Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door EmielS60 » 13 mar 2023, 07:19

Als ie niet werkt (en je tax betaald) zit ie er ook niet op.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Eeuwe » 13 mar 2023, 08:14

Vorige week heeft mijn auto weer groot onderhoud gehad (nieuwe distributieketting, waterpomp, multiriem, DPF gereinigd) en heb ik een goedje van 80 euro door de tank geflikkerd tbv DPF cleaning. Waarschijnlijk was de distributie al van tijd geraakt (oude ket stond al op knappen, was bijna drie centimeter uitgerekt en sommige schakels hadden al haarscheurtjes) want met de nieuwe ketting loopt de motor beter. Vanmiddag weer voor de keuring. Drie keer is scheepsrecht, heb er zelf iets meer hoop in. Wish me luck..

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15854
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Bram » 13 mar 2023, 08:23

Je rijdt een Italiaanse toch?

Nuff said :bag:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Martijn_bmw » 13 mar 2023, 08:49

Eeuwe schreef: 13 mar 2023, 08:14 Vorige week heeft mijn auto weer groot onderhoud gehad (nieuwe distributieketting, waterpomp, multiriem, DPF gereinigd) en heb ik een goedje van 80 euro door de tank geflikkerd tbv DPF cleaning. Waarschijnlijk was de distributie al van tijd geraakt (oude ket stond al op knappen, was bijna drie centimeter uitgerekt en sommige schakels hadden al haarscheurtjes) want met de nieuwe ketting loopt de motor beter. Vanmiddag weer voor de keuring. Drie keer is scheepsrecht, heb er zelf iets meer hoop in. Wish me luck..
Succes! Met deze onderhoudswerkzaamheden net gehad zou je toch zeggen dat ie beter moet presteren.
Distributie van tijd af is ook niet heel bevordelijk voor je verbranding en dus uitstoot.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Eeuwe » 13 mar 2023, 08:58

Bram schreef: 13 mar 2023, 08:23 Je rijdt een Italiaanse toch?

Nuff said :bag:
Ja, je hoort een hoop dat Alfa Romeo's, Fiatjes, etc etc de deeltjesmeting niet halen. Zoals Italianen als persoon zijn, zo zullen ze ook wel lekker met de uitstootnormen hebben lopen sjoemelen dus :tooth:

Met het recent uitgevoerde onderhoud in het achterhoofd houdende ga ik voorlopig niet weer een andere auto aanschaffen, maar kans is wel groot dat ik hierna niet weer iets Italiaans koop.
Martijn_bmw schreef: 13 mar 2023, 08:49
Eeuwe schreef: 13 mar 2023, 08:14 Vorige week heeft mijn auto weer groot onderhoud gehad (nieuwe distributieketting, waterpomp, multiriem, DPF gereinigd) en heb ik een goedje van 80 euro door de tank geflikkerd tbv DPF cleaning. Waarschijnlijk was de distributie al van tijd geraakt (oude ket stond al op knappen, was bijna drie centimeter uitgerekt en sommige schakels hadden al haarscheurtjes) want met de nieuwe ketting loopt de motor beter. Vanmiddag weer voor de keuring. Drie keer is scheepsrecht, heb er zelf iets meer hoop in. Wish me luck..
Succes! Met deze onderhoudswerkzaamheden net gehad zou je toch zeggen dat ie beter moet presteren.
Distributie van tijd af is ook niet heel bevordelijk voor je verbranding en dus uitstoot.
Thanks! Exact wat ik ook dacht, dus ik heb er iets meer hoop in. :ongeveer als:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Ferdi » 13 mar 2023, 08:59

Eeuwe schreef: 13 mar 2023, 08:14 Vorige week heeft mijn auto weer groot onderhoud gehad (nieuwe distributieketting, waterpomp, multiriem, DPF gereinigd) en heb ik een goedje van 80 euro door de tank geflikkerd tbv DPF cleaning. Waarschijnlijk was de distributie al van tijd geraakt (oude ket stond al op knappen, was bijna drie centimeter uitgerekt en sommige schakels hadden al haarscheurtjes) want met de nieuwe ketting loopt de motor beter. Vanmiddag weer voor de keuring. Drie keer is scheepsrecht, heb er zelf iets meer hoop in. Wish me luck..
Succes!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Arthur » 13 mar 2023, 10:10

Yup, succes 🤞🏼

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11438
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Hielke » 13 mar 2023, 10:42

Ferdi schreef: 12 mar 2023, 21:23

Wat ik nog altijd bijzonder vind aan de hele meetwijze is dat er geen enkele regelmaat in zit, zelfde apparaten die andere waarden geven of een ander merk dat weer iets anders aan geeft.
Is dat echt zo? Ik heb van forumbezoekers hier nog niet over een situatie gehoord waarbij hun auto bij het ene apparaat niet, en bij een ander apparaat (bij een ander keuringsstation) wel door de keuring kwam.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Eeuwe » 13 mar 2023, 10:45

Hielke schreef: 13 mar 2023, 10:42
Ferdi schreef: 12 mar 2023, 21:23

Wat ik nog altijd bijzonder vind aan de hele meetwijze is dat er geen enkele regelmaat in zit, zelfde apparaten die andere waarden geven of een ander merk dat weer iets anders aan geeft.
Is dat echt zo? Ik heb van forumbezoekers hier nog niet over een situatie gehoord waarbij hun auto bij het ene apparaat niet, en bij een ander apparaat (bij een ander keuringsstation) wel door de keuring kwam.
Kijk even op vorige pagina dan Hielke, heb mijn auto ook laten testen met twee verschillende apparaten.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11438
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Hielke » 13 mar 2023, 11:18

Jawel Eeuwe, maar jij kwam er bij beide apparaten niet doorheen. En je waardes (meen tussen 2 en 3 miljoen) waren ook ongeveer hetzelfde.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Eeuwe » 13 mar 2023, 14:07

Alsnog afgekeurd voor de derde maal.. 2,3 miljoen deeltjes. APK is al verlopen dus auto vanavond meteen maar in de hoek zetten. Heb net roetfilter afgemeld bij RDW, wachten op verwerking en dan maar weer er voor. Wat een shitzooi. Heb er flink de smoor in.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Ferdi » 13 mar 2023, 14:13

Ik dacht dat dat zo snel ging dat ze de auto bijna direct alsnog af kunnen melden?
Kudt is het wel na alle moeite...
Hielke schreef: 13 mar 2023, 10:42
Ferdi schreef: 12 mar 2023, 21:23

Wat ik nog altijd bijzonder vind aan de hele meetwijze is dat er geen enkele regelmaat in zit, zelfde apparaten die andere waarden geven of een ander merk dat weer iets anders aan geeft.
Is dat echt zo? Ik heb van forumbezoekers hier nog niet over een situatie gehoord waarbij hun auto bij het ene apparaat niet, en bij een ander apparaat (bij een ander keuringsstation) wel door de keuring kwam.
Ik heb het al op meerdere plekken gelezen.
Zijn al mensen richting de Bovag en de andere instanties gestapt met dit nieuws.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26689
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Martijn_bmw » 13 mar 2023, 14:17

Eeuwe schreef: 13 mar 2023, 14:07 Alsnog afgekeurd voor de derde maal.. 2,3 miljoen deeltjes. APK is al verlopen dus auto vanavond meteen maar in de hoek zetten. Heb net roetfilter afgemeld bij RDW, wachten op verwerking en dan maar weer er voor. Wat een shitzooi. Heb er flink de smoor in.
hmm mooi balen idd :? keuren op HVO100 niet meer overwogen?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door JP » 13 mar 2023, 14:18

Het afmelden van een roetfilter degradeert de restwaarde natuurlijk ook gigantisch.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Eeuwe » 13 mar 2023, 15:05

Martijn_bmw schreef: 13 mar 2023, 14:17
Eeuwe schreef: 13 mar 2023, 14:07 Alsnog afgekeurd voor de derde maal.. 2,3 miljoen deeltjes. APK is al verlopen dus auto vanavond meteen maar in de hoek zetten. Heb net roetfilter afgemeld bij RDW, wachten op verwerking en dan maar weer er voor. Wat een shitzooi. Heb er flink de smoor in.
hmm mooi balen idd :? keuren op HVO100 niet meer overwogen?
Ik tank altijd de hoogste kwaliteit diesel, hvo100 heb ik nu zo snel niet meer kunnen tanken. Eigenlijk had ik ook de EGR uit moeten schrijven voor het mooie natuurlijk. Maargoed, het was al vijf voor twaalf dus dan houd ‘t even op. Jammer maar helaas.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Arthur » 13 mar 2023, 17:01

JP schreef: 13 mar 2023, 14:18 Het afmelden van een roetfilter degradeert de restwaarde natuurlijk ook gigantisch.
Dat geloof ik niet. Auto heeft APK, MRB kun je bekijken/berekenen etc. Zie nu niet meteen de waarde van de auto (gigantisch) dalen.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Fabian » 13 mar 2023, 18:00

Klote man. Mar wellicht toch maar de oorzaak zoeken waarom je nu zo’n mega milieuverpester bent? Verstuivers zou verdacht nummer 1 zijn

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15854
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Bram » 13 mar 2023, 18:01

Ik ga GroenLinks bellen Eeuwe!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Joy » 13 mar 2023, 20:24

Het zou wel interessant zijn als iemand met toegang tot een deeltjesmeter eens wat dingen uit ging proberen. Een lijstje afgaan van verschillende aanpassingen/toevoegingen/brandstoffen en zien wat het met het aantal deeltjes doet. Het punt is dat je nu lukraak van alles moet gaan wisselen/testen wat bij een garagist gelijk in de papieren loopt.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Fabian » 13 mar 2023, 20:38

Het kan niet veel zijn. Als je zo ver overschrijdt, dan is je filter niet goed of je verbranding niet goed. De rest zijn lapmiddeltjes waarmee je het misschien net haalt als je rond de grens gemeten wordt.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Ferdi » 13 mar 2023, 20:39

Kan zijn dat het filter is gescheurd maar dan zou je denken dat men dat wel heeft gezien tijdens het schoonmaken.
Joy schreef: 13 mar 2023, 20:24 Het punt is dat je nu lukraak van alles moet gaan wisselen/testen wat bij een garagist gelijk in de papieren loopt.
Dat zou voor mij ook direct de reden zijn tot het uitschrijven van het filter.
Filter vervangen is al niet gratis en als blijkt dat het dieper zit gaat het geld met een beetje pech pas echt rollen. Zeker als hij nu gewoon prima rijd zou ik er vrede mee hebben.

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door SlowCo » 13 mar 2023, 21:29


Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11438
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Hielke » 13 mar 2023, 22:29

Joy schreef: 13 mar 2023, 20:24 Het zou wel interessant zijn als iemand met toegang tot een deeltjesmeter eens wat dingen uit ging proberen. Een lijstje afgaan van verschillende aanpassingen/toevoegingen/brandstoffen en zien wat het met het aantal deeltjes doet. Het punt is dat je nu lukraak van alles moet gaan wisselen/testen wat bij een garagist gelijk in de papieren loopt.
Auto tijdschriften lees ik al heel lang niet meer, en op internet volg ik ook weinig. Wie kan me het volgende zeggen; is er recentelijk in een tijdschrift of ergens op internet een artikel verschenen waar serieus en diep op deze materie van de deeltjesmeting is in gegaan? Waar de meest voor de hand liggende oorzaken en oplossingen van extreem hoge uitstoot besproken worden? Ergens krijg ik het idee dat dit thema nauwelijks aandacht krijgt.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Joy » 13 mar 2023, 22:52

Misschien iets voor Autoblog om een artikel aan te wijden? Pak een auto die het niet haalt en test vervolgens verschillende zaken om te zien waar de verschillen door komen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Ferdi » 13 mar 2023, 22:52

Weinig aandacht omdat ook veel mensen afscheid zullen nemen van hun diesel vermoed ik.
Daarnaast is er ook weinig bekend voor wat ik overal lees, ook in België.

Waar een filter normaal gesproken wordt vervangen als deze problemen geeft of aan z'n termijn zit en nu moet er dieper gezocht worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BartMS, Kasteel, Mark en 41 gasten