Spouwmuur isolatie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Spouwmuur isolatie

Bericht door Martin van der Zwaard » 09 jan 2023, 22:10

Ik heb me zitten oriënteren op het isoleren van de spouwmuur.

Ons huis is van 1970 en heeft een lege spouw. Je merkt dat best met koude dagen. Vooral de buitenmuur in de badkamer en toilet zijn erg koud (tegels).

Ik lees zoveel verhalen op internet. De een zegt niet doen ivm vochtdoorslag en slecht ventileren etc. De ander zegt weer geen probleem.

Wie heeft er hier een beetje kijk op / verstand van en kan me eens duidelijk maken waarom nou wel of juist niet te isoleren.

Zou gaan om isolatie met EPS HR++ parels. Spouw is ongeveer 5cm (is opgemeten).

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10786
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Joy » 09 jan 2023, 23:00

Ik heb het ook laten doen. Geen probleem met vocht. Wel een ontzettende besparing op gas. De dag dat ik thuis kwam na het isoleren sloeg de warmte me in het gezicht. Ik kon gelijk radiatoren terugdraaien in diverse ruimtes. Verbruik daalde van 1.700 naar net 1.000 m3.

TLRS
Berichten: 2939
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door TLRS » 10 jan 2023, 00:24

Zou zelf graag een goed idee hebben van wat vocht doet in de buitenmuur en eventueel in de isolatie. Misschien niet zozeer in het materiaal als in de korrels.. maar er zal toch ook lucht tussen de korrels zijn. Misschien ook afhankelijk van de luchtvochtigheid in de spouw tijdens het plaatsen. Als het relatief droog is bij het plaatsen en dat blijft heel stabiel, prima. Is het relatief vochtig en kan het er niet meer uit.. wat dan.

Waarschijnlijk zou Luco er wel een paar wijze dingen over te zeggen hebben..

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 jan 2023, 08:27

Die korrels gaan samen met een bepaalde lijm de muur in. Je krijgt dus een groot blok van isolatiemateriaal in je spouw.
Ik heb een kant van het huis waar heel vaak de regen op staat. Als daar het vocht niet meer weg kan gaat het toch een weg zoeken naar binnen.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 594
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Dimitri » 10 jan 2023, 08:45

Is er een eenvoudige methode om te kunnen controleren of je spouwmuur reeds geïsoleerd is door vorige bewoners?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4124
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Philipoo » 10 jan 2023, 08:48

Dimitri schreef: 10 jan 2023, 08:45 Is er een eenvoudige methode om te kunnen controleren of je spouwmuur reeds geïsoleerd is door vorige bewoners?
als het geïsoleerd is vind je op allerlei vreemde plekken kleine grijze piepschuim bolletjes

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26769
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Martijn_bmw » 10 jan 2023, 08:50

Dimitri schreef: 10 jan 2023, 08:45 Is er een eenvoudige methode om te kunnen controleren of je spouwmuur reeds geïsoleerd is door vorige bewoners?
Gat boren en kijken wat er zit :)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6014
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door matthyssie » 10 jan 2023, 09:08

Ik heb het april 2021 laten doen, heb een huis uit 1955 met een spouw van 6cm. Groot verschil, kan niks over gasverbruik zeggen want woonde er toen nog maar net, maar in comfort kun je het absoluut merken. Muur was eerst koud aan de binnenkant, daarna niet meer. 0 problemen met vocht of iets. Heb daarna wel de muren opnieuw laten voegen en impregneren.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15880
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Bram » 10 jan 2023, 10:00

Ook hier de spouw gedaan, twee jaar geleden. Gasverbruik is echt aanzienlijk gedaald, aanrader dus. Huis uit 1977.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3871
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Emiel » 10 jan 2023, 10:58

Vorig jaar laten doen met die EPS HR++ parels (idd verlijmd). Ik had 7 cm spouw, ook de bijkeuken, garage en alles meegenomen. Besparing op gas is enorm.

Het is vrijstaand, jaren 70, dus het huis heeft 1 muur die altijd in regen/wind staat. Impregneren hoeft niet, maar die ene muur impregneren is geen slecht idee. Kun je prima zelf doen, scheelt aanzienlijk ook in kosten.

Tip van energie label meneer die ik kreeg is dat als je een aangebouwde garage hebt en die staat tegen het huis of tegen de bijkeuken, die tussen muur ook meenemen indien mogelijk. Via garage komt enorm veel kou binnen ( garage deur als oorzaak)

Wout309t
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Wout309t » 10 jan 2023, 11:22

Martin van der Zwaard schreef: 09 jan 2023, 22:10 Ik heb me zitten oriënteren op het isoleren van de spouwmuur.

Ons huis is van 1970 en heeft een lege spouw. Je merkt dat best met koude dagen. Vooral de buitenmuur in de badkamer en toilet zijn erg koud (tegels).

Ik lees zoveel verhalen op internet. De een zegt niet doen ivm vochtdoorslag en slecht ventileren etc. De ander zegt weer geen probleem.

Wie heeft er hier een beetje kijk op / verstand van en kan me eens duidelijk maken waarom nou wel of juist niet te isoleren.

Zou gaan om isolatie met EPS HR++ parels. Spouw is ongeveer 5cm (is opgemeten).
Ben het ook aan het overwegen: 1968, 7cm spouw. Ook wel bang voor de punten die jij aanhaalt, maar ik hoor alleen maar positieve geluiden. Vroeger werd dit ook met vlokken gedaan, dat werd dan na een paar jaar 1 grote klomp die onderin de spouw lag.
Met korrels zou je dat dus voorkomen door die verlijming.

Het gevaar van dit soort klussen is altijd dat het geleverde werk zo slecht te controleren is. Elke cowboy kan gaten boren en korrels spuiten, maar hoe zit het er uiteindelijk in?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Knot » 10 jan 2023, 11:24

Juist niet doen, dan kan de warmte naar je garage toe om daar nog een beetje vocht weg te halen voor je auto... :wink:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3871
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Emiel » 10 jan 2023, 12:03

Wout309t schreef: 10 jan 2023, 11:22
Martin van der Zwaard schreef: 09 jan 2023, 22:10 Ik heb me zitten oriënteren op het isoleren van de spouwmuur.

Ons huis is van 1970 en heeft een lege spouw. Je merkt dat best met koude dagen. Vooral de buitenmuur in de badkamer en toilet zijn erg koud (tegels).

Ik lees zoveel verhalen op internet. De een zegt niet doen ivm vochtdoorslag en slecht ventileren etc. De ander zegt weer geen probleem.

Wie heeft er hier een beetje kijk op / verstand van en kan me eens duidelijk maken waarom nou wel of juist niet te isoleren.

Zou gaan om isolatie met EPS HR++ parels. Spouw is ongeveer 5cm (is opgemeten).
Ben het ook aan het overwegen: 1968, 7cm spouw. Ook wel bang voor de punten die jij aanhaalt, maar ik hoor alleen maar positieve geluiden. Vroeger werd dit ook met vlokken gedaan, dat werd dan na een paar jaar 1 grote klomp die onderin de spouw lag.
Met korrels zou je dat dus voorkomen door die verlijming.

Het gevaar van dit soort klussen is altijd dat het geleverde werk zo slecht te controleren is. Elke cowboy kan gaten boren en korrels spuiten, maar hoe zit het er uiteindelijk in?
Goed bedrijf gebruiken en na-controle. Er zijn teveel cowboys idd.

Ik heb zelf nog na-controle gedaan door met een camera in de spouw te kijken her en der. 1 plek hebben ze na gevuld.
Was ook begrijpelijk waarom er daar niets zat maar hadden ze van te voren zelf wel kunnen bedenken.

(Camera gebruikt waarmee je in motorblokken kijkt)


Knot schreef: 10 jan 2023, 11:24 Juist niet doen, dan kan de warmte naar je garage toe om daar nog een beetje vocht weg te halen voor je auto... :wink:
Geldige reden om verwarming op te hangen in de garage :D

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door NSXRS » 10 jan 2023, 12:39

Knot schreef: 10 jan 2023, 11:24 Juist niet doen, dan kan de warmte naar je garage toe om daar nog een beetje vocht weg te halen voor je auto... :wink:
Ik heb 20j geleden bij bouw van mijn aan huis aangebouwde dubbele garage elektrische vloerverwarming daarin aangelegd.. :whistle:
Gebruik het alleen nooit, want is droog en voordat die wat doet, ben je halve dag verder.. hobby auto's die daarin staan gaan altijd weer droog naar binnen, dus drogen hoeft ook niet.
Achteraf gezien zinloze investering geweest voor mij.. :stom:

Wout309t
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Wout309t » 10 jan 2023, 12:44

Emiel schreef: 10 jan 2023, 12:03
Goed bedrijf gebruiken en na-controle. Er zijn teveel cowboys idd.

Ik heb zelf nog na-controle gedaan door met een camera in de spouw te kijken her en der. 1 plek hebben ze na gevuld.
Was ook begrijpelijk waarom er daar niets zat maar hadden ze van te voren zelf wel kunnen bedenken.

(Camera gebruikt waarmee je in motorblokken kijkt)
Heb je dan zelf gaten geboord? Of alleen rond ventilatie-openingen gekeken?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3871
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Emiel » 10 jan 2023, 12:51

Wout309t schreef: 10 jan 2023, 12:44
Emiel schreef: 10 jan 2023, 12:03
Goed bedrijf gebruiken en na-controle. Er zijn teveel cowboys idd.

Ik heb zelf nog na-controle gedaan door met een camera in de spouw te kijken her en der. 1 plek hebben ze na gevuld.
Was ook begrijpelijk waarom er daar niets zat maar hadden ze van te voren zelf wel kunnen bedenken.

(Camera gebruikt waarmee je in motorblokken kijkt)
Heb je dan zelf gaten geboord? Of alleen rond ventilatie-openingen gekeken?
Op de dag zelf heb ik, voor ze de gaten dicht maakten, zelf gekeken. Paar gaten heb ik ze gevraagd open te laten zodat ik later nogmaals kon controleren. Zelf dicht gesmeerd erna.

Ook oude ventilatie roosters gecontroleerd.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door NSXRS » 10 jan 2023, 12:52

Ik heb een 60-er jaren houtskelet met half steens buitengevel dan spouw dan houtskelet binnenmuur panelen met minimale isolatie daarin, ca 4-5 cm glaswol, verder helemaal niks.
Na aankoop ruim 20j geleden bij de grote renovatie ervan het dak geïsoleerd met Rockwool 12cm spijkerflens dekens.

Paar jaar geleden eens geïnformeerd naar spouw isolatie en gelukkig een deskundig bedrijf getroffen, die gelijk zei dat dit bij mijn huis niet kan, want de halfsteens gevel is van zout geglazuurde stenen.
Die zijn vocht dicht en daardoor kan vocht bij spouwisolatie er niet meer uit, daarom spouwisolatie niet mogelijk want die zou nat worden....

Enige mogelijke muurisolatie zou zijn om binnen of buiten een isolatieschil aan te brengen, maar dat ging mij te ver. :stom:

Heb wel afgelopen jaar wegens wegzakken ondergrond onder het huis en daardoor opkomende plassen grondwater onder huis (ik zit in veengebied en kruipruimte werd steeds hoger..) in de kruipruimte dikke laag schelpen laten storten, dit is met name voor opvullen van de verzakking en voor vochtregulering maar heeft ook isolatie werking.

Ik merk alleen niet echt veel van die isolerende werking.. houten vloer nog steeds best koud :hmmm:
Nu is mij wel verteld dat ik met de schelpen in de kruipruimte, de kruipruimte ventilatie ventilatie zou kunnen afsluiten omdat de schelpenlaag vocht onder het huis reguleert, ventileren kruipruimte daarom niet meer nodig zou zijn, misschien maar eens proberen :hmmm:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2710
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Mark 320iS » 10 jan 2023, 21:39

Wij gaan ook de spouwen laten isoleren dit jaar na lang twijfelen. Ons huis is vrijstaand en van 1965, dus dat scheelt straks wel. Vorige bewoner was een gepensioneerd arts en die had een heel dossier gemaakt waarin de gezondheidsrisico's van spouwmuurisolatie waren beschreven en dat heeft ons lang tegen gehouden. Ging met name om vochtproblemen en om ongezonde stoffen die zouden vrijkomen bij het aanbrengen. Tegenwoordig isoleren ze inderdaad met vochtwerende korrels of vlokken dus dat zou de gezondheidsrisico's moeten wegnemen.

