BMW M140i RWD nieuw onderstel

Hier kun je jezelf voorstellen.
Online
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Richardt. » 07 aug 2023, 16:11

Blijft mooi zo'n m140i, het is dat een touring toch wel praktisch is en ik een 3-serie als cruiser toch ook wel fijn vind maar anders had ik zeker zo'n kanon overwogen!

Heerlijk ook dat je hem voornamelijk gebruikt waar hij geschikt voor is, leuke ritjes over super mooie wegen! :df:

De BMW logica dat Apple Carplay op een half scherm moet heb ik ook nooit begrepen, is gelukkig eenvoudig te verhelpen.
Vwb xHP zou ik mij daar goed over in lezen, je kunt een hoop instellen en dus afstemmen op jouw wensen. Denk dat jouw irritatie daarmee wel te genezen is. Terug naar origineel kan altijd nog, de BMW premium select stempel zit er sowieso niet meer op dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

Oh en mbt tuning, zoek het draadje van Riceaux even op om je over de streep te trekken. Dat B58 blok leent zich er meer dan goed voor :df:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door Philipoo » 08 aug 2023, 09:30

Mooie auto, heerlijk ding zo'n M140i.

Ik heb overigens nog een setje nieuwe stabi's liggen. PB maar bij interesse ;)

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door JessieJ » 08 aug 2023, 13:11

Bedankt allemaal voor de leuke reacties.
Setje 719m heb ik inmiddels gevonden en ga ik zondag ophalen in Duitsland :df: . Weet nog niet wat ik gedaan moet m'n huidige 436 velgen.
Misschien een winterset van maken of de deur uit.
@Martijn @ Camiel ik stuur jullie een PB met de route die ik heb gereden in Schotland

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door JessieJ » 08 aug 2023, 13:12

Richardt. schreef: 07 aug 2023, 16:11 Blijft mooi zo'n m140i, het is dat een touring toch wel praktisch is en ik een 3-serie als cruiser toch ook wel fijn vind maar anders had ik zeker zo'n kanon overwogen!

Heerlijk ook dat je hem voornamelijk gebruikt waar hij geschikt voor is, leuke ritjes over super mooie wegen! :df:

De BMW logica dat Apple Carplay op een half scherm moet heb ik ook nooit begrepen, is gelukkig eenvoudig te verhelpen.
Vwb xHP zou ik mij daar goed over in lezen, je kunt een hoop instellen en dus afstemmen op jouw wensen. Denk dat jouw irritatie daarmee wel te genezen is. Terug naar origineel kan altijd nog, de BMW premium select stempel zit er sowieso niet meer op dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

Oh en mbt tuning, zoek het draadje van Riceaux even op om je over de streep te trekken. Dat B58 blok leent zich er meer dan goed voor :df:
Thanks!
Ik ken het draadje van Riceaux, heb het van a tot z gelezen en staat inderdaad veel leuke en waardevolle informatie in over tuning. Ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Vermogen is voor nu goed maar begint al te wennen.

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door JessieJ » 17 nov 2023, 20:28

Weer tijd voor een update! :blink:

Heb het nodige gedaan aan de m140i de afgelopen maanden.
Begonnen met een setje schadevrije 719m bicolor velgen. Wilde ze zo graag hebben dat ik op een brakke zondag naar Duitsland ben gereden om ze op te halen :dood: . Ik vind dit één van de mooiste velgen op een F2X. Zeker omdat die van mij zwart is komen de bicolor velgen goed uit doordat het chroom wel lekker contrasteert.

