997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Als je kunt uit onderhandelen dat de verkopende partij eventuele gebreken verhelpt die bij een keuring aan het licht komen dan kan het interessant zijn. Anders zou ik rekening houden met ergens tussen de 5 en 10k aan eventuele kosten.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Ben zelf ook nooit zo happig op auto's die echt lang stil staan (+ 2jr). Denk aan het eerder genoemde zoals keerringen, rubbers, ophanging, schokdempers die al 6 jr lang in 1 positie staan etc. Verder zou ik de cilinderwanden willen zien dat daar geen corrosie heeft opgetreden anders kun je gelijk afscheid nemen van de zuigerveren bij 1e start (na vervanging vloeistoffen, filters, brandstoftank leegzuigen en nieuwe brandstof in etc).
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Daar ben ik dan weer echt niet bang voor maar lijkt me wel onderdeel van een uitgebreide Porsche inspectie.e30touring1990 schreef: ↑14 feb 2023, 09:57 Verder zou ik de cilinderwanden willen zien dat daar geen corrosie heeft opgetreden
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
kans is natuurlijk klein, zeker als die echt verwarmd binnen heeft gestaan. maar zou zeker wat extra uittrekken om dat te inspecteren.Niels schreef: ↑14 feb 2023, 14:02Daar ben ik dan weer echt niet bang voor maar lijkt me wel onderdeel van een uitgebreide Porsche inspectie.e30touring1990 schreef: ↑14 feb 2023, 09:57 Verder zou ik de cilinderwanden willen zien dat daar geen corrosie heeft opgetreden
- Arthur
- Berichten: 39753
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Ik denk dat eerlijk gezegd niet, lijkt me veel te uitgebreid/tijdrovend.Niels schreef: ↑14 feb 2023, 14:02Daar ben ik dan weer echt niet bang voor maar lijkt me wel onderdeel van een uitgebreide Porsche inspectie.e30touring1990 schreef: ↑14 feb 2023, 09:57 Verder zou ik de cilinderwanden willen zien dat daar geen corrosie heeft opgetreden
Edit: om in de Porsche Approved garantie te komen met de 111 puntencheck doen ze het niet.
https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... ointcheck/
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Je kunt vast een Porsche tech ‘inhuren’ die met je mee kijkt. Op een bedrag van €115.000 best te doen lijkt mij.
- Arthur
- Berichten: 39753
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Ja, natuurlijk, alles kan…
En vanuit kopers-oogpunt kunnen we van alles willen, maar vanuit verkopers-oogpunt wilde ik niet alles. Uitgebreide keuring bij Porsche of specialist? Prima. Maar om de motor open te laten meubelen omdat een, potentiële (!), koper dat wil? Nou nee. Dan wacht ik wel op de koper die alleen een (Porsche) keuring wil. En die gaat komen op een 911 GT3 van 2009 met 18kkm in de 1e lak.
En vanuit kopers-oogpunt kunnen we van alles willen, maar vanuit verkopers-oogpunt wilde ik niet alles. Uitgebreide keuring bij Porsche of specialist? Prima. Maar om de motor open te laten meubelen omdat een, potentiële (!), koper dat wil? Nou nee. Dan wacht ik wel op de koper die alleen een (Porsche) keuring wil. En die gaat komen op een 911 GT3 van 2009 met 18kkm in de 1e lak.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Arthur, mijn suggestie was bedoeld voor de cilinderwanden inspectie tegenover de Porsche dealer die dat niet zou doen
En alles demonteren hoeft nou ook weer niet… wel een gegeven dat de cilinderkoppen op een minder bereikbare plek zitten dan bij andere auto’s..
En alles demonteren hoeft nou ook weer niet… wel een gegeven dat de cilinderkoppen op een minder bereikbare plek zitten dan bij andere auto’s..
- JP
- Berichten: 31256
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Afhankelijk van waar de auto staat in Duitsland of anders zou ik 'm door Manthey laten "prüfen"
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Cylinderwanden inspecteren is niet zo'n klus, bougie er uit en er met een borescope in kijken. Kan je evt beperken tot 1 cylinder, als die gewoon goed is dan is de kans dat de rest corrosie heeft nihil.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
dit was idd ook mijn gedachte met bovenstaande post. 1 checken, is het in orde dan de rest laten voor wat het is.Bert ///M3 schreef: ↑14 feb 2023, 15:32 Cylinderwanden inspecteren is niet zo'n klus, bougie er uit en er met een borescope in kijken. Kan je evt beperken tot 1 cylinder, als die gewoon goed is dan is de kans dat de rest corrosie heeft nihil.
- Arthur
- Berichten: 39753
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Dat zou dan idd meevallen, mocht dat wel een eenvoudige klus zijn bij een 911.
