Van frietbak naar frietzak

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Neem jij je eigen zak mee naar de frituur of chinees

Ja, een beter milieu doen we samen
3
9%
Ja, ik neem een eigen bordje mee
1
3%
Nee ik betaal gewoon 50 cent extra
22
63%
Nee, ik eet alleen pokebowls
0
Geen stemmen
Is het friet?
2
6%
Of heet het patat?
7
20%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31271
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 16 jun 2023, 15:04

Afvalzakken vol met plastic bakjes van de Chinees of een lekkere coffee to go in wegwerpbekertje zijn straks verleden tijd. Vanaf 1 juli gaat het verbod op gratis plastic verpakkingen voor 'to go'-producten in.
Wordt het eten of drinken wel meegegeven in een plastic verpakking, dan moet de consument daar extra voor betalen.
Bewustwording
Een van de doelen van het verbod is bewustwording bij de consument. "Wij krijgen een bankpasje aan plastic per week binnen", legt klimaatburgemeester van Beekdaelen Vera Hoeksma uit. "Dat komt tot ons via de lucht, via het water en via het eten en daardoor krijg je ook al die chemicaliën in je lichaam."

Het verbod is een onderdeel van de Europese richtlijn Single Use Plastic. Twee jaar geleden werden al de wegwerpartikelen zoals plastic rietjes, bestek en borden uit de handel genomen. Vanaf 1 juli is het voor consumenten niet meer mogelijk om gratis met eten of drinken gevulde wegwerpbekers- of bakjes te krijgen.
poster

Het is aan de ondernemer zelf om op zoek te gaan naar alternatieven. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden voor kartonnen verpakkingen of frietbakjes van afbreekbaar suikerriet. Ook kan een ondernemer gaan werken met een statiegeldsysteem. De overheid hoopt vooral dat de consument gestimuleerd wordt om zijn eigen bakjes of bekers mee te nemen naar bijvoorbeeld de afhaalchinees, de frituur of de coffee to go-zaak.

Je hebt nu vier opties als je een bezorgmaaltijd of iets to go bestelt:
-Alleen nog wegwerpverpakkingen zonder plastic of bioplastic. Bijvoorbeeld je hamburger in een kartonnen doosje of een portie frites in een papieren puntzak.
- Je krijgt een herbruikbaar exemplaar, zoals een drinkbeker waarvoor je statiegeld betaalt.
-Het betalen van een kleine toeslag voor een eenmalig te gebruiken plastic verpakking.
-Of je brengt je eigen koffiemok of thermosbeker mee vanuit huis (bring your own).
Toeslag
Wanneer de consument toch de keuze maakt om voor een eenmalige plastic wegwerpvariant te gaan, dan moet de ondernemer daar een toeslag voor rekenen. De overheid adviseert daarvoor een bepaald richtbedrag. Zo zou de toeslag voor een plastic beker 0,25 euro bedragen en 0,50 euro voor een maaltijd, waarbij een maaltijd uit meerdere bakjes kan bestaan. Voor voorverpakte groente, fruit, noten en portieverpakkingen voor bijvoorbeeld beleg of saus wordt 0,05 euro voorgesteld. Uiteindelijk is het aan de ondernemer zelf om te bepalen hoe hoog de toeslag is.
Leuker kunnen we het niet maken, wel ongemakkelijker.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4538
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Eeuwe » 16 jun 2023, 15:12

Initieel geen gek idee, plastic heeft immers een grote impact op het milieu. Het enige nadeel is dat een fatsoenlijk alternatief er hedendaags nog niet echt is. Licht-kartonnen frietbakjes waren zo'n gek idee nog niet, maar ook dat is er nog niet.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3304
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Martijn M » 16 jun 2023, 15:23

Op festivals werken ze al jaren met kartonnen bakjes/puntzakken, werkt prima.

Online
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Sabberjoch » 16 jun 2023, 15:37

Het is uiteraard patat.

