Back to the 90's BMW E34
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Back to the 90's BMW E34
Inmiddels 9 jaar in bezit, maar nooit hier voorgesteld. Dus bij deze mijn witte E34 530 met een 3.0 v8. De vorige eigenaar had een BMW dealerschap in het noorden van het land. Na de verkoop van zijn bedrijf heb ik deze auto van hem overgenomen.
Hiervoor heb ik o.a een E34 525 gehad. Geïnspireerd door een mede forummer die met zijn 5 snel over de NS reed. Samen met een vriend gekocht om grenzen te verleggen, deze auto mocht stuk... Gekocht voor een paar duizend euro toen de E34 ergens op z'n dieptepunt was kwa prijs. Maar hij ging niet stuk, ondanks extreem gebruik. Rondjes NS met 4 man erin, winterpret, industrieterrein lol, autoambulance erachter.
Leukste auto die ik heb gehad, maargoed het gaat nu om die witte.
De puristen onder ons kunnen beter wegklikken, want hij blijft niet standaard
Deze is een stuk netter. Geen bijzondere uitvoering en dikke opties. Maar gewoon een strakke E34 met 180k op de klok. Het doel was een fun auto die ook de ringtool kan trekken.
daarom e.e.a aangepast: groothuis 2,45 sper, koni geel met intrax veren, camberplates, powerflex, afneembare trekhaak, brembo 4 pots op de vooras.
Integenstelling tot de 525 brachten deze upgrades geen lol. In 9 jaar nog geen 20k gereden.. meermaals op het punt gestaan hem te verkopen. Ik kan een hele lijst met zaken opnoemen die zijn mislukt bij deze auto, maar dat ga ik achter me laten en heb besloten het nu goed te doen.
Onbehandelde E34's zijn notoire roestbakken. De mijne heeft de tand des tijds redelijk weten te doorstaan. Maar ondanks (uitbesteed)preventief onderhoud op dit gebied zijn er toch wat plekken van aandacht ontstaan. Grotendeels door verkeerd tillen op de brug. Normaal gesproken doe ik de meeste werkzaamheden zelf maar sinds mijn covid besmetting 2 jaar geleden lukt er niet zoveel meer. Daarom ga ik het laswerk uitbesteden. Zodra de basis hard is, wordt de bodem geconserveerd.
De originele M60b30 rechtvaardigd zijn benzineverbruik niet. Daarom gaat er een 4.0 liter in. Deze is gereviseerd door Nick van de engineersgarage. Oorspronkelijk bedoeld voor zijn E28 turbo project. De motor staat Inmiddels 90% inelkaar. Achter de motor komt een getrag 6 bak, RHD 5,1kg vliegwiel en sachs performance koppeling. Het is een M30 Drukgroep met S62 frictieplaat. Deze schijnt veel koppel aan te kunnen, dus als het vermogen nogsteeds tegenvalt t.o.v de 3.0 dan kan er nog een compressor op. De olie retour zit al in het carter
Gekocht op 16"
Iets recentere foto's:
Hoe hij er nu bij staat:
De 4.0 komt uit een E38. Deze heeft het oliefilterhuis op een andere plaats. Daarom een beugel gemaakt voor de bevestiging. Snelle foto, veel werk.
Bij een lokale diagnose "specialist" een set injectors laten testen en reinigen en vervolgens een tweede set om te kijken of er een matchende set van te maken valt. De resultaten na reinigen vielen een beetje tegen. Daarom heb ik een injectortestbankje gekocht, chinese kwaliteit en een hbm ultrasoon met verwarm functie. Mijn El cheapo setup krijgt de injectors wel goed schoon en inmiddels heb ik een set Bosch injectoren die zeer weinig verschillen. De waarden/ verschillen van de originele lucas injectors waren best wel schrikbarend te noemen. Desondanks gaven ze wel een significante koppeltoename op de 3.0 Erg leerzaam zulke dingen.
Heb nog een filmpje geupload, van het testbankje in werking. Maar dat is lastig om werkend te krijgen, dus die laat ik zitten.
