Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Ik heb het koelsysteem van de M54 (Z4 3.0) aangepakt, dus nieuwe radiateur, pomp, thermostaat, expansie vat etc. Ontluchten leek in eerste instantie goed te gaan; neus omhoog, dop los, bleed open, afvullen, kachel op heet, Uiteindelijk fan aan, geen luchtbellen meer en afgevuld op niveau. Proef gereden (25km), temperatuur blijft in het midden, kachel warm dus leek goed. Volgende ochtend nog ff een lekkage -en niveau check, allemaal goed en dus op pad. Na een minuut of 25 lampje aan van kvs niveau dus aan de kant gezet. Bleek de onderste slang richting de kachel er af te liggen, alles natuurlijk zeiknat Slang er weer op, 3 liter kvs er in (altijd leuk bij de pomp langs de snelweg ), ontlucht en weer op pad. Na invoegen de snelweg op in no time een lekker wit rook gordijn achter de auto… gelukkig vrij snel een afslag kunnen pakken. Motorkap open, alles zeiknat en wederom de onderste kachel slang er af.
De meeste internet en YouTube “Techs” heb ik wel gezien maar vertellen weinig nieuws. Het enige wat ik tegen kom is dat iemand begint (na afvullen) met het primen van een elektrisch pompje a 2 minuten (op contact, kachel aan) en bij het ontluchten van de N52 kom ik tegen dat men begint met 12 (!) minuten primen.
Iemand die het weet? Waarom ik ook altijd kvs gezeik heb…
De meeste internet en YouTube “Techs” heb ik wel gezien maar vertellen weinig nieuws. Het enige wat ik tegen kom is dat iemand begint (na afvullen) met het primen van een elektrisch pompje a 2 minuten (op contact, kachel aan) en bij het ontluchten van de N52 kom ik tegen dat men begint met 12 (!) minuten primen.
Iemand die het weet? Waarom ik ook altijd kvs gezeik heb…
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Blijft ouwe meuk he.
Toch knap hoe je het hersteld krijgt onderweg, altijd een hand gereedschap mee?
Toch knap hoe je het hersteld krijgt onderweg, altijd een hand gereedschap mee?
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Leef met je mee krijg mijn m52 ook maar niet goed ontlucht
Denk ik t op orde te hebben en dat de thermostaat netjes opent en de boel stabiel is.
Zojuist blokje om, weer thermostaat niet open
Na tig keer onluchten met minimaal bellen gaat ie eindelijk weer open
Morgen weer verder
Denk ik t op orde te hebben en dat de thermostaat netjes opent en de boel stabiel is.
Zojuist blokje om, weer thermostaat niet open
Na tig keer onluchten met minimaal bellen gaat ie eindelijk weer open
Morgen weer verder
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Misschien de procedure nog eens doen maar gewoon doorgieten en ondertussen de slangen knijpen/masseren (motor uit). Ik hield mijn hand op het vulgat zodat de lucht er uit blijft en de vloeistof in de holtes trekt. Ja het is een vervelend proces maar met wat geduld gaat ‘t vanzelf goed. Als je boel gaat warm
rijden wat korter doen zodat er geen eventuele lucht pockets voor drukopbouw zorgen. Ontluchting schroefje weer open, druk aflaten, beetje bijgieten, en dit proces nog een keer doen.
Ik heb het het hele gedoe laatst nog een keer gedaan dus ik deel de frustraties
rijden wat korter doen zodat er geen eventuele lucht pockets voor drukopbouw zorgen. Ontluchting schroefje weer open, druk aflaten, beetje bijgieten, en dit proces nog een keer doen.
Ik heb het het hele gedoe laatst nog een keer gedaan dus ik deel de frustraties
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Neus omhoog heeft voor mij al meerdere keren prima gewerkt. Volgens mij op oprijbokken van net geen 20cm hoog. Wel lang laten draaien, zeker een kwartier.
Niet gek lang geleden lag mijn viscofan tussen de spanrollen en radiateur.
Wel een rit van een half uur kunnen maken na vervanging zonder problemen. Op de terugrit wel melding van niveau, waterpomp bleek ook stuk, overdruk iets lag er uit. Slingerde over alle riemen heen kvs de motorruimte in. De bende bij jou zal niet minder zijn
Slangen komt ook wel nauw kijken dacht ik, ergens op DF heeft Joost er het een en ander over geschreven in z’n 330i topic.
Niet gek lang geleden lag mijn viscofan tussen de spanrollen en radiateur.
