BMW M140i RWD nieuw onderstel

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door JessieJ » 22 jan 2023, 11:03

Dag mede-autoliefhebbers,

Ik lees al een behoorlijke tijd mee op het forum. Tot in de late uurtjes heb ik de eindeloze draadjes gelezen om mezelf van alle informatie te verschaffen om een weloverwogen keuze te maken voor mijn volgende auto. Na lang zoeken eindelijk tot een mooi exemplaar gekomen en nu ook de tijd gemaakt om mezelf voor te stellen.

26 jaar, kom uit de omgeving van Amsterdam en al best een lange autohistorie. Ik ben begonnen met een Skoda Citigo, toen een Swift sport, twee keer een Cooper S gehad, uitstapje naar een CLA en nu terecht gekomen bij een….. M140i. Ik heb nog getwijfeld om een Golf GTI of een R aan te schaffen, maar volgens mij is een BMW een harde eis om je aan te mogen melden op DF 😉

Ik heb de auto nu bijna twee maanden, het gaat om een zwarte M140i LCI 2 uit 2017 dus nog zonder OPF. De vorige eigenaar heeft de naar mijn mening twee lekkerste aanpassingen aan de auto al gedaan. Zo zit er een mperformance uitlaat onder en een sperdif.
Ik heb deze auto gekocht als funauto voor de weekenden en de vakanties. Ik fiets naar mijn werk dus de auto staat voornamelijk binnen en mag dan in het weekend naar buiten. Wellicht dat een andere auto passender was geweest, maar voor nu voldoet deze aan al mijn wensen. Mijn eerste auto met +300pk en rwd. Dat laatste maakt hem met dit koude weer i.c.m. Michelin pss banden leuk en spannend om te rijden. :df:

De eerste mogelijkheid dat ik de auto echt eens goed kan testen zal komend voorjaar zijn als ik een roadtrip ga maken in Schotland. Mochten er nog geïnteresseerden zijn in de route die ik ga rijden, stuur mij dan een even een pb. Ik denk een hele leuke route uitgestippeld te hebben met mooie tussenstops onderweg.
Voordat de auto op reis gaat krijgt ie eerst een grote beurt bij de mannen van The Engineer’s Garage. Vorige week ben ik daar wezen kijken en hield er een goed en vertrouwd gevoel aan over, beter dan bij de dealer. Aardige mensen en ze hadden mooie speciale auto’s staan.

Zo bont als ik het gemaakt had bij de Mini met alle aanpassingen zal ik het bij de m140 wat rustiger aan doen. Ik houd de auto het liefst origineel maar aan het onderstel wil ik wel wat doen. Tot nu toe heb ik nog niet veel aan de auto gedaan. Ik ben bij Hardeman motorsport geweest voor het preventief vervangen van de olie in het sperdif en ik heb een origineel m140i logo besteld. Morgen ga ik eens kijken of ik Apple car play wide screen kan activeren met bimmercode.

Kwa onderstel wil ik dus wel het een en ander doen. De uderbody v brace van de 3 deurs komt er spoedig onder en misschien nog een ander setje dempers en veren + de hot climate mod voor de b58. Setje lichtgewicht velgen zou ook niet verkeerd zijn. Het vermogen zit voorlopig wel goed en laat ik hoogstwaarschijnlijk standaard.
Bijlagen
rear m140i.jpg
rear m140i.jpg (356.85 KiB) 6622 keer bekeken
front m140i.jpg
front m140i.jpg (371.92 KiB) 6622 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JessieJ op 17 nov 2023, 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Dimitri » 22 jan 2023, 11:08

Welkom Jessie! Mooie welkomstpost. Wat had je allemaal aan je MINI gedaan?

En Schotland is geweldig, veel plezier daar! Het sperdif gaat je daar goed van pas komen :)

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Fedmas » 22 jan 2023, 11:09

Welkom! Eindelijk een BMW? Die hebben we hier al genoeg joh :-P. Wel een erg mooie keuze.

Goede OP.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Martijn_bmw » 22 jan 2023, 11:09

Welkom! Leuke introductie post :) en een gave auto zo’n m140i lci2 veel df er mee :df: komt vast goed heb zelf nog goede herinneringen aan mijn m135i lci :D

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39597
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Arthur » 22 jan 2023, 11:14

Mooie auto, en ik zou het logo eraf laten. Wat me wel altijd opvalt, ook bij andere modellen, is dat die performance uitlaattips zo ver uitsteken. Althans, zo lijkt het vaak. Dat vind ik iets minder mooi.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31036
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door JP » 22 jan 2023, 11:29

Welkom….alweer een BMW :goodnight:
Ik lees al een behoorlijke tijd mee op het forum. (…)
Ik heb nog getwijfeld om een Golf GTI of een R aan te schaffen, maar volgens mij is een BMW een harde eis om je aan te mogen melden op DF 😉
Heb je je toch niet goed genoeg ingelezen…..:coffee:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39597
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Arthur » 22 jan 2023, 11:33

Eens, liever een Golf GTI of R dan een BMW 140i :whistle: :angel:

Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Jlijp » 22 jan 2023, 11:34

😄👍Welkom op het bmw forum.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door EvdP » 22 jan 2023, 13:13

Welkom!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door e30touring1990 » 23 jan 2023, 13:40

Welkom! Ben heel benieuwd welke route je hebt uitgestippeld, staat hier ook wel op de agenda om eens die kant op te rijden.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Knot » 23 jan 2023, 16:39

Welkom!

Die Hot Climate Mod, dmz andere thermostaat en software aanpassing, of wezenlijk grotere radiateur en/of intercooler?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Kasteel » 23 jan 2023, 18:01

Welkom!

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door sitechris » 23 jan 2023, 18:40

Welkom en met de M140i heb je een gave auto. Heb er bijna 2 jaar met veel plezier in gereden. De B58 is echt een pareltje.

Olaf dravit
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2022, 14:36

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Olaf dravit » 24 jan 2023, 20:32

Mooie 140 :thumbup:

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door JessieJ » 31 jan 2023, 13:48

Dimitri schreef: 22 jan 2023, 11:08 Welkom Jessie! Mooie welkomstpost. Wat had je allemaal aan je MINI gedaan?

En Schotland is geweldig, veel plezier daar! Het sperdif gaat je daar goed van pas komen :)
Bedankt Dimitri! Ben benieuwd naar Schotland. De Mini was mijn eerste auto waarbij ik begon met aanpassingen. Op die auto's is echt heel veel mogelijk. Ik had de draagarmrubbers gedaan, veren, vekgen en nog veel dingetjes in het interieur. Maar dat Peugeot motortje bleef stuk gaan dus was er na een tijdje goed klaar mee. :slapen:
Laatst gewijzigd door JessieJ op 22 sep 2023, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door JessieJ » 31 jan 2023, 13:49

Bedankt allen voor de reacties!

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door JessieJ » 31 jan 2023, 13:57

Arthur schreef: 22 jan 2023, 11:14 Mooie auto, en ik zou het logo eraf laten. Wat me wel altijd opvalt, ook bij andere modellen, is dat die performance uitlaattips zo ver uitsteken. Althans, zo lijkt het vaak. Dat vind ik iets minder mooi.
Hi Arthur,
Dat vind ik ook van die uitlaten. Steekt veel te ver uit. Ik heb er daarom een andere diffuser opgezet van Zaero. De meeste van die after market diffusers ben ik niet zo fan van. Dit is er een van Zaero, gehaald bij Rijdersauto, die komt in mijn ogen het mooist naar voren en de kwaliteit is ook prima.

De uitlaten vallen er een stuk mooier in zo. Overigens voor het eerst dat ik zelf wat aan m'n auto heb gesleuteld. Toch wel spannend om zelf aan al dat plastic te trekken maar wel leuk om te doen.
Bijlagen
m140i2.jpg
m140i2.jpg (328.83 KiB) 6100 keer bekeken
m140i.jpg
m140i.jpg (389.28 KiB) 6100 keer bekeken

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door JessieJ » 31 jan 2023, 13:59

Knot schreef: 23 jan 2023, 16:39 Welkom!

Die Hot Climate Mod, dmz andere thermostaat en software aanpassing, of wezenlijk grotere radiateur en/of intercooler?
De hot climate mod is een kleine aanpassing die de b58 motoren standaard in warme landen hebben.
Ik heb twee linkjes bijgevoegd. Geen idee of het veel verschil maakt maar voor dat bedrag kan het geen kwaad om het te proberen :D

https://55parts.de/products/heisslandau ... -m240i-b58

https://www.youtube.com/watch?v=wsmkr9LZ2oA

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door JessieJ » 06 aug 2023, 10:11

Zo laatste update is inmiddels alweer een half jaar geleden.

