Lap Timer Apps. Oftewel Data Logging. Ervaringen?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Lap Timer Apps. Oftewel Data Logging. Ervaringen?

Bericht door Hielke » 08 jul 2023, 13:14

Sinds mijn trackday revival op het prachtige Circuit Meppen van onlangs, ben ik me gaan verdiepen in Data Logging. Vorige week donderdag deed ik dat op de meest 'anologe' vorm die mogelijk is. Met mijn cheapo 5 tientjes action camera tegelijkertijd de baan en de Racelogic Performance Box in beeld brengen. Zwaar kut afleesbaar, maar de data die je op het kleine schermpje ziet is 100% betrouwbaar. Hieronder die beelden:



Van de vele youtube track beelden wist ik dat dit makkelijker kon. Harry's laptimer is het schoolvoorbeeld van een smartphone based Lap Timer. Maar dat gekke aftellen naar een sector en het weergeven van topsnelheden in bochten en op rechte stukken heb ik altijd apart gevonden. En als coach tijdens het rijden stelt ie (volgens mij) door wat ie op het scherm van de iphone tovert niks voor. Dat moest beter kunnen. Gratis en voor niks heb ik de app TrackAddict voor op mijn iPhone 12 mini gedownload. DataLogging en Video (1080p, 30fps) zijn gecombineerd. Tijdens het rijden zie ik ik op het scherm van de iphone vrij groot de 'predictive' rondetijd geprojecteerd. De tijd dus die je waarschijnlijk gaat rijden als je door start en finish komt. In TrackAddict kun je allerlei circuits laden, maar de app stelt je ook in staat een eigen track vast te leggen. Achteraf in de app kun je je gereden rondetijden bekijken. Het beeld met de data die de app samenstelt zie je hieronder. Heel clean zo zonder OBD. OBD aansluiting is ook mogelijk.




Een andere Lap Timer die ik vaak in beelden tegenkom is RaceChrone Pro (22 euro). Qua in car display voor de rijder misschien wel de duidelijkste. In de video hieronder worden de Data Loggers beschreven:




Hoe zijn de ervaringen van Driving Funners met dergelijke apps? Zijn ze überhaupt bruikbaar om exacte rondetijden te loggen? Ik zag op het display van mijn TrackAddict app dat tijdens het loggen een verversfrequentie van 1 Hz gebruikt was. Dat is 1 keer loggen per seconde. Je zou dan in principe een 1.20,01 maar ook een 1,21,0 gereden kunnen hebben. In zo'n geval vrij onbruikbaar dus. Van wat ik ervan begrepen heb kun je je phone ook aan een externe bluetooth GPS unit (Garmin) koppelen om je verversing naar 10 Hz te brengen.

Maar zoals gezegd, graag ervaringen van andere rijders.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Lap Timer Apps. Oftewel Data Logging. Ervaringen?

Bericht door Hielke » 09 jul 2023, 12:38

Gisteren het verschil tussen de GPS ontvangst van Performance Box en iPhone 12 mini (via TrackAddict) direct maar even 'wetenschappelijk' getest en in cijfers vastgelegd. Toch wel een verrassende uitkomst. Had verwacht dat TrackAddict er vaker en meer naast had gezeten. De verschillen (in mijn testsituatie op lage snelheid op een industrieterrein) zijn gewoon heel erg klein, hetgeen in het voordeel van iPhone en TrackAddict spreekt als je casual rondetijden en videobeelden wilt capturen. Voor de diepgang blijft Performance Box de beste tool.

Hieronder de gemeten verschillen:
Schermafbeelding 2023-07-09 123253.png
Schermafbeelding 2023-07-09 123253.png (11.66 KiB) 1952 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bjeffindividual
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep

Re: Lap Timer Apps. Oftewel Data Logging. Ervaringen?

Bericht door Bjeffindividual » 09 jul 2023, 22:02

Leuk topic!

Ben altijd met een aim solo icm obd onderweg geweest. Sinds kort over naar ecumaster met mijn auto en ga deze week de eerste data van de ring en Zandvoort op m’n gemakje uitpluizen.. dump hier tzt wel een samenvatting!

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Lap Timer Apps. Oftewel Data Logging. Ervaringen?

