Nieuwe aandrijfas: Zelf vet toevoegen?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Nieuwe aandrijfas: Zelf vet toevoegen?

Bericht door HJ2 » 04 mar 2023, 17:31

Jelui!

Ik heb een nieuwe aandrijfas in de Mazda geplaatst (Mazda?, ja, een Mazda 5, tussenpaus)
Nu vind ik de nieuwe nogal hobbelen...
Kan het zijn dat deze af fabriek (aftermarket) maar zozo zijn ingevet? (voordat ik de hoes weer los ga halen enz...)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nieuwe aandrijfas: Zelf vet toevoegen?

Bericht door Niels » 04 mar 2023, 20:20

Hobbelen in de zin van "wringen"? Vaak zit er toch echt wel genoeg vet in, je kunt ff een hoes los halen natuurlijk...

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nieuwe aandrijfas: Zelf vet toevoegen?

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 mar 2023, 21:15

In theorie zou er gewoon genoeg in moeten zitten. Is alles wel juist gemonteerd? Of wellicht is er wat mis met de as zelf.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nieuwe aandrijfas: Zelf vet toevoegen?

Bericht door HJ2 » 06 mar 2023, 09:39

Wat meer info dan maar: Voordat ik de rechter as verving (demonteren lukte niet zonder slijpen) ontstond, bij een bocht naar links, zodra er enige tractie op de wielen was, een stuitend / stotend gevoel, zoals bij een defecte buitenste homokineet.

Nu heb ik de as vervangen voor een nieuwe, en het gevoel van niet rond lopen onder tractie treed nog steeds op? Intussen heb ik van de fabrikant begrepen dat na-smeren niet hoeft, dus daar ligt het niet aan. Vervangen was een 'walk in the park' dus ik kan me niet voorstellen dat er met montage iets niet goed is gegaan.

Kan het zijn dat de buitenste homokineet aan de t.o. liggende zijde ook moet? Maar dan zou ik verwachten dat het erger wordt in een bocht naar rechts.
Wiellagers lijken goed, kan het nog het steunlager zijn van de tussen-as? (waarom merk ik dat dan alleen in een bocht...) Of erger: lager in de bak?

iig had ik dit niet verwacht :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten