Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Wouter81
Berichten: 9062
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Wouter81 » 30 mar 2023, 13:37

Ik begreep ook dat de overwaarde van je huidige woning mogelijk gaat meetellen in box 3 als vermogen. Dat is natuurlijk ook diefstal: als je je hypotheekschuld netjes aan het inlopen bent en wellicht tussentijds wat extra hebt afgelost wordt je daarvoor gestraft. Dit terwijl die stijgende huizenprijzen voor het grootste deel weer te wijten zijn aan de politiek en ECB die met hun jarenlange (veel te) lage rente en bizarre geldcreatie een enorme vastgoedbubbel hebben gecreëerd.

Maar goed, een oplossing om dit te omzeilen zou kunnen zijn om (als ondernemer) een hypotheeklening bij je eigen BV te nemen, zodat je op papier privé een forse hypotheekschuld hebt en amper overwaarde maar je de rente en aflossing aan je eigen BV betaalt en het zo dus feitelijk in eigen zak houdt.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Joël D. » 30 mar 2023, 13:45

SlowCo schreef: 30 mar 2023, 11:25 Er is geen huizentekort en geen personeelstekort.
Enkel teveel mensen die in hun uppie een huis willen bewonen en parttime willen werken.
29 jaar, verdien ruim boven modaal, ja alleenstaand (lelijk en saai leven dusja succes :ken ik jou: ), gemiddelde studieschuld, maar kopen lukt me dus echt niet in de Randstad.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10410
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door tomgtr » 30 mar 2023, 13:47

Te laat Jp, te laat.

Ik snap ook wel wat Djessey bedoelt maar ja. Gewoon in randstad of midden land een vrijstaand huis met klusschuur is gewoon heel duur. En verre van modaal wonen.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door De fiscalist » 30 mar 2023, 13:56

Niels schreef: 30 mar 2023, 09:13 Zijn er al mensen geweest die gekeken hebben wat ze over (groot) bezit in box 3 vanaf 2024 mogen betalen? Onze vriendelijke vriend Hugo is lekker bezig om huisjes melkers een hak te zetten wat gaat resulteren in nog veel hogere huurprijzen, constructies waardoor prins bril en consorten er wel mee weg komen maar de particulier natuurlijk niet of een verhoogd markt aanbod tegen misschien wel lagere verkoop -dan aankoop prijzen…

Wat een gaaf land is het toch. Heeft iemand hier al iets voor bedacht?
tuurlijk wordt daar over nagedacht. Er wordt ook veel geprocedeerd door mensen die niet het fictieve rendement halen, maar daar wel voor worden aangeslagen door de belastingdienst. De boel zit goed vast, belastingdienst geeft geen krimp terwijl de Hoge Raad duidelijk heeft gezegd dat heffing obv een te hoog fictief rendement niet door de beugel kan en dat de wetgever voor een oplossing moet zorgen.

op dit moment is er niet veel wat je kunt doen. De peildatum ligt op 1 januari....

Als je vindt dat de aanslag te hoog is, kun je bezwaar maken, in beroep gaan, dan hoger beroep en uiteindelijk in cassatie. Voordat je de hele lijn door bent is er wel een uitkomst mag ik hopen.

Zorg dat je kunt aantonen wat je werkelijke rendement is, dat is in ieder geval van belang.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4099
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Philipoo » 30 mar 2023, 13:56

Joël D. schreef: 30 mar 2023, 13:45
SlowCo schreef: 30 mar 2023, 11:25 Er is geen huizentekort en geen personeelstekort.
Enkel teveel mensen die in hun uppie een huis willen bewonen en parttime willen werken.
29 jaar, verdien ruim boven modaal, ja alleenstaand (lelijk en saai leven dusja succes :ken ik jou: ), gemiddelde studieschuld, maar kopen lukt me dus echt niet in de Randstad.
Do hast san jild

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Bokkepoot » 30 mar 2023, 14:05

Joël D. schreef: 30 mar 2023, 13:45
SlowCo schreef: 30 mar 2023, 11:25 Er is geen huizentekort en geen personeelstekort.
Enkel teveel mensen die in hun uppie een huis willen bewonen en parttime willen werken.
29 jaar, verdien ruim boven modaal, ja alleenstaand (lelijk en saai leven dusja succes :ken ik jou: ), gemiddelde studieschuld, maar kopen lukt me dus echt niet in de Randstad.
Tjsa, 32 en ik verdien voor de belastingdienst 2x modaal, alleen vind de bank dat je niet 40 per uur week kan werken en daarnaast nog een onderneming kan hebben.

En op alleen mijn werk een huis kopen is financieel niet te doen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Martijn_bmw » 30 mar 2023, 14:17

tomgtr schreef: 30 mar 2023, 10:21 Nou ben ik totaal niet links maar hoe de huizenmarkt verziekt is de laatste jaren door vermogenden mag ook wel wat aan gedaan worden. Elke gek kon wat pandjes kopen en die verhuren of met paar ton winst doorverkopen vs nieuwbouwprijs zonder er iets aan gedaan te hebben.

Waar ik woon waren gewoon een aantal die meerdere flats wilden en hadden ingevuld : geen financiering nodig. Dan zit je bij eerste groep die uitgenodigd wordt door makelaar. Goedkoop afwerken en de verhuur in. Of koop voor 4 ton, verkoop voor 6 ton zonder iets af te werken. Mensen die wel een financiering konden krijgen voor 4 ton kregen geen uitnodiging en krijgen dus dezelfde flat a 6 ton kk nooit gefinancierd.
Eens Tom!

Dak boven je hoofd is een eerste levensbehoefte, als die onbetaalbaar wordt (mede) door speculatie moet je daar naar mijn mening iets tegen doen als overheid.

Speculatie en geld verdienen met goud, aandelen, auto's, horloges, etc heb ik niiks op tegen... vooral knap als je het lukt om daarmee kapitaal te maken maar dat spel moet je wel buiten eerste levensboefte zaken houden naar mijn mening

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Paskal » 30 mar 2023, 14:38

Eeuwe schreef: 30 mar 2023, 10:30 Wat zal Pascal een pech hebben als ik de nieuwe regels zo lees..
Ehm doel je op mij? Zo ja dan gaat er iets in je spelling fout, maar los daarvan mis ik de link tussen dat artikele en ondergetekende :hmmm:

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Robin » 30 mar 2023, 14:38

Ik denk dat voor het laatste deel van jouw laatste alinea Martijn, moeilijk een juridisch stokje te steken is. Dit gebeurt al 'eeuwen'.

De negen hutten van Oom Tom. Bekend boek:)

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door frankie » 30 mar 2023, 14:38

matthyssie schreef: 30 mar 2023, 13:31
SlowCo schreef: 30 mar 2023, 11:25 Er is geen huizentekort en geen personeelstekort.
Enkel teveel mensen die in hun uppie een huis willen bewonen en parttime willen werken.
Misschien moet je je kalender even verzetten van 1953 naar 2023.
Er zit echt wel een kern van waarheid in de stelling van SlowCo hoor. Alleen is het misschien geen kwestie van alleen wíllen wonen, maar simpelweg een gevolg van het hoge aantal echtscheidingen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31202
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door JP » 30 mar 2023, 14:45

Robin schreef: 30 mar 2023, 14:38 Ik denk dat voor het laatste deel van jouw laatste alinea Martijn, moeilijk een juridisch stokje te steken is. Dit gebeurt al 'eeuwen'.

De negen hutten van Oom Tom. Bekend boek:)
Binnenkort spectaculair online, de 9 kudten van Tom Engbers.... :coffee: Zijn vrouw zal wel Janke...... :kikker:

Elise
Berichten: 7283
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Elise » 30 mar 2023, 14:45

10 jaar geleden was de huizenmarkt op een dieptepunt en stonden huizen vele maanden te koop.
Kennelijk was er toen geen krapte want de vraag was minimaal.

Lage rente is de grote boosdoener geweest voor de exorbitante prijzen, het aandeel van de huisjesmelkers is m.i. verwaarloosbaar.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3280
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Martijn M » 30 mar 2023, 14:51

Elise schreef: 30 mar 2023, 14:45 10 jaar geleden was de huizenmarkt op een dieptepunt en stonden huizen vele maanden te koop.
Kennelijk was er toen geen krapte want de vraag was minimaal.

Lage rente is de grote boosdoener geweest voor de exorbitante prijzen, het aandeel van de huisjesmelkers is m.i. verwaarloosbaar.
Want door de lage rente kopen mensen 2 huizen in plaats van 1? :bag:
Aantal huizen blijft t zelfde, of de rente nou hoog of laag is.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6141
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door EvdP » 30 mar 2023, 14:54

Joël D. schreef: 30 mar 2023, 13:45
29 jaar, verdien ruim boven modaal, ja alleenstaand (lelijk en saai leven dusja succes :ken ik jou: ), gemiddelde studieschuld, maar kopen lukt me dus echt niet in de Randstad.
Geldt niet alleen voor de randstad. Ik woon nogal een eindje buiten de randstad en heb collega's met exact hetzelfde probleem. Het huizen kopen probleem, ik heb het niet over het lilluk en saai deel ;)

Ook in deze regio is het niet heel makkelijk om een fatsoenlijk huis te kopen, ook al liggen de prijzen een stuk lager dan in andere delen van het land.
Laatst gewijzigd door EvdP op 30 mar 2023, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise
Berichten: 7283
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Elise » 30 mar 2023, 14:54

Martijn M schreef: 30 mar 2023, 14:51
Elise schreef: 30 mar 2023, 14:45 10 jaar geleden was de huizenmarkt op een dieptepunt en stonden huizen vele maanden te koop.
Kennelijk was er toen geen krapte want de vraag was minimaal.

Lage rente is de grote boosdoener geweest voor de exorbitante prijzen, het aandeel van de huisjesmelkers is m.i. verwaarloosbaar.
Want door de lage rente kopen mensen 2 huizen in plaats van 1? :bag:
Aantal huizen blijft t zelfde, of de rente nou hoog of laag is.
Door lage rente gaan je maandlasten flink naar beneden en heb je meer armslag op de huizenmarkt, maar een ander ook. Gevolg is dat men elkaar gaat overbieden en de prijzen stijgen.

Tom
Berichten: 21720
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Tom » 30 mar 2023, 14:54

Elise schreef: 30 mar 2023, 14:45 10 jaar geleden was de huizenmarkt op een dieptepunt en stonden huizen vele maanden te koop.
Kennelijk was er toen geen krapte want de vraag was minimaal.
Dat is te kort door de bocht. Tien jaar geleden zaten we in een kredietcrisis, na jaren van lage rente steeg die weer met als gevolg dat veel mensen het niet meer konden betalen. Dan krijg je een sneeuwbaleffect. De vraag was er wel, maar men kon het niet betalen. Niet veel anders dan nu.

Elise
Berichten: 7283
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Elise » 30 mar 2023, 14:59

Tom schreef: 30 mar 2023, 14:54
Elise schreef: 30 mar 2023, 14:45 10 jaar geleden was de huizenmarkt op een dieptepunt en stonden huizen vele maanden te koop.
Kennelijk was er toen geen krapte want de vraag was minimaal.
Dat is te kort door de bocht. Tien jaar geleden zaten we in een kredietcrisis, na jaren van lage rente steeg die weer met als gevolg dat veel mensen het niet meer konden betalen. Dan krijg je een sneeuwbaleffect. De vraag was er wel, maar men kon het niet betalen. Niet veel anders dan nu.
Kijk naar de aandelenmarkt, ook daar zie je dat aandelen een belachelijke waardering krijgen en men over elkaar heen buitelt om een aandeel maar te mogen kopen. Maar als een aandeel in het verdomhoekje zit, dan wil niemand het hebben.
Voor mij is het gewoon een psychologisch iets, het sentiment is slecht en men durft ineens niet meer..... terwijl men in andere tijden denkt dat de bomen tot in de hemel groeien.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3280
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Martijn M » 30 mar 2023, 15:16

Elise schreef: 30 mar 2023, 14:54
Martijn M schreef: 30 mar 2023, 14:51
Elise schreef: 30 mar 2023, 14:45 10 jaar geleden was de huizenmarkt op een dieptepunt en stonden huizen vele maanden te koop.
Kennelijk was er toen geen krapte want de vraag was minimaal.

Lage rente is de grote boosdoener geweest voor de exorbitante prijzen, het aandeel van de huisjesmelkers is m.i. verwaarloosbaar.
Want door de lage rente kopen mensen 2 huizen in plaats van 1? :bag:
Aantal huizen blijft t zelfde, of de rente nou hoog of laag is.
Door lage rente gaan je maandlasten flink naar beneden en heb je meer armslag op de huizenmarkt, maar een ander ook. Gevolg is dat men elkaar gaat overbieden en de prijzen stijgen.
Ja dat gaat over de prijzen. Maar of de rente nou hoog of laag is, er zijn nog steeds 100 mensen op zoek naar een huis, maar er zijn er maar 50.

