[XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Bouwen aan betrouwbaarheid

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Hij staat weer op de wielen

Bericht door Estoque » 10 jan 2023, 13:22

Oke, zijn we weer!
Weekend gehad, weer wat stappen gemaakt richting een weg-waardige Jeep!

Allereerst, tijd voor een stukje onderhoud.
Afbeelding

Oude ATF eruit, Nieuwe ATF erin. Spul zag eruit alsof het al 289.000km in de auto had gezeten. Echt geen luxe om een keer te vervangen.

Toen was het tijd voor de Koelvloeistof en kijken of het systeem dicht is.
Afbeelding

Je ziet het goed, geschikt tot -36 graden. Voor het geval dat, laten we maar zeggen.

Vervolgens de auto weer voor het eerst gestart en rustig laten opwarmen. Klonk allemaal goed en liep mooi rustig rond. Koelvloeistof wat rond laten gaan, en toen de e-fan aan ging, was het teken om de auto uit te zetten. Koelsysteem is los gegaan, kachel mooi warm en de meeste lucht er wel uit.

Toen kwamen de eerste pakketjes binnen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog niet alles, maar wel een hoop om weer verder te gaan met de XJ.
Maar eerst iets regelen wat de betrouwbaarheid verhoogd, puur technische noodzaak is en absoluut niet bijdraagt aan het esthetisch voorkomen van de auto...

Afbeelding
HUTS! Kwam op marktplaats een heel mooi setje velgen tegen in perfecte specificaties. Het was niet geplanned en ik heb het zelfs niet overlegd met m'n zus (die ook 50% eigenaar is), maar ik wou ze niet laten liggen.

Wat is het?
5 Nieuwe American Racing 15" aluminium velgen met zgan 31" AT banden(met. (sneeuwvlokje, Dotcode 2018, mooi zacht rubber en altijd binnen gelegen omdat hij de verkeerde ET waarde besteld had. 5 nieuwe naafkappen en 23 nieuwe wielmoeren erbij, en dat onder de 1000,-. Zeg maar gerust, de best mogelijke specificatie voor een Jeep Cherokee met 3" verhoging.

Enige probleem: Zuid Limburg. (3 uur sturen vanuit Lochem).

Maar toen m'n kameraad kwam met het bericht dat hij een E92 M3 versnellingsbak had gekocht in Venlo, hebben we het maar gecombineerd. Om 2 uur in de middag beide vrij genomen, verzameld op de zaak en met 2 bakjes koffie in de Amarok gestapt en naar het zuiden van Nederland getoured. Beetje meeschreeuwen met Scooter en Koos Alberts, mooi dagje!

Bij een hele vriendelijke meneer aangekomen in Zuid Limburg, de velgen achterin de Amarok gegooid en richting Venlo vertrokken. Daar een aardige vent getroffen die een V12 Mercedes in een NA Miata aan het bouwen was en de E92 Handbak achterin de amarok gegooid en huiswaarts gereden.

Eenmaal aan de zaak wel even snel het noodzakelijk kwaad gedaan:
Afbeelding
Afbeelding

En toen was het zaterdag:
Allereerst begonnen met de overige wielen monteren. Want m'n zus had het nog niet gezien en die zou 's middags langskomen.

Ik ben content <3
Afbeelding
Afbeelding

En toen we toch bezig waren met optische verfraaiing, gelijk ook maar even de grijze onderkanten van de deuren afgeplakt, geschuurd, ontvet, geprimerd en mat-zwart gespoten. Staat toch iets netter!
Afbeelding
Afbeelding

Terwijl de verf aan het drogen was, maar even een steun van zolder gehaald om de verstralers vast te monteren en tegelijkertijd het front verder af te bouwen.

De nieuwe bumper komt pas eind januari binnen en moet dan nog in elkaar gelast worden, dat gaan we dus niet halen voor de Carbagerun. Dus daarom maar de originele er weer op.
Afbeelding

En nu hoor ik je denken:
Maak je niet heel weinig vooruitgang voor 1 hele dag werk?

Ja! Maar dat heeft een reden.
En die reden heet Mia.

Je probeert je schoenen aan te trekken om naar de werkplaats te gaan:
Afbeelding

Je probeert een foto te maken:
Afbeelding

Je probeert op te staan:
Afbeelding

Kortom, het is niet heel productief. Wel heel leuk :P
Anyway, toch weer verder gegaan:

Front afgemaakt, kentekenplaat gemonteerd en de verstralers gemonteerd.
Afbeelding

Toen nog maar even de spuitbus over de voorbumper gehaald, omdat het anders wel heel aftands staat.
Afbeelding

Omdat het geheel toch stond te drogen, maar verder gegaan aan de binnenzijde van de XJ.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paneeltje gemaakt voor de montage van de schakelaars, alsmede een 12v socket voor de navigate / telefoon opladers voor tijdens de carbagerun.

Vervolgens de 2, 3 en 7- aderige kabels vast getrokken en alles netjes opgeschreven wat waarvoor is.
Afbeelding
Afbeelding

Kabels gaan naar een serie relais voor de aansturing van de e-fan (voor het terreinrijden wat we na de carbagerun met de XJ gaan doen), de verstralers, het stopcontact en de kleur van de DRL in de verstralers (wit of oranje). Verder kijken we nog even of het dakrek wel haalbaar is voor de carbagerun, want daar kunnen ook nog verstralers op die dan geschakeld moeten worden.

Toen de Jeep maar gestart en naar buiten gereden voor een eerste testrondje. We hadden immers het hele onderstel doorgesmeerd en nagetrokken en ik was benieuwd hoe het nu reed met die grotere wielen en uiteraard wat foto's schieten:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is al wel heel erg opgeknapt als je het vergelijkt met hoe hij 2 weken geleden de hal in ging:
Afbeelding

Wat mij op viel tijdens de test-kilometers die ik gemaakt heb, is dat de motor nog steeds vrij warm wordt. De E-fan kickt echt pas in (nog niet schakelbaar) boven de 100 graden en dat vind ik toch wel echt te laat. Verder heb ik niet het idee dat de Viscofan helemaal optimaal werkt of dat de temperatuursensor helemaal het juiste aangeeft.

Een bestelrondje verder en we kunnen dat volgend weekend (hopelijk) ook fixen.
Afbeelding

Tot zover! Aanstaande donderdag avond gaan we weer verder.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Arthur » 10 jan 2023, 13:54

Mooi werk!

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door SlowCo » 10 jan 2023, 14:03

Zo, dat is een mooi verschil!
Erg gaaf zo. Met het geplande dakrek en de voorbumper er straks nog op, is het helemaal een ruig ding.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Camiel » 10 jan 2023, 14:08

Gaaf hoor! Dikke sloffen eronder. Ga je het daarmee redden of moeten er ook nog spijkerbanden/sneeuwkettingen oid bij komen?

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Opa » 10 jan 2023, 14:09

Ben niet zo van de SUV's, maar hij is wel lekker opgeknapt al.....wat vond je zus ervan?

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 321
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Sabberjoch » 10 jan 2023, 14:18

Gaaf! ziet er weer een stuk frisser uit dan toen die binnenkwam. Ben erg benieuwd naar de verdere vorderingen en avonturen van dit project.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Oof » 10 jan 2023, 14:21

Hele gave update weer!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Martijn M » 10 jan 2023, 14:51

Mooie updates weer ja! Staat em goed die wielen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Ferdi » 10 jan 2023, 15:18

Mooi werk weer!
Serieuze lampen ook :D
Bandjes zitten er hier ook onder, zowel modder als sneeuw zijn ze tot toe niet tekort gekomen :df:

vester86
Berichten: 2680
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door vester86 » 11 jan 2023, 04:10

tof project zo 👍🏻

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Estoque » 12 jan 2023, 12:47

Camiel schreef: 10 jan 2023, 14:08 Gaaf hoor! Dikke sloffen eronder. Ga je het daarmee redden of moeten er ook nog spijkerbanden/sneeuwkettingen oid bij komen?
Sneeuwkettingen zijn geregeld, moet je hebben van de organisatie. Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ze er niet onder ga gooien als daar geen hele concrete aanleiding voor is.

In 2015, toen we ook meededen, reed de organisatie vooruit met bordjes dat je ze verplicht moest omleggen. Maar als je eerder bent dan de organisatie, dan zie je die niet :P

Nee gekheid, ik neem ze mee. Maar ik verwacht niet dat we ze nodig gaan hebben.
Ferdi schreef: 10 jan 2023, 15:18 Serieuze lampen ook :D
Zijn van het Nederlandse Tralert.com Erg mooie lampen met Deutsch connector en goede afwerking / lichtopbrengst. De ouderwetse Hella 3000 lampen zijn toch iets minder qua opbrengst.
Opa schreef: 10 jan 2023, 14:09 Ben niet zo van de SUV's, maar hij is wel lekker opgeknapt al.....wat vond je zus ervan?
Suv mag je het eigenlijk niet noemen. Ding is eigenlijk piepklein als je het vergelijk met m'n Amarok of de Macan (wat ook geen grote auto is) van m'n pa.

Zus was tevreden, en terecht. Want ze had weinig keuze :P

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Ferdi » 12 jan 2023, 15:34

Estoque schreef: 12 jan 2023, 12:47
Ferdi schreef: 10 jan 2023, 15:18 Serieuze lampen ook :D
Zijn van het Nederlandse Tralert.com Erg mooie lampen met Deutsch connector en goede afwerking / lichtopbrengst. De ouderwetse Hella 3000 lampen zijn toch iets minder qua opbrengst.
Hoeveel watt zijn ze?
Ik heb onderstaande lampen er nu wat jaren op zitten, zijn 62(?) watt led, qua licht voldoen ze meer dan prima maar zit nog wel eens te overwegen om ze in te ruilen voor een ietwat mooiere lamp om te zien.

Afbeelding
Dat gele zie je nu door de hoek van de foto, als je er recht in kijkt zijn ze gewoon "helder"

Geertmans
Berichten: 675
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Geertmans » 12 jan 2023, 20:47

Maaruh, was je zus ook een btje tevreden met de vorderingen?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2023, 21:51

Gaaf geworden zeg! :)

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Rolf205 » 13 jan 2023, 09:15

Gaaf ding geworden met die dikke wielen!! Het begint toch altijd wel een beetje te jeuken om een dikke 4wd te kopen als ik dit soort topics zie, maar heb al genoeg bodemloze putten.....

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Estoque » 13 jan 2023, 13:09

Ferdi schreef: 12 jan 2023, 15:34
Estoque schreef: 12 jan 2023, 12:47
Ferdi schreef: 10 jan 2023, 15:18 Serieuze lampen ook :D
Zijn van het Nederlandse Tralert.com Erg mooie lampen met Deutsch connector en goede afwerking / lichtopbrengst. De ouderwetse Hella 3000 lampen zijn toch iets minder qua opbrengst.
Hoeveel watt zijn ze?
Ik heb onderstaande lampen er nu wat jaren op zitten, zijn 62(?) watt led, qua licht voldoen ze meer dan prima maar zit nog wel eens te overwegen om ze in te ruilen voor een ietwat mooiere lamp om te zien.
Lumen 12.000 Lumen
Voltage 9-36v
LEDS 4 x 20w Cree + 4 x 10w Cree
Wattage 80 Watt
Stroomverbruik 12 Volt / 8,96A - 24 Volt / 4,33A
IP-waarde IP68 / IP69K
Afmetingen ø218 x 84mm
Hoogte incl. voet 232mm
Kabellengte 4P Deutsch connector met 3m kabel
Materiaal lens Lexan Polycarbonaat
Materiaal behuizing Gegoten aluminium (ADC12)
Behuizingskleur Zwart
EMC-ontstoring ECE-R10
Certificaten ECE-R112 / ECE-R7 / ECE-R10

Productlink: https://shop.tralert.com/nl/led-verstra ... 9-36v.html
Geertmans schreef: 12 jan 2023, 20:47 Maaruh, was je zus ook een btje tevreden met de vorderingen?
Ze heeft eigenhandig de WieBetaaldWat-lijst verrekend, dus ik denk van wel :P

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Ferdi » 13 jan 2023, 15:51

Dank!
Is nog wel een keer een mooie upgrade, zowel qua uiterlijk als qua licht :)
(Ook al is het nu geen klagen)

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Baboulah » 15 jan 2023, 11:25

Mooie vorderingen, ben benieuwd hoe die erbij staat tzt
Estoque schreef: 13 jan 2023, 13:09
Productlink: https://shop.tralert.com/nl/led-verstra ... 9-36v.html
180 eu per lamp, wat een geld... en wij het lekker met aliexpress lampies van 5 eur ofzo gedaan toen :lol:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Ferdi » 15 jan 2023, 14:23

Moet je eens gaan zoeken wat een beetje ledbar kost van de betere merken :bag:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Op de wielen

Bericht door Estoque » 16 jan 2023, 11:31

Baboulah schreef: 15 jan 2023, 11:25 180 eu per lamp, wat een geld... en wij het lekker met aliexpress lampies van 5 eur ofzo gedaan toen :lol:
Klopt, veel geld. Maar..

Ik heb een ontzettende grafhekel aan chineze troep, HBM & Datona gereedschap en webshops als Amazon. Lampen waar één of andere chinees de letters DOT SAE E4 in de lens heeft gegraveerd, zonder te weten wat het betekend of heeft laten testen. Haalt in mijn optiek echt alles naar beneden. Die mening ventileer ik ook regelmatig in het echt, wat dan soms weer backfired :P

Afbeelding

Deze oplettende whatsapper had het al gezien hier op DF. Val je toch weer door de mand met je HBM = Kut standpunt :P

Maar voor lampen wil ik dus absoluut geen rommel. En gezien we de auto toch houden na de carbagerun, durf ik ook wel rustig te investeren in goede lampen.

Daarbij vond ik dit ook wel een interessante test.
Is een test van 16 verschillende LED koplampen (gros komt uit China) waarin ook lichtbeeld, lumen etc worden getest.
https://www.youtube.com/watch?v=xWT5h-W ... Revolution

Conclusie: Alle china troep is meuk.

--------------------------------------------

Oke, terug naar de XJ.

Afgelopen donderdag- en vrijdagavond de voorbereidingen getroffen voor de verlichting.
Weinig foto's gemaakt, want eigenlijk is stroom gewoon niet zo leuk.

Allereerst begonnen met alles te plannen. Wat is het plan:
Schakelaar [1] Aan / Aan schakelaar - Schakelen tussen Oranje / Wit Dagverlichting verstralers, Contact geschakeld.
Schakelaar [2] Aan / Uit schakelaar - Elektrische fan override, Contact geschakeld.
Schakelaar [3] Aan / Uit schakelaar - Binnenverlichting rood
Schakelaar [4] Aan / Uit schakelaar - Geen Functie nog
12v Stopcontact - Contact geschakeld.

Vervolgens de kabels gesoldeerd en gelabeld (ik gebruik zwarte kabels door de hele motorruimte)
Voorbeeld:
Afbeelding

Toen de rest aangesloten middels de zekeringkast en relais.
Afbeelding

Oke, niet heel spannend allemaal. Maar het werkt wel! :hot:

Vervolgens bezig gegaan met de laatste onderdelen te vervangen:
Nieuwe oliedruksensor gemonteerd. De oude ligt er onder :P
Afbeelding

Nieuwe Viscofan erop. Deze heeft een stuk meer weerstand dan de originele die er nog op zat, wat dus ook betekend dat hij beter koelt.
Afbeelding

Omdat de fan er toch voorheen was, gelijk de thermostaat en thermostaathuis + temperatuursensor vervangen.
Afbeelding

En omdat we dan toch bijna alles vervangen hebben, dan kunnen we de stroomtoevoer ook beter maar doen.
Afbeelding

Een nieuwe dynamo van een Jeep ZJ Cherokee (5.2 V8) opgesnord, alsmede een nieuwe accu. Huidige dynamo doet 90A, terwijl een ZJ Dynamo 136A doet. Met het vooruitzicht dat we een lier gaan monteren, is wat meer stroom zeker niet gek. Aansluitingen zijn identiek, enige verschil is de poelie (diameter is iets groter en 7 ribs, ipv 6, en het formaat is heel iets anders).

Poelie omzetten is zo gepiept. (hierdoor draait de dynamo bij stationair al iets harder, wat weer goed is bij het lieren straks)
Afbeelding

Standaard steun moet heel iets aangepast worden voor de nieuwe dynamo.
Afbeelding

En omdat de ombrengst nu hoger is, ook gelijk de bekabeling nieuw en dikker gemaakt dan OEM.
Ook is de standaard bekabeling in-line afgezekerd op 120A, dus die hebben we gelijk vervangen door een 175A zekering in de nieuwe lijn.

Om het geheel af te maken hebben we ook gelijk een nieuwe accu gestoken. Dat maakt het geheel af. (geen foto van).

Vervolgens was het tijd voor de eerste proefrit.
Alleen die proefrit is gelijk 50km (van werkplaats naar huis) en bevat snelwegen. Dus we zijn wel voor de zekerheid met 2 auto's gegaan en een sleepkabel, zodat we sowieso thuis komen :P

Afbeelding
Staat wel dik in het donker <3

De volgende dag terug gereden om nog wat op te ruimen en om kilometers te maken. Ook overdag staat het best dik zo!
Afbeelding

inmiddels staat er dus 200 km op de klok en geeft de auto geen krimp.
Zijn nog wel wat kleine dingen die moeten gebeuren, zoals de laatste lucht uit het koelsysteem en de uitlaat rammelt wat.
Maar eigenlijk is dat allemaal peanuts.

Dus zoals het nu lijkt, zijn we technisch redelijk klaar voor de carbagerun. Nu nog wat comfort/optische zaken en voor de rest gewoon lekker rijden.

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Technisch gereed

Bericht door Baboulah » 16 jan 2023, 11:37

Lekker bezig weer, leuk project om te volgend

Ben het met je eens, die china troep = troep, maar voor die ene week ga ik geen honderden euros er tegenaan gooien voor iets waar wij achteraf ook geen gebruik van maakte gezien we toch al in ons hotel zaten voordat het sws donker begon te worden :coffee: ging meer om beetje aankleding voor ons.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Technisch gereed

Bericht door Ferdi » 16 jan 2023, 12:11

Lekker bezig geweest!

Qua verlichting staan de verstralers hier net als de werklampen achterop los geschakeld van het grootlicht en heeft dat nog nooit problemen bij de apk opgeleverd.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Technisch gereed

Bericht door Estoque » 16 jan 2023, 12:29

Ferdi schreef: 16 jan 2023, 12:11 Lekker bezig geweest!

Qua verlichting staan de verstralers hier net als de werklampen achterop los geschakeld van het grootlicht en heeft dat nog nooit problemen bij de apk opgeleverd.
Ik heb ze gewoon achter het groot licht zitten. Dat mag gewoon volgens de APK regels.
Als het wel een probleem is, kan ik de 4e schakelaar die nog ongebruikt wordt, tussen de massadraad zetten van het relais. Dan heb ik hem schakelbaar.

Maar bij m'n Amarok en Volvo's heb ik nog nooit problemen gehad met de extra verstralers bij de APK.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Technisch gereed

Bericht door Ferdi » 16 jan 2023, 12:33

Officieel heb jij ze op de juiste methode zitten voor zover ik weet, hier doet men er totaal niet moeilijk over hoe het spul bij mij zit.
Vind het zefl handiger om ze los te kunnen gebruiken maar dat is per persoon verschillend.

Grootliicht mag je 4x hebben, dus 2 keer grootlicht van de auto zelf en 2 verstralers en ze zeuren nergens om :)

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.2 Technisch gereed

Bericht door beske » 16 jan 2023, 12:43

Voor de carbagerun is het wel fijn als ze met het groot licht mee schakelen. Dan hoef je je handen niet steeds van het stuur te halen als je net wat sneller dan verantwoord over een dichtgevroren snelweg rijdt.
Ik heb 1 keer gehad dat ik net naar het knopje van de LED balk aan het grabbelen was en ik op hetzelfde moment toch wel even twee handjes aan het stuur nodig had. Ging nét goed, maar fijn was anders.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten