Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AutosZoeken
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2023, 17:25
Auto: BMW 750
Locatie: Gent
Contacteer:

Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door AutosZoeken » 26 mei 2023, 17:36

Beste Forum Leden,

Ik stel me even voor. Mijn naam is Tom en ik ben eigenlijk op deze forum terecht gekomen op zoek naar onafhankelijk en zonder belangen advies om een auto site tot leven te brengen. Ik wil graag een alternatief aanbieden in België door een gratis tweedehands auto zoekertjes website aan te bieden met een eenvoudige zoekmotor.

Ik heb ondertussen al reeds iets ontwikkeld maar ik ben op zoek naar feedback om toch iets anders te zijn dan de bestaande portalen. Een ander probleem ook is dat veel forums in België echter eigendom zijn van bestaande portals en je bericht onmiddelijk wordt verwijderd. Niet fijn dus maar niets aan te doen.

Hebben jullie alvast ideen, frustraties bij de huidige spelers waar misschien een nieuw alternatief een oplossing kan bieden? Ik heb bijvoorbeeld al bij elk zoekertje een overzicht van historische gegevens om prijs evoluties van auto merken en specifieke wagens in kaart te brengen, misschien iets met AI valt er ook iets te doen.

Auto dealers kunnen momenteel hun zoekertjes automatisch doorsturen naar het platform en/of we kunnen de auto zoekertjes overlezen van hun website met de toestemming van de dealer.

Hopelijk hebben jullie enkele tips of ideen wat de consument op vandaag nodig kan hebben of handig kan zijn vs de bestaande auto portals.

Dank voor jullie tijd :df:

Tom

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door Baboulah » 26 mei 2023, 18:26

Ik zal Eeuwe is voor zijn...

Welkom....

OT: zorg dat je ook kan zoeken op de aandrijfvorm, dat is wat ik altijd mis bij bestaande zoek websites, ik wil niet tussen FWD autos hoeven te zoeken als er van diezelfde auto andere manieren van aandrijving zijn

Of soms gewoon leuk om alleen bijv op RWD te zoeken en dan power aflopend te zetten.

Ow en minder irritante reclame banners die oppoppen die lastig weg te klikken zijn (hallo mobile.de tegenwoordig). Ja ik gebruik ook adblockers, maar ik wil die ook best uitzetten op websites zodat ze geld kunnen verdienen, maar het moet mij niet in de weg zitten als ik de site wil gebruiken

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door vester86 » 26 mei 2023, 23:32

voor het eerst in tijden dat ik het met baloubah eens ben.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door Knot » 27 mei 2023, 00:11

En het mooiste is dan dat de verkopers het ook nog juist invullen hoe vaak zie ik niet een coupé tussen cabriolet staan of handgeschakeld tussen automaten

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door Baboulah » 27 mei 2023, 00:20

Knot schreef: 27 mei 2023, 00:11 En het mooiste is dan dat de verkopers het ook nog juist invullen hoe vaak zie ik niet een coupé tussen cabriolet staan of handgeschakeld tussen automaten
Vooral dat vd handbakken en automaten, ga voor de lol is zoeken op Ferrari's vanaf zeg de 360 modena, en zoek op handbak, er komen diverse omhoog, maar als je erop klikt hebben ze bijna nooit een handbak, en is het wellicht 1 vd 10 of misschien wel 1 vd 20 die daadwerkelijk een handbak heeft!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door JP » 27 mei 2023, 00:44

