Zo duur wordt autorijden......

Dit is ons algemene autoforum.
Wouter81
Berichten: 9062
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Wouter81 » 25 mar 2023, 22:47

mark323ti schreef: 25 mar 2023, 19:49
Andre schreef: 24 mar 2023, 00:26 Dan moet er een 2e huisje bij in Duitsland. Mooie witte platen erop.
Helemaal mee eens. Ga ik zeker doen. Koop gewoon een garagebox met adres. Die verhuur ik en dan heb ik een adres in Dld waarop ik een auto kan kopen.
Allemaal niet zo moeilijk.
Kun je dan vervolgens redelijk probleemloos permanent in Nederland rondrijden met je Duitse platen?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Ferdi » 26 mar 2023, 00:41

Ik ken mensen die het al 10+ jaar doen en er geen enkel probleem mee hebben gehad.
Zal denk ik ook.een beetje afhangen van de regio waar je woont.

Officieel gezien mag je niet het hele jaar met buitenlandse platen rijden.

Robin
Berichten: 51352
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Robin » 26 mar 2023, 07:10

Ferdi schreef: 26 mar 2023, 00:41 Ik ken mensen die het al 10+ jaar doen en er geen enkel probleem mee hebben gehad.
Zal denk ik ook.een beetje afhangen van de regio waar je woont.

Officieel gezien mag je niet het hele jaar met buitenlandse platen rijden.

M'n buurman had tot een paar jaar geleden een huisje in Frankrijk en had dus Franse platen, terwijl hij hier 10 van de 12 maanden was bij wijze van. Ik heb 'm eens gevraagd of hij daar nooit problemen mee heeft gekregen. Niet dus. En hij zei: Ik woon toch óók in Frankrijk?
En dat is feitelijk ook zo. Zo'n garagebox in Duitsland lijkt mij inderdaad een vager verhaal waar douane etc niet meteen intrapt?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Martijn_bmw » 26 mar 2023, 07:43

U mag niet in een auto met buitenlands kenteken in Nederland rijden als u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland. U bent verplicht zich in de BRP in te schrijven als u langer dan 4 maanden in Nederland woont.

Dat u als inwoner van Nederland niet mag rijden in een auto met buitenlands kenteken heeft te maken met de belastingplicht. Als u gebruik maakt van de wegen in Nederland, moet u daarvoor belasting betalen. Dit geldt voor voertuigen waarvan u de eigenaar bent.

Wilt u uw auto toch in Nederland gebruiken? Dan moet u deze registreren in het Nederlandse kentekenregister en belasting betalen. Dit heet importeren. U regelt de import bij de RDW. Uw auto krijgt dan een Nederlands kenteken.

Bekijk het stappenplan auto importeren

Uitzonderingen
In de volgende situaties mag u wel in een auto met buitenlands kenteken in Nederland rijden:

U gebruikt uw auto maximaal 2 weken in Nederland (met een vrijstelling bij kortstondig gebruik)
U gebruikt een auto van de zaak van uw buitenlandse werkgever (met een werknemersvrijstelling)
U gebruikt een auto van de zaak van uw buitenlandse onderneming (met een werkgeversvrijstelling)
In deze situaties hoeft u geen belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) te betalen. Mrb heet ook wel wegenbelasting. U moet dan wel een vrijstelling aanvragen bij de Belastingdienst.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/auto ... s-kenteken


De garage box / vakantie huisje route gaat niet werken. Althans het mag officieel niet zolang je NL ingeschreven bent.

Áls ze je pakken is het een fiscaal / economisch delict en kan je alsnog de nieuw BPM aftikken incl 100% boete… :bag:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Arthur » 26 mar 2023, 11:23

Dan wordt het voor de echte diehards ff paar km over de grens gaan wonen :) Ik woon een paar km van de grens (aan de NL kant :) ) maar heb geen behoefte om net de grens over te gaan. Ik wil best in D wonen maar dan ook echt. Liefst richting München dan. Dichtbij wintersport, dichtbij warme oorden.