Denk dat het toch die 50 cent betalen wordt... Hoe veel plastic tasjes de vrouw inmiddels heeft verzameld bij de supermarkt is ook krankzinnig. Ik denk dat ik ongeveer de gehele huisraad in 'big shoppers' kan vervoeren.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6013
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door matthyssie » 16 jun 2023, 15:37

Als ik me ergens aan stoor is het statiegeldsysteem met bekers op festivals. Wat een ellende dat je telkens die kutbeker bij je moet houden. Ohja en het eerste rondje drinken kost je een vermogen.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Kadett » 16 jun 2023, 15:47

Wat een geluk dat ons kleine Nederland zich zo inzet, geen plastic rietjes meer. Statiegeld op flessen en blikjes om afval tegen te gaan. En zelf nu op plastic patat bakjes.



Ondertussen in andere delen van de wereld...




Online
Richardt.
Berichten: 6497
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Richardt. » 16 jun 2023, 18:26

matthyssie schreef: 16 jun 2023, 15:37 Als ik me ergens aan stoor is het statiegeldsysteem met bekers op festivals. Wat een ellende dat je telkens die kutbeker bij je moet houden. Ohja en het eerste rondje drinken kost je een vermogen.
Ik calculeer het inmiddels gewoon in en flikker ze alsnog op de grond. Die paar tientjes extra doen het hem dan ook niet meer.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4538
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Eeuwe » 16 jun 2023, 18:47

Richardt. schreef: 16 jun 2023, 18:26
matthyssie schreef: 16 jun 2023, 15:37 Als ik me ergens aan stoor is het statiegeldsysteem met bekers op festivals. Wat een ellende dat je telkens die kutbeker bij je moet houden. Ohja en het eerste rondje drinken kost je een vermogen.
Ik calculeer het inmiddels gewoon in en flikker ze alsnog op de grond. Die paar tientjes extra doen het hem dan ook niet meer.
Dit is nog eens DF mentaliteit :lol: :thumbup:

Was laatst, weet niet meer waar, op een festival waarbij eerst een beker aangeschaft moet worden (á één munt, of twee munten) en na afloop.. de beker NIET meer ingewisseld kon worden :bag: 't gaat mij niet om die paar munten maar dat vond ik 'n erg merkwaardige situatie. 't was ook nog eens een allemachtig lelijke beker dus dat ding is ook gewoon ergens op de grond beland. Doel deels alsnog mooi voorbij geschoten. :thumbup:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4538
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Eeuwe » 16 jun 2023, 18:52

Kadett schreef: 16 jun 2023, 15:47 Ondertussen in andere delen van de wereld...
Dit. Mijn inziens een veel grotere bedreiging voor flora en fauna dan dat beetje stikstof, co2, pfas, enzovoorts. Zelf scheid ik echt ál het afval, zorg ik dat ik zo weinig mogelijk plastic hoef af te nemen in de supermarkt (en de rest in 't leven), verduurzaam mijn woning daar waar mogelijk, doe kleine afstandjes lopend of op de fiets ipv met de auto, doe ik in de tuin allerhande dingen om mijn steentje zo goed mogelijk aan de biodiversiteit bij te dragen. En dan dit soort beelden (waarvan we donders goed weten dat het gebeurd). Soms zakt je alle moed in de schoenen..

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31271
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 16 jun 2023, 18:55

We moeten ons niet spiegelen ten opzichte van anderen. Ergens moet er een begin gemaakt worden..... al denk ik dat nog massalere productie van karton of suikerriet ook niet zo heel goed is voor het milieu :coffee:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4538
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Eeuwe » 16 jun 2023, 19:45

+1

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Kadett » 17 jun 2023, 05:05

JP schreef: 16 jun 2023, 18:55 We moeten ons niet spiegelen ten opzichte van anderen. Ergens moet er een begin gemaakt worden..... al denk ik dat nog massalere productie van karton of suikerriet ook niet zo heel goed is voor het milieu :coffee:
Alleen zitten wij niet aan het begin. En sommige dingen slaan nergens op.