Hiervoor heb ik o.a een E34 525 gehad. Geïnspireerd door een mede forummer die met zijn 5 snel over de NS reed. Samen met een vriend gekocht om grenzen te verleggen, deze auto mocht stuk... Gekocht voor een paar duizend euro toen de E34 ergens op z'n dieptepunt was kwa prijs. Maar hij ging niet stuk, ondanks extreem gebruik. Rondjes NS met 4 man erin, winterpret, industrieterrein lol, autoambulance erachter.
Leukste auto die ik heb gehad, maargoed het gaat nu om die witte.
De puristen onder ons kunnen beter wegklikken, want hij blijft niet standaard
Deze is een stuk netter. Geen bijzondere uitvoering en dikke opties. Maar gewoon een strakke E34 met 180k op de klok. Het doel was een fun auto die ook de ringtool kan trekken.
daarom e.e.a aangepast: groothuis 2,45 sper, koni geel met intrax veren, camberplates, powerflex, afneembare trekhaak, brembo 4 pots op de vooras.
Integenstelling tot de 525 brachten deze upgrades geen lol. In 9 jaar nog geen 20k gereden.. meermaals op het punt gestaan hem te verkopen. Ik kan een hele lijst met zaken opnoemen die zijn mislukt bij deze auto, maar dat ga ik achter me laten en heb besloten het nu goed te doen.
Onbehandelde E34's zijn notoire roestbakken. De mijne heeft de tand des tijds redelijk weten te doorstaan. Maar ondanks (uitbesteed)preventief onderhoud op dit gebied zijn er toch wat plekken van aandacht ontstaan. Grotendeels door verkeerd tillen op de brug. Normaal gesproken doe ik de meeste werkzaamheden zelf maar sinds mijn covid besmetting 2 jaar geleden lukt er niet zoveel meer. Daarom ga ik het laswerk uitbesteden. Zodra de basis hard is, wordt de bodem geconserveerd.
De originele M60b30 rechtvaardigd zijn benzineverbruik niet. Daarom gaat er een 4.0 liter in. Deze is gereviseerd door Nick van de engineersgarage. Oorspronkelijk bedoeld voor zijn E28 turbo project. De motor staat Inmiddels 90% inelkaar. Achter de motor komt een getrag 6 bak, RHD 5,1kg vliegwiel en sachs performance koppeling. Het is een M30 Drukgroep met S62 frictieplaat. Deze schijnt veel koppel aan te kunnen, dus als het vermogen nogsteeds tegenvalt t.o.v de 3.0 dan kan er nog een compressor op. De olie retour zit al in het carter
Gekocht op 16"
Iets recentere foto's:
Hoe hij er nu bij staat:
De 4.0 komt uit een E38. Deze heeft het oliefilterhuis op een andere plaats. Daarom een beugel gemaakt voor de bevestiging. Snelle foto, veel werk.
Bij een lokale diagnose "specialist" een set injectors laten testen en reinigen en vervolgens een tweede set om te kijken of er een matchende set van te maken valt. De resultaten na reinigen vielen een beetje tegen. Daarom heb ik een injectortestbankje gekocht, chinese kwaliteit en een hbm ultrasoon met verwarm functie. Mijn El cheapo setup krijgt de injectors wel goed schoon en inmiddels heb ik een set Bosch injectoren die zeer weinig verschillen. De waarden/ verschillen van de originele lucas injectors waren best wel schrikbarend te noemen. Desondanks gaven ze wel een significante koppeltoename op de 3.0 Erg leerzaam zulke dingen.
Heb nog een filmpje geupload, van het testbankje in werking. Maar dat is lastig om werkend te krijgen, dus die laat ik zitten.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Back to the 90's BMW E34
Mooi project zeg!
Dat filmpje van je injector test setup wil ik best graag zien. Ik weet namelijk niet zo goed wat ik moet denken van de injectoren op mijn M60B40. Het zijn nieuwe Bosch 4gats verstuivers. Koud start de auto fantastisch maar warm moet ik vaak de startmotor wel even laten rammelen voordat ie aanslaat. Lekkage is het niet, ik heb de restdruk over een hele dag gemeten en deze zakt niet.
Dat filmpje van je injector test setup wil ik best graag zien. Ik weet namelijk niet zo goed wat ik moet denken van de injectoren op mijn M60B40. Het zijn nieuwe Bosch 4gats verstuivers. Koud start de auto fantastisch maar warm moet ik vaak de startmotor wel even laten rammelen voordat ie aanslaat. Lekkage is het niet, ik heb de restdruk over een hele dag gemeten en deze zakt niet.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26781
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Back to the 90's BMW E34
Gaaf project! Blijft een geweldige bmw zo’n e34
- Niels
- Berichten: 22267
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Back to the 90's BMW E34
+1! Su-per gaaf! Heb een zwak voor de E34.
- Fabian
- Berichten: 7044
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Back to the 90's BMW E34
Heerlijk! De inspiratiebron uit het verleden in hier bekend natuurlijk .
En ook meteen duidelijk waar die verse 4.0 van Nick naartoe gegaan is (alweer zeker 2 jaar geleden denk ik?).
4.0, handbak en e34 is écht een lekkee combinatie
En ook meteen duidelijk waar die verse 4.0 van Nick naartoe gegaan is (alweer zeker 2 jaar geleden denk ik?).
4.0, handbak en e34 is écht een lekkee combinatie
-
- Berichten: 4310
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Back to the 90's BMW E34
Prima dikke bak een e34 v8 en wit +1
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Back to the 90's BMW E34
Heb hem op YT geupload, maar daar blijft weinig van over.. pixels tellen
https://youtube.com/shorts/i7Ps7qmHqGU?feature=share8
@Fabian, Dat is alweer een jaar of 2 geleden idd. Was prijstechnisch een hele goede deal. Met de revisie zal het ook wel goed zitten. Die heeft Nick destijds gedetailleerd bijgehouden in zijn E28 topic.
https://youtube.com/shorts/i7Ps7qmHqGU?feature=share8
@Fabian, Dat is alweer een jaar of 2 geleden idd. Was prijstechnisch een hele goede deal. Met de revisie zal het ook wel goed zitten. Die heeft Nick destijds gedetailleerd bijgehouden in zijn E28 topic.
-
OnlineDimitri
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: Back to the 90's BMW E34
Gaaf, E34 is echt een top auto.
Heb er zelf 2 gehad, een 518 en een 525. Beide tourings, vind dat toch wel de mooiste variant.
De 525 had een custom volledig RVS uitlaat, die klonk echt als een beest. Throwing star velgen erop, super vet. Maar jammer dat ze zo roesten inderdaad.
De 518 had trouwens 0 roest. Builddate was 1 juni 1996, de laatste week dat ze gebouwd werden. Heb die 518 toen voor 800 euro gekocht en weggedaan toen ik de 525 kon kopen. Achteraf zonde, die 518 was echt in topstaat en een koopje! Maar ja, je bent jong en wil PK’s.. en kabaal.
Heb er zelf 2 gehad, een 518 en een 525. Beide tourings, vind dat toch wel de mooiste variant.
De 525 had een custom volledig RVS uitlaat, die klonk echt als een beest. Throwing star velgen erop, super vet. Maar jammer dat ze zo roesten inderdaad.
De 518 had trouwens 0 roest. Builddate was 1 juni 1996, de laatste week dat ze gebouwd werden. Heb die 518 toen voor 800 euro gekocht en weggedaan toen ik de 525 kon kopen. Achteraf zonde, die 518 was echt in topstaat en een koopje! Maar ja, je bent jong en wil PK’s.. en kabaal.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Back to the 90's BMW E34
Leuk project! Jaren terug kwam er iets soort gelijks voorbij op thesmokingtire. Die zat voor een bouwpakket goed in elkaar schijnbaar, reed goed. Smeekt wel om een sneller stuurhuis schijnbaar?!
- Martijn M
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Back to the 90's BMW E34
Leuk project zo! E34 is echt een heerlijk model en met een V8 er in moet dat lekker lopen.
-
- Berichten: 51453
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Back to the 90's BMW E34
Mooi draadje!
E34 sowieso mooiste 5er ever. No contest:)
E34 sowieso mooiste 5er ever. No contest:)
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Back to the 90's BMW E34
Op joubuis staat een filmpje hoe je een test setup kunt maken. Benzinepomp, oude fuel rail, knipperlicht relais, accu, zekering.. heel veel meer heb je niet nodig. Lijkt me echt iets voor jou.RJK schreef: ↑19 jun 2023, 20:54 Mooi project zeg!
Dat filmpje van je injector test setup wil ik best graag zien. Ik weet namelijk niet zo goed wat ik moet denken van de injectoren op mijn M60B40. Het zijn nieuwe Bosch 4gats verstuivers. Koud start de auto fantastisch maar warm moet ik vaak de startmotor wel even laten rammelen voordat ie aanslaat. Lekkage is het niet, ik heb de restdruk over een hele dag gemeten en deze zakt niet.
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Back to the 90's BMW E34
Heb ook overwogen om hem zelf te maken. Maar voor 200 euro ga ik niet klussen. Als je uit de buurt komt ben je welkom om ze te testen.
Het stuurhuis is ook een punt van aandacht. De E34 heeft nog een systeem met pitmanarmen. Het huis zelf gaat vaak kapot. Dan komt er speling in het huis en een zeer vervelend stuurgevoel rond de middenstand. Heb online een project gezien waarbij ze een rack and pinion hebben omgebouwd. Zelf gekozen om het stuurhuis te laten reviseren bij Hydroline, waar een aantal E34 rijders mij zijn voor gegaan.
Het stuurhuis is ook een punt van aandacht. De E34 heeft nog een systeem met pitmanarmen. Het huis zelf gaat vaak kapot. Dan komt er speling in het huis en een zeer vervelend stuurgevoel rond de middenstand. Heb online een project gezien waarbij ze een rack and pinion hebben omgebouwd. Zelf gekozen om het stuurhuis te laten reviseren bij Hydroline, waar een aantal E34 rijders mij zijn voor gegaan.
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: Back to the 90's BMW E34
Absoluut gelijk. Zelf ook nog verschillende E34's gehad. Zelfs een 518i 1995 (met de brede nieren) in de kleur daytona violet. Achteraf 1 van de goedkoopste en mooiste auto's die ik heb gehad met de meest positieve opmerkingen.
Had er destijds 18 inch AC schnitzer onder liggen icm de paarse M5 kleur. Een hele chique verschijning waardoor ik vandaag de dag nog steeds BMW liefhebber ben. En moet ik eerlijk toegeven dat ik het design van tegenwoordig niet meer kan appreciëren. Vroeger had je het typische BMW uiterlijk met de cockpit-achtige binnenkant. Onverslaanbare combo!!
Had er destijds 18 inch AC schnitzer onder liggen icm de paarse M5 kleur. Een hele chique verschijning waardoor ik vandaag de dag nog steeds BMW liefhebber ben. En moet ik eerlijk toegeven dat ik het design van tegenwoordig niet meer kan appreciëren. Vroeger had je het typische BMW uiterlijk met de cockpit-achtige binnenkant. Onverslaanbare combo!!
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Back to the 90's BMW E34
Bedankt voor het aanbod testen injectoren. Ik denk dat ik tzt maar een setje andere injectoren zoek, die test en indien goed monteer.
518i ook gehad hier, een touring van 1994. Was eigenlijk best een fijne auto in het vlakke Nederland. Heuvel op met vier man plus bepakking was geen denderend succes.
518i ook gehad hier, een touring van 1994. Was eigenlijk best een fijne auto in het vlakke Nederland. Heuvel op met vier man plus bepakking was geen denderend succes.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Back to the 90's BMW E34
Minder puristen = meer beter! Lekker projectje, hopelijk ga je er nu meer schik van krijgen.
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Back to the 90's BMW E34
Gaaf project! E34 mooiste 5-serie imo
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Back to the 90's BMW E34
Mini update: een gereviseerd stuurhuis. De auto staat nog op blokken, zonder motor.. maar het verschil is enorm. De extreem hinderlijke speling is weg. Nu ben ik toch wel erg benieuwd hoe dit gaat sturen, wellicht geeft dit wat motivatie om meer te sleutelen.