Wel een rit van een half uur kunnen maken na vervanging zonder problemen. Op de terugrit wel melding van niveau, waterpomp bleek ook stuk, overdruk iets lag er uit. Slingerde over alle riemen heen kvs de motorruimte in. De bende bij jou zal niet minder zijn
Slangen komt ook wel nauw kijken dacht ik, ergens op DF heeft Joost er het een en ander over geschreven in z’n 330i topic.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Ik heb Joost zijn topic wel door geplozen, zeker qua materiaal. Ben voor slangen ook voor origineel gegaan, de rest fatsoenlijke kwaliteit. Het slangen knijpen etc dat is wel onderdeel van het proces, in de basis snap ik echt wel hoe je moet ontluchten maar wat hierboven ook gezegd wordt...met wat pech ben je er nog niet zeg maar.
Zo'n slang klik je er op met een schuif klemmetje zeg maar. Daar heb je niet zoveel voor nodig alleen moet ie wel blijven zitten daarna...
Zeker! Behalve met een oude Toyota dan, dan is het niet nodig Met Duits premium sleep ik altijd een Snap-On trolley mee
Zo'n slang klik je er op met een schuif klemmetje zeg maar. Daar heb je niet zoveel voor nodig alleen moet ie wel blijven zitten daarna...
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Ik snap het knijpen niet, dus help me even....
- Martijn_bmw
- Berichten: 26724
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Met dat knijpen creëer je golven in de kvs door de slang en kan je luchtbellen verplaatsen richting de ontluchting ventielen
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Ah ok
wat ik bij mij niet snap is dat de onderste slang bij gesloten thermostaat niet vol met kvs lijkt te zitten.
pas nadat de thermostaat opengaat, maar dan heeft ie volgens mij lucht naar binnen getrokken.
Morgen maar weer eens aan werken. Vervelende is dat ik het goed had, maar met wisselen van thermostaat het niet meer wil.
wat ik bij mij niet snap is dat de onderste slang bij gesloten thermostaat niet vol met kvs lijkt te zitten.
pas nadat de thermostaat opengaat, maar dan heeft ie volgens mij lucht naar binnen getrokken.
Morgen maar weer eens aan werken. Vervelende is dat ik het goed had, maar met wisselen van thermostaat het niet meer wil.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
https://www.bimmerfest.com/threads/diy- ... nt.449008/
Aan de passagierskant schijnt er nog een bleed mogelijkheid op het blok te zitten die niet heel gemakkelijk te vinden is. Ik moet nog op zoek.
Aan de passagierskant schijnt er nog een bleed mogelijkheid op het blok te zitten die niet heel gemakkelijk te vinden is. Ik moet nog op zoek.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 mar 2021, 17:37
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Heb recent mijn koelsysteem op mijn M54 330ci ook moeten ontluchten. Dacht hem ook eerst goed ontlucht te hebben totdat het onderweg eruit kwam spuiten en ik zonder koelwater zat.
Het het daarna het volgende gedaan om hem goed te ontluchten.
-Auto omhoog krikken met koelwaterresevoir als hoogste punt
-Zet hem op contact met de verwarming op zijn hoogste stand met ventilatie op minimaal zodat de kachelkleppen open gaan.
-Vul het koelwater daarna bij zodat het uit de onluchtingsnippel stroomt zonder dat er lucht uit borrelt.
-Zuig daarna het overtollige koelwater uit het resevoir zodat deze netjes op max staat. (Doe de resevoir dop en ontluchtingsschroef terug erop)
-Start de auto en jaag hem 3-4 keer op 3000-4000 toeren zodat de waterpomp al het water goed door het systeem jaagt en alle lucht eruit geperst word.
-Zet hem uit en vul het koelwaterresevoir bij
-Laat hem hierna warm draaien en check of je warme lucht uit de roosters voelt.
- Zet hem uit en check het niveau hierna als de auto weer koud is en vul bij indien nodig
-Ga een stukje rijden en parkeer hem hierna en vul het resevoir bij indien nodig.(dit zal niet veel zijn)
Tis best een ghetto oplossing maar het werkt wel goed. Ben benieuwd of het lukt
Het het daarna het volgende gedaan om hem goed te ontluchten.
-Auto omhoog krikken met koelwaterresevoir als hoogste punt
-Zet hem op contact met de verwarming op zijn hoogste stand met ventilatie op minimaal zodat de kachelkleppen open gaan.
-Vul het koelwater daarna bij zodat het uit de onluchtingsnippel stroomt zonder dat er lucht uit borrelt.