Papieren rietjes bij pakjes drinken. Die rietjes vallen amper uit het pakje. Maar de verpakking van die rietjes is...... plastic wat juist makkelijk wegwaait of wegggooid kan worden. :hammer:

Verder is recycling leuk maar best veel gemeentes komt karton en plastic gewoon in de verbrandingsoven terecht. Sorteer je voor niets. Gemeente van mijn ouders (Oegstgeest) heeft paar jaar terug apart inzamelen van plastic stopgezet alles gewoon in de grijze container.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31271
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 17 jun 2023, 10:08

Ik ben van de kunststofproductie een paar maanden geleden overgegaan naar rubber. Hopelijk gaan ze dat ook niet met karton vervangen :tooth:

KoenM
Berichten: 1767
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door KoenM » 17 jun 2023, 18:46

Kadett schreef: 17 jun 2023, 05:05
Verder is recycling leuk maar best veel gemeentes komt karton en plastic gewoon in de verbrandingsoven terecht. Sorteer je voor niets. Gemeente van mijn ouders (Oegstgeest) heeft paar jaar terug apart inzamelen van plastic stopgezet alles gewoon in de grijze container.
Je weet dat als ze stoppen met gescheiden inzamelen ze het zelf sorteren, aangezien ze centraal beter kunnen scheiden dan de meeste mensen?

Dus niet meer gescheiden inzamelen betekent niet dat alles lekker in de oven belandt.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Bram » 17 jun 2023, 19:10

Ik pak net een nieuwe stofzuiger uit. Allemachtig wat zit er een berg plastic in die doos. Pak dat eens aan, neem aan dat Philips er wel een paar afzet dagelijks dus dat gaat pas echt een verschil maken.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31271
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 17 jun 2023, 19:27

KoenM schreef: 17 jun 2023, 18:46
Kadett schreef: 17 jun 2023, 05:05
Verder is recycling leuk maar best veel gemeentes komt karton en plastic gewoon in de verbrandingsoven terecht. Sorteer je voor niets. Gemeente van mijn ouders (Oegstgeest) heeft paar jaar terug apart inzamelen van plastic stopgezet alles gewoon in de grijze container.
Je weet dat als ze stoppen met gescheiden inzamelen ze het zelf sorteren, aangezien ze centraal beter kunnen scheiden dan de meeste mensen?

Dus niet meer gescheiden inzamelen betekent niet dat alles lekker in de oven belandt.
Maar wat is dan goedkoper, het apart ophalen of de mensen het in de kliko laten smijten, die betalen per gewicht/bak/zak dus zijn uiteindelijk meer kwijt en van die inkomsten gaat de afvalverwerker dan sorteren ?
Ik heb wel eens technieken gezien waar het afval op een band komt en met camera's en luchtstoten worden dan bepaalde stoffen er uit gehaald/geblazen. Harde plastics zoals PP zijn minder goed te recycleren dus mogen eigenlijk ook niet in je PMD-zak.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door EvdP » 17 jun 2023, 20:54

Er heeft een tijdje terug een stuk in het NRC of de Volkskrant gestaan over plastic los inzamelen.

Per saldo is plastic niet gescheiden inzamelen beter qua milieubelasting. De gemeente Groningen wou (toen ik daar nog in woonde) ook niet gescheiden inzamelen omdat hun afvalverwerker iets van 90 of 95% van de recyclebare materialen er uit kon halen (zoiets wat JP hierboven ook heeft getypt). Als ze los gingen ophalen moesten ze meer rijden en alsnog nasorteren.

Het moraal van het krantenverhaal kwam er op neer dat het los inzamelen van plastic een gemeente meer overheidsgeld oplevert dan in een grijze container. Ik meende dat een gemeente geld (subsidie?) van de overheid krijgt voor elke ton afval. Alleen kregen ze 3 keer zoveel voor los plastic dan voor grijze container afval.

Ik moet nu plastic in zakken bij de weg zetten, mijn schoonvader woont een gemeente verderop (Veendam) en die heeft een container voor plastic. Grijs betalen wij nu per leging. Een vriend van mij woont een andere gemeente hier 6 kilometer vandaan, die betaald grijs per leging en per kilo. Maar daar zamelen ze weer geen los plastic in. Mag je raden wat er gebeurt met plasticafval van mensen die vlak bij mijn gemeente wonen (de zakken voor het plastic afval liggen hier in de AH, waar veel van de inwoners van dat dorp winkelen).