Hoi welkom. Denk je werkelijk het wiel nog opnieuw uit te vinden en ook nog gratis? Dat 2% (toevallig wel allemaal op dit forum) zoekt op rwd ipv fwd, is dat zo nodig als je het hebt over een eenvoudige zoekmotor? Wat is het voordeel van de historische gegevens om prijs evoluties van auto merken en specifieke wagens in kaart te brengen ? Gaat je AI zoekmachine dan een advertentie beoordelen of de prijs te hoog of laag is (wat mobile.de bijvoorbeeld heeft) De exclusievere auto's betaal je nog extra voor emotie en niet omdat je programma dat dan vindt van niet. Als ik mijn auto te koop zet, dan merk ik het aan het uitblijven van reële biedingen wel of mijn vraagprijs te hoog is, dat hoeft een site mij niet voor te kauwen.
Zie sowieso niet de voordelen van dat hele AI. Zijn we zelf te dom geworden om zelf nog na te denken dat we daar programma's voor gaan maken ? Ik zou eens beginnen met een krantenwijk of vakkenvullen. Dat levert je waarschijnlijk meer op dan de zoveelste "gratis" zoeksite.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door veejay » 27 mei 2023, 00:57

Zoeken/sorteren op tijd hoelang ie al te koop, prijsdaling %, gewicht/pk verhouding, wel of niet facelift, opf filter, gemiddeld verbruik, soft of hardtop cabrio etc. Als je ai dat allemaal kan uitzoeken das mooi dan.

Gebruikersavatar
AutosZoeken
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2023, 17:25
Auto: BMW 750
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door AutosZoeken » 27 mei 2023, 10:42

Goedemorgen, dank voor alle reacties. Ik antwoord even op alle punten van iedereen:

@ Baboulah

Met aandrijfvorm bedoel je transmissie? Ik heb momenteel deze opties (automatisch, handmatig en halfautomaat). Laat gerust weten indien ik het verkeerd heb begrepen. Wat bedoel je met FWD autos, sorry maar ik ben een leek op gebied van autos maar ik leer graag bij :) RWD begrijp ik is iets met voorwiel of achter wiel aandrijving. Bestaat dit dan al reeds niet op bestaande websites en denk je dat het iets is dat veel zal gebruikt worden? Vanuit een IT perspectief moet ik rekening houden met wat het meest en het minst zal gebruikt worden op gebied van filters. Ttz, je kan alles, maar zal het gebruikt worden? Wat betreft banners, ik begrijp dat dit issue is. Mijn ervaring uit vorige projecten is dat men hier een keuze moet maken als ontwikkelaar. Ttz, niets is gratis. Dus ofwel ga je voor abbonnement model, ttz de bezoeker kan gratis surfen op de site, maar de dealer zal iets maandelijks moeten betalen om zijn autos te adverteren. Als je het volledig gratis wil houden voor de dealer, dan kan je alleen nog maar proberen om te verdienen aan de bezoeker, ik denk hierbij dan uiteraard aan affiliates, banners etc... tot ergernis van de bezoeker. Ik weet wel in de branche via kennissen dat veel dealers zich blauw betalen en graag altijd een alternatief zien die kan concurreren op prijs, maar daar is het veel te vroeg voor. Dank voor de feedback alvast!

@Knot

Kwalitatieve content is inderdaad een issue en ook veel dealers klagen hier over dat concurrenten om in de ranking hun autos trachten te doen opvallen. Zou het in deze context dan ook geen idee zijn om een soort van moderatie door de gebruikers te laten? Denk hierbij aan een vorm van wikipedia waar je foute content kan verbeteren en een beloning krijgt voor de moderatie? Een team inhuren om de kwaliteit te controleren van duizenden zoekertjes is momenteel geen optie. Misschien kan hier AI een rol spelen maar die zal ik moeten trainen op basis van data en dan nog kan ook deze getricked worden. Ik onthoud dus kwaliteit van data als jouw feedback :)

@Baboulah

Ik heb de oefening gedaan, mijn inziens is dit iets dat alleen ervaren personen dit kunnen inschatten, en zelf geen gewone moderator die het zou willen verbeteren maar eigenlijk niet weet. Ik blijf dus bij het idee om misschien ervaren personen te betrekken en machtingen te geven om te moderen.

