veel verschil merkt
Dit dus. Convertible meer flex, minder stijf, (veel) zwaarder. Appel en peren :P

Prachtkar die Jag, skitterend ding wat ik al zei.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe 😎 weer wat plaatjes p3

Bericht door JagOnTrack » 10 jan 2024, 12:01

Roy RS schreef: 10 jan 2024, 09:18
JagOnTrack schreef: 10 jan 2024, 09:03 P.s, je hebt de intercooler afgekoppeld gehad van het koelsysteem zie ik.
Heb je problemen gehad met vullen?
De coolers zitten hoger dan het kvs reservoir.
Vullen gaat soms lastig, en moet het systeem eerst verder leeg om onder vacuum gevuld te kunnen worden..

Waar zie je dat, want dat heb ik niet gehad zover ik weet😁
Die 2 slangetjes per kant bedoelde ik.
Screenshot_20240110_120108_Gallery.jpg
Screenshot_20240110_120108_Gallery.jpg (767.74 KiB) 1806 keer bekeken

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe 😎 weer wat plaatjes p3

Bericht door Roy RS » 10 jan 2024, 13:32

JagOnTrack schreef: 10 jan 2024, 12:01
Roy RS schreef: 10 jan 2024, 09:18
JagOnTrack schreef: 10 jan 2024, 09:03 P.s, je hebt de intercooler afgekoppeld gehad van het koelsysteem zie ik.
Heb je problemen gehad met vullen?
De coolers zitten hoger dan het kvs reservoir.
Vullen gaat soms lastig, en moet het systeem eerst verder leeg om onder vacuum gevuld te kunnen worden..

Waar zie je dat, want dat heb ik niet gehad zover ik weet😁
Die 2 slangetjes per kant bedoelde ik.
Screenshot_20240110_120108_Gallery.jpg
Daar komt niks uit als de motor uit staat. Staat niet op druk. Meerdere filmpjes gekeken, overal trekken ze die quick release los en weer vast zonder iets te lekken of vullen. Vond ik ook raar, maar ging precies zo

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe 😎 weer wat plaatjes p3

Bericht door JagOnTrack » 10 jan 2024, 17:30

Prima dan👍.
Misschien niks eruit, maar mogelijk beetje lucht erin wel?
Het kan (waarschijnlijk) in de slang teruglopen naar het systeem als er geen koppeling zit die afsluit bij losklikken.
Charge cooler systeem staat wel in (kleine) verbinding met motorkoelsysteem.
Bij koude motor geen druk meer idd.
Screenshot_20240110_160118_Samsung Notes.jpg
Screenshot_20240110_160118_Samsung Notes.jpg (356.38 KiB) 1657 keer bekeken
Mocht je toch ooit power tekort komen🤣..(nooit dus) kun je charge air temp eens uitlezen.

Om kvs te vullen bij deze 5.0 is een heel proces waarbij het reservoir los moet, en 50mm hoger moet om de kvs overal te krijgen waar het moet..etc..(tenminste, bij de XKR, zal bij F niet veel anders zijn denk ik..)

Ze moesten wat om een dikke supercharged 5.0 V8 on zo'n lage neus te proppen;-).

Te ver off topic wellicht, excuus.
Ben vol bewondering voor je F, en in het bijzonder de motor😉.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe 😎 weer wat plaatjes p3

Bericht door Roy RS » 21 jan 2024, 13:36

ok, ik moet geen auto's die gewoon klaar zijn op de brug zetten....gaat veel te veel tijd in zitten...
Deze auto's hebben destijds een " service bulletin" gehad op de braces onder de auto die wat extra torsiestijfheid geven. Dit pisbakkenstaal zit er omdat Tata steel de eigenaar van JLR was destijds en het kon niet zo zijn dat ze in het topmodel niks van het moederbedrijf hadden zitten :D
Dit is 1 van de weinige zwakke punten van deze auto en was een aandachtspunt in mijn zoektocht, een daily, of full weather gebruikte Ftype heeft die braces namelijk geheel doorroest/rot, een binnengestalde zomer auto zijn ze gewoon geroest.
toen ik de mijne vond en zag dat er zelfs gewoon lak op zat, strookte dat geheel met het erbij gepresenteerde "alleen mooi weer buiten geweest" verhaal van de 2de eigenaar.
Dit is dus gewoon goed bij mijn auto, maar ik stoorde me er toch aan dat de hele bodem aluminium is en dat hiervan toch de lak aan het blazen is en her en der al oranje werd. Eronderuit maar dus...

nu blijkt dat er een groot subframe/brace boven de uitlaat doorloopt, dus die er ook af, halve auto weer uit elkaar, maar het ligt inmiddels allemaal bij de poedercoater, wordt gestraald en 2x gepoedercoat, dan is het allemaal weer als nieuw.
nu de bodem vol stipt reinigen en afwerken, voordat ik alles terugsteek, want eerst staken de braces af tegen de rest, die zijn dadelijk nieuw dus dan moet niet de rest afsteken tegen de braces :)

Tegelijk even de differentieel olie vervangen, ondanks dat dat volgens Jaguar niet hoeft, heb ik gelezen dat de diffs er je wel dankbaar voor zijn en hij staat nu toch op de brug.

Toen zag ik dat de schijven niet glas als nieuw zijn, dus ik meten, nieuw is 36mm en ik zit op 35,6 (zijn nog de originele schijven, geen idee wat de vorige eigenaar gedaan heeft, maar niet heel sportief rijden iig), zo'n randje op de schijf stoort me dan weer, dus die eraf en die laat ik afdraaien zodat het weer nieuw is.

nu de uitlaat dan toch los is ga ik die ook maar eens opwrijven en strak maken

kortom, ik ben weer allemaal problemen aan het oplossen die er niet zijn, mede omdat ik echt van deze auto begin te houden, dat is overigens een geheel nieuwe ervaring voor mij na een seizoen rijden...
ik kan werkelijk niet wachten tot de pekel weg is en ik de mighty v8 weer kan laten brullen

Omdat er geen tutorial te vinden was van die braces, maak ik er zelf maar 1, weinig interessant denk ik voor de meeste, maar als je dit nu net wilt gaan doen wellicht handig.





embedden lukt me nu ook op desktop niet meer...geen idee wat er nu weer verandert is




deze gaan (zijn) er allemaal onderuit aan achterzijde
Afbeelding

deze aan voorzijde is nog netjes, maar is ook weg naar de coater
Afbeelding

dit is de achterzijde, nummer 1 t/m 3
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Roy RS op 21 jan 2024, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door EvdP » 21 jan 2024, 15:49

(t=3s moet van de link af)
Roy RS schreef: 21 jan 2024, 13:36 kortom, ik ben weer allemaal problemen aan het oplossen die er niet zijn,
Dat zijn wel de mooiste problemen :tooth:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Roy RS » 21 jan 2024, 15:55

EvdP schreef: 21 jan 2024, 15:49 (t=3s moet van de link af)
Roy RS schreef: 21 jan 2024, 13:36 kortom, ik ben weer allemaal problemen aan het oplossen die er niet zijn,
Dat zijn wel de mooiste problemen :tooth:
Fixed, thanks. Ik ben geen ict’er, maar dat moet toch gewoon copy paste lukken🤔

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door TLRS » 21 jan 2024, 15:59

Ben stiekem toch benieuwd of die chargecooler goed ontlucht is..

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Roy RS » 21 jan 2024, 19:12

TLRS schreef: 21 jan 2024, 15:59 Ben stiekem toch benieuwd of die chargecooler goed ontlucht is..
Ik heb gewoon de service manual gevolgd, dus ik ben vrij zeker dat het ok is, maar ik zal eens op ftype forum dubbelchecken

Online
Gebruikersavatar
Thomasss
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
Auto: Bakfiets!
Locatie: Naast Amersfoort

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Thomasss » 21 jan 2024, 19:21

Documenteren van dit soort 'overbodige' handelingen helpt resale tzt vast ook wel weer. :)

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Roy RS » 21 jan 2024, 19:25

Thomasss schreef: 21 jan 2024, 19:21 Documenteren van dit soort 'overbodige' handelingen helpt resale tzt vast ook wel weer. :)
Ik snap wat je zegt en dat is absoluut waar, maar ik zie dit meer als een dagboek voor mezelf dat ik later eens terug kan lezen.
Maar inderdaad, zodra het zover is, vinden mensen het vaak leuk om een auto van een echte liefhebber te kopen die weet waar ie over praat, zelf had ik het erg mooi gevonden om eens een auto te kopen in de staat zoals ik ze altijd achterlaat, is me (behalve de nieuwe auto’s) nooit gelukt, lucky basterds eigenlijk die van mij een auto kopen😁

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door JP » 21 jan 2024, 19:32

Nu weten waar die RS voor staat, Roy Stipt.....voor je fabrieksnieuwe F-type :tooth:

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door JagOnTrack » 22 jan 2024, 13:05

Mooi werk hoor!

Aandacht maakt alles mooier, ook uit de UK👍

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Downforce Hans » 22 jan 2024, 14:12

Wanneer pak je die uitlaten aan, zit een beetje roest aan............ :lol:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Roy RS » 22 jan 2024, 14:43

Downforce Hans schreef: 22 jan 2024, 14:12 Wanneer pak je die uitlaten aan, zit een beetje roest aan............ :lol:
Haha, de einddemper doe ik wel, maar de uitlaat is geen beginnen aan, die laat ik lekker gaan 🤪
Ik heet nog net niet Rick👌🏻

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door HJ2 » 22 jan 2024, 14:54

Roy RS schreef: 21 jan 2024, 19:25
Thomasss schreef: 21 jan 2024, 19:21 Documenteren van dit soort 'overbodige' handelingen helpt resale tzt vast ook wel weer. :)
Ik snap wat je zegt en dat is absoluut waar, maar ik zie dit meer als een dagboek voor mezelf dat ik later eens terug kan lezen.
Maar inderdaad, zodra het zover is, vinden mensen het vaak leuk om een auto van een echte liefhebber te kopen die weet waar ie over praat, zelf had ik het erg mooi gevonden om eens een auto te kopen in de staat zoals ik ze altijd achterlaat, is me (behalve de nieuwe auto’s) nooit gelukt, lucky basterds eigenlijk die van mij een auto kopen😁
Heul herkenbaar. Ik knap ook altijd eigen auto's op voor een ander...
Aan de andere kant...denk ik dat we er bij verkoop ook meer voor kunnen vangen en dat dus ook doen ;-)

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door JagOnTrack » 22 jan 2024, 16:31

Roy,

Mocht je het werkplaatshandboek nog niet hebben, dan kun je het hier ophalen:
https://drive.usercontent.google.com/do ... t=download

Pagina 3018 onwards over je subframes.

Diff olie wissel staat er natuurlijk ook in.
Let op dat je de voorgeschreven hoeveelheid vult, en NIET tot het het uit de vulopening komt..

Je zult dit vast goed uitgezocht hebben.
Toch is vullen tot het eruitkomt gemeengoed, waardoor het zou kunnen dat je het over het hoofd hebt gezien, en je diff stuk gaat misschien.
Hoop dat je het niet verkeerd opvat...(ik heb het op de "hard way" geleerd dat niets vanzelfsprekend is bij deze auto's..en wil je dat besparen)

De V8 van jou heeft ook het e-diff toch?
Waar heb jij de "BOT 720" olie vandaan gehaald?

Groet,
Rob

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Roy RS » 22 jan 2024, 17:33

JagOnTrack schreef: 22 jan 2024, 16:31 Roy,

Mocht je het werkplaatshandboek nog niet hebben, dan kun je het hier ophalen:
https://drive.usercontent.google.com/do ... t=download

Pagina 3018 onwards over je subframes.

Diff olie wissel staat er natuurlijk ook in.
Let op dat je de voorgeschreven hoeveelheid vult, en NIET tot het het uit de vulopening komt..

Je zult dit vast goed uitgezocht hebben.
Toch is vullen tot het eruitkomt gemeengoed, waardoor het zou kunnen dat je het over het hoofd hebt gezien, en je diff stuk gaat misschien.
Hoop dat je het niet verkeerd opvat...(ik heb het op de "hard way" geleerd dat niets vanzelfsprekend is bij deze auto's..en wil je dat besparen)

De V8 van jou heeft ook het e-diff toch?
Waar heb jij de "BOT 720" olie vandaan gehaald?

Groet,
Rob

Ik vat niks verkeerd op! Alle hulp is welkom. Ik was op de hoogte van 1200-1220cc vullen ipv tot vulhals, ik zoek zoiets altijd goed uit idd want ik heb dat wel vaker anders gezien.
Handig dat boek, tot nog toe heb ik telkens delen daaruit genomen (waaronder die waar je de waterslangen op de supercharger loshaalt en gewoon weer vastklikt zonder opnieuw ontluchten, best logisch, want er lekt geen druppel uit, geen idee hoe dit werkt, maar heb het van meerdere kanten bevestigd gekregen dat het zo moet. Iemand op youtube zei dat het zelf ontluchtend was, ik denk dat het gewoon afsluit als je het loshaalt.

Ik heb de bot720 overgeslagen, niet aan te komen en heel amerika gooit er ook de motul gear 300 (non ls) 75w90 in, deze voldoet aan alle eisen en wordt via de olieconfigurator ook aangegeven bij motul.
Dus deze zit erin.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 161
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door JagOnTrack » 22 jan 2024, 17:41

👍

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Roy RS » 22 jan 2024, 21:37

Pfff, die einddemper was een gevalletje, was ik er maar nooit aan begonnen…na 25 min wrijven met een doek en anti blue had ik het makkelijkste deel erop zitten, een hele lamme arm later was ie klaar, resultaat is wel goed voor de look, maar mijn arm vind het niet meer leuk…

Tevens het subframe achter even behandelt met acf50, ziet er al weer beter uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2253
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Will F. » 23 jan 2024, 15:51

Poeh wat n gedoe, maar wel mooi! Waar koop je die acf50? Het komt nogaleens bij Harry M voorbij, maar zag het hier in NL alleen voor woekerprijzen aangeboden.

Wout309t
Berichten: 1147
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Wout309t » 23 jan 2024, 16:28

Mooi hoor Rick!

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Kadett » 23 jan 2024, 16:54

Wout309t schreef: 23 jan 2024, 16:28 Mooi hoor Rick!
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Roy RS » 23 jan 2024, 17:19

Will F. schreef: 23 jan 2024, 15:51 Poeh wat n gedoe, maar wel mooi! Waar koop je die acf50? Het komt nogaleens bij Harry M voorbij, maar zag het hier in NL alleen voor woekerprijzen aangeboden.
Ik heb bij scootercenter gmbh gekocht, 46 incl shipping voor een liter, niet goedkoop idd

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2253
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Roy’s Jaguar F-Type R coupe, TOCH UIT ELKAAR :)

Bericht door Will F. » 23 jan 2024, 21:14

Wel beter en voordeliger dan n spuitbus, zo'n flacon.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: artandre, bartb, Berry1000RR, Cazzo46, CRZ, Erik dB, Harrie D, Joël D., KoenM, Miesjel, R728i, SlowCo, Thomasss en 140 gasten