Wouter81
Berichten: 9062
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Wouter81 » 26 mar 2023, 11:30

Arthur schreef: 26 mar 2023, 11:23 Ik wil best in D wonen maar dan ook echt. Liefst richting München dan. Dichtbij wintersport, dichtbij warme oorden.
Same here. Of nog liever in Oostenrijk dan.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Ferdi » 26 mar 2023, 14:03

Arthur schreef: 26 mar 2023, 11:23 Dan wordt het voor de echte diehards ff paar km over de grens gaan wonen :) Ik woon een paar km van de grens (aan de NL kant :) ) maar heb geen behoefte om net de grens over te gaan. Ik wil best in D wonen maar dan ook echt. Liefst richting München dan. Dichtbij wintersport, dichtbij warme oorden.
De dorpen die ik tot nu toe net over de grens heb gezien zijn niet direct een uitnodiging om net over de grens te gaan wonen.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Baboulah » 26 mar 2023, 17:35

Of nog beter, gewoon EU uit, heb je ook minder van die pogingen tot greenwashing afhankelijk van waar je heengaat...

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door markm » 27 mar 2023, 07:13

Baboulah schreef: 23 mar 2023, 12:33 Als iemand ook maar had verwacht dat ie goedkoper uit ging zijn, ben je niet heel snugger, alsof er ooit iets goedkoper is geworden met nieuwe plannen vd overheid? tuurlijk niet, maar dit loopt wel heel erg de spuigaten uit, laat het lekker zoals het nu is, lekker belasten naar gewicht. Want ook het feit dat je moet betalen over buitenlandse km is belachelijk, en we pakken nog niks mee vd buitenlanders die ook gebruik maken van het wegennet, beste is gewoon geen wegenbelasting meer, en gewoon nog paar % op de brandstof gooien, pak je ook gelijk de buitenlanders mee die hier rijden op buitenlandse platen (hallo polen hier verderop in de straat)....
Ik was er zeker van uit gegaan goedkoper uit te zijn en kan je vertellen dat ik het ook met beide auto's ook ben.
Het gaat mij zo 75 eur/ mnd schelen.

Maar ik kan me niet voorstellen dat dit het systeem gaat worden. Het systeem betalen naar gebruik zou meer naar de vervuiler betaald worden vertaald. Dat is dit niet. iemand met een kia picanto (laag verbruik en laag gewicht) die 20.000 per jaar rijd zal met een dit systeem meer worden benadeeld dan iemand die 20.000 per jaar rijd met e63 amg (hoog verbruik en hoog gewicht)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Arthur » 27 mar 2023, 08:45

Hoe kun jij al zo 75,- per maand goedkoper uit zijn? Het gaat hier over plannen?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door JP » 27 mar 2023, 09:52

Baboulah schreef: 26 mar 2023, 17:35 Of nog beter, gewoon EU uit, heb je ook minder van die pogingen tot greenwashing afhankelijk van waar je heengaat...
Waar moeten we heen ? :coffee:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4100
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Philipoo » 27 mar 2023, 09:53

JP schreef: 27 mar 2023, 09:52
Baboulah schreef: 26 mar 2023, 17:35 Of nog beter, gewoon EU uit, heb je ook minder van die pogingen tot greenwashing afhankelijk van waar je heengaat...
Waar moeten we heen ? :coffee:
de zandbak

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15859
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Bram » 27 mar 2023, 09:56

De klote.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door JP » 27 mar 2023, 10:16

Philipoo schreef: 27 mar 2023, 09:53
JP schreef: 27 mar 2023, 09:52
Baboulah schreef: 26 mar 2023, 17:35 Of nog beter, gewoon EU uit, heb je ook minder van die pogingen tot greenwashing afhankelijk van waar je heengaat...
Waar moeten we heen ? :coffee:
de zandbak
Schuurt dat niet ? :hmmm:

Elise
Berichten: 7284
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Elise » 27 mar 2023, 10:18

markm schreef: 27 mar 2023, 07:13 Maar ik kan me niet voorstellen dat dit het systeem gaat worden. Het systeem betalen naar gebruik zou meer naar de vervuiler betaald worden vertaald. Dat is dit niet. iemand met een kia picanto (laag verbruik en laag gewicht) die 20.000 per jaar rijd zal met een dit systeem meer worden benadeeld dan iemand die 20.000 per jaar rijd met e63 amg (hoog verbruik en hoog gewicht)
Goed punt.
Het zou mij dan ook niet verbazen als er nog steeds een vorm van MRB blijft bestaan met daar bovenop een kilometerheffing.

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door markm » 27 mar 2023, 10:58

Arthur schreef: 27 mar 2023, 08:45 Hoe kun jij al zo 75,- per maand goedkoper uit zijn? Het gaat hier over plannen?
Op deze plannen natuurlijk, je kan het plan toch gewoon doorrekenen?

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door markm » 27 mar 2023, 11:08

Elise schreef: 27 mar 2023, 10:18
markm schreef: 27 mar 2023, 07:13 Maar ik kan me niet voorstellen dat dit het systeem gaat worden. Het systeem betalen naar gebruik zou meer naar de vervuiler betaald worden vertaald. Dat is dit niet. iemand met een kia picanto (laag verbruik en laag gewicht) die 20.000 per jaar rijd zal met een dit systeem meer worden benadeeld dan iemand die 20.000 per jaar rijd met e63 amg (hoog verbruik en hoog gewicht)
Goed punt.
Het zou mij dan ook niet verbazen als er nog steeds een vorm van MRB blijft bestaan met daar bovenop een kilometerheffing.
Zou het niet veel makkelijker zijn om gewoon de prijs/km in tariefklasse onder te verdelen?
0-100 gr co2 / km x ct / km
100-150 gr. x ct / km
15-200 gr x ct /km
200-250 gr x ct/km
250 gr > x ct/km

maak hier 2 verschillende klassen van, 1 voor benzine en 1 voor diesel en klaar.(lpg zal dan wel even over nagedacht moeten worden natuurlijk dat is dan wat lastiger, maar ook daar zou je een aparte klasse voor kunnen inrichten)

Voor de MRB doet men tenslotte hetzelfde principe maar dan op gewicht.

Dit is gewoon heel eenvoudig te implementeren, de uitstoot is immers bekend bij rdw en is volledig naar het principe van de vervuiler betaald. Daarnaast stimuleer je hiermee ook nog eens om mensen een zuinigere auto aan te schaffen.

Online
Gijzert
Berichten: 4997
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Gijzert » 27 mar 2023, 12:13

markm schreef: 27 mar 2023, 11:08
Elise schreef: 27 mar 2023, 10:18
markm schreef: 27 mar 2023, 07:13 Maar ik kan me niet voorstellen dat dit het systeem gaat worden. Het systeem betalen naar gebruik zou meer naar de vervuiler betaald worden vertaald. Dat is dit niet. iemand met een kia picanto (laag verbruik en laag gewicht) die 20.000 per jaar rijd zal met een dit systeem meer worden benadeeld dan iemand die 20.000 per jaar rijd met e63 amg (hoog verbruik en hoog gewicht)
Goed punt.
Het zou mij dan ook niet verbazen als er nog steeds een vorm van MRB blijft bestaan met daar bovenop een kilometerheffing.
Zou het niet veel makkelijker zijn om gewoon de prijs/km in tariefklasse onder te verdelen?
0-100 gr co2 / km x ct / km
100-150 gr. x ct / km
15-200 gr x ct /km
200-250 gr x ct/km
250 gr > x ct/km

maak hier 2 verschillende klassen van, 1 voor benzine en 1 voor diesel en klaar.(lpg zal dan wel even over nagedacht moeten worden natuurlijk dat is dan wat lastiger, maar ook daar zou je een aparte klasse voor kunnen inrichten)

Voor de MRB doet men tenslotte hetzelfde principe maar dan op gewicht.