Heb lang getwijfeld om voor een setje Japan Racing SL01 te gaan, maar uiteindelijk niet gedaan. Volgend jaar verhuis ik naar het buitenland en is het plan de auto mee te nemen. Om zo min mogelijk problemen te krijgen bij import/keuring wil ik zoveel mogelijk OEM houden.
Op de 719m heb ik vers rubber gelegd. Zat nog een setje Potenza runflats onder dus tijd voor vervanging. Heb gekozen voor de Goodyear Assy 6. Veel positiefs over gezien en gelezen, voornamelijk in Facebookgroepen in de UK dus uiteindelijk die gekozen i.p.v. de PS5. Banden geven veel grip, zeker in nat heel veel meer dan de Pilot Super Sport waar ik op reed. Verder nog niet goed getest. Andere setje 436m maak ik een winterset van. Ben nog oriënterende over welke band dat moet worden, heb namelijk een hele vette trip op de planning staan voor komende winter. Zal daar binnenkort meer over vertellen :df:
719m-min (1).jpg
719m-min (1).jpg (932.16 KiB) 2825 keer bekeken
Goodyear assy 6.jpg
Goodyear assy 6.jpg (968.3 KiB) 2825 keer bekeken
Verder een mod waar ik heel blij mee ben: Bilstein B12 pro-kit. Heb dit tegelijk gedaan met powerflex inserts Black voor het achtersubframe en yellow inserts voor het sperdif. Onderstel is zoveel strakker nu zonder oncomfortabel te zijn geworden. Meer rust in het onderstel, minder deinen over slechte wegen en (schuine) drempels/heuveltjes. De auto voelt gewoon een heel stuk strakker dan dat ie was. Uiteraard is er nog veel beter spul te krijgen dan de Bilsteins maar voor mij is dit voldoende. Goed geprijsd zo’n €800 ex montage en inclusief twee nieuwe mperformance bumpstops besteld bij Ekris. Waar ik niet tevreden mee ben zijn de diff inserts van Powerflex. Het diff giert ontzettend. Begint een beetje vanaf 40 kilometer per uur en treedt op ook bij langzame versnelling. Laat ik er binnenkort weer dus onder vandaan halen.
Verlaging is overigens minimaal, was daar ook niet naar opzoek. Denk dat ie 1cm lager ligt. Maar ja soms maakt die centimeter net het verschil he :hot: . Eerste twee foto’s zijn voor Bilsteins, de andere na de aanpassing.
719m voor verlaging zijkant.jpg
719m voor verlaging zijkant.jpg (972.38 KiB) 2825 keer bekeken
719m voor verlaging.jpg
719m voor verlaging.jpg (964.24 KiB) 2825 keer bekeken
Bilstein B12 kit.jpg
Bilstein B12 kit.jpg (647.99 KiB) 2825 keer bekeken
Bilstein B12_kit.jpg
Bilstein B12_kit.jpg (552.32 KiB) 2825 keer bekeken

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Nieuw lid en eindelijk BMW rijder

Bericht door JessieJ » 17 nov 2023, 20:33

Kreeg er niet meer foto's bij dus dan maar even zo. Onderstaand is na verlaging.
m140i bilstein verlaging 2.jpg
m140i bilstein verlaging 2.jpg (925.5 KiB) 2818 keer bekeken
m140i bilstein verlaging.jpg
m140i bilstein verlaging.jpg (968.96 KiB) 2818 keer bekeken
Powerflex diff inserts.jpg
Powerflex diff inserts.jpg (590.27 KiB) 2822 keer bekeken
Powerflex subframe achter blck.jpg
Powerflex subframe achter blck.jpg (378.48 KiB) 2822 keer bekeken
powerrrr.jpg
powerrrr.jpg (963.25 KiB) 2822 keer bekeken
De auto bevalt nog erg goed. Heb hem bijna een jaar in bezit en nu zo’n 14.000 kilometer gereden. Meer dan ik had verwacht. Ik fiets altijd naar werk dus zou ze dan in de weekenden gemaakt moeten hebben. De roadtrips naar Schotland en de Alpen tikken ook wel aan (7.000km).
Verder geen wilde plannen meer qua mods. Onderstel en remmenupgrade is gedaan. Binnenkort een wintercheck bij TEG voor de komende roadtrip, wintersetje regelen en eens kijken wat we aan de koude start kunnen doen. Auto staat in een garagebox in een woonwijk en maakt ongewenst veel geluid. Begin me daar steeds meer aan te irriteren :oops: .
Zijn er hier mensen die weten hoe die koude start uit te schakelen zonder gelijk een softwarepakketje a la MHD aan te schaffen?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door Knot » 17 nov 2023, 21:00

Als het gewoon te coderen is, de klep dicht te laten oid kan ik het nog wel met de recent afgesloten jaarperiode Carly.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door Martijn_bmw » 17 nov 2023, 21:03

Volgens mij is het níet gewoon te coderen.
Zit namelijk ingebouwd in de motor ecu en die is niet zomaar te coderen.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door Barend » 17 nov 2023, 21:29

Volgens mij kan dat alleen met MHD achtige software. Misschien een tuner vinden die het voor je kan doen, ipv een volledige tune met dat vinkje reduce cold start.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1815
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door veejay » 18 nov 2023, 07:53

Tuners doen cold start delete voor rond de 250 euro (toen ik op zoek ging). Kan niet via simpel coderen.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door sitechris » 19 nov 2023, 08:52

Mooie upgrades. Ik ben heel erg benieuwd hoe Bilstein voelt tov een normale M140i.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door Martijn M » 20 nov 2023, 08:37

Goede keus om niet voor Japan Racing alibaba wielen te gaan. Dit staat veel beter en is ook nog eens 100x beter kwaliteit.

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door Sabberjoch » 20 nov 2023, 09:34

veejay schreef: 18 nov 2023, 07:53 Tuners doen cold start delete voor rond de 250 euro (toen ik op zoek ging). Kan niet via simpel coderen.
En MHD heeft nu black friday deals, voor 424 euro :)
Maakt de keuze voor MHD wat makkelijker wellicht.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1815
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door veejay » 20 nov 2023, 13:17

Sabberjoch schreef: 20 nov 2023, 09:34
veejay schreef: 18 nov 2023, 07:53 Tuners doen cold start delete voor rond de 250 euro (toen ik op zoek ging). Kan niet via simpel coderen.
En MHD heeft nu black friday deals, voor 424 euro :)
Maakt de keuze voor MHD wat makkelijker wellicht.
Sowieso zelf doen via een app, dan kan je nog veel meer doen tijdens het rijden dmw toetsencombinaties op het stuur. Zelfs map switching als je niet de hele tijd 'full attack' wil rijden. Ook zelf logjes maken om te kijken of ron98/102 nut heeft ;-)

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: BMW M140i naar de Poolcirkel

Bericht door JessieJ » 20 nov 2023, 13:57

Sabberjoch schreef: 20 nov 2023, 09:34
veejay schreef: 18 nov 2023, 07:53 Tuners doen cold start delete voor rond de 250 euro (toen ik op zoek ging). Kan niet via simpel coderen.
En MHD heeft nu black friday deals, voor 424 euro :)
Maakt de keuze voor MHD wat makkelijker wellicht.
Thanks voor de tip!
Dan maar doen. Idd handiger om zelf aanpassingen te kunnen maken.
Nog meer die MHD willen? Extra korting als je er 3 koopt zie ik :df:
Laatst gewijzigd door JessieJ op 03 mar 2024, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: BMW M140i RWD naar de Poolcirkel

Bericht door JessieJ » 03 mar 2024, 16:57

Ik had het al aangekondigd in het Road Trip voor mannen draadje, maar het heeft nu echt plaatsgevonden. Ik ben met de M140i naar Fins Lapland gereden, met als verste puntje Nellim, zo’n 300 kilometer boven de Poolcirkel en 9 kilometer van de Russische grens.
Het was een geweldige ervaring en de auto heeft het fantastisch gedaan. Onderstaand kunnen jullie het verslag lezen en de foto’s bekijken :df:

In totaal hebben we 5.015km gereden verspreid over twee weken tijd. We hebben onderstaande route afgelegd tegen de klok in.
Route lapland-min.png
Route lapland-min.png (390.41 KiB) 1002 keer bekeken
We hadden er bewust voor gekozen om gebruik te maken van ferry’s (3) en een nachttrein, om zo het aantal te rijden kilometers een beetje te beperken. Uiteindelijk is 5.000 km natuurlijk nog steeds heel veel in 14 dagen maar anders waren het er op z’n minst 7.000 geweest.

We hebben de reis in de volgende etappes gedaan:
• Amsterdam –> Kiel 570 km
• Kiel –> Klaipeda ferry van 21 uur
• Klaipeda –> Riga 310 km
• Riga –> Tallinn 310 km
• Tallinn –> Helsinki ferry van 2 uur
• Helsinki –> Kuopio 400 km
• Kuopio –> Ruka (Lapland) 450 km
• Ruka –> Inari (Lapland) 410 km
• Inari –> Rovaniemi 325 km
• Rovaniemi –> Helsinki nachttrein van 12 uur
• Helsinki –> Turku 170 km
• Turku –> Stockholm ferry 9 uur
• Stockholm –> Amsterdam 1600 km

Waarom specifiek deze route?
Het leek ons een leuke mix van Baltische staten, stedentrips in Riga en Tallinn en de ruige natuur in Fins Lapland.
In november 2023 zijn we begonnen met de voorbereidingen. Het vastleggen van de ferry’s, de nachttrein, de accommodatie en het klaarmaken van de auto.

Qua voorbereidingen heb ik het volgende aangeschaft/gedaan, mede dankzij tips van een aantal forumleden:
• Sneeuwkettingen Maggi Trak Sport (niet gebruikt)
• Sleepkabel (niet gebruikt)
• Sneeuwschep (gebruikt)
• Druppellader (gebruikt)
• Startkabels (niet gebruikt)
• Krik en thuiskomer 18 inch voor de Msport remmen (niet gebruikt)
• Waxinelichtjes en slaapzak voor als we dreigden dood te vriezen (niet gebruikt)
• Twee flessen de-icer (allebei leeg)
• Inklappen elektrische spiegels uitgecodeerd i.v.m. risico kapotvriezen
• Alle rubbers invetten met siliconenspray
• Ruitenvloeistof vervangen tot - 40 °C variant
• 4 winterbanden van Hankook Winter I*cept evo3 in 225-40R18 (later meer)
• Auto in de was zetten voor vertrek, doe ik nooit meer voor een wintervakantie
• Auto is voor vertrek nagekeken door de mannen van TEG. Zij hebben het volgende gedaan; accu doorgemeten welke nog erg goed was door het gebruik van de druppellader, koelvloeistof vervangen. Vorige kvs was 6 jaar en 100k km oud dus sowieso fijn dat het vervangen is.

Etappes Amsterdam -> Kiel –> Klaipeda –> Riga –> Tallinn

De eerste 600 kilometer naar Kiel gingen zoals verwacht prima. Inmiddels ingecheckt bij de Ferry werden we vriendelijk welkom geheten door alle truckers. Op enkelen passagiers na waren er alleen maar truckers. De lijn Kiel – Klaipeda is er één voor beroepsvervoer en compleet anders dan de ferry’s waar ik eerde op geweest ben. Weinig te doen, behalve het kijken naar dronken truckers, waar we overigens geen last van hadden. De ferry vertrok om 21 uur s’ avonds en kwam om 19 uur lokale tijd aan. Bij het van boord gaan stonden we tussen de vrachtwagens met schadeauto’s, veelal BMW’s. Het deed me gelijk denken aan de verhalen van slecht herstelde schadeauto’s in Litouwen. Geen idee of deze ook uiteindelijk ook eindigen als de goedkope exemplaren op Mobile.de.

In de Baltische staten had ik hotels geboekt met eigen parkeergarage. Ik zag het niet zitten om de auto op straat te parkeren, ook gezien het aantal spullen die erin lagen. Het zal je toch gebeuren dat gelijk op de eerste dag je auto wordt leeggehaald. Genoeg met de vooroordelen want in de garage van het basic hotel stond de m140i in goed gezelschap. Een knalrode Turbo S op P zero’s.
Klaipeda Porsche.jpg
Klaipeda Porsche.jpg (537.75 KiB) 1002 keer bekeken
Kaliningrad-min.jpg
Kaliningrad-min.jpg (534.07 KiB) 1002 keer bekeken
Riga.jpg
Riga.jpg (260.09 KiB) 1002 keer bekeken
Zaterdag waren we op tijd opgestaan voor de eerste kilometers in Litouwen. Hoe zijn de wegen daar hoor ik jullie denken. Vrij slecht, maar wel te doen. Het zijn bijna allemaal N wegen, enkele stukken snelwegen. Je moet de gaten echt ontwijken en ik ben soms lekker 60 gaan rijden. Voordeel is dat het heel rustig is dus dat je niemand tot last bent. Naarmate we naar het noorden reden werden de wegen beter. Letland was alweer een stuk beter dan Litouwen en Estland weer veel beter dan Letland. Dit tegengestelde effect zie je met de benzineprijzen: €1,39 voor een liter 98 in Litouwen, €1,62 in Letland en €1,72 in Estland (januari 2024).

Wat voor auto’s zie je in Litouwen en Letland? Heel veel 5 series E61. Ook veel X5’en en 7 series. Allemaal de auto’s die je zo’n 10/15 jaar geleden in Nederland zag rijden. Weinig Audi en nog minder Mercedes. Ik heb in heel Letland, Litouwen en Estland welgeteld twee keer een 1 serie zien rijden. Size matters dus in de Baltic states. Of is dat niet overal zo?

Onderweg van Riga naar Tallinn reden we een hele mooie route langs de Oostzee. We kwamen nog een aantal deelnemers tegen van de Garbage Run die in tegengestelde richting reden. Veelal oude Volvo’s en een aantal Subaru’s. De rijomstandigheden in de Baltische staten waren goed. De extreem koude periode was voorbij en de sneeuw was dus ook gesmolten op de weg. De temperatuur lag rond het vriespunt. Leuk is dat deze landen op de matrixborden de luchttemperatuur en die van het wegdek aangeven, iets wat ik nog niet eerder gezien had.

Estland is een beduidend rijker land dan Litouwen en Letland, de auto’s die we zagen in Tallinn zijn vergelijkbaar met Nederland. Opvallend hier was dat iedereen op spikes reed, wat me zenuwachtig maakte voor wat ons te wachten stond in Finland. Verder heb ik in Tallinn 4x een Yaris GR gezien. Dat moet een heerlijke auto daar zijn in die omstandigheden.

Tijdens de ruim 600 km door de Baltische Staten is de M140i ontzettend vies geworden. Geen idee of zout kan leiden tot slecht starten, maar ondanks dat de auto in een verwarmde garage stond kostte het best wat moeite om hem te starten op een ochtend. Later tijdens de reis helemaal geen last van gehad, zelfs niet bij min 25 °C in Lapland.
Yaris-min.jpg
Yaris-min.jpg (925.36 KiB) 1002 keer bekeken
M140i Tallinn 2.jpg
M140i Tallinn 2.jpg (896.18 KiB) 1002 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JessieJ op 03 mar 2024, 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: BMW M140i RWD naar de Poolcirkel

Bericht door JessieJ » 03 mar 2024, 16:58

Etappes Tallinn – Helsinki – Kuopio

Na 4 dagen in de Baltische Staten te zijn geweest zetten we de reis voort naar Inari zo’n 300 kilometer boven de poolcirkel. De ferry van Tallinn naar Helsinki was in 2 uur geklaard, waarna we snel gingen rijden naar Kuopio, ongeveer 400 kilometer naar het noorden. De wegen rondom Helsinki zijn zeer goed onderhouden en schoongemaakt. Hoe verder je naar het noorden rijdt, hoe kleiner de wegen worden en hoe meer sneeuw je aantreft op de weg. Op het begin toen ik over een deels besneeuwde weg reed vond ik het spannend en vertikte ik het om in te halen. Ik had nog niet eerder met de m140 in de sneeuw gereden en moest nog een beetje vertrouwen krijgen in de winterbanden zonder spikes. Het vertrouwen werd al snel groter, zo bleek ook in de snelheden die we later reden over sneeuw en ijs.

In Finland werd het rond 16 uur donker. Ik had alle etappes zo gepland dat we zo min mogelijk in het donker zouden rijden, maar dit keer ontkwamen we er niet aan. Toen op een gegeven moment de verlichting langs de weg ophield dacht ik even dat ik blind was geworden. Man wat is het daar donker. Ik schreeuwde m’n vriendin wakker om mee te helpen kijken (alsof dat zou helpen) en dacht zelfs even dat mijn verlichting uitstond. Helaas was dit niet het geval en komen de adaptive leds gewoon te kort in Finland. Toen begreep ik ook waarom iedereen met verstralers rijdt en waarom al die garbage run auto’s in Letland ze ook hadden. Niet alleen voor de looks dus. Gelukkig waren we bijna bij het hotel en zouden we daarna amper meer in het donker rijden tijdens de reis.
Saari.jpg
Saari.jpg (755.59 KiB) 1002 keer bekeken
Saari2.jpg
Saari2.jpg (709.42 KiB) 1002 keer bekeken
Etappe Kuopio – Ruka – Inari

De afstand Helsinki – Ruka is zo’n 900 kilometer en Kuopio ligt precies in het midden. Waar je in Duitsland makkelijk 900 km op een dag kan rijden is dat in Fins Lapland anders. Reken zo’n 6 uur voor 400 kilometer. Richting Ruka begonnen de wegen steeds meer besneeuwd te raken en na een tijdje was de hele weg wit. Ik begon ook steeds meer vertrouwen te krijgen in de Hankook winterbanden en het werd steeds rustiger op de weg dus de snelheid ging omhoog tot zo’n 90 km/u. Doordat het zo rustig is en er geen scherpe bochten zijn hoef je amper te remmen en te sturen. Momenten die wel even schrikken zijn is als er een vrachtwagen tegemoet komt of als je wordt ingehaald door een lokale Fin. De sneeuw stuift op en enkele seconden zie je helemaal niks. Op hoop van zegen en je gas loslaten kwam het iedere keer goed.

In Ruka hebben we heel veel sneeuw gehad. Iedere nacht sneeuwde het zo’n 10 tot 15 cm. Onze AIRBNB zat aan een langlaufpad en de sneeuw werd pas laat in de ochtend geruimd. Dus onderweg naar de skipiste reden we iedere keer door zo’n 10 cm verse sneeuw. Lapland is vrij vlak dus zolang je momentum houdt komt het goed. Overigens begon ik in Lapland met het aansluiten van de druppellader. De nachten waren hier met min 10 nog niet heel koud, maar ik had het ding niet voor niks meegesleept.

Ruka – Inari was zo’n 450 kilometer en ook dit keer geen snelweg te bekennen en alleen maar over besneeuwde wegen gereden. Soms kon je de sporen van de auto’s voor je volgen, maar op andere wegen reed je door verse sneeuw of over aangereden sneeuw. Die aangereden sneeuw kan trouwens zorgen voor veel oneffenheden waarbij ik soms het idee had dat de m140 uit elkaar zou vallen. Gelukkig rijdt er geen hond en kan je op dat soort stukken met 40 km/u zigzaggend over de weg om de gaten te vermijden.

Hoe meer je in het noorden van Lapland komt hoe ruiger het landschap. Het noorden van Lapland is ook beduidend toeristischer dan Ruka, wat meer in het oosten van Finland ligt. Je kan nog steeds een uur rijden zonder iemand tegen te komen maar bij excursies zoals een sneeuwscootertocht barst het van de Nederlanders. Helemaal niet erg en het leverde veel duimpjes op voor het Nederlandse kenteken 300km boven de poolcirkel. Mocht je ooit naar Lapland gaan dan zou ik aanraden zelf een sneeuwscooter te huren voor een hele dag. Wij deden een excursie van 2 uur voor €125 p.p.. Een sneeuwscooter huren kostte €180 voor een dag. Toch gekozen op een georganiseerde excursie te doen omdat ik geen idee had waar ik veilig zou kunnen rijden met dat ding. Achteraf bleek dat je gewoon ieder bevroren meer op kan en ook over de weg mag rijden.

De temperatuur was inmiddels gezakt naar min 25 overdag en min 30 s ’nachts. Wederom hing de m140 iedere nacht aan de druppellader. De CTEK zou tot min 20 kunnen maar iedere ochtend deed ie het nog. Met temperaturen van min 25 had de auto moeite om warm te worden en te blijven. De koelvloeistofmeter ging niet verder dan 75 graden, zelfs niet na een uur rijden. Het verbruik schoot omhoog. Waar ik de eerste 1200 kilometer een gemiddeld verbruik had van 1 op 14 werd het in Lapland al gauw 1 op 8. Ik heb behoorlijk wat Finnen zien rijden met karton voor de gril om zo warmte vast te houden. Ze laten trouwens ook de auto draaien als ze de supermarkt in gaan.

Tijdens de twee weken hebben we welgeteld één keer vastgezeten. Ik nam de bocht van de oprit iets te krap en moest dus nog eens achteruit steken. De PDC piept constant door al het ijs dat erop zit en dus rijd je een beetje op gevoel naar achter. Dat zowel de weg als de berm wit is helpt daar niet aan mee. Eindstand stak de m140 met de halve achterkant in een meter sneeuw. Gelukkig waren we nog bij het huisje dus konden we genoeg hulpmaterialen pakken en tussentijds opwarmen omdat het buiten min 25 °C was. Uiteindelijk gelukt om eruit te komen door de auto uit te graven, een paar handoeken onder de banden en mijn vriendin in de achterbak te stoppen voor wat extra grip.

Saari 3-min.jpg
Saari 3-min.jpg (839.3 KiB) 1002 keer bekeken
V70.jpg
V70.jpg (736.77 KiB) 1002 keer bekeken
Russische grens.jpg
Russische grens.jpg (1013.88 KiB) 1002 keer bekeken
Aurora.jpg
Aurora.jpg (623.25 KiB) 1002 keer bekeken
Etappe Inari – Rovaniemi – Helsinki – Turku – Stockholm – Amsterdam.

Nadat we het noorderlicht hadden gezien, niet kapot waren geschoten bij de Russische grens en waren weggestuurd bij het Ivalo Utac test center was het tijd om te beginnen aan de terugreis. We moesten 300 kilometer naar Rovaniemi en vanaf daar met de nachttrein naar Helsinki. In Rovaniemi nog even het vreselijke dorp van de Kerstman bezocht en gedineerd bij s ’werelds noordelijkste McDonalds.

Wederom zat m’n vriendin weer te klagen over ons vervoer en slaapplek, namelijk de nachttrein. Het is heel irritant inderdaad als je trein om het uur ergens stopt maar wat is het lekker als je 12 uur later 900 km zuidelijker wakker wordt met je eigen auto. En dat voor maar €160 inclusief slaapplek en privé badkamer. Daar kun je niet voor rijden. Oh ja benzineprijs in Fins Lapland was €1,90 voor een liter 98.

Eenmaal de auto van de trein gereden gingen we na wat sightseeing in Helsinki door naar Turku aan de westkust. Hier hebben we de hele dag doorgebracht in een bejaardenspa om de tijd te doden tot onze Ferry vertrok om 21 uur s ’avonds naar Stockholm. Die Ferry is trouwens een belevenis. Ik had wel eens eerder gehoord van de party boten tussen Zweden en Finland vanwege de duty free alcohol, maar dit had ik niet verwacht. De boot was beladen met studenten in carnavalspakken die vol aan de zuip gingen en tot in de late uurtjes door in de disco. Helaas moesten we op tijd afhaken omdat we nog een rit van 1600 km voor de boeg hadden de volgende dag.

Ik had al in m’n hoofd om te proberen het stuk in één keer te rijden, maar om geklaag van m’n vriendin te voorkomen hield ik verstandig m’n mond. Om 7 uur s ’ochtends op een vrijdag kwamen we aan in een sneeuwstorm in Stockholm. Ai dat begon al niet lekker dus… En we reden ook nog een keer verkeerd.

Zodra we Stockholm uitreden stopte met sneeuwen en begon een prachtige route. De auto op cruise control 110 km/u over een schoongeveegde weg richting het zuiden van Zweden. Van Stockholm tot Malmo (600 km) is er bijna geen verkeer. Echt een fijn land om doorheen te cruisen dat Zweden. In Malmö de tank nog even vol gegooid en vervolgens over twee veel te dure en teleurstellende bruggen via Denemarken naar Duitsland. Rond 18 uur waren we in Hamburg, ik was aardig moe na zo’n 1100 kilometer maar ik had nog wel wat energie over. Dus toch maar ff door de spits van Hamburg en kijken hoe ver we zouden komen. Overigens erg leuk dat we s ’ochtends -15 °C hadden en een sneeuwstorm in Stockholm en 1000 km zuidelijker was het +10 °C en regen.

Rond 21 uur reden we bij Hengelo de grens over en daar waarschijnlijk de enige boete gepakt op de A1, zelfs flitsers in Litouwen staan op Flitsmeister, maar deze niet. Om 22:30 arriveerden we tuis. In totaal 15,5 uur gedaan over 1600 km. Alleen gestopt om te tanken en alles zelf gereden omdat we anders waarschijnlijk de sleepdienst hadden moeten bellen.

Al met al een hele mooie reis om nooit te vergeten. Ter afsluiting nog de volgende 3 zaken.

Banden: Tijdens de voorbereiding heb ik weken zitten nadenken over wat te doen met banden. Gewone winterbanden, Nordic winterbanden, setje spikes kopen in Nederland en er stiekem ondergooien en spikes huren in Finland. Die spikes in Nederland heb ik vrij snel uit m’n hoofd gezet ondanks dat er spotgoedkope setjes op marktplaats stonden. Onverantwoord om daar mee op asfalt met +10 °C te rijden en achteraf was ik denk ik ook aangehouden geweest want die dingen maken een pokkenherrie. Spikes daar huren was geen optie en meenemen had ook niet gepast.

Dan nog de twijfel tussen Nordic en Europese winterbanden. Ik heb contact gehad met Hankook, Nokian en Vredestein. Alle drie gaven aan om voor Nordic banden te gaan vanwege de zachtere compound en de toch wel pittige omstandigheden in Lapland. Verder nog een aantal autofanaten op Instagram bericht woonzaam in Finland waaronder een coureur die voor BMW rijdt. Aan hen ook de vraag gesteld en ik kreeg gemengde antwoorden. De een vroeg of ik een deathwish had??!!. Nou dat viel wel mee. En de coureur van BMW zei dat ie jarenlang met z’n M2 op Europese winterbanden had gereden in Finse winters. Gegeven dat je aan nordic winterbanden waarschijnlijk al helemaal niks hebt in Nederlandse winters, het advies van de BMW coureur en het zelfonderzoek op youtube toch maar gekozen voor een setje Europese winterbanden.

Ik had Michelin PA5 besteld, maar die waren niet meer leverbaar. Bewust gekozen voor rondom 225-40R18 i.p.v. een breedset. Uiteindelijk zijn het de Hankook Winter I cept EVO 3 geworden die wel leverbaar was.

Nou hoe reden die banden? Fantastich! Ik heb weinig momenten gehad waarbij ik een ander type band nodig vond. Hierbij helpt ook de tijd van het jaar waarin ik Lapland bezocht. In Januari / begin feb komt de temperatuur bijna nooit boven nul waardoor het wegdek niet kan dooien en opvriezen. In dat geval had ik wel met samengeknepen billen en klamme handjes gereden. Maar nu was het wegdek altijd met sneeuw bedekt, wat verbazingwekkend veel grip gaf.

Dan de auto: De M140i heeft het fantastisch gedaan. In de 5.000km gaf hij geen krimp, op die ene keer moeilijk starten in Tallinn na. Het sper kwam goed tot zijn recht en is veel gebruikt. Helaas zijn alle wegen recht in Lapland, maar iedere bocht was een feest. Ik denk ook dat het sper geholpen heeft met het rijden door heuvels en diepe sneeuw qua grip. Nog steeds tevreden met de Bilsteins. De stoelen zitten voor mij fantastisch, geen één keer heb ik last gehad van mijn rug, zelfs niet na 1600km vanuit Stockholm gereden te hebben. Het gemiddelde verbruik over 5.000 km was 1 op 13, zeer netjes als je het mij vraagt. 340pk en achterwielaandrijving op goede Europese winterbanden gaat prima in Lapland als je een beetje beleid gebruikt. Wat viel er dan tegen aan de auto? In ieder geval de kwaliteit van de HiFi. Ik heb geen HK in de auto en de kwaliteit van het standaardsysteem is echt ruk. Normaal stoor ik me daar niet zo aan omdat ik liever naar het geluid van de 6 in lijn luister, maar tijdens een 5.000 trip heeft Spotify vaak aangestaan. Stuurverwarming was ook wel lekker geweest.

Ik weet niet of anderen dit gevoel herkennen, maar tijdens de reis was ik helemaal verliefd op m’n auto. De emotionele band was versterkt en ik dacht zelfs even om hem nooit meer weg te doen. Ik was nog geen week terug of ik zat al op Mobile te kijken. Ik had de auto gekocht voor dit soort roadtrips en nu dat bereikt is begint het weer te kriebelen. Of toch maar een nieuwe trip plannen, net als Rico naar Roemenië?

Wat zou ik de volgende keer anders doen: Ik zou best nog een keer met eigen auto naar Lapland willen, maar dan niet meer via de Baltische staten. Ik ben blij dat ik er geweest ben, maar achteraf was het net te veel qua tijd en afstand. De volgende keer zou ik een directe boot pakken van Travemunde naar Helsinki. Die is iets langer dan de boot naar Litouwen, maar dan ben je wel gelijk in Finland. Als je dan ook nog je auto op de nachttrein zet kan je zelfs in Lapland komen door totaal maar 2.000km te rijden. Dus alle exclusieve Porsches en Ferrari’s kunnen ook makkelijk die kant op.

Ik wil het wel organiseren, lijkt me leuk om met een groep die kant op te gaan. Dan laat ik m’n vriendin thuis want het is toch meer een mannending zo’n roadtrip :ken ik jou:

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: BMW M140i RWD naar de Poolcirkel

Bericht door JessieJ » 03 mar 2024, 16:59

Nog een paar foto's die ik niet kon toevoegen in de vorige post.
Road.jpg
Road.jpg (77.08 KiB) 1002 keer bekeken
Deer.jpg
Deer.jpg (78.9 KiB) 1002 keer bekeken

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door Kadett » 03 mar 2024, 17:20

Gave rit man!

Wat betreft starten, welke olie had je erin zitten?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door Martijn_bmw » 03 mar 2024, 17:41

Heel gave rit en leuk dat je zo uitgebreid omschreven hebt! :df:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door sitechris » 03 mar 2024, 18:47

Supergaaf verslag! Tof dat je deze epische reis zo met ons deelt :)

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door Rolf205 » 03 mar 2024, 19:01

Mooie trip hoor! Post maar als je weer gaat...

Wat was het verhaal met de auto in de was zetten?

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door Opa » 03 mar 2024, 19:06

Hele mooie route. :df: :thumbup:

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door Barend » 03 mar 2024, 20:08

Leuk verslag! Heel vet. Jammer dat zoiets twee weken duurt. 😁

DFJEF
Berichten: 890
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: BMW M140i RWD nieuw onderstel

Bericht door DFJEF » 03 mar 2024, 20:53

Schitterende road trip. Ervaring om nooit te vergeten. :thumbup: :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jos_br, Majestic-12 [Bot] en 84 gasten