@JP

Dank voor je feedback. In geen geval zal het een ei van columbus zijn, maar ik tracht wel een poging te doen om toch op een manier een alternatief aan te bieden. De redenen zijn in eerste plaats omdat ik weet dat dealers veel betalen, ook al begrijpen sommigen niet dat de huidige platformen veel geld hebben geinvesteerd om dergelijke prijzen te kunnen vragen. Uit mijn ervaring weet ik dat er nog op andere categorieen op gebied van classifieds alternatieven zijn opgericht die ook een deel van de markt hebben ingenomen. Er zijn er altijd die komen en gaan in deze markt. Reden meer om je goed te informeren en met mensen die ervaring hebben. Wat betreft de AI, het is zo dat ik het bekijk van het standpunt als consument. Natuurlijk zijn mensen niet dom en velen kunnen zelf bepalen wat een goede prijs is of niet, echter door de oefening te maken aan de hand van bulk data van tweedehands autos, zag ik wel enkele patronen verschijnen op gebied van prijs in bepaalde branches. Deze statistieken hebben als bedoeling je te ondersteunen in je beslissing maar de afweging maak je nog altijd zelf in je hoofd of het een goede aankoop is of niet. Zo bekijk ik het dus. Wat is een waard op de huidige markt? Wat is de gemiddelde verkoop prijs van een merk of model? Dit kunnen interessante gegevens zijn om te gebruiken tijdens een onderhandeling. Ben je als dealer niet tevreden met deze opties, dan kan hij eventueel overwegen het AI gedeelte te verbergen. Kortom, dit zijn allemaal mogelijkheden die ik niet uitsluit. Het AI gedeelte maakt momenteel een sterke opmars in onze sector en het voelt voor mij eerder aan als een nuttige steun tijdens mijn zoektocht maar ik zie het niet als een definitieve beslissings tool en dat zal het mijn inziens ook niet worden. AI is overroepen op dat gebied. Akkoord betreft de zoveelste zoeksite. Een USP is belangrijk. Uit ervaring weet ik dat het kan, zelfs in vorm van cooperatieven zijn projecten ontstaan en naar buiten gedragen ook al waren er verschillende grotere portalen. Een bijkomend idee waar ik mee speelde is geen site of app maken, maar een tool die je kan inschakelen via je browser 'extensie' en die je dan gaat informeren als je kijkt op de huidige portals, of het een goede deal is of niet, maar dan zal alles afhangen van de data natuurlijk. Bedankt alvast voor de feedback :)

@Veejay

Dank voor de feedback. Ik heb misschien de focus te veel gelegd op de AI :) Gebruikservaring en handige tools die sites niet hebben momenteel is waar ik aan denk. Wat betreft het gewicht, dit is wel iets wat ik niet veel kan terug vinden op bestaande websites. Hou rekening met het feit dat ik dit initiatief vanuit belgie onderneem. Die info heb ik nog niet gezien, maar waarom zou ze handig zijn? Op gebied van verbruik weet ik dat de sector kampt met een technische challenge, switch tussen brandstof en elektrisch. Veel platformen hun data zijn hier niet op voorzien en iedereen is dus vollop in deze transitie fase. Ik denk echter iets verder in de richting van het kunnen weergeven van de gemiddelde kost per jaar op gebied van verbruik. Feit blijft dat wanneer je kijkt om een nieuwe wagen te kopen, je totaal geen idee krijgt wat je de wagen eigenlijk per jaar werkelijk kost. Het totaal plaatje dus, verbruik, onderhoud, verzekering, inschrijving etc. Hier denk ik dat ik een meerwaarde kan bieden door deze informatie aan te bieden bij een zoekertje om te kijken of dit binnen het budget is van de koper. Ik begrijp dat sommigen dit liever niet hebben, maar dat is nu net ook waarom ik dit op onafhankelijke basis wil proberen, ik bekijk het vanuit het standpunt dat het een waardevolle tool is als consument.

Super bedankt voor de feedback allemaal en hopelijk kan ik het project hier verder met jullie allemaal opvolgen.

