[XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Elektra bijna klaar!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Elise » 07 okt 2023, 17:27

Wat een tof project.
5 reeten :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Stapje verder!

Bericht door Estoque » 23 okt 2023, 12:31

2 vrije dagen weekend gehad, dus mooi de tijd gehad om met de laatste 20% van de werkzaamheden bezig te gaan.
12 November staat de vuurdoop van de XJ geplanned op een 4x4 Evenement bij ons in de buurt (St. Isidorushoeve 4x4 voor de kenners) en dat is een mooi moment om eens te kijken waar de XJ in standaard trim tot in staat is.

Tevens ligt het pal tussen onze 3 vestigingen in. Dus afslepen bij technische malheur is zo gepiept :P
En als het dan mis gaat, hebben we ruim 2 maand om hem klaar te stomen voor de Carbagerun naar Helsinki in Januari.

Eerst begonnen met het passen van de verstralers en de kentekenplaathouder aan de voorzijde.
We hadden al wat twijfels over de locatie van de verstralers en die twijfel is nu bevestigd. De 210mm grote lampen zitten voor de koplampen, wat het lichtbeeld niet ten goede komt en natuurlijk ook gewoon dikke APK afkeur is.

Met de donkere dagen in het verschiet in Zweden, Noorwegen en Finland. Is het toch zaak om op zoek te gaan naar wat anders.
Afbeelding

Toch mooi, dat je 's ochtends met een kop koffie begint. Dan rustig naar de auto loopt, de verstraler pakt en op de bumper zet. En nog voordat je 2 handen uit de mouwen gestoken hebt, al weet dat je een probleem hebt en de oplossing weer 300+ euro kost....
#automotive-zelfkastijding

Omdat ik de koffie nog niet op had, ook gelijk de kentekenplaathouder geprobeerd. Omdat de ontwerper van deze bumper het credo "Vorm over Functie" hanteert, is de plek voor een kentekenplaat vakkundig achterwege gelaten. Dat is dan weer een nadeel als je inspiratie op doet in the land of the free, waar een kentekenplaat aan de voorzijde doorgaans niet nodig is.

Gelukkig hebben die 1/2 Gallon Starbucks drinkende diabetes patiënten ook een concept dat Walmart heet, waar elke oplossing voor een niche probleem weer opgelost is in de vorm van een net-niet-kwalitatief goed product dat vakkundig weinig kost. En voor elke Nederlander met een identiek niche probleem, is er wel weer een vage webshop die dat net-niet-kwalitatief goede product naar Nederland haalt en daar vermarkt voor die 12 idioten per decennia die dat probleem hebben.

Dus met een Paypal-betaling naar een Nederlandse webshop die de zelfde vibes afgeeft als dat nieuwe jongetje in de straat waar je vroeger van je ouder niet mee mocht spelen, had ik pardoes toch een oplossing!

Afbeelding
Afbeelding

En dat voor een paar tientjes. Helemaal happy! Totdat ik mij realiseerde dat ik geen 18.2 platen mag voeren op m'n Nederlandse XJ. Dus dat wordt een nieuwe plaat maken, met de klemmen die achterop die steun zitten. Dus tot zover m'n "kant-en-klare" oplossing.

Ik wil gewoon neit het risico lopen dat ik in het hoge noorden tegen een overijverige ambtenaar aan loop die mij hierop gaat bekeuren. Dus de originele kentekenplaten it is!

Inmiddels was m'n koffie op, en dus begonnen met het echte werk. Het aflassen/afwerken van het wiel-rek.
Weinig foto's gemaakt van het laswerk, want ik hoop dat dat door de verflaag een beetje beter "uit de verf" komt.. :P

Afwerkingsplaat voor de kenteken, kentekenplaatverlichting en het 3e remlicht op maat gemaakt.
Kwestie van met Tape de vorm maken. De vorm op een aluminium plaat plakken en met de plaatschaar knippen op maat.

Pies of keek

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vervolgens 3mm gaten boren en zelftappers erin janken.
Deze plaat moet los kunnen, zodat ik het 3e remlicht kan monteren achter de metalen plaat.

Afbeelding

Proefpassing:
Afbeelding

Vervolgens de onderkanten van het rek dicht gemaakt, zodat roest er niet uit kan komen. Ik heb ze bij m'n slangenrek op onze vrachtwagen open gelaten, en dat gaat toch een beetje lekken op den duur. Dus dat wil ik voorkomen.

Afbeelding

Vervolgens het geheel geschuurd en voorzien van een laag zinkspray. Het plan om het te laten poedercoaten is niet doorgegaan omdat ik dat qua tijd wss niet haal.

Afbeelding

De volgende dag pas in de middag begonnen.
Had deze dag versterking in de vorm van een brakke kameraad die om half 5 in de ochtend nog in de kroeg stond, dus we hebben maar iets meer tijd gepakt voor het herstel.

Een begin gemaakt aan het afmaken van de uitlaat. Deze moest nog afgelast worden aan de achterzijde en aan de voorzijde voorzien worden van een Lambdasonde-bung.

M'n kameraad stond erop dat hij ging tiggen. (de hele uitlaat is met de MIG gedaan, maar hij wou perse tiggen). Dus nu ga ik enkel nog deze foto laten zien op Internet van m'n uitlaat, in de hoop dat iedereen denkt dat ik dit zelf donders goed kan.

Afbeelding

Toch knap dat hij met een brak hoofd dit kan. Mij lukt dat inmiddels niet meer.

In de tijd dat hij aan het tiggen was, want dat duurt mij echt veel te lang, stond ik de oude originele downpipe te verzagen, zodat ik de O2-bung eruit kon halen. Ik had nieuwe besteld, maar die paste niet. Dus de originele maar even verbouwd.

Afbeelding

Vervolgens door hem lekker erin laten tiggen, kon ik weer verder met de rest.
En met de rest bedoel ik de achterbumper afmaken. Uiteraard was m'n kameraad zo snel met de tig, dat we samen de dingen hebben afgehangen en aangepikt met het lasapparaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen het rekje zwart gespoten.
Afbeelding

En dat is tevens het eindresultaat van het weekend.

Dit was mijn spreekbeurt over mijn weekend, zijn er nog vragen?

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Stapje verder!

Bericht door 2226cc » 23 okt 2023, 12:50

Dan snij en zetwerk is wel heel netjes!

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1405
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Oof » 23 okt 2023, 13:08

Geen vragen, ga zo door!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Stapje verder!

Bericht door Estoque » 23 okt 2023, 13:19

2226cc schreef: 23 okt 2023, 12:50 Dan snij en zetwerk is wel heel netjes!
24/7 Tailorsteel. Echt super aan de maat!
Zettingen en rondingen en dergelijke zijn allemaal identiek. Erg mooi werk.

Verder ligt het natuurlijk ook aan engineering, die heeft ook ontzettend strak en goed werk geleverd. Zou het zelf gedaan kunnen hebben :P

Online
KoenM
Berichten: 1767
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Stapje verder!

Bericht door KoenM » 23 okt 2023, 13:44

Leuke update weer!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3045
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Stapje verder!

Bericht door Ferdi » 23 okt 2023, 14:11

Gaaf hoor!

Qua verlichting, grote ledbar op je dakrek? Ik zie nog wel plek :D

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Stapje verder!

Bericht door Sabberjoch » 23 okt 2023, 15:34

zijn er geen verstralers die in de buitenste lamellen van de grille passen? dat zou wellicht ook wel gaaf staan!
mooie update weer verder!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Stapje verder!

Bericht door Martijn_bmw » 23 okt 2023, 15:58

Ferdi schreef: 23 okt 2023, 14:11 Gaaf hoor!

Qua verlichting, grote ledbar op je dakrek? Ik zie nog wel plek :D
Dit of die verstralers die je al hebt en niet passen op de bumper op je dakrek. Scheelt ook weer 300+ :lol:

Leuke update weer en blijft mooi werk!

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Stapje verder!

Bericht door beske » 26 okt 2023, 20:04

Loopt weer heerlijk uit de hand dit carbagerun project :mrgreen:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door Estoque » 06 nov 2023, 10:42

Ferdi schreef: 23 okt 2023, 14:11 Gaaf hoor!

Qua verlichting, grote ledbar op je dakrek? Ik zie nog wel plek :D
Afbeelding
Afbeelding

:whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:

Iets met "Escaleren kun je leren"..... 130cm brede, getoogde ledbalk met 20.000 Europese Lumens. (dus geen Sjina-balkje).
Enkel nog steuntjes fabrieken, maar het bovengenoemde verstraler probleem is dus opgelost (in de toekomst).

Afgelopen weekend stond in het teken van "De laatste loodjes". Met het bezoekje aan de crossbaan in het verschiet komende zondag, was het zaak om de auto af te maken. Dus de vrijdagavond, zaterdag en zondag toegewezen aan de XJ, voldoende witte bollen en kroketten ingeslagen om niet weg te hoeven (frituur in de werkplaats is echt een eerste levensbehoefte voor de moderne man!..)

Thema van de vrijdagavond was "Afwerken".
Allereerst de trekbalk en bumper gedemonteerd en wat ruimte aangebracht voor montage-gemak en spelingsvrijheid.

Afbeelding

Hier de lijnen even met tape aangebracht zodat ik met de haakse slijper lekker strakke lijnen kan volgen. Maakt het afwerken toch wat makkelijker. Deze extra ruimte is nodig om bij de uitlaat uit de buurt te blijven en de bumper er simpel op te kunnen schuiven. Want de bumper-schil blijft demontabel t.o.v. de trekbalk.

Vervolgens zowel de trekbalk, als de bumper-schil voorzien van voldoende lasdraad, zodat het zwakste punt de bevestiging aan de Carrosserie wordt. En niet de bumper zelf.

Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik mij nog niet bekwaam geacht voel, om zichtwerk te lassen. Gekozen om de "instap" in de bumperschil te puntlassen.
Hielp ook om trek in het materiaal te voorkomen, maar het liefst zou je dit tiggen