- Downforce Hans
- Berichten: 12550
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Sorry, ik zie even het verband niet. Elk jaar verliest koude middel ongeveer 10 procent van zijn werking dus die airco zal dus wel het beste gehad hebben. Als de auto al 14 jaar oud is dan kan het koudemiddel wat nu gebruikt wordt en niet meer in. Daar heb je geen fluor voor nodig.Crookie schreef: ↑13 feb 2023, 20:41Zolang het vacuum gewoon houdt… en anders met de fluor even nalopenDownforce Hans schreef: ↑13 feb 2023, 15:20 Zit er airco in dat ding want dan ben je ook aan de beurt om dat koude middel te vervangen. Ik weet niet of het koude middel van nu in een 6 jaar oude auto kan en de o-ringen/ pakkingen aantast. Wanneer dat zo is dan kan het wel een aardige rekening worden want die moeten dan dacht ik vervangen worden.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 06 sep 2022, 14:46
- Auto: Pulsar GT, Accord R, A110
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Weinig kilometers, mooi verdeelt over een jaar (>2k) lijkt me beter dan 6 jaar stilstand.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Ik doelde op eventuele lekkagesDownforce Hans schreef: ↑14 feb 2023, 15:42Sorry, ik zie even het verband niet. Elk jaar verliest koude middel ongeveer 10 procent van zijn werking dus die airco zal dus wel het beste gehad hebben. Als de auto al 14 jaar oud is dan kan het koudemiddel wat nu gebruikt wordt en niet meer in. Daar heb je geen fluor voor nodig.Crookie schreef: ↑13 feb 2023, 20:41Zolang het vacuum gewoon houdt… en anders met de fluor even nalopenDownforce Hans schreef: ↑13 feb 2023, 15:20 Zit er airco in dat ding want dan ben je ook aan de beurt om dat koude middel te vervangen. Ik weet niet of het koude middel van nu in een 6 jaar oude auto kan en de o-ringen/ pakkingen aantast. Wanneer dat zo is dan kan het wel een aardige rekening worden want die moeten dan dacht ik vervangen worden.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Er zit gewoon R134A in. Dat is gewoon verkrijgbaar en dus kan je zo'n systeem gewoon opnieuw vullen. Geen probleem.Downforce Hans schreef: ↑14 feb 2023, 15:42Sorry, ik zie even het verband niet. Elk jaar verliest koude middel ongeveer 10 procent van zijn werking dus die airco zal dus wel het beste gehad hebben. Als de auto al 14 jaar oud is dan kan het koudemiddel wat nu gebruikt wordt en niet meer in. Daar heb je geen fluor voor nodig.Crookie schreef: ↑13 feb 2023, 20:41Zolang het vacuum gewoon houdt… en anders met de fluor even nalopenDownforce Hans schreef: ↑13 feb 2023, 15:20 Zit er airco in dat ding want dan ben je ook aan de beurt om dat koude middel te vervangen. Ik weet niet of het koude middel van nu in een 6 jaar oude auto kan en de o-ringen/ pakkingen aantast. Wanneer dat zo is dan kan het wel een aardige rekening worden want die moeten dan dacht ik vervangen worden.
Lekkage door eventuele o-ringen is te testen met fluor erin.
- Philipoo
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Airco zal zo'n probleem niet zijn hoor. Die doet het waarschijnlijk nog best aardig en anders even bijvullen en klaar. Is ook niet het grootste kostenplaatje op een gt3
- Baboulah
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Garantie is overrated, een bedrijf zal er altijd alles aan doen om het niet uit te hoeven keren, dus dat kan je in mijn ogen altijd verwaarlozen...
Ik zou er wel vanuit gaan dat alle onderstel rubbers uitgedroogd zijn en vervangen zullen worden, wellicht ook de brandstoftank als daar een hoop brandstof in zat dat slecht is geworden in die 6 jaar....
Ik zou er wel vanuit gaan dat alle onderstel rubbers uitgedroogd zijn en vervangen zullen worden, wellicht ook de brandstoftank als daar een hoop brandstof in zat dat slecht is geworden in die 6 jaar....
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
- Locatie: Amsterdam
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Ik zou me er niet al te druk over maken. De horrorverhalen van wat jarenlange stilstand met auto's zijn meestal afkomstig van auto's die buiten hebben gestaan en al begonnen met achterstallig onderhoud en oude vloeistoffen. Als zo'n auto is weggezet met allemaal verse vloeistoffen in een toen vrij nieuwe auto, in een verwarmde ruimte dan gebeurt er echt niet zo heel veel schokkends. Het enige wat ik belangrijk zou vinden is de eerste start na die 6 jaar. Dat die wel met verse benzine gebeurt en dat de motor even heeft kunnen ronddraaien om de olie rond te pompen. Toen ik mijn AM V8 Vantage vorig jaar kocht had deze zijn laatste beurt in 2014 gehad, auto had sporadisch gereden tot 2016/2017. Beurt uit laten voeren bij het ophalen en daarna zonder een centje pijn 1000km gereden.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Arthur
- Berichten: 39753
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Dat starten zal onderhand al gebeurd zijn? Als dat ding van die verzamleaar naar de handelaar gegaan is heeft 'ie vast ondertussen al eens gelopen.
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: 997.2 GT3 uit verzameling: 6 jaar stilstand
Waar het om gaat is dat de oliefilm etc tussen je lagers weggelopen is na zo veel jaar plus dat je kans hebt dat de olie uit de aanvoerleidingen gelopen is.
Bij een auto met een normaal carter zit er trouwens meestal een terugslagventiel na de pomp zodat de olie niet uit de aanvoerleidingen loopt. Als dat gewoon normaal functioneerd dan is er weinig aan de hand. Alleen wil dat nog wel eens niet het geval zijn, dan is eerst even oliedruk draaien meestal wel het beste.
Wat dat betreft is het risico bij dry-sump dus hetzelfde, als de aanvoerleidingen leeg zijn heb je hetzelfde resultaat.
Ik weet niet of Porsche electrische drysump gebruikt? Dan kan je het systeem misschien primen, dat is eigenlijk het makkelijkste.
Waar ronddraaien eigenlijk ook voor bedoeld is, is als bijvoorbeeld een hele kleine lekkage in de koppakking hebt. Als je cylinder langzaam vol loopt over de jaren en je start, dan heb je een kromme dijfstang. Ik heb eens een S54 van binnen gezien waarbij dat gebeurd was, kromme drijfstang en gebarsten cylinderwand LOL.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: malle eppie en 181 gasten