Dit is gewoon heel eenvoudig te implementeren, de uitstoot is immers bekend bij rdw en is volledig naar het principe van de vervuiler betaald. Daarnaast stimuleer je hiermee ook nog eens om mensen een zuinigere auto aan te schaffen.
Fuck dit lijstje.... Haha.
Mensen met oudere auto's kunnen geen km meer maken. Is niet meer betaalbaar.

*Denkt aan eigen situatie met Volvo XC90 uit 2006 met 50k per jaar.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4100
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Philipoo » 27 mar 2023, 12:47

markm schreef: 27 mar 2023, 11:08
Elise schreef: 27 mar 2023, 10:18
markm schreef: 27 mar 2023, 07:13 Maar ik kan me niet voorstellen dat dit het systeem gaat worden. Het systeem betalen naar gebruik zou meer naar de vervuiler betaald worden vertaald. Dat is dit niet. iemand met een kia picanto (laag verbruik en laag gewicht) die 20.000 per jaar rijd zal met een dit systeem meer worden benadeeld dan iemand die 20.000 per jaar rijd met e63 amg (hoog verbruik en hoog gewicht)
Goed punt.
Het zou mij dan ook niet verbazen als er nog steeds een vorm van MRB blijft bestaan met daar bovenop een kilometerheffing.
Zou het niet veel makkelijker zijn om gewoon de prijs/km in tariefklasse onder te verdelen?
0-100 gr co2 / km x ct / km
100-150 gr. x ct / km
15-200 gr x ct /km
200-250 gr x ct/km
250 gr > x ct/km

maak hier 2 verschillende klassen van, 1 voor benzine en 1 voor diesel en klaar.(lpg zal dan wel even over nagedacht moeten worden natuurlijk dat is dan wat lastiger, maar ook daar zou je een aparte klasse voor kunnen inrichten)

Voor de MRB doet men tenslotte hetzelfde principe maar dan op gewicht.

Dit is gewoon heel eenvoudig te implementeren, de uitstoot is immers bekend bij rdw en is volledig naar het principe van de vervuiler betaald. Daarnaast stimuleer je hiermee ook nog eens om mensen een zuinigere auto aan te schaffen.
Wat een kutidee zeg :?

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door markm » 27 mar 2023, 14:18

Philipoo schreef: 27 mar 2023, 12:47
markm schreef: 27 mar 2023, 11:08
Elise schreef: 27 mar 2023, 10:18
Goed punt.
Het zou mij dan ook niet verbazen als er nog steeds een vorm van MRB blijft bestaan met daar bovenop een kilometerheffing.
Zou het niet veel makkelijker zijn om gewoon de prijs/km in tariefklasse onder te verdelen?
0-100 gr co2 / km x ct / km
100-150 gr. x ct / km
15-200 gr x ct /km
200-250 gr x ct/km
250 gr > x ct/km

maak hier 2 verschillende klassen van, 1 voor benzine en 1 voor diesel en klaar.(lpg zal dan wel even over nagedacht moeten worden natuurlijk dat is dan wat lastiger, maar ook daar zou je een aparte klasse voor kunnen inrichten)

Voor de MRB doet men tenslotte hetzelfde principe maar dan op gewicht.

