Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Bmmmmmw
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jan 2023, 01:09
Auto: BMW

Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Bericht door Bmmmmmw » 11 jan 2023, 02:11

Hallo

Mijn auto reageert niet echt super op het gaspedaal zou dit apparaatje werkelijk verschil maken?
Ik lees verdeelde meningen in mijn speurtocht op het internet.
Zo lees ik het is alles of niets en in veel video’s zie ik een toename van tpm bij dezelfde druk op het gaspedaal wat volgens mij los zou moeten staan van reactietijd van het gaspedaal? Of wat dan dus feitelijk inhoud dat je auto bij de minste aanraking al veel meer toeren maakt.
Het probleem met reviews op YouTube is vaak dat partijen die de review doen gesponsord worden en zo’n ding krijgen en dus eerder lovend zijn denk ik.

Iemand ervaring met deze apparaten en advies welk apparaat eventueel het beste werkt?
Voor ik +200 euro ga besteden doe ik liever wat huiswerk dan dat ik het koop en tegenvalt.
Dit forum ben ik al vaker tegengekomen in zoektochten dus vandaar toch maar eens lid geworden want heb nog wel meer onderwerpen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Bericht door NSXRS » 11 jan 2023, 09:25

Omdat mijn E55amg ook het typische MB trage reageren op eerste gaspedaal aanzet heeft, schijnen ze expres te doen voor "comfortabel" wegrijden, hoezo met een 400+PK auto :stom:
(de ML63amg had exact hetzelfde probleem..mateloos irritant bij stoplicht wegrijden.. ofwel gewoon gas geven en (te) rustig wegrijden, of veel gas geven en bijna als een idioot van start gaan, daartussen is nauwelijks te doen :devil: )

Heb ik daarom lang geleden op de E55 een pedalbox gemonteerd van een Duitse leverancier, zo eentje die je in iets van 3 of 4 standen kan instellen..

In normal stand merk je vrijwel niks, in sport een heel klein beetje en in supersport (of zoiets, weet niet exact de benaming) doet 'ie wel iets, maar als ik dan een paar keer enthousiast het gaspedaal vloerde, dan schoot de auto in noodloop met de mededeling: "gaspedaal sensor signaal overstuurd" ..

Dat is nl wat zo'n pedalbox doet, die versterkt de uitsturing van de gaspedaal stand sensor waardoor je een snellere reactie zou moeten krijgen.

In mijn ervaring is het niks. :roll:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Bericht door EvdP » 11 jan 2023, 10:13

Ik heb ook wel eens wat dyno filmpjes gezocht van RaceChip:





Ze leveren volgens mij niet echt wat ze beloven.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Bericht door NSXRS » 11 jan 2023, 12:09

Ik heb 2 x een tuning box op een auto gehad en hoewel het spul niet volgens de specs werkte, deden beide wel wat.

Zo'n 28 j geleden had ik een MX-5 1.6Na en had daar een supercharger kit uit de US op gebouwd, tevens na een tijdje een tuning box bijgezet, dit was nog in de begin dagen van dit soort boxjes..

Bij Beek op de rollenbank en die riepen vooraf al: rommel, doet niets, maar toch bleek de box wel effect te hebben.. het vermogen nam van zo'n 155PK toe naar 162 dus deed wel wat, alleen niet de ik meen 15PK die toen door de box leverancier was voorgespiegeld, maar wat belangrijker was: er was zonder de box high speed knock (detonatie) bij maximale belasting en met de box was dit weg.
Ze waren best wel beetje verbaasd bij Beek over dit resultaat.

2e keer een dieseltuning box op mijn 125 pk 2003 Ford Transit busje.
In feite bleek het enige wat deze box deed, verhogen van de common rail brandstof druk te zijn.
Maar.. op de rollenbank bleek dat de box effect had: er bleek een toename te zijn van 14PK /52Nm tov de fabrieksgegevens en je voelde echt dat de auto meer power had, met name erg fijn met rijden met een trailer er achter.

Geen idee wat de topsnelheid van de Transit was voordat de box er op ging, maar naderhand met vakanties in DE uitgeprobeerd en haalde echte GPS 176Km/u terwijl ik geloof de fabrieksopgave 160Km/u was, dus dat ding functioneerde top! :headbang: :clap: :hosanna:

Heeft er tot verkoop van de auto ca 100.000Km op gezeten en enige "dingetje" dat ik misschien daardoor heb gehad was, dat er een keer lekkage was van de common rail aansluiting bij de dieselpomp, mogelijk veroorzaakt door de hogere druk.
Dat bleek even kwestie van de leiding bevestiging harder vastzetter en probleem was opgelost.

Dus zo'n box kan best interessant zijn.. maar het blijft altijd een beetje een gok denk ik

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Bericht door Philipoo » 11 jan 2023, 12:27

Welkom

Bmmmmmw
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jan 2023, 01:09
Auto: BMW

Re: Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Bericht door Bmmmmmw » 11 jan 2023, 15:50

Philipoo schreef: 11 jan 2023, 12:27Welkom

Dank je!

Bmmmmmw
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jan 2023, 01:09
Auto: BMW

Re: Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Bericht door Bmmmmmw » 11 jan 2023, 16:00

NSXRS schreef: 11 jan 2023, 09:25 Omdat mijn E55amg ook het typische MB trage reageren op eerste gaspedaal aanzet heeft, schijnen ze expres te doen voor "comfortabel" wegrijden, hoezo met een 400+PK auto :stom:
(de ML63amg had exact hetzelfde probleem..mateloos irritant bij stoplicht wegrijden.. ofwel gewoon gas geven en (te) rustig wegrijden, of veel gas geven en bijna als een idioot van start gaan, daartussen is nauwelijks te doen :devil: )

Heb ik daarom lang geleden op de E55 een pedalbox gemonteerd van een Duitse leverancier, zo eentje die je in iets van 3 of 4 standen kan instellen..

In normal stand merk je vrijwel niks, in sport een heel klein beetje en in supersport (of zoiets, weet niet exact de benaming) doet 'ie wel iets, maar als ik dan een paar keer enthousiast het gaspedaal vloerde, dan schoot de auto in noodloop met de mededeling: "gaspedaal sensor signaal overstuurd" ..

Dat is nl wat zo'n pedalbox doet, die versterkt de uitsturing van de gaspedaal stand sensor waardoor je een snellere reactie zou moeten krijgen.

In mijn ervaring is het niks. :roll:
Jammer hè Ik herken je frustratie er is haast geen gulden midden weg meer. Mijn oude Benz uit de jaren 80 was prima te doseren en kon je lekker mee spelen! Elektronica op de hedendaagse auto’s is leuk en aardig maar het rijplezier is er niet perse beter op geworden met al de vertragingen en ongewenste ingrepen en meldingen :'(

Bedankt voor je input

Bmmmmmw
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jan 2023, 01:09
Auto: BMW

Re: Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Bericht door Bmmmmmw » 11 jan 2023, 17:44



Dit is wat het is. Het gaat niet om vermogenswinst het is ook niet chiptunen (remappen).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Bericht door Bert ///M3 » 12 jan 2023, 04:38

NSXRS schreef: 11 jan 2023, 09:25 Omdat mijn E55amg ook het typische MB trage reageren op eerste gaspedaal aanzet heeft, schijnen ze expres te doen voor "comfortabel" wegrijden, hoezo met een 400+PK auto :stom:
(de ML63amg had exact hetzelfde probleem..mateloos irritant bij stoplicht wegrijden.. ofwel gewoon gas geven en (te) rustig wegrijden, of veel gas geven en bijna als een idioot van start gaan, daartussen is nauwelijks te doen :devil: )

Heb ik daarom lang geleden op de E55 een pedalbox gemonteerd van een Duitse leverancier, zo eentje die je in iets van 3 of 4 standen kan instellen..

In normal stand merk je vrijwel niks, in sport een heel klein beetje en in supersport (of zoiets, weet niet exact de benaming) doet 'ie wel iets, maar als ik dan een paar keer enthousiast het gaspedaal vloerde, dan schoot de auto in noodloop met de mededeling: "gaspedaal sensor signaal overstuurd" ..

Dat is nl wat zo'n pedalbox doet, die versterkt de uitsturing van de gaspedaal stand sensor waardoor je een snellere reactie zou moeten krijgen.

In mijn ervaring is het niks. :roll:
Veel moderne ECU's hebben torque managment. Dat betekend dat ze maar een bepaald % koppel verandering toestaan. Dit is dan vaak ook nog weer variabel aan de hand van wat voor modus je instelt, bijvoorbeeld comfort of sport enz. Dit werkt ook weer samen met een drive by wire gaspedaal.

Bij een DBW pedaal zit er nog een geheime mapping achter, bijvoorbeeld pedaal stand % komt overeen met een bepaald % gevraagde driver input. Daarachter zit nog weer een mapping voor de werkelijke stand van de gaskleppen.

Als je er dan een pedalbox tussen steekt en die te fors opdraait dan zegt het systeem doodleuk dat input niet plausibel is en heb je een noodloop te pakken.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Bericht door NSXRS » 12 jan 2023, 08:14

Bert ///M3 schreef: 12 jan 2023, 04:38
Veel moderne ECU's hebben torque managment. Dat betekend dat ze maar een bepaald % koppel verandering toestaan. Dit is dan vaak ook nog weer variabel aan de hand van wat voor modus je instelt, bijvoorbeeld comfort of sport enz. Dit werkt ook weer samen met een drive by wire gaspedaal.

Bij een DBW pedaal zit er nog een geheime mapping achter, bijvoorbeeld pedaal stand % komt overeen met een bepaald % gevraagde driver input. Daarachter zit nog weer een mapping voor de werkelijke stand van de gaskleppen.

Als je er dan een pedalbox tussen steekt en die te fors opdraait dan zegt het systeem doodleuk dat input niet plausibel is en heb je een noodloop te pakken.
Ik weet niet hoe modern die ecu's dan moeten zijn want de E55 is 19 j oud, dus is de ecu daarin niet echt modern denk ik..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Pedalbox of Racechip XLR ervaringen

Bericht door Bert ///M3 » 12 jan 2023, 14:15

Een E46 M3 is ook al 20 jaar oud maar die hadden het ook al.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HJ2 en 44 gasten