@Knot: de garage isoleer je natuurlijk direct mee en uiteraard hangt daar ook een radiator :-)

Zed240
Berichten: 2932
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Zed240 » 10 jan 2023, 21:57

M'n ouders hebben er al meermaals naar geïnformeerd, maar hebben al tweemaal het bericht gekregen dat het geen zin had en niet rendabel is omdat de spouw te dun is (eind jaren '50), maar als ik dit hier zo lees is dat voor comfort geen bezwaar? Ben benieuwd, ik vind het huis namelijk gigantisch koud en tochterig sinds ik er niet meer woon, en dus wat anders gewend ben.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31315
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door JP » 10 jan 2023, 22:29

Wordt spouwmuur automatisch ook de kruipruimte gedaan? Overweeg wel het laatste, maar omdat we een best hoge kruipruimte hebben, wel alleen met zo'n "pur" laagje tegen het plafond/onderkant vloer

Afbeelding

Valt me trouwens op dat je hier vaak Pluimers ziet rijden en werken. Nu is Rijssen toch een goeie 240km rijden......terwijl er ook hier genoeg van die iso-boeren zitten

Arthursx
Berichten: 674
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Arthursx » 10 jan 2023, 23:33

Heb tot eind december 3,5 jaar bij Pluimers gewerkt als marketeer. O.a. de huidige website gemaakt. Goed bedrijf met veel ervaring maar niet de goedkoopste. Pas inderdaad op voor cowboys, veel bedrijven zijn recent ontstaan en hebben niet de kennis/ervaring.
Laatst gewijzigd door Arthursx op 20 jun 2023, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

TLRS
Berichten: 2939
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door TLRS » 11 jan 2023, 00:43

Pur in de kruipruimte lijkt me echt niets als het gaat om ongezonde gassen.
Zed240 schreef: 10 jan 2023, 21:57 M'n ouders hebben er al meermaals naar geïnformeerd, maar hebben al tweemaal het bericht gekregen dat het geen zin had en niet rendabel is omdat de spouw te dun is (eind jaren '50), maar als ik dit hier zo lees is dat voor comfort geen bezwaar? Ben benieuwd, ik vind het huis namelijk gigantisch koud en tochterig sinds ik er niet meer woon, en dus wat anders gewend ben.
Comfort en R waarde/rendement lijkt me same thing?

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door De fiscalist » 11 jan 2023, 07:19

+1, je kunt de kruipruimte wel geforceerd ventileren Voor een paar dagen om de dampen eruit te krijgen. Daarna zou het niet meer mogen dampen mits juist samengesteld.

Heb zelf PUR op de vloer laten spuiten (ivm zeer scheve betonvloer en isolatiewens). In België is dit een gebruikelijke techniek, en werken ze er direct vloerverwarming in. Isolatiewaarde van PUR is zeer goed maar om nu een houten vloer hiermee volledig dicht te zetten aan een kant…. Weet niet of dat een goed idee is.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door NSXRS » 11 jan 2023, 09:08

Vloerisolatie dmv Pur spuiten is afgelopen 1-2 jaar veelvuldig in de publiciteit geweest wegens na toepassen optredende gezondheidsproblemen bij bewoners door uitstoot ongezonde gassen, welke blijkbaar jaren kan blijven doorgaan indien Pur niet exact volgens de voorschriften is toegepast.
Ik zou het risico niet willen nemen..

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4124
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Spouwmuur isolatie

Bericht door Philipoo » 11 jan 2023, 09:14

Kruipruimte doen met PUR is echt dramatisch. Al die er tegenaangespoten meuk moet je omzeilen als het even kan, want die beunhazen die dat aanbrengen spuiten álles onder. Leidingwerk, elektra, niks is meer terug te vinden na afloop.
Bij ons is de vloer van het oude stuk huis (1934) geïsoleerd met van die zakken met piepschuim bolletjes. Deze zijn zowel tegen de ondervloer aan geniet als op de bodem op het zand gelegd. De uitbouw (2000) is helemaal geïsoleerd met een soort piepschuim blokken die direct in de vorm van de ondervloer er tegenaan geplaatst zijn.
Bij ons is ook de spouw gedaan, kleine spouw want oud huis, maar dit was al het geval toen wij kwamen wonen dus ik zou niet kunnen zeggen hoeveel verschil het nou maakt. Op dit moment wordt bij ons heel de zolder gerenoveerd, dat zal wel een hoop verschil maken want daar zat nergens isolatie tegen het dak.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rogerb en 12 gasten