-Zuig daarna het overtollige koelwater uit het resevoir zodat deze netjes op max staat. (Doe de resevoir dop en ontluchtingsschroef terug erop)
-Start de auto en jaag hem 3-4 keer op 3000-4000 toeren zodat de waterpomp al het water goed door het systeem jaagt en alle lucht eruit geperst word.
-Zet hem uit en vul het koelwaterresevoir bij
-Laat hem hierna warm draaien en check of je warme lucht uit de roosters voelt.
- Zet hem uit en check het niveau hierna als de auto weer koud is en vul bij indien nodig
-Ga een stukje rijden en parkeer hem hierna en vul het resevoir bij indien nodig.(dit zal niet veel zijn)
Tis best een ghetto oplossing maar het werkt wel goed. Ben benieuwd of het lukt
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
De e30/36 radiateur heeft een overflow gedeelte dat het koelwater circuit helemaal rond maakt. Dus idd met knijpen van de 2 slangen knijp je lucht in het hoogste punt er uit, en met een beetje vacuum dus meer vloeistof er in. Het schroefje natuurlijk dicht. Met deze methode blijven de slangen uiteindelijk ’zacht’ in plaats van keihard door de luchtdruk opbouw..
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Ik ben deze methode ook ergens op een forum tegen gekomen idd met in tussen tijd nog echte cooling down periodes. Het komt nog het meest in de richting denk ik en goed te lezen dat het werkt.Ninjaerpel schreef: ↑03 mar 2023, 20:05 Heb recent mijn koelsysteem op mijn M54 330ci ook moeten ontluchten. Dacht hem ook eerst goed ontlucht te hebben totdat het onderweg eruit kwam spuiten en ik zonder koelwater zat.
Het het daarna het volgende gedaan om hem goed te ontluchten.
-Auto omhoog krikken met koelwaterresevoir als hoogste punt
-Zet hem op contact met de verwarming op zijn hoogste stand met ventilatie op minimaal zodat de kachelkleppen open gaan.
-Vul het koelwater daarna bij zodat het uit de onluchtingsnippel stroomt zonder dat er lucht uit borrelt.
-Zuig daarna het overtollige koelwater uit het resevoir zodat deze netjes op max staat. (Doe de resevoir dop en ontluchtingsschroef terug erop)
-Start de auto en jaag hem 3-4 keer op 3000-4000 toeren zodat de waterpomp al het water goed door het systeem jaagt en alle lucht eruit geperst word.
-Zet hem uit en vul het koelwaterresevoir bij
-Laat hem hierna warm draaien en check of je warme lucht uit de roosters voelt.
- Zet hem uit en check het niveau hierna als de auto weer koud is en vul bij indien nodig
-Ga een stukje rijden en parkeer hem hierna en vul het resevoir bij indien nodig.(dit zal niet veel zijn)
Tis best een ghetto oplossing maar het werkt wel goed. Ben benieuwd of het lukt
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Zodra de thermostaat open gaat is hij ontlucht. Als er lucht bij de thermostaat zit, gaat hij niet open. Dus als de onderste koelslang dezelfde temp heeft als de bovenste is de missie geslaagd. Soms lukt het in een keer, soms loopt de temp. meter voorbij het midden, dan moet je even wachten en opnieuw. Slangen kneden en reservoir goed vol gooien en eventueel achteraf op juiste niveau brengen. Als het echt niet lukt, de voorkant omhoog.
Stationair duurt het vrij lang voordat er warmte in komt. Beetje toeren maken, goed voor de oliedruk en toerental waterpomp.
Stationair duurt het vrij lang voordat er warmte in komt. Beetje toeren maken, goed voor de oliedruk en toerental waterpomp.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Paar keer flink toeren maken helpt zeker, heb je meer flow door je koelsysteem en dus meer turbulentie, op die manier krijg je achtergebleven lucht makkelijker uit het systeem.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Vanmorgen nog weer een blokje om geweest, maar blijft toch een raadsel voor mij.
Kachel geeft al vrij snel de eerste warmte. Temperatuur loopt gestaag verder op.
Tot net onder 100 graden en dan stop ik.
Ventiel open, direct vloeistof.
Onderste slang hard.
Voorzichtig vuldop voorzichtig open gedraaid, redelijk wat lucht dat ontsnapt.
Auto starten en direct loopt de temperatuur weer naar beneden naar 92 graden. Mooi.
Om vervolgens weer langzaam op te lopen. Heb afwisselend zowel in toeren als in snelheid [80-100km/h] doorgereden.
Loopt weer op richting de 100 graden.
Zet em uit.
Ventiel, direct water.
Vuldop, beetje lucht.
Starten, temperatuur begint direct weer n beneden te lopen.
Loopt terug n 92/93 graden en begint dan weer op te lopen.
Uit, Vuldop open, Starten, temp n beneden.
etc.
Onderste slang is dan al wel weer zacht geworden.
Fan met thermokoppeling slaat niet aan, eerder wel gedaan.
Thermokoppeling voelt ook maar lauw warm aan.
Zit er aan te denken om de koudere thermostaat terug te zetten, daar had ik dit probleem niet mee en die had niet een permanent gaatje in de rand maar is volledig gesloten. Maar dat zou het probleem niet mogen zijn.
Dus ik vermoed dat de flow in de radiator niet meer top is.
Hopelijk is het voldoende om de auto maandag door de RDW keuring te krijgen en daarna toch maar nieuwe radiator steken.
Kachel geeft al vrij snel de eerste warmte. Temperatuur loopt gestaag verder op.
Tot net onder 100 graden en dan stop ik.
Ventiel open, direct vloeistof.
Onderste slang hard.
Voorzichtig vuldop voorzichtig open gedraaid, redelijk wat lucht dat ontsnapt.
Auto starten en direct loopt de temperatuur weer naar beneden naar 92 graden. Mooi.
Om vervolgens weer langzaam op te lopen. Heb afwisselend zowel in toeren als in snelheid [80-100km/h] doorgereden.
Loopt weer op richting de 100 graden.
Zet em uit.
Ventiel, direct water.
Vuldop, beetje lucht.
Starten, temperatuur begint direct weer n beneden te lopen.
Loopt terug n 92/93 graden en begint dan weer op te lopen.
Uit, Vuldop open, Starten, temp n beneden.
etc.
Onderste slang is dan al wel weer zacht geworden.
Fan met thermokoppeling slaat niet aan, eerder wel gedaan.
Thermokoppeling voelt ook maar lauw warm aan.
Zit er aan te denken om de koudere thermostaat terug te zetten, daar had ik dit probleem niet mee en die had niet een permanent gaatje in de rand maar is volledig gesloten. Maar dat zou het probleem niet mogen zijn.
Dus ik vermoed dat de flow in de radiator niet meer top is.
Hopelijk is het voldoende om de auto maandag door de RDW keuring te krijgen en daarna toch maar nieuwe radiator steken.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Als je de auto met stationair hebt lopen, dop er af om te kijken of het kvs retour gaatje stroomt.. links van de vuldop opening zit dat. Die zorgt er voor dat alle lucht en te veel aan vloeistof overloopt. Dat wil je dus hebben bij een goed ontlucht syteem.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Vullen en ontluchten idd bij stilstaande motor. Contact aan en kachel op warm. Dat zou voldoende moeten zijn.
Blij met de N52. Daar zit een elek. Waterpomp op. Contact aan, gaspedaal intrappen en dan gaat de pomp lopen. 10 minuten later ben je klaar.
Blij met de N52. Daar zit een elek. Waterpomp op. Contact aan, gaspedaal intrappen en dan gaat de pomp lopen. 10 minuten later ben je klaar.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Ik heb destijds op mijn 325i met M54 de radiateur/waterpomp etc. vervangen.
Dat ontluchten ging bijzonder makkelijk op de ''ghetto'' manier zoals beschreven. En dan had ik de auto op een brug hangen dus die hing vlak.
Ps mocht iemand gaan verversen, onder het spruitstuk zit ook nog een stop waarmee je een halve liter KVS weg laat lopen.
Dat ontluchten ging bijzonder makkelijk op de ''ghetto'' manier zoals beschreven. En dan had ik de auto op een brug hangen dus die hing vlak.
Ps mocht iemand gaan verversen, onder het spruitstuk zit ook nog een stop waarmee je een halve liter KVS weg laat lopen.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Heb nu ook de “ghetto” manier ontlucht na nog een slang te hebben vervangen. Toen de kachel echt warm werd nadat de temperatuur meter rond het midden iets bewoog de auto afgezet om af te laten koelen. Ben benieuwd, ik moet er wel weer ff vertrouwen in krijgen…
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Als de motor op temperatuur is geweest, elke keer weer lucht aflaten en wat kvs bij gieten. Uiteindelijk krijg je alle lucht er wel uit..
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?
Nou dat is niet zo'n probleem zolang je maar weer thuis komt...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: MarcH en 192 gasten