Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Joy » 10 mar 2023, 12:26

Nou het suffe is dat de emissieklasse 6 wel gehandhaafd blijft na verwijdering roetfilterregistratie bij RDW. Vul je je kenteken in op: https://www.milieuzones.nl/milieuzonecheck/JF880X
dan zegt ie dat de auto er gewoon in mag. Dus kijken die camerasystemen nu alleen naar emissieklasse of linken ze ook dieper naar vernoemde bijzonderheden in het RDW-register? Want anders kun je dus zonder problemen milieuzones in omdat de emissieklasse nog steeds klopt.
Welke milieuzone mag ik inrijden met mijn dieselauto? En in welke steden vind ik die milieuzones? Check het op deze website. Hier vindt u informatie over milieuzones voor dieselpersonen- en bestelauto’s, dieselvrachtauto’s en dieselautobussen. Het is belangrijk dat u weet wat de emissieklasse is van uw dieselvoertuig. Deze emissieklasse bepaalt of u wel of geen toegang heeft tot een milieuzone.

SlowCo
Berichten: 3528
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door SlowCo » 10 mar 2023, 12:31

Joy schreef: 10 mar 2023, 12:26 Nou het suffe is dat de emissieklasse 6 wel gehandhaafd blijft. Vul je je kenteken in op: https://www.milieuzones.nl/milieuzonecheck/JF880X
dan zegt ie dat de auto er gewoon in mag. Dus kijken die camerasystemen nu alleen naar emissieklasse of linken ze ook dieper naar vernoemde bijzonderheden in het RDW-register?
Duurt dat niet gewoon een (hele) tijd voordat zoiets verwerkt is in die systemen? Of ze kijken inderdaad naar andere datasets voor de emissieklasse/milieuzone.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Joy » 10 mar 2023, 12:47

Overige voorwaarden

Komt uw voertuig in aanmerking? Check dan onderstaande punten. Alleen als u aan alle voorwaarden voldoet, kunt u de roetfiltergegevens verwijderen.

Het voertuig moet op uw naam of op naam van uw bedrijf staan.
Het roetfilter moet bij productie zijn geplaatst (af-fabriek). Dit checkt u via de RDW-kentekencheck. Kijk onder 'Motor & Milieu' bij ‘Uitstoot’ achter ‘Af Fabriek Roetfilter APK’.
U moet het roetfilter verwijderen voor u de gegevens mag verwijderen.

Gevolgen

Na het verwijderen moet u fijnstoftoeslag betalen.
Na het verwijderen van de roetfiltergegevens worden alle milieu gegevens bij het voertuig verwijderd. Heel soms verandert daardoor de emissieklasse. Check hier de emissieklasse, zoek uw voertuig en de datum eerste toelating (DET) op.
In het RDW-register zijn de uitstootgegevens van de Passat nu leeg, staat er bij Af-fabriek roetfilter nu NEE en bij bijzonderheden:
Af-fabriek roetfilter verwijderd. Maar nog steeds emissieklasse 6. Ik weet inderdaad niet welke parameters ze bekijken maar het zou toch stom zijn als je zo tussen de regels door kunt fietsen.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5999
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door matthyssie » 10 mar 2023, 13:10

Oh lol, bij RDW staat dat je milieuklasse verandert. Maar als dat niet zo is kom je dus overal nog in zonder issues.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Eeuwe » 10 mar 2023, 13:45

Joy schreef: 10 mar 2023, 12:47
Overige voorwaarden

Komt uw voertuig in aanmerking? Check dan onderstaande punten. Alleen als u aan alle voorwaarden voldoet, kunt u de roetfiltergegevens verwijderen.

Het voertuig moet op uw naam of op naam van uw bedrijf staan.
Het roetfilter moet bij productie zijn geplaatst (af-fabriek). Dit checkt u via de RDW-kentekencheck. Kijk onder 'Motor & Milieu' bij ‘Uitstoot’ achter ‘Af Fabriek Roetfilter APK’.
U moet het roetfilter verwijderen voor u de gegevens mag verwijderen.

Gevolgen

Na het verwijderen moet u fijnstoftoeslag betalen.
Na het verwijderen van de roetfiltergegevens worden alle milieu gegevens bij het voertuig verwijderd. Heel soms verandert daardoor de emissieklasse. Check hier de emissieklasse, zoek uw voertuig en de datum eerste toelating (DET) op.
In het RDW-register zijn de uitstootgegevens van de Passat nu leeg, staat er bij Af-fabriek roetfilter nu NEE en bij bijzonderheden:
Af-fabriek roetfilter verwijderd. Maar nog steeds emissieklasse 6. Ik weet inderdaad niet welke parameters ze bekijken maar het zou toch stom zijn als je zo tussen de regels door kunt fietsen.
Onduidelijke situatie dus. Hierom wacht ik nog even met uitschrijven. Kom best vaak in Amsterdam, Utrecht, Brussel en Antwerpen waar ze milieuzones (NL) / LEZ (B) hebben dus als ik hier straks niet meer in mag omdat mijn auto onder de fijnstoftax valt heb ik niet veel meer aan mijn auto op zo'n moment.
matthyssie schreef: 10 mar 2023, 11:42
Danish schreef: 10 mar 2023, 00:56 Mijn garagist waarschuwde mij al eind vorig jaar, daarom toen snel een nieuwe apk erop. Maar ja hoe nu dit jaar.. verkopen en overstappen naar een benzine is geen optie die 335d’s (e9x) zijn zo fijn..

Optie van Joy maar dus.. dan kan de downpipe erop blijven? :bag: pfffffff
Ja 15% meer MRB dan mag je roeten wat je wil. Kom je alleen bepaalde steden niet meer in waarschijnlijk.

Dit vind ik het kromme in het hele verhaal. We willen als land ergens naar toe werken maar zodra we geld betalen worden alle idealen weer overboord gepleurd. Dan krijgen ze 'm ook waar ze 'm willen; als ik FST betalen moet wordt mijn roetfilter ook leeg geklopt en mijn EGR afgesloten.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Martijn_bmw » 10 mar 2023, 14:32

Eeuwe schreef: 10 mar 2023, 13:45 Dit vind ik het kromme in het hele verhaal. We willen als land ergens naar toe werken maar zodra we geld betalen worden alle idealen weer overboord gepleurd. Dan krijgen ze 'm ook waar ze 'm willen; als ik FST betalen moet wordt mijn roetfilter ook leeg geklopt en mijn EGR afgesloten.
Tja je kan het ook omdraaien, de auto's voldeden ooit aan een typegoedkeuring en nu halen ze kennelijk om welke reden dan ook die grens niet meer en is daarmee APK afkeur, zo bestaat APK al sinds oprichting van die keuring

Als de overheid heel strikt in de leer was gaan zitten en voor al die afkeur had gezegd verplicht repareren of slopen dan had helemaal iedereen op zijn achterste benen gestaan ;)

Nu is er nog een andere optie die ze wel (wat) duurder maken om te stimuleren dat je toch de oorzaak aanpakt ipv kiezen voor uitschrijven DPF. Of die stimulans voldoende is bij slechts 15% verhoging HSB kan je over discusseren... (ik denk van niet, zoals je hier ook leest)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Eeuwe » 10 mar 2023, 15:39

^ Ja, hier heb je wel een punt. Zo had ik het nog niet echt gezien.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Joy » 11 mar 2023, 12:45

Vandaag een nieuwe kentekenpas mogen ontvangen. Die had ik niet verwacht. Achterop staat nu geen informatie meer achter Milieuklasse EG-goedkeuring. Verder geen verschil.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door JdBn » 11 mar 2023, 15:55

Pas geleden ook voor de APK gegaan met de F31 330d. 270k km, geen enkel probleem met de roetmeting. Ik tank wel (bijna) altijd BP Ultimate of Shell V-Power diesel. Misschien dat dat wat uitmaakt? Nou ja, iig blij dat ie er doorheen kwam :)