Dit is gewoon heel eenvoudig te implementeren, de uitstoot is immers bekend bij rdw en is volledig naar het principe van de vervuiler betaald. Daarnaast stimuleer je hiermee ook nog eens om mensen een zuinigere auto aan te schaffen.
Wat een kutidee zeg :?
wat is jouw betere idee?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Arthur » 27 mar 2023, 14:39

Moet je gelijk een beter idee hebben als je iets anders een kutidee vindt?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4100
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Philipoo » 27 mar 2023, 14:45

markm schreef: 27 mar 2023, 14:18
Philipoo schreef: 27 mar 2023, 12:47
markm schreef: 27 mar 2023, 11:08

Zou het niet veel makkelijker zijn om gewoon de prijs/km in tariefklasse onder te verdelen?
0-100 gr co2 / km x ct / km
100-150 gr. x ct / km
15-200 gr x ct /km
200-250 gr x ct/km
250 gr > x ct/km

maak hier 2 verschillende klassen van, 1 voor benzine en 1 voor diesel en klaar.(lpg zal dan wel even over nagedacht moeten worden natuurlijk dat is dan wat lastiger, maar ook daar zou je een aparte klasse voor kunnen inrichten)

Voor de MRB doet men tenslotte hetzelfde principe maar dan op gewicht.

Dit is gewoon heel eenvoudig te implementeren, de uitstoot is immers bekend bij rdw en is volledig naar het principe van de vervuiler betaald. Daarnaast stimuleer je hiermee ook nog eens om mensen een zuinigere auto aan te schaffen.
Wat een kutidee zeg :?
wat is jouw betere idee?
Er zat een hoop cynisme in mijn post. Ik vind het hele rekening rijden achterlijk. mogen we allemaal zelf de kosten gaan betalen voor registratie apparatuur natuurlijk? En die zal vast en zeker niet gebruikt worden om ook even te kijken hoe hard we overal rijden?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door Arthur » 27 mar 2023, 14:47

Bij markm doen ze dat iig wel, tenzij hij een beter idee heeft ;)

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door markm » 27 mar 2023, 15:10

Arthur schreef: 27 mar 2023, 14:39 Moet je gelijk een beter idee hebben als je iets anders een kutidee vindt?
iets is goed, of iets is fout, hoe kun je zeggen dat iets fout is als je niet weet wat het wel moet zijn?
Dus ja, ik mag aannemen dat je er dan over nagedacht hebt en met een beter idee kan komen.

markm
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Zo duur wordt autorijden......

Bericht door markm » 27 mar 2023, 15:27

Philipoo schreef: 27 mar 2023, 14:45
markm schreef: 27 mar 2023, 14:18
Philipoo schreef: 27 mar 2023, 12:47

Wat een kutidee zeg :?
wat is jouw betere idee?
Er zat een hoop cynisme in mijn post. Ik vind het hele rekening rijden achterlijk. mogen we allemaal zelf de kosten gaan betalen voor registratie apparatuur natuurlijk? En die zal vast en zeker niet gebruikt worden om ook even te kijken hoe hard we overal rijden?
Ja dat zal de toekomst allemaal moeten uitwijzen, maar om te zien hoe hard je rijd kunnen ze ook aan de hand van je mobiel. die geeft gewoon plaatsbepaling aan met een controle vanuit de vele camaera's die bven de weghangen, waarbij je kenteken gekoppeld is aan je naam en je telefoon ook, daar heb je dit systeem in principe niet voor nodig, hoewel het uiteraard wel kan.
Je kan het rekening rijden achterlijk vinden, uiteindelijk gaat het er toch een keer van komen. De bedoeling van het systeem was altijd de vervuiler betaald en zoals het nu bedacht is met een vast tarief per / km is niet geheel volledig naar het principe de vervuiler betaald.
De Nederlander rijd gemiddeld 11.000 km per jaar.
een kia picanto 1,0 betaald 82 eur / kwartaal met 113 gr co2/km
dat is 328 eur / jr aan mrb 328 / 11.000 is 0,03 eur / km
mercedes e63 amg 328 eur / kwartaal met 213 gr /km
dat is 1312 eur / jr aan mrb 1312 /11.000 is 0,12 eur / km

de bezitter van de kia gaat dus meer betalen, de bezitter van de mercedes minder.
Je kan me niet wijs maken dat je dit een eerlijke opzet vind onder de noemer van de vervuiler betaald.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Bing [Bot], Sabberjoch, SlowCo en 223 gasten