Elise
Berichten: 7283
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Elise » 30 mar 2023, 15:22

Martijn M schreef: 30 mar 2023, 15:16 Ja dat gaat over de prijzen. Maar of de rente nou hoog of laag is, er zijn nog steeds 100 mensen op zoek naar een huis, maar er zijn er maar 50.
Ik quote mezelf even met de posting die net boven de jouwe staat.
Het heeft alles te maken met sentiment. Als het sentiment slecht is vallen er automatisch een heleboel van die zoekenden af en zijn er van die 100 die op zoek waren misschien nog maar 25 over.
Elise schreef: 30 mar 2023, 14:59 Kijk naar de aandelenmarkt, ook daar zie je dat aandelen een belachelijke waardering krijgen en men over elkaar heen buitelt om een aandeel maar te mogen kopen. Maar als een aandeel in het verdomhoekje zit, dan wil niemand het hebben.
Voor mij is het gewoon een psychologisch iets, het sentiment is slecht en men durft ineens niet meer..... terwijl men in andere tijden denkt dat de bomen tot in de hemel groeien.

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Kadett » 30 mar 2023, 15:42

ErikS schreef: 30 mar 2023, 13:31
Philipoo schreef: 30 mar 2023, 13:28 Volgens mij begrijpen jullie Djessey verkeerd. Hij wil een simpel huisje met een schuurtje om te hobby'en maar dat moet 1,2 miljoen kosten
Euh, dat de randstad idioot duur is? Eens.
Wil je daar wonen? Niet zeuren dan. Of ergens anders de hobby uitvoeren of iets verder op kijken.
Hier staan echt kasten te koop met 2/300 m2 schuur erbij voor 1 miljoen. 40 minuutjes naar A'dam.

Wil ik er wonen? Nee, ik heb geen zin om voor 2/3 ton te verbouwen. :tooth:
Doe eens een voorbeeld dan? Kijk wel vaker op Funda voor de lol maar dat soort woningen tref je eigenlijk alleen aan in industrie 'wijken' waar je dus een best leuke woning.met idd zoveel hobby/werkruimte vindt. Alleen wil je daar wonen met kids?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Djessey » 30 mar 2023, 15:49

Als er geen huizentekort is waarom moet je dan 10-20 jaar ingeschreven staan op woningnet om kans te maken op een sociale huurwoning? :bag:

Niet alleen in NL hoor, wereldwijd
Afbeelding

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door TLRS » 30 mar 2023, 16:00

Eens met Tom en Martijn.

De lage rente de schuld geven van de bubbel is imo kortzichtig. Het kan in potentie voor veel mensen een lastenverlichting betekenen. Maar de hebzucht van bepaalde mensen doet dat teniet door overal geld aan te willen verdienen.

Voornamelijk een maatschappelijk probleem. De overheid de schuld geven is als een religieuze die naar de kerk wijst. We zijn allemaal onderdeel van het systeem. En denken dat we alle verantwoordelijkheden afkopen door belasting te betalen is.. ietwat oppervlakkig gedacht imo.


Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Djessey » 30 mar 2023, 16:33

TLRS schreef: 30 mar 2023, 16:00 Eens met Tom en Martijn.

De lage rente de schuld geven van de bubbel is imo kortzichtig. Het kan in potentie voor veel mensen een lastenverlichting betekenen. Maar de hebzucht van bepaalde mensen doet dat teniet door overal geld aan te willen verdienen.

Voornamelijk een maatschappelijk probleem. De overheid de schuld geven is als een religieuze die naar de kerk wijst. We zijn allemaal onderdeel van het systeem. En denken dat we alle verantwoordelijkheden afkopen door belasting te betalen is.. ietwat oppervlakkig gedacht imo.
Dan mogen we best wat minder verantwoordelijkheid afkopen, want bijna 50% van je inkomen gaat nergens over voor de huidige staat van dit land.

Wouter81
Berichten: 9062
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Box 3 en nieuwe belasting regels vanaf 2024

Bericht door Wouter81 » 30 mar 2023, 16:57

TLRS schreef: 30 mar 2023, 16:00 Eens met Tom en Martijn.

De lage rente de schuld geven van de bubbel is imo kortzichtig. Het kan in potentie voor veel mensen een lastenverlichting betekenen. Maar de hebzucht van bepaalde mensen doet dat teniet door overal geld aan te willen verdienen.

Voornamelijk een maatschappelijk probleem. De overheid de schuld geven is als een religieuze die naar de kerk wijst. We zijn allemaal onderdeel van het systeem. En denken dat we alle verantwoordelijkheden afkopen door belasting te betalen is.. ietwat oppervlakkig gedacht imo.
https://www.youtube.com/watch?v=QYlfANGQMAA&t=1720s

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Miesjel, SlowCo, tomgtr en 115 gasten