Ik ben niet tegen op "de vervuiler betaald", maar er zijn in deze regio iets teveel varianten.

Crookie
Berichten: 4307
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Crookie » 18 jun 2023, 22:48

Het moet inderdaad gewoon gelijk getrokken worden. Overigens moet je blij zijn met de mindering van plastic voedsel verpakkingen, het aantal xenoestrogenen in onze leefwereld neemt hard toe

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31271
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 02 jul 2023, 00:20

Afbeelding

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Kadett » 02 jul 2023, 05:26

Dus die deksel van drinken kost je 25 cent??? Gore papieren rietje erbij. Daarvoor had ik in de auto nog plastic rietjes liggen van Ali :tooth:.

Dus je moet gewoon je eigen beker meenemen :angel:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3032
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door 328Ti » 02 jul 2023, 08:00

Echt wat een totale onzin. Mooie manier om weer verkapt geld te schrapen voor de schatkist. Iemand vernomen waar die belastingen naartoe gaan? Speciaal “plasticfonds”? Ik heb het niet gelezen.. :wink:

Plastic heeft ons veel gebracht, is nu een immens probleem maar is ook de oplossing.

Grappige is dat ik de export sales nu optimaliseer voor een club die in de compounds zitten. Bijzondere wereld en niet te geloven wat er mogelijk is en welke keuzes regeringen maken en hoe plastic geframed wordt als boosdoener (dat is de mens! Gewoontes gebruik etc). Dat is toch wel zo diep intriest…

Grootste probleem is plastic recycling PE/PP/PET etc. Allemaal varianten die zich niet snel laten mengen. Kan wel maar kost geld. En laat nu net virgin materials (nafta/olie) goedkoper zijn dan reclyclaten. Als je hier regelgeving op zet, hoef je m.i niet van dit soort gekke maatregelen te nemen. Dit is echt niet houdbaar…

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Robin » 02 jul 2023, 08:26

Ergens hier in een buitenwijk, een begrip hier >40 jaar (edit 1969-2023!) en nu stoppen ivm bovenstaande plastictax etc ... Wel triest.
https://www.facebook.com/snackbar.bonnie/?locale=nl_NL

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4538
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door Eeuwe » 02 jul 2023, 11:26

^ Zal ongetwijfeld een druppel zijn die de emmer deed overlopen maar een beetje ondernemer denkt toch niet in problemen? Ter plaatse eten gewoon op een bord, voor afhalen moet vast ook een alternatief zijn (geen idee, eet bijna nooit patat).

Ben zelf persoonlijk geen tegenstander van plastic tax maar zie liever in dat geval ook suikertax en E-nummertax etc. Andere discussie.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31271
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door JP » 02 jul 2023, 12:35

Ik “zat” sinds 2001 eerst in het transport van kunststofkorrels en later in de productie. De hoeveelheden die dagelijks op 1 fabriek gemaakt worden zijn zo immens, soms praat je over 10miljoen kg PER DAG, en er zijn in Nl genoeg fabrieken.
Mij werd vaak gevraagd “wil je geen vapro doen” maar in deze hoeveelheden zie ik daar geen toekomst in. Binnen Chemelot zijn genoeg recycling fabrieken voor zowel PE als PET maar hoe goed bedoeld het ook is, altijd maar een druppel op een hete plaat. Ik vermoed nog geen 5% op jaarbasis.

ErikS
Berichten: 18533
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Van frietbak naar frietzak

Bericht door ErikS » 03 jul 2023, 07:44

328Ti schreef: 02 jul 2023, 08:00 Echt wat een totale onzin. Mooie manier om weer verkapt geld te schrapen voor de schatkist. Iemand vernomen waar die belastingen naartoe gaan? Speciaal “plasticfonds”? Ik heb het niet gelezen.. :wink:

Naar de ondernemer.
Een nette ondernemer doet z'n basis prijzen dus naar beneden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark 320iS, Martijn_bmw, Sander-E46 en 5 gasten