Bericht door Rolf205 » 10 jul 2023, 08:25

Hielke schreef: 08 jul 2023, 13:14 ....
Ik zag op het display van mijn TrackAddict app dat tijdens het loggen een verversfrequentie van 1 Hz gebruikt was. Dat is 1 keer loggen per seconde. Je zou dan in principe een 1.20,01 maar ook een 1,21,0 gereden kunnen hebben. In zo'n geval vrij onbruikbaar dus.
Dat is een verkeerde aanname; als je op 1.20.00 nog 10m voor de lijn bent en op 1.21.00 40m na de lijn, kun je uitrekenen dat je rondetijd ongeveer 1.20.20 moet zijn. Hogere verversfrequentie maakt het natuurlijk wel nauwkeuriger, maar je kan de rondetijd zeker nauwkeuriger meten dan 1 sec.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2700
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Lap Timer Apps. Oftewel Data Logging. Ervaringen?

Bericht door Mark 320iS » 10 jul 2023, 10:08

Ik gebruik Racechrono Pro, op mijn Iphone. Ik neem mijzelf niet al te serieus, dus ik het is me het geld niet waard om dure tools te kopen. Racechrono is een fijne app. Het enige nadeel is dat je geen verschillende sessies op hetzelfde circuit met elkaar kunt vergelijken of samenvoegen. Vwb die verversfrequentie zie je soms wel gekke dingen inderdaad, op Spa heb ik wel eens gehad dat ik een snelste tijd had staan waar ik puur in de busstop steeds 1 seconde sneller was dan álle andere rondes, wat ik ook probeerde. Dat zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben gehad.
Vaak time ik overigens ook gewoon maar een uurtje op de dag en voor de rest laat ik hem uit. Met timer aan ga je toch meer risico's nemen. Als je bijv. net in een snelle ronde zit en er komt een langzamere deelnemer, dan baal je toch en wellicht neem je nét iets meer risico dan wanneer je de timer niet aan hebt. Die risico's zijn het me eigenlijk niet waard. Het gaat om de lol.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Lap Timer Apps. Oftewel Data Logging. Ervaringen?

Bericht door Hielke » 10 jul 2023, 10:30

Rolf205 schreef: 10 jul 2023, 08:25
Dat is een verkeerde aanname; als je op 1.20.00 nog 10m voor de lijn bent en op 1.21.00 40m na de lijn, kun je uitrekenen dat je rondetijd ongeveer 1.20.20 moet zijn. Hogere verversfrequentie maakt het natuurlijk wel nauwkeuriger, maar je kan de rondetijd zeker nauwkeuriger meten dan 1 sec.
Aannemelijke uitleg. Voor het meten van rondetijden dus prima.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Lap Timer Apps. Oftewel Data Logging. Ervaringen?

Bericht door Jan Terwolde » 11 jul 2023, 14:55

Mark 320iS schreef: 10 jul 2023, 10:08 Ik gebruik Racechrono Pro, op mijn Iphone. Ik neem mijzelf niet al te serieus, dus ik het is me het geld niet waard om dure tools te kopen. Racechrono is een fijne app. Het enige nadeel is dat je geen verschillende sessies op hetzelfde circuit met elkaar kunt vergelijken of samenvoegen. Vwb die verversfrequentie zie je soms wel gekke dingen inderdaad, op Spa heb ik wel eens gehad dat ik een snelste tijd had staan waar ik puur in de busstop steeds 1 seconde sneller was dan álle andere rondes, wat ik ook probeerde. Dat zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben gehad.
Vaak time ik overigens ook gewoon maar een uurtje op de dag en voor de rest laat ik hem uit. Met timer aan ga je toch meer risico's nemen. Als je bijv. net in een snelle ronde zit en er komt een langzamere deelnemer, dan baal je toch en wellicht neem je nét iets meer risico dan wanneer je de timer niet aan hebt. Die risico's zijn het me eigenlijk niet waard. Het gaat om de lol.
Kunt wel een referentieronde toevoegen uit een andere sessie. Ik gebruik t ook altijd, wel uit zicht maar wel altijd aan incl als camera.
Stuk makkelijker als je een klein stukje film wil delen via youtube of gewoon via whatsapp. Ik neem de tijd er anders toch niet voor om de beelden van de gorpo te halen en te knippen e.d.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i en 80 gasten