De volgende stap is de auto op transport naar de plaatwerker/spuiter. Noem het bewust plaatwerker, ben zelf monteur/lasser van beroep. Vind dat het vastspetteren van plaatwerk weinig met lassen te maken heeft
In eerste instantie was het plan alleen de hoognodige roestplekken aan te pakken. Maar nu alles eruit is, blijkt er iets meer hoognodig te zijn.. een complete bodemrestauratie gaat het niet worden, dus even kijken welke middenweg het gaat worden
Zodra de auto compleet hard is, gaat hij in de dinitrol.
De volgende stap is de auto op transport naar de plaatwerker/spuiter. Noem het bewust plaatwerker, ben zelf monteur/lasser van beroep. Vind dat het vastspetteren van plaatwerk weinig met lassen te maken heeft
In eerste instantie was het plan alleen de hoognodige roestplekken aan te pakken. Maar nu alles eruit is, blijkt er iets meer hoognodig te zijn.. een complete bodemrestauratie gaat het niet worden, dus even kijken welke middenweg het gaat worden
Zodra de auto compleet hard is, gaat hij in de dinitrol.
- Fabian
- Berichten: 7044
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Back to the 90's BMW E34
Een e34 die liefde krijgt: altijd goed!
Stuurhuis moet ik ook nog eens aan beginnen. Aande andere kant heeft het “vage” rond de middenstand ook wel iets. Weet al niet beter meer eigenlijk….
Stuurhuis moet ik ook nog eens aan beginnen. Aande andere kant heeft het “vage” rond de middenstand ook wel iets. Weet al niet beter meer eigenlijk….
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Back to the 90's BMW E34
Op de uitlijnbank zat er meer dan een graad speling op het stuurhuis. Dat resulteerde in een gevoelloze vooras. Rechtuitstabiliteit was ver te zoeken, reed als een soort BA tijdens de shots in z'n A-team busje. Wellicht wordt e.e.a versterkt door een matig onderstel.
Maar zeker met jouw gebruik op het circuit denk ik dat een goed stuurhuis een positief effect zal hebben op de beleving.
Maar zeker met jouw gebruik op het circuit denk ik dat een goed stuurhuis een positief effect zal hebben op de beleving.
-
- Berichten: 5290
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Back to the 90's BMW E34
Ik heb Rini van Hydroline ooit opgezadeld met het eerste M5 stuurhuis ergens in 2009 ofzo haha. Dat was een heel avontuur. In totaal heeft hij naar tevredenheid 3 M5 stuurhuizen voor mij gereviseerd waarvan de laatste veruit de beste. Waarom? omdat er simpelweg 0 meetbare slijtage was in de wormbaan bij de rechtuitstand. En dat is echt prijsschieten, het was een mazzeltje dat het laatste stuurhuis zo netjes was.
Volgens mij kan ZF ze ook reviseren in Duitsland. Dat is alweer enkele jaren geleden maar toen zouden er ook revisiestukken beschikbaar zijn waaronder het wormwiel wat dus de speling geeft die er simpelweg niet uit te stellen is. Op M5board is daar vast nog wel wat over te vinden.
Volgens mij kan ZF ze ook reviseren in Duitsland. Dat is alweer enkele jaren geleden maar toen zouden er ook revisiestukken beschikbaar zijn waaronder het wormwiel wat dus de speling geeft die er simpelweg niet uit te stellen is. Op M5board is daar vast nog wel wat over te vinden.
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Back to the 90's BMW E34
Rini was afgelopen zomer druk bezig met M4 GT3 stuurhuizen. Kwam idd bij hem, via een post van jou. Heb ook een lijstje met alle mods van jouw (ex) M5. Daar had ik best een rondje in willen meerijden, puur om te voelen wat mogelijk is.
-
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Contacteer:
Re: Back to the 90's BMW E34
Stuurhuis van mijn 540i is vorig jaar gereviseerd. Echt heel groot verschil. Blij mee.
-
- Berichten: 4310
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Back to the 90's BMW E34
Is lokaal stralen geen optie voor de chassis roest?
-
- Berichten: 5290
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Back to the 90's BMW E34
Ja dat was echt een mega goede auto geworden. Al weer 2 jaar geleden verkocht. Enkele maanden later kwam ik em tegen bij TEG met een kromme velg rechtsvoor en kapotte demper. Toen moest ik toch wel eventjes een traantje laten hoor. Ben benieuwd hoe het er nu mee gesteld is.