Ondertussen best veel aan de auto gedaan en veel mooie trips gemaakt (Schotland en de Alpen). Om kort te zijn; de auto bevalt heel goed. Motorisch top, automaat bijna top, onderstel en sturen wat minder.
De auto doet precies waar ik hem voor gekocht heb (plezier tijdens het rijden).

Ik heb nu zo’n 12.000 kilometer gereden waarvan 7.000 vakantiekilometers. Voor tripjes is de auto geweldig en ook in Nederland krijg ik soms een lach op mijn gezicht. Gemiddeld verbruik van 1 op 13 is ook niet verkeerd. Dat zijn wel alleen maar lange stukken want ik fiets naar mijn werk. Verder rijd ik op de snelweg ook vaak als een oud wijf, lekker ontspannen.

Om te beginnen is de M140i voor een grote beurt bij TEG geweest, vlak voor de roadtrip naar Schotland. Beurt was nog niet nodig maar ik wilde hem fris hebben voor de vakantie. Verder hou ik houd niet het 30.000km/2 jaar interval van BMW aan, lijkt me niet echt gezond.

Nieuwe vloeistoffen, filters en bougies. Verder was de auto toe aan nieuwe remblokken rondom. Heb gekozen voor Ferodo DS2500 rondom en gelijk RVS gevlochten remslangen. Auto remt vele malen beter.
Verder de underbody V brace laten plaatsen. Merk geen verschil maar het kan er maar beter op zitten denk ik dan. Ook nog een security kit laten plaatsen voor het stuur en de navi. Kleine tegenvaller was een spoorstang die vervangen moest worden, voordeel daarvan was het (verplicht) opnieuw uitlijnen.

Na de beurt kon de auto, mooi gepoetst, mee op de boot naar Schotland. In 10 dagen tijd 3000 kilometer gereden. Prachtige wegen en zeer rustig in april. Kan het iedereen aanraden. Vooral de Old Military Road bij het Cairngorms park vond ik geweldig. Verder waren de mooiste wegen in het noorden ter hoogte van Ullapool. Ook een deel van de NC500 gereden.
Glencoe.jpg
Glencoe.jpg (242.46 KiB) 3834 keer bekeken
Skyfall.jpg
Skyfall.jpg (249.27 KiB) 3834 keer bekeken
In juni ben ik nog met de auto naar de Alpen geweest. Vrij rustig aan gedaan op de autobahn. Niet echt lekker als je vriendin naast je zit te klagen over de snelheid. Denk dat ik haar volgende keer naar Innsbruck laat vliegen en dan lekker zelf rijd.
Via het zwarte woud zijn we naar Solden gereden. Daar de Timmelsjoch gedaan en via de Jaufenpas in Italie terug Oostenrijk in. De Timmelsjoch is geweldig. Goed en breed asfalt tot aan de Italiaanse grens en mooie bochten. Op de Timmelsjoch is het vrij eenvoudig tempo te maken doordat je ver kunt kijken.

De Grossglocknerpas hebben we ook gereden. Werkelijk fantastisch. Ontzettend rustig en prachtige bochten en dito uitzicht. Nadeel was dat het de hele dag regende. Het dwars gooien in de haarspeldbochten werd zo wel een stuk makkelijker. Michelin Pilot super sport op heel nat asfalt is trouwens geen beste combinatie.

Bij de Grossclockner zelf is ook veel te doen. Je kunt een heel stuk naar de gletcher wandelen en er is een leuk museum. Staat ook een autotentoonstelling met veel Porsches. Volgensmij de grootste Porsche collectie boven de 2500 meter hoogte. Trouwens ontzettend veel 911jes die omhoog en naar beneden knalde op de berg. Ook wel wat Ferrari’s en de nieuwe Masertati MC20.

Wat kleine punten die ik heb veranderd heb aan de auto zijn:
Covers voor de pedalen. Standaard is alleen de voetsteun van metaal met een M logo. Op onze vrienden van Ali voor weinig geld twee covers besteld om te proberen. Goede kwaliteit, past perfect en staat een stuk mooier. Heb ondertussen ook nieuwe matten.
Pedalen oud.jpg
Pedalen oud.jpg (840.24 KiB) 3834 keer bekeken
Pedalen nieuw.jpg
Pedalen nieuw.jpg (787.34 KiB) 3834 keer bekeken
Verder heb ik alle lampjes in de achterlichten vervangen voor leds. Nu mooi wit achteruitrijverlichting, led knippers en remlichten. Voor heeft de 1 serie wel full led, ook in de knippers maar achter zijn dit nog gewone bulbs. Na wat onderzoek heb ik ze in de UK besteld (setje van 6 lampjes voor 80 euro) en geen foutmeldingen.

Laatste wat ik gedaan heb is een ander stuur. Opnieuw bekleed met nappaleder. Verder niks geks gedaan met andere stiksels of alcantara/carbon. Wil de auto zo origineel mogelijk houden. Ik had al Apple Carplay maar BMW vond het blijkbaar nodig om maar de helft van het scherm te vullen. Dit heb ik afgelopen weekend laten coderen naar ‘Full screen’. Toch een heel stuk mooier en een leuke upgrade.
Oud stuur.jpg
Oud stuur.jpg (160.08 KiB) 3834 keer bekeken
Nieuw stuur.jpg
Nieuw stuur.jpg (140.5 KiB) 3834 keer bekeken
What’s next:
Ik heb een setje Bilstein B8 dempers besteld en Eibach verlagingsveren. Verder ook bij Ekris twee Mperformance bumpstops voor achter. Ik had gelezen op een Engelse Facebookgroep, waar de M140i trouwens heel populair en goedkoop is, dat dit nodig zou zijn bij nieuwe dempers achter. Het setje moet nog gemonteerd worden, dat zal binnenkort gebeuren.

Verder ben ik aan het zoeken naar een ander setje velgen. De 463M velgen die ik nu heb vind ik niet mooi. Ik ben op zoek naar de 719m in bicolor. Dat vind ik het mooiste model velg voor de 1 serie. Ze zijn vrij lastig te vinden, zeker in Nederland. Mocht iemand een setje hebben dan hoor ik het graag. Verder vind ik de Japan Racing SL01 ook gaaf. Zou die dan in het silver of brons willen.

Ik twijfel nog over een XHP software, vind het vrij irritant hoe snel de bak opschakelt. 1100/1200 toeren lijkt me niet goed en rijdt ook gewoon niet lekker dus vooral flipperen. Het is me echter nog niet duidelijk of XHP dit oplost.
Op de long list staan nog m3/m4 draagarmen, stabi’s, hifi installatie en misschien ooit nog motorisch een tuning maar ik denk het niet.

To be continued

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door JessieJ » 06 aug 2023, 10:17

Nog een paar foto's van Timmelsjoch
Bijlagen
Timmelsjoch Italie kant.jpg
Timmelsjoch Italie kant.jpg (334.22 KiB) 3831 keer bekeken
Solden.jpg
Solden.jpg (95.46 KiB) 3831 keer bekeken
Timmelsjoch 0.jpg
Timmelsjoch 0.jpg (115.01 KiB) 3831 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Martijn_bmw » 06 aug 2023, 12:59

Leuke update! Blijft een mooie auto zo’n m140i. :df:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door veejay » 06 aug 2023, 13:42

Mooi verslag, fraai hoe je die stuur zo weer hebt gekregen, complimenten. Ben benieuwd naar je xhp ervaringen als het zover is.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Eeuwe » 06 aug 2023, 13:44

Goed bezig, goede updates!

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3245
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Martijn M » 07 aug 2023, 09:00

Leuk verhaal en mooie trips!
Heb je een meer gedetailleerde route van je trip naar Schotland? Die staat hier volgend jaar op de planning en inspratie is altijd goed.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Camiel » 07 aug 2023, 15:03

Martijn M schreef: 07 aug 2023, 09:00 Leuk verhaal en mooie trips!
Heb je een meer gedetailleerde route van je trip naar Schotland? Die staat hier volgend jaar op de planning en inspratie is altijd goed.
Same here, hier staat ‘ie over 3 weken op de planning :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten