[4 en 5 maart 2023] DF @ Meppen licentiecursus deel VI

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[4 en 5 maart 2023] DF @ Meppen licentiecursus deel VI

Bericht door Peter Tunissen » 04 jan 2023, 15:35

Afbeelding

Op zaterdag 4 & zondag 5 maart organiseert DFAcademy.nl voor de zesde keer in samenwerking met Michel Schaap een licentiecursus op Circuit Meppen. Tijdens een licentiecursus leer je de fijne kneepjes van het racen, van de juiste zitpositie en het belang hiervan tot de beste remtechnieken, het vinden van de ideale lijn en het uitremmen van tegenstanders.

Programma
Het programma van deze dagen ziet er als volgt uit:

Zaterdag 4 maart
08:00 - 09:00 | Inschrijven
09:00 - 09:30 | Theorie & Uitleg groepsindeling
09.30 - 12:00 | Start praktijkgedeelte: lijnen rijden met pylonen
12:00 - 12:30 | Lunch
12.30 - 13:00 | Theorie
13.00 - 17:00 | Lijnen perfectioneren - Slipstreamen (gevorderden) - heel-and-toe / trailbraking (gevorderden)
17.00 - Einde training
18.00 - 20:00 | Theorie avond inclusief gezamenlijke diner

Zondag 5 maart
09:00 - 12:00 | Start praktijkgedeelte: lijnen rijden zonder pylonen
12:00 - 13:00 | Theorie, oefenexamen
13:00 - 13:30 | Starts oefenen
13:30 - 14:30 | Sprintjes rijden met o.a. code rood, code paars & safety car
14:30 - 15:45 | Puntjes op de i voor de lijnen (mensen die nog extra aandacht nodig hebben, krijgen dit ook)
15:45 - 16:00 | Opstellen examen
16:00 - 17:00 | Start examen (over 5 rondes)
17:00 - 17:30 | Na het praktijkexamen direct door naar het theorie examen
18:00 uur | Bekendmaking geslaagden

Prijs
Deze gehele cursus bieden wij aan voor de messcherpe prijs van €1499, inclusief hotelovernachting in een plaatselijk hotel. Dit is exclusief kosten voor het KNAF examen en medische keuring op de dagen zelf.
Wij zullen enkele zeer gerenommeerde namen uit de Nederlandse autosport als instructeur voor u op deze dagen inzetten, zodat u het leert van de besten. Het is voor niet licentiehouders mogelijk om tijdens deze cursus een Club- of EU-licentie (dit laatste mits je aan de KNAF criteria hiervoor voldoet) te behalen, maar het is ook mogelijk voor Club-licentiehouders om te upgraden naar een EU-licentie!
Er is plaats voor maximaal 24 deelnemers aan deze cursus en vol = vol!
Liever deelnemen in een huurauto?
Dit kan ook! Een volledig geprepareerde BMW E36 325i op semi-slicks huurt u al voor €850 per dag, excl. BTW excl. brandstof.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Er mag op Meppen maximaal 95dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Meppen, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf te geschieden.

Rondje Meppen
Een rondje Meppen is 2150 meter lang en in deze tijd zul je nauwelijks tijd hebben om op adem te komen. Het is een constante achtbaan, waarbij je hard moet werken achter het stuur. Je komt over start-finish aan de linkerkant van de baan, zo dicht mogelijk tegen de pitmuur aan en moet vrijwel meteen oversteken naar de rechterkant van de baan voor de eerste remzone. Positioneer je auto zo ver mogelijk naar rechts (over de witte lijn) en rem zo ver mogelijk de bocht in. Omdat het rechte stuk één van de snelste stukken van het circuit is, kun je veel tijd winnen door hier zo laat mogelijk te remmen. De eerste linkerbocht neem je zo dicht mogelijk tegen de betonnen muur aan, maar let op: van veel auto’s kan de achterkant nogal licht worden in deze bocht, dus zorg dat je een beetje marge houdt om dat op te kunnen vangen. Na deze lange linkerbocht met een relatief late apex, gaat volgas over een heuveltje naar rechts, waarna je in rechte lijn aanremt voor de volgende bocht en de auto tegelijkertijd naar de linkerkant van de baan laat lopen. De volgende lange doordraaier naar links neem je een beetje als een dubbele apex bocht, waarbij het belangrijk is dat de exit goed is, erna volgt immers een tweede kort recht stuk, dus hoe eerder je op je gas kunt, des te beter het is. Je blijft aan de linkerkant en zoekt alvast je rempunt uit voor de snel dichterbij komende chicane. Zo laat mogelijk remmen is hier belangrijk en gebruik de hele breedte van het circuit tot aan de paaltjes, vol over de curbstones dus. Vanaf het moment dat je naar links stuurt, heeft het circuit een extreme verkanting naar rechts, hou daar dus vooraf al rekening mee. Het laatste deel van de chicane positioneer je je auto helemaal naar rechts, met de rechterwielen over de witte lijn heen, om zoveel mogelijk snelheid mee te kunnen nemen. Deze snelheid zorgt ervoor dat je helemaal links tegen de betonnen muur uit komt. Zodra je stuur recht staat, moet je vrijwel meteen al weer aanremmen voor de volgende bocht. Deze bocht blijft maar doordraaien, vandaar dat je hem ook heel diep in kunt remmen. Je rempunt voor deze bocht ligt hierdoor ook net iets later dan je in eerste instantie zou verwachten. De apex vind je een vijftal meter voor het eind van de curbstones en vervolgens laat je de auto helemaal naar buiten lopen. Je haalt het dan net niet meer om helemaal naar de rechterkant van de baan over te steken voor de volgende bocht, maar dat is niet erg. Na een korte remzone stuur je de lange linkerbocht in en komt halverwege de eerste curbstone al weer helemaal binnen de linkerkant. Laat je auto vervolgens zo ver naar buiten lopen dat je in rechte lijn aan kunt remmen voor de volgende rechterbocht. Je bevindt je nu duidelijk in het technische gedeelte van het circuit. De volgende rechterbocht is het belangrijk om je auto bij het uitkomen niet naar rechts te laten lopen, maar zoveel mogelijk binnen te houden. Je moet langer remmen dan je verwacht voor de hierop volgende linkerbocht, omdat deze heel erg off camber bij de exit is. Hier moet je dus ook extra voorzichtig zijn met weer op je gas gaan, want voordat je het weet breekt de achterkant uit of sta je achterstevoren. Als je hier goed doorgekomen bent laat je de auto helemaal naar links lopen en rem je kort aan voor de volgende 180-graden rechterbocht. Na een late apex probeer je hier zo vroeg mogelijk weer gas te geven om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen de bocht uit. Op de limiet kom je hier helemaal links uit, bijna tegen de betonnen muur aan. Tijd om op adem te komen is er echter niet, wacht vrijwel meteen volgt een rechterbocht met een flinke banking. Afhankelijk van hoe snel je auto is, is deze volgas of moet je een beetje liften en zo kom je met een flinke snelheid weer over start finish en zit een rondje Racepark Meppen erop.



DFTrackdays
De circuitdagen van Driving-Fun.com kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i
2. Milan Fassotte - BMW E36
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten