Tot mijn verbazing kon ik geen topic over de ID Buzz vinden. Ik was benieuwd wat 'men' ervan vindt, maar vooralsnog kennelijk niet zo heel veel. Ik ben eerlijk, zeker voor een busje wat ook nog eens een ev is. Zeker als je ziet wat diverse bedrijven er voor leuk reclameobject van maken.
De ID Buzz komt er in de eerste instantie alleen met de bekende 150 kW/310 Nm motor op de achterwielen en het 82 kWh accupakket, dat effectief 77 kWh levert. Daarmee moet de ID Buzz, afhankelijk van de uitvoering, rond de 420 km WLTP kunnen halen. Laden gaat aan de wisselstroom met drie fasen met 11 kW, gelijkstroom snelladen doet hij met maximaal 170 kW, waarmee je in net geen halfuur van 5 naar 80 procent gaat. De topsnelheid is afgeregeld op 145 km/h, over de 0-100 sprint doet VW nog geen uitspraak.
Dit jaar stelt Volkswagen ons voor aan de Volkswagen ID Buzz GTX, een sportieve variant van de ID Buzz. Die auto krijgt een 340 pk sterke elektrische aandrijflijn.
Even geleden meldden we dat Volkswagen van elk ID-product een sportievere GTX-variant wil maken, dus ook van de ID Buzz. Daarover sprak een journalist van het Britse Autocar het hoofd van Volkswagens ontwikkelingsafdeling, Kai Gruenitz. Die gaf daarbij aan dat de ID Buzz GTX een vermogen van 340 pk krijgt, en dat is meer dan de ID4 en ID5 GTX momenteel hebben. Die doen het namelijk met 299 pk. Volkswagen stelt de ID Buzz GTX nog dit jaar voor, maar waarschijnlijk wel pas nadat de ID3 GTX is onthuld.
Die auto komt gelijktijdig met de facelift van de ID3 en krijgt ook de 340 pk sterke aandrijflijn met twee elektromotoren en vierwielaandrijving aan boord. Kijk er dus niet gek van op als de ID4 en ID5 GTX niet veel later ook die motorisering krijgen. Later dit jaar volgt er ook een ID Buzz met een langere wielbasis en een (optionele) meerzitsconfiguratie. Voor de California geheten camperversie mikt Volkswagen op 2025.