Will F. schreef: ↑23 jan 2024, 21:14
Wel beter en voordeliger dan n spuitbus, zo'n flacon.
Verwacht er geen wonderen van hoor, het is allemaal tijdelijk. Ik gebruik het op de staaldelen van de atom als anti roest, maar ik vermoed als ik dat niet maandelijks opnieuw doe dat het weinig meer doet (geen feit, meer een gevoel)
We gaan het zien op de jag, het pakt lichte roest wel aan en zet er een beschermend laagje op, ik weet niet voor hoe lang, maar kan met nauwelijks voorstellen langer dan een regenrit, maar die doe ik niet, dus voor mij prima
Gevoelsmatig werken al dat soort middelen relatief kort al schijnt dat acf50 wel dieper roest omvormende eigenschappen te hebben. Handig om de oudere bimmer de winter door te helpen.
Will F. schreef: ↑23 jan 2024, 22:23
Gevoelsmatig werken al dat soort middelen relatief kort al schijnt dat acf50 wel dieper roest omvormende eigenschappen te hebben. Handig om de oudere bimmer de winter door te helpen.
Ja precies, ik merk dat het beter werkt dan ptfe spray, die moest ik elke rit opnieuw doen…dit blijft wel zitten, maar ik rijd met de atom ook weinig/niet in de regen, dus dan gebeurd er weinig natuurlijk.
Wel merk ik dat oppervlakkige roest (oranje dus niet bruin) met dit spul er zo “afgeveegd” wordt
Ik zie dat ik nooit meer de resultaten van mn winterprojectjes heb laten zien! Nou de braces en het subframe zijn gepoedercoat en daar knapt zo'n bodem dan zooooo van op, nadeel is dat alles vooraf nieuw leek ineens gebruikt lijkt...dus full stipt erop gegaan en dat geeft zo snel zoveel resultaat, heerlijk. Uitlaatje ook weer eens gepoetst, alleen antiblu en een oude t-shirt gebruikt en toch helemaal shiny weer.
Verder de schijven voor even laten afdraaien, daar kon je aan zien dat ze gebruikt waren en als alles nieuw is dan vind ik de schijf mooi fris ook wel weer lekker. Daarnaast had ik een ultralichte trilling in het stuur die er met balanceren wielen niet uitging, alleen bij het aanremmen. Na het afdraaien bleek dit, geheel tegen de verwachting van de draaier, geheel verdwenen, lekker toch.
Maar toen kwam het, ik dacht ik ga hem eens kleien, dat had ik eens bij de witte clio gedaan en dat maakte hem zo lekker glad, maar die was uni wit....wat blijkt, als je op een diep metallic pearl lak gaat kleien, dan ga je met een lampje erboven alles inspecteren...en dan zie je dingen die je nooit zag...en dan ga je een polijstkit bestellen, want zo moeilijk kan het niet zijn als elke 2de puber een detail bedrif start...nou dat klopt, maar het is TERING veel werk zeg...je valt werkelijk van het 1 in het ander, je gaat filmpjes kijken en dan ga je geloven dat je al die stappen moet doen...onder het mom "als je het dan doet, doe het dan goed anders krijg je spijt"
dus eerst 2x wassen met ph neutrale zeep, dan met non ferro de ijzerdeeltjes eraf, dan weer wassen, dan kleien (toen ik zag dat de klei schoon bleef, dacht ik dat alles eigenlijk soort van voor niks was), toen reiniger, toen medium polish...he naast de wielkasten zitten allemaal witte spikkels die ik nooit gezien heb...tip, ga nooit met een auto op een brug de skirts met een lampje bekijken...polijsten is fucking lastig daar en je gaat 100% dingen zien. dus daar met de hardere polish bezig, daarna weer medium, daarna shine polish.
als je dan heel de auto 900x gehad hebt, dan ga je nog waxen met de machine, ik had voor een polymeren was gekozen, die blijft wat langer zitten zeggen ze. Die laatste stap was wel echt satisfying, want die gaat snel en levert mega resultaat op natuurlijk.
Lang verhaal kort, zo'n 20 uur poetsen later was ik klaar, wat een shit job en dan was deze auto als nieuw om mee te beginnen.
wel echt mega resultaat, denk dat de meeste geen verschil zien, maar alle poetsswirls die je pal in de zon kon zien zijn natuurlijk 100% weg, maar ik heb ik ook een foto bij gevoegd van voor en na van de achterzijde van de auto waar de wielen alle steentjes tegenaan gooien, die was bijna wit van de hagel (dat was absoluut niet zo, maar dat denk je als je met een lampje op ooghoogte ernaar kijkt, met gewoon wassen was het me nooit opgevallen) en dat is echt als sneeuw voor de zon verdwenen en vrijwel nieuw eronderuit gekomen.
Heb ook een filmpje van de motorkap toegevoegd, dit is nog voor wax en na reiniger, dus je ziet echt de naakte lak zoals ie is zonder vullers of shiners. Raar hoe dat zo'n groot verschil kan zijn, zonder dat ik het idee had dat de lak niet al superstrak was. Nu is ie zooooo zacht, ik wil hem telkens aaien als ik er voorbij loop.
Ik wil eigenlijk de logo's op de klauwen nog even vervangen/ herplaatsen, maar ik krijg maar niet gevonden online hoe dat moet. Ik vind alleen stickers, maar dat kan toch geen stickertje zijn op iets dat zo heet wordt?
Fantastisch resultaat Roy! En heel herkenbaar wat je schrijft over het detailen. 20 uur verbaast me niks, zeker als je het niet regelmatig doet en daardoor niet optimaal efficiënt werkt. Het is een soort rabbithole, als je er eenmaal in zit zie je elk defect/gebruiksspoor. Dan is het de kunst om toch op een gegeven moment tevreden te zijn met het resultaat. Op de brug met een inspectielampje is dat nog niet zo makkelijk, maar als de auto dan buiten op z'n wielen staat kun je toch een klein beetje trots zijn op al het harde werk.
Beros schreef: ↑09 mar 2024, 15:02
Fantastisch resultaat Roy! En heel herkenbaar wat je schrijft over het detailen. 20 uur verbaast me niks, zeker als je het niet regelmatig doet en daardoor niet optimaal efficiënt werkt. Het is een soort rabbithole, als je er eenmaal in zit zie je elk defect/gebruiksspoor. Dan is het de kunst om toch op een gegeven moment tevreden te zijn met het resultaat. Op de brug met een inspectielampje is dat nog niet zo makkelijk, maar als de auto dan buiten op z'n wielen staat kun je toch een klein beetje trots zijn op al het harde werk.
Ja precies, de eerste 5 uur was uitvogelen op de motorkap hoe en wat, maar de rest van de auto blijkt nergens “vlak” dus is echt monnikenwerk…snap nu waarom het zo duur is om te laten doen
Netjes! Inderdaad, wat je zegt. De poetsbedrijfjes die een auto poetsen voor 150 euro, leuk en aardig, maar gevoelsmatig snel snel dicht smeren met een wax. Fatsoenlijk polijsten is dan NIET mogelijk tenzij ze verlies draaien op elke auto.
Paul S schreef: ↑09 mar 2024, 15:38
Netjes! Inderdaad, wat je zegt. De poetsbedrijfjes die een auto poetsen voor 150 euro, leuk en aardig, maar gevoelsmatig snel snel dicht smeren met een wax. Fatsoenlijk polijsten is dan NIET mogelijk tenzij ze verlies draaien op elke auto.
Nou daar dacht ik later ook aan. Op insta komt dan “2 uur polijsten voor 150” voorbij. Hoe dan, de voorbehandeling duurde 5 uur (wassen, chemisch reinigen, kleien etc)
Mooie kar, mooi project. Ik zou na een uur al doordraaien met dat poetsen. Nee ik lieg 10 minuten:)
Maar dan nog, uren poetsen en een topresultaat naar tevredenheid mag ik hopen. En dan de weg weer op en hij is weer een beetje vies. Toch? Ja bijhouden snap ik ook wel etc. Maar toch, het moet geen obsessie worden. Nu ben ik helemáál geen poetser in de goede zin van't woord even voor de duidelijkheid. Integendeel. Maar kudos!
En als ik de auto dan eens was(vliegjes afspuiten, velgen klote karwei) en ik sta er dicht op dan zie ik her en der weer een stukje steenslag ofzo. Of een schuurstreep op de onderkant van m'n frontspoiler/bumper (ja parkeergarage helling...) Ik vind dat allemaal gewoon niet leuk om daarmee geconfronteerd te worden.
Robin schreef: ↑10 mar 2024, 09:33
Mooie kar, mooi project. Ik zou na een uur al doordraaien met dat poetsen. Nee ik lieg 10 minuten:)
Maar dan nog, uren poetsen en een topresultaat naar tevredenheid mag ik hopen. En dan de weg weer op en hij is weer een beetje vies. Toch? Ja bijhouden snap ik ook wel etc. Maar toch, het moet geen obsessie worden. Nu ben ik helemáál geen poetser in de goede zin van't woord even voor de duidelijkheid. Integendeel. Maar kudos!
En als ik de auto dan eens was(vliegjes afspuiten, velgen klote karwei) en ik sta er dicht op dan zie ik her en der weer een stukje steenslag ofzo. Of een schuurstreep op de onderkant van m'n frontspoiler/bumper (ja parkeergarage helling...) Ik vind dat allemaal gewoon niet leuk om daarmee geconfronteerd te worden.
Geloof het of niet, ik ben ook geen poetser, nu is ie glad en kan ik het gewoon half jaar wassen/afspoelen, volgende winter even opnieuw in de wax en hij is weer zover. 1x goed tijd investeren en dan lang plezier en gemak ervan.
Het is overigens ontstaan omdat ik nu 2 moderne auto’s heb waar ik niks mechanisch meer aan kon doen
Moet toch wat in het off season
Strak werk Roy! Dit vraagt natuurlijk wel om een paar goeie platen van de auto in de zon!
Niet een glascoating overwogen om zo lang mogelijk eer te hebben van al dat harde werk?
Over de stickers op de remklauwen, als het goed is zijn sommige stickers hittebestendig. Brembo gebruikt ook vaak "gewoon" stickers. Zitten wel vaak onder de blanke poedercoating ter bescherming. (sorry als ik je OCD nu weer heb getriggerd en van een simpel klusje iets groots maak)
Sabberjoch schreef: ↑11 mar 2024, 08:33
Strak werk Roy! Dit vraagt natuurlijk wel om een paar goeie platen van de auto in de zon!
Niet een glascoating overwogen om zo lang mogelijk eer te hebben van al dat harde werk?
Over de stickers op de remklauwen, als het goed is zijn sommige stickers hittebestendig. Brembo gebruikt ook vaak "gewoon" stickers. Zitten wel vaak onder de blanke poedercoating ter bescherming. (sorry als ik je OCD nu weer heb getriggerd en van een simpel klusje iets groots maak)
Ja die foto’s dat gaat vast komen dit seizoen
Die stickers, kweet het niet, ik zal eens wat bestellen en zien wat het doet, maar 0% kans dat ik de klauwen ga herspuiten, die zitten nog top in de lak. Ik dacht zelf meer aan een template en dan op de klauw spuite