PeterB
Berichten: 3255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door PeterB » 11 mar 2023, 22:26

Joy schreef: 11 mar 2023, 12:45 Vandaag een nieuwe kentekenpas mogen ontvangen. Die had ik niet verwacht. Achterop staat nu geen informatie meer achter Milieuklasse EG-goedkeuring. Verder geen verschil.
En nog steeds welkom in de milieuzones
Screenshot_2023-03-11-22-27-44-069_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2023-03-11-22-27-44-069_com.android.chrome.jpg (282.83 KiB) 2107 keer bekeken
Screenshot_2023-03-11-22-29-47-781_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2023-03-11-22-29-47-781_com.android.chrome.jpg (463.91 KiB) 2105 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Ferdi » 12 mar 2023, 09:19

Heb al van meerdere mensen gehoord dat de milieu klasse gelijk blijft ondanks de afmelding dus dat zou geen problemen op moeten leveren.
Hoe krom ook :bag:
Laatst ook een verhaal gelezen van iemand met een Volvo, welke motor even kwijt, ene dag 3 keer afgekeurd op uitstoot en na een nacht bij de garage met ijskoude motor goed gekeurd.
Moment dat de motor warmer werd liep het aantal roetdeeltjes wel weer op.

Mijn auto moet begin mei gekeurd worden, ergens volgende maand maar eens kijken wat daar uit komt.
Uitlaat is schoon, EGR zit dicht en we zien het wel. Wordt het afkeur dan pakken we ook de roettaks en halen we later in het jaar het roetfilter er ook mooi tussenuit.
Nieuw filter is de hoofdprijs en binnen de landsgrenzen ook niet te vinden.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door jos_br » 12 mar 2023, 11:09

Afgesloten EGR zorgt over het algemeen voor een lager aantal deeltjes. Het kromme in NL is dat ze hier vasthouden aan de type keuring en het beleid alleen op leeftijd van de auto houden. Je kunt, zelfs goedgekeurd door de RDW, niet met een nieuw type motor hier iets aan doen.

Jos.
Laatst gewijzigd door jos_br op 12 mar 2023, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 225
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Danish » 12 mar 2023, 20:06

Dus we hebben een oplossing: Melding doorgeven bij de rdw, een x bedrag extra aftikken en je euroklasse blijft behouden? Nice! Scheelt gezeik met keuren etc en of kat er onder schroeven.

Dat ene extra bedrag maakt het rijden van een diesel nog steeds goedko(o)p(er).

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Eeuwe » 12 mar 2023, 20:35

^ klopt. Bizarre regeling. Soort van zonden afkopen.

Zou het trouwens ook kunnen helpen roetdeeltjes te verminderen met een uitgeschakeld EGR systeem?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 mar 2023, 21:13

Je moet volgens de RDW wel het roetfilter verwijderen. Geen idee wat ze doen als ze zien dat het filter er nog onder hangt. Enige wat je zou kunnen doen is een paar lasrupsen erop zodat het lijkt dat ie leeggehaald is.

Denk dat er veel aanpassingen komen bij de RDW dus daar zullen ze tzt vast wel een stokje voor gaan steken.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Ferdi » 12 mar 2023, 21:23

Administratiekosten rond de 65 euro en dan maandelijks een bedrag bovenop je wegenbelasting en verder alles hetzelfde inderdaad.
Dat je van de RDW je roetfilter moet verwijderen had ik nog niet gehoord. Goede motivatie om voor veel mensen direct de auto maar te laten chippen denk ik? Als je dan toch de boel al aan moet passen softwarematig.

Wat ik nog altijd bijzonder vind aan de hele meetwijze is dat er geen enkele regelmaat in zit, zelfde apparaten die andere waarden geven of een ander merk dat weer iets anders aan geeft.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Arthur » 12 mar 2023, 21:26

Maar wat is het ‘voordeel’ dan dat je dat roetfilter MOET verwijderen? Van RDW zijde bezien?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15854
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Bram » 12 mar 2023, 21:42

Dat vraag ik me ook af. Dan gaat zo'n auto toch alleen maar meer vervuilen?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Joy » 12 mar 2023, 21:44

Danish schreef: 12 mar 2023, 20:06 Dus we hebben een oplossing: Melding doorgeven bij de rdw, een x bedrag extra aftikken en je euroklasse blijft behouden? Nice! Scheelt gezeik met keuren etc en of kat er onder schroeven.

Dat ene extra bedrag maakt het rijden van een diesel nog steeds goedko(o)p(er).
Ja let wel, vanaf registratiedatum 01-01-2017 en nieuwer gaat deze vlieger niet meer op. Dit is een overgangsregeling om eigenaren van oudere auto's niet met hoge lasten op te zadelen tov de dagwaarde.
Vanaf 2017 moet je auto aan de regels blijven voldoen en moet het filter dus op de auto blijven zitten en zijn werk doen. Zo niet krijg je 'm niet meer APK gekeurd en rij je dus illegaal rond.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Ferdi » 12 mar 2023, 21:45

Bram schreef: 12 mar 2023, 21:42 Dat vraag ik me ook af. Dan gaat zo'n auto toch alleen maar meer vervuilen?
Klopt, alhoewel een niet goed werkend filter dat ook gewoon doet met ernstigere motorschade tot mogelijk gevolg.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door jos_br » 12 mar 2023, 22:27

Eeuwe schreef: 12 mar 2023, 20:35 ^ klopt. Bizarre regeling. Soort van zonden afkopen.

Zou het trouwens ook kunnen helpen roetdeeltjes te verminderen met een uitgeschakeld EGR systeem?
Tekst even aangepast aan mijn betoog over de egr......Het scheelt aanzienlijk wanneer die dicht is.

Jos.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Eeuwe » 12 mar 2023, 22:37

jos_br schreef: 12 mar 2023, 22:27
Eeuwe schreef: 12 mar 2023, 20:35 ^ klopt. Bizarre regeling. Soort van zonden afkopen.

Zou het trouwens ook kunnen helpen roetdeeltjes te verminderen met een uitgeschakeld EGR systeem?
Tekst even aangepast aan mijn betoog over de egr......Het scheelt aanzienlijk wanneer die dicht is.

Jos.
Ah check. Gaat dat ding zsm nog uitgeschakeld worden. Thanks!

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 225
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Danish » 13 mar 2023, 00:01

Joy schreef: 12 mar 2023, 21:44
Danish schreef: 12 mar 2023, 20:06 Dus we hebben een oplossing: Melding doorgeven bij de rdw, een x bedrag extra aftikken en je euroklasse blijft behouden? Nice! Scheelt gezeik met keuren etc en of kat er onder schroeven.

Dat ene extra bedrag maakt het rijden van een diesel nog steeds goedko(o)p(er).
Ja let wel, vanaf registratiedatum 01-01-2017 en nieuwer gaat deze vlieger niet meer op. Dit is een overgangsregeling om eigenaren van oudere auto's niet met hoge lasten op te zadelen tov de dagwaarde.
Vanaf 2017 moet je auto aan de regels blijven voldoen en moet het filter dus op de auto blijven zitten en zijn werk doen. Zo niet krijg je 'm niet meer APK gekeurd en rij je dus illegaal rond.

Registratiedatum nationaal of internationaal? Hoop dat je bouwjaar bedoelt…

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Joy » 13 mar 2023, 06:16

1e kentekenregistratie wereldwijd. Die datum is bepalend.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe roetmeting: Passat afgekeurd

Bericht door Martijn_bmw » 13 mar 2023, 07:12

Arthur schreef: 12 mar 2023, 21:26 Maar wat is het ‘voordeel’ dan dat je dat roetfilter MOET verwijderen? Van RDW zijde bezien?
Die snap ik idd ook niet :roll:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas en 24 gasten