Thnx

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door Sander-E46 » 27 mei 2023, 11:09

Niet lullig bedoeld, maar als je het verschil tussen fwd en rwd niet weet, dan lijkt het me lastig om een autowebsite te bouwen die gedetailleerder en anders is dan de anderen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door JP » 27 mei 2023, 11:12

RWD of FWD is waar de aandrijving op zit. Denk niet dat het op kenteken geregistreerd is en je dan automagisch dat vermeld krijgt. De gemiddelde verkoper zal het ook niet altijd uit zijn hoofd weten op welke wielen de aandrijving zit. Moeten ze dat dan voor elke advertentie apart gaan invullen? Zal voor de grote bedrijven teveel werk zijn voor wat het hun oplevert, hence.... de hoeveelheid aan mensen die daarop zoeken die minimaal is. Dus moet je echt wel een goeie USP hebben willen de dealers, buiten de andere grote zoekjongens waar ze al op adverteren, ook nog eens gaan betalen voor jouw site. Ze zeggen altijd dat de marges nu al zo klein zijn. :coffee:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door Tom » 27 mei 2023, 11:17

Wat ik als bezoeker vervelend vind zijn slechte of weinig foto's, of als de lightbox (of het opgeslagen bestand) een klein formaat heeft. Het eerste is afhankelijk van de verkoper, maar dat zou je misschien wat meer kunnen afdwingen. Het tweede is technisch en eenvoudig te verhelpen.

Als je trouwens met banners gaat werken, ik vind het 'verspringen' (het inladen in de lijst waardoor de items in je lijst nog even verspringen) altijd verschrikkelijk. Bij mobile.de is dat heel erg. Dat komt omdat ze van een advertentienetwerk komen en ik weet dat je daar als ontwikkelaar weinig invloed op hebt, maar als je met vaste plekken kunt werken zou dat wat irritatie schelen.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door veejay » 27 mei 2023, 12:17

Er zijn verschillende soorten kopers, die met emotie kopen (die weten de weg wel) en die praktisch zoeken.

Die laatste wil bijvoorbeeld gewoon een auto die 1 op 18 rijdt met een kofferbak van minimaal 500 liter. Lekker laag in de wegenbelasting en een motor die bijvoorbeeld niet laatst in Kassa is geweest (Salantis) of bekend staat om ketting gezeik (N20/THP tot sommige bouwjaren). Voor de meeste maakt het geen ruk uit of het Peugeot/Kia of Ford moet zijn.

Als je bovenstaanse casus met automatisering op kan oplossen, dan heb jij een USP.
Laatst gewijzigd door veejay op 27 mei 2023, 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AutosZoeken
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2023, 17:25
Auto: BMW 750
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door AutosZoeken » 27 mei 2023, 12:36

Hartelijk dank voor alle feedback gents. Ik neem het mee en kom later er op terug :)

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door veejay » 27 mei 2023, 12:39

Ik was laatst trouwens met ChatGPT bezig om te testen, en hij wist me prima te vertellen wat bekende problemen zijn bij auto's die ik goed ken en heb gehad. Dit op basis van zaken die hij op internet vond (wikipedia/fora etc), daar maakt hij een mooi overzicht van met aanbevelingen.

Natuurlijk is alles wat op internet staat niet altijd waar, maar wat een verkoper zegt ook niet. AI kan zeker een verschil maken als je ermee weet om te gaan en het gebruikt om zelf een beeld te vormen, AI kan uiteraard niet beslissen wat jij of ik uiteindelijk moeten doen.

Hier twee voorbeelden ter illustratie, (uiteraard makkelijk naar Nederlands te vertalen):
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-05-27 125233.jpg
Schermafbeelding 2023-05-27 125233.jpg (184.19 KiB) 980 keer bekeken
Schermafbeelding 2023-05-27 125014.jpg
Schermafbeelding 2023-05-27 125014.jpg (220.2 KiB) 981 keer bekeken

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door Will F. » 27 mei 2023, 13:02

Maak een site met gezocht/gevraagd advertenties. Mis ik al jaren voor particulieren.
Sterker nog bouw daar je platform omheen inclusief marketing. Niche, maar de grote platforms ga je toch niet verslaan.

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Feedback gezocht om nieuwe auto site tot leven te brengen

Bericht door Baboulah » 27 mei 2023, 16:59

AutosZoeken schreef: 27 mei 2023, 10:42 Goedemorgen, dank voor alle reacties. Ik antwoord even op alle punten van iedereen:

@ Baboulah

Met aandrijfvorm bedoel je transmissie? Ik heb momenteel deze opties (automatisch, handmatig en halfautomaat). Laat gerust weten indien ik het verkeerd heb begrepen. Wat bedoel je met FWD autos, sorry maar ik ben een leek op gebied van autos maar ik leer graag bij :) RWD begrijp ik is iets met voorwiel of achter wiel aandrijving. Bestaat dit dan al reeds niet op bestaande websites en denk je dat het iets is dat veel zal gebruikt worden? Vanuit een IT perspectief moet ik rekening houden met wat het meest en het minst zal gebruikt worden op gebied van filters. Ttz, je kan alles, maar zal het gebruikt worden? Wat betreft banners, ik begrijp dat dit issue is. Mijn ervaring uit vorige projecten is dat men hier een keuze moet maken als ontwikkelaar. Ttz, niets is gratis. Dus ofwel ga je voor abbonnement model, ttz de bezoeker kan gratis surfen op de site, maar de dealer zal iets maandelijks moeten betalen om zijn autos te adverteren. Als je het volledig gratis wil houden voor de dealer, dan kan je alleen nog maar proberen om te verdienen aan de bezoeker, ik denk hierbij dan uiteraard aan affiliates, banners etc... tot ergernis van de bezoeker. Ik weet wel in de branche via kennissen dat veel dealers zich blauw betalen en graag altijd een alternatief zien die kan concurreren op prijs, maar daar is het veel te vroeg voor. Dank voor de feedback alvast!

@Baboulah

Ik heb de oefening gedaan, mijn inziens is dit iets dat alleen ervaren personen dit kunnen inschatten, en zelf geen gewone moderator die het zou willen verbeteren maar eigenlijk niet weet. Ik blijf dus bij het idee om misschien ervaren personen te betrekken en machtingen te geven om te moderen.
Of het veel gebruikt zal worden geen idee, maar je wilt je onderscheiden van de andere zoekmachines lijkt mij, zij bieden dat niet dus is dat een manier om te onderschijden,

Met aandrijfvorm bedoel ik de wielen die aangedreven worden
FWD = Front Wheel Drive
RDW = Rear Wheel Drive
AWD = All Wheel Drive

Als je niet weet of je een automaat of handbak aanbied, en het dus verkeerd invult, ben je in mijn ogen echt te dom om te poepen, hoe lastig is het? 1 kijkje in de auto of op de fotos en je kan het meteen zien en dus goed invullen, als ik er 1 zie die fout ingevuld is, haak ik sws al af, want er zal wel meer niet kloppen aan die advertentie dan

WBT AI, vreselijke ontwikkeling, iedereen is te lui en te dom geworden lijkt wel, dus geven ze het graag uit handen aan een machine die straks alles van iedereen weet, en dus heel makkelijk van alles kan verzinnen om jou maar binnen te hengelen om je geld te spenderen etc, in mijn ogen zou het wereldwijd verbannen mogen/moeten worden, in mijn ogen een te gevaarlijke ontwikkeling.

Als toch met AI moet, doe dan iets erin verwerken dat de AI bij elke auto laat zien wat de bekende probleem punten zijn op autos, zodat leken (zoals jijzelf ook, zoals je aangeeft) meer weet wbt de auto waar ze naar kijken en mindere kans hebben om issues/opgelicht te worden (desnoods dat dit een functie is tegen betaling), en probeer iets als carvertical erin te verwerken, dat zijn dingen die anderen niet bieden maar wel mee te onderscheiden is (particulier een rapport kopen van carvertical is €15 uit het hoofd) als dat erin verwerkt is, is dat natuurlijk ook enorm mooi

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 122 gasten