Spouwmuur isolatie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door matthyssie » 11 jan 2023, 10:03

JP schreef: 10 jan 2023, 22:29 Valt me trouwens op dat je hier vaak Pluimers ziet rijden en werken. Nu is Rijssen toch een goeie 240km rijden......terwijl er ook hier genoeg van die iso-boeren zitten
Bij mij heeft Pluimers het ook gedaan; familie van mij had goede ervaring met hun. Leuke vertegenwoordiger, hardwerkende (buitenlandse) jongens bij de uitvoering en prima prijs wat mij betreft. Zou ze zeker aanraden!

*Neemt een slok uit z'n Pluimers-dopper* :lol:

Arthursx
Berichten: 664
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Arthursx » 11 jan 2023, 10:15

matthyssie schreef: 11 jan 2023, 10:03
JP schreef: 10 jan 2023, 22:29 Valt me trouwens op dat je hier vaak Pluimers ziet rijden en werken. Nu is Rijssen toch een goeie 240km rijden......terwijl er ook hier genoeg van die iso-boeren zitten
Bij mij heeft Pluimers het ook gedaan; familie van mij had goede ervaring met hun. Leuke vertegenwoordiger, hardwerkende (buitenlandse) jongens bij de uitvoering en prima prijs wat mij betreft. Zou ze zeker aanraden!

*Neemt een slok uit z'n Pluimers-dopper* :lol:
Haha goede actie hè die Dopper, zelf bedacht :wink:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2023, 10:21

Arthursx schreef: 11 jan 2023, 10:15
matthyssie schreef: 11 jan 2023, 10:03
JP schreef: 10 jan 2023, 22:29 Valt me trouwens op dat je hier vaak Pluimers ziet rijden en werken. Nu is Rijssen toch een goeie 240km rijden......terwijl er ook hier genoeg van die iso-boeren zitten
Bij mij heeft Pluimers het ook gedaan; familie van mij had goede ervaring met hun. Leuke vertegenwoordiger, hardwerkende (buitenlandse) jongens bij de uitvoering en prima prijs wat mij betreft. Zou ze zeker aanraden!

*Neemt een slok uit z'n Pluimers-dopper* :lol:
Haha goede actie hè die Dopper, zelf bedacht :wink:
:lol:

Wij hebben een 1990 huis met al piepschuim vloer isolatie spouwmuren zitten tussen de buren dus opvullen weinig zinvol denk ik.

Het dak heeft ook vanaf de bouw zo’n 10cm dik isolatie materiaal platen maar toch is de zolder in de winter vrij koud en zomer erg heet, ik vraag mij af of daar nog wat te halen is aangezien er al wel isolatie zit (van 1990)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door matthyssie » 11 jan 2023, 10:36

Arthursx schreef: 11 jan 2023, 10:15 Haha goede actie hè die Dopper, zelf bedacht :wink:
Ja thanks, gebruik hem dagelijks. :tooth:

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door NSXRS » 11 jan 2023, 11:26

Mocht trouwens iemand de schelpen kruipruimte isolatie die dus ook goed is voor oplossen van vochtproblemen van onder het huis overwegen, er zijn blijkbaar maar 2 bedrijven die dit doen:
- een poot van de BAM, waar ik qua kwaliteit van de schelpen niet te beste berichten heb vernomen (schelpen zit veel rommel, zand, houtresten etc tussen want worden niet of niet best gewassen.
- Isoschelp,een familiebedrijf uit Yrseke, die gebruiken gespoelde gewassen schelpen waar niets aan andere troep tussen zit.

Ik heb laten doen door Isoschelp, het is een bedrijfje die ouderwets ondernemen, dat staat mij wel aan:
Voorinspectie tbv offerte netjes op tijd gekomen en netjes gedaan zonder troep te maken
Had volgende dag een nette offerte binnen.
Op mijn tel vraag hoe ik opdracht kon geven werd mij verteld dat het telefoontje voldoende was, ik hoefde niets te tekenen en ook geen aanbetaling te doen, want ze vertrouwden mij als ik zei het te willen...

Uitvoering afspraak ging soepel.
Ik had aangegeven flexibel te zijn, dus als er ergens een eerdere afspraak zou worden verzet, dan graag mij contacten om eerder te komen, ik werd binnen 2 weken gebeld dat er iets verschoof en ze als mij dat paste over 3 weken al konden komen (maand eerder dan mijn oorspronkelijke afspraak stond) dus gelijk afgesproken.

Uitvoering erg netjes, alles (oprit/ pad/ gang bij kruipluik) werd schoon gehouden dmv zeilen.
Na uitvoering kreeg ik te horen dat er iets minder schelpen onder waren gegaan dan geoffreerd, dus dat dit op de rekening zou worden aangepast (rekening werd daardoor ca €200 lager dan de offerte), heel netjes want was tenslotte door mij niet te controleren.

Een genot om eens met een ouderwets acterend servicegericht bedrijf te maken te hebben gehad :thumbup: :hosanna:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3282
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Martijn M » 11 jan 2023, 11:47

Klinkt goed. Mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was voor het aantal m2 dat je kruipruimte is?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Knot » 11 jan 2023, 12:00

Dat PUR heet ook anders tegenwoordig he, is ook minder schadelijk dan het ouderwetse spul. Ik heb het ook laten doen, was 1200 euro ofzo en kwam ook een onderaannemer helemaal uit Veendam om een klusje utrecht en waddinxveen te doen. Het ziet er niet fraai meer uit onder de vloer nu maar het isoleert wel, moet je alleen wel de vloer warm stoken, dat is met deze gasprijzen slecht gelukt afgelopen maanden.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door TLRS » 11 jan 2023, 12:03

Martijn_bmw schreef: 11 jan 2023, 10:21 Het dak heeft ook vanaf de bouw zo’n 10cm dik isolatie materiaal platen maar toch is de zolder in de winter vrij koud en zomer erg heet, ik vraag mij af of daar nog wat te halen is aangezien er al wel isolatie zit (van 1990)
Soms met de kou kun je adhv wit/dooi zien waar je dak koud blijft of niet. En misschien ontdekken of er kieren zijn.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31206
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door JP » 11 jan 2023, 12:09

Een dopper….nou, hou me tegen…. :hot:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door RS-Ron » 11 jan 2023, 12:13

Interessant topic ! Heb zelf een hoekhuis uit 1961 en heb door de jaren heen inmiddels al wat isolatiemaatregelen genomen. Dak is vervangen en daar zijn toen in 2013 van die 15cm dikke isolerende platen opgegaan. Toen was isolatie nog niet zo’n issue dus wat en hoe precies, geen idee, ze werken wel, kreeg met 26 graden op zolder het vries wit niet meer van de pannen. Nu hele huis in november 2022 voorzien van HR++ en isolerende kunststof kozijnen. Heb een aanbouw van 22m2 en daar in november dak ook van geïsoleerd met platen met RW 4.25 zo uit mijn hoofd. Betonnen vloeren gestort, bijkeuken niet geïsoleerd keuken wel, maar niet zo goed als gepland ivm te weinig ruimte. Heb nu een offerte liggen voor spouwmuur en vloerisolatie van de woning. Ben nog in onderhandeling wil ook geen vochtprobleem en wegrottende vloerbalken helft benedenverdieping is houten vloer. Mij werd geadviseerd de houten vloer te isoleren met Icynene.

Houten vloer isoleren: Ook met Icynene?
Icynene is ook voor de houten vloer een goede isolatie vanwege de luchtdoorlatende samenstelling. Icynene is namelijk een opencellig, en dus dampopen schuim, waardoor het hout niet verstikt

Icynene vs. Pur: Wat zijn de verschillen?
Voor de helderheid: Icynene is een PUR-soort. Toch is er een groot verschil met de huidige, veel toegepaste polyurethaan (PUR): Icynene is een HFK-vrije ecopur, 100% spuitisolatie op waterbasis. Dit is niet het geval bij de standaard PUR. Icynene is hierdoor ook geurarm. Icynene loopt vooruit op de toekomst: Vanaf 2023 is het sprayen van schuim met HFK’s overigens ook verboden.

Voordeel van Icynene is dat het alle kieren e.d. goed afdicht. Moeten wel 4 ventilatieschachten worden gemaakt om de ruimte tussen de balken en grond (die kurkdroog is, te ventileren.

Voor de spouwmuur werd mij Knauf Supafil geadviseerd. Zakt niet in en geeft geen vochtprobleem.

Als het goed is komt er nog iemand langs om o.a. ventilatie te bespreken en de offerte te herzien. Er zijn redelijk lange wachttijden dus het zal wel maart/april worden. Daarna kan, in het kader van een gratis actie van de gemeente, het huis worden voorzien van een nieuw energielabel.

Daarna wil ik weer wat gaan sparen voor de DF……….

Gr Ron

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door NSXRS » 11 jan 2023, 12:20

Martijn M schreef: 11 jan 2023, 11:47 Klinkt goed. Mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was voor het aantal m2 dat je kruipruimte is?
Dat mag.
Ik heb een Bungalow-achtig huis met houten vloeren, de later geplaatste aanbouw met o.a garage en keuken heeft al een geïsoleerde betonvloer dus was niet nodig/ kon niet),
Ik was voor ca 110,0m² kruipruimte onder het oorspronkelijke huis met gem. laagdikte 35-40cm ca. €4.000 all in kwijt

Bij deze laag dikte kan je nu ook nog een beetje subsidie terug krijgen, ik meen €3 of €5 per m², die ga ik nog proberen te krijgen..
Laatst gewijzigd door NSXRS op 11 jan 2023, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2023, 12:27

TLRS schreef: 11 jan 2023, 12:03
Martijn_bmw schreef: 11 jan 2023, 10:21 Het dak heeft ook vanaf de bouw zo’n 10cm dik isolatie materiaal platen maar toch is de zolder in de winter vrij koud en zomer erg heet, ik vraag mij af of daar nog wat te halen is aangezien er al wel isolatie zit (van 1990)
Soms met de kou kun je adhv wit/dooi zien waar je dak koud blijft of niet. En misschien ontdekken of er kieren zijn.
Goeie tip! Ga ik volgende keer eens op letten :)

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Robin » 11 jan 2023, 12:30

Martijn_bmw schreef: 11 jan 2023, 12:27
TLRS schreef: 11 jan 2023, 12:03
Martijn_bmw schreef: 11 jan 2023, 10:21 Het dak heeft ook vanaf de bouw zo’n 10cm dik isolatie materiaal platen maar toch is de zolder in de winter vrij koud en zomer erg heet, ik vraag mij af of daar nog wat te halen is aangezien er al wel isolatie zit (van 1990)
Soms met de kou kun je adhv wit/dooi zien waar je dak koud blijft of niet. En misschien ontdekken of er kieren zijn.
Goeie tip! Ga ik volgende keer eens op letten :)
Afbeelding

:zwijntje:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Knot » 11 jan 2023, 12:53

Mn ouders hebben ook houten vloeren en daar hebben ze van die tonzon(?) matten tussen gehangen, PUR kan idd niet op hout.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2023, 12:58

Robin schreef: 11 jan 2023, 12:30
Martijn_bmw schreef: 11 jan 2023, 12:27
TLRS schreef: 11 jan 2023, 12:03

Soms met de kou kun je adhv wit/dooi zien waar je dak koud blijft of niet. En misschien ontdekken of er kieren zijn.
Goeie tip! Ga ik volgende keer eens op letten :)
Afbeelding

:zwijntje:
:hot: :lol: :lol:

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Zed240 » 11 jan 2023, 16:17

TLRS schreef: 11 jan 2023, 00:43 Pur in de kruipruimte lijkt me echt niets als het gaat om ongezonde gassen.
Zed240 schreef: 10 jan 2023, 21:57 M'n ouders hebben er al meermaals naar geïnformeerd, maar hebben al tweemaal het bericht gekregen dat het geen zin had en niet rendabel is omdat de spouw te dun is (eind jaren '50), maar als ik dit hier zo lees is dat voor comfort geen bezwaar? Ben benieuwd, ik vind het huis namelijk gigantisch koud en tochterig sinds ik er niet meer woon, en dus wat anders gewend ben.
Comfort en R waarde/rendement lijkt me same thing?
Bedoelde rendement in de zin van investering er uit krijgen. Besparing gas zou volgens o.a. Pluimers slechts minimaal zijn.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Knot » 11 jan 2023, 16:49

Dat had ik met de vloer ook, 1200 euro kan je flink wat gas voor stoken maar ging mij er ook om dat de plavuizen vloer in de winter even wat beter de kou eraf is.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2023, 16:55

Knot schreef: 11 jan 2023, 16:49 Dat had ik met de vloer ook, 1200 euro kan je flink wat gas voor stoken maar ging mij er ook om dat de plavuizen vloer in de winter even wat beter de kou eraf is.
Tegenwoordig nog maar 400m3 :tooth: denk dat de tvt van deze maatregelen inmiddels stukken korter is dan 2jr geleden.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door RS-Ron » 11 jan 2023, 17:16

Ik heb de aangepaste offerte binnen, 3000€ - rond de 500€ subsidie maakt 2500€ voor de isolatie van 41m2 vloer. Spouwmuur isolatie hoekhuis 1600€. Daar gaat nog 680€ subsidie vanaf. Ventilatiekanalen e.d. 320€. Denk dat ik eerst maar eens de spouw laat isoleren. Dan verzin ik nog even over de vloerisolatie.

Gr Ron

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door TLRS » 11 jan 2023, 19:39

Zed240 schreef: 11 jan 2023, 16:17 Bedoelde rendement in de zin van investering er uit krijgen. Besparing gas zou volgens o.a. Pluimers slechts minimaal zijn.
Misschien begrijp ik je verkeerd. In welke zin zou comfort los staan van het isolatie rendement?

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Zed240 » 11 jan 2023, 20:08

TLRS schreef: 11 jan 2023, 19:39
Zed240 schreef: 11 jan 2023, 16:17 Bedoelde rendement in de zin van investering er uit krijgen. Besparing gas zou volgens o.a. Pluimers slechts minimaal zijn.
Misschien begrijp ik je verkeerd. In welke zin zou comfort los staan van het isolatie rendement?
Ik bedoel de terugverdientijd. Vrijstaand huis, offertes lagen zo rond de 3k geloof ik, verwachtte gasbesparing was echter een paar tientjes per maand in de wintermaanden. Dat vanwege de zeer dunne spouw en grote ramen.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door TLRS » 11 jan 2023, 20:24

Zed240 schreef: 11 jan 2023, 20:08 Ik bedoel de terugverdientijd. Vrijstaand huis, offertes lagen zo rond de 3k geloof ik, verwachtte gasbesparing was echter een paar tientjes per maand in de wintermaanden. Dat vanwege de zeer dunne spouw en grote ramen.
Sorry maar ik kan niet echt een duidelijke vraagstelling herleiden uit je posts..

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8889
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Joop » 11 jan 2023, 20:25

Martin van der Zwaard schreef: 09 jan 2023, 22:10 Ik heb me zitten oriënteren op het isoleren van de spouwmuur.

Ons huis is van 1970 en heeft een lege spouw. Je merkt dat best met koude dagen. Vooral de buitenmuur in de badkamer en toilet zijn erg koud (tegels).

Ik lees zoveel verhalen op internet. De een zegt niet doen ivm vochtdoorslag en slecht ventileren etc. De ander zegt weer geen probleem.

Wie heeft er hier een beetje kijk op / verstand van en kan me eens duidelijk maken waarom nou wel of juist niet te isoleren.

Zou gaan om isolatie met EPS HR++ parels. Spouw is ongeveer 5cm (is opgemeten).
Belangrijkste is dat het isolatiemateriaal geen vocht opneemt. Dit was met name in het verleden wel het geval met de minerale wol vlokken maar ook met losse EPS korrels. Enerzijds leidde dat tot inzakken van de isolatie, waardoor de bovenzijde van de spouw ongeïsoleerd raakte met veel warmteverlies tot gevolg. Daarnaast zorgde dat ook voor contactbruggen waardoor doorslaand vocht via de isolatie het binnenspouwblad nat en verzadigd liet raken. Dan ben je wel verder van huis. Een metselwerk buitenspouwblad is bij een lange en natte bui aan de binnenzijde zo nat en als geheel zo open dat doorslaan van vocht dan in de hand werkt. Een remedie zou impregneren kunnen zijn, wat ook wel ingezet werd. Het enige grote nadeel daarvan is/was dat je het damptransport van binnen naar buiten ook tegenhoudt en je als nog vochtplekken op de wand krijgt; zeker als de ventilatie in huis ondermaats is.

Het is er allemaal wel beter op geworden met isoleren van de spouw met de verlijmde en waterbestendige korrels, maar isoleren buitenom is feitelijk de beste oplossing, maar dat leidt wel tot een flinke ingreep (en mogelijk uiterlijk van de woning). Binnenisolatie met behulp van geïsoleerde voorzetwanden is een second best. Ook best ingrijpend omdat dan alles in huis aan de kant mag en je het weer strak moet maken. Goed dampdicht maken van de wand is wel een aandachtspunt en tpv bijvoorbeeld een vloer op een buitenwand heb je warmtelekken (koudebrug) die voor potentiële condensplekken kunnen zorgen (bij extreme verschillen in buiten- en binnentemperatuur).

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door TLRS » 11 jan 2023, 21:03

Van dattum ^

Hoewel van buiten isoleren het beste.. denk ik een nieuwbouw dingetje is. Mijn muren staan allemaal op grond en zullen koudebruggen blijven (kou uit de grond geleiden).

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 jan 2023, 21:12

Dus eigenlijk is spouwmuurisolatie niet echt heel verstandig. Er kleven veel nadelen aan blijkbaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Gert-jan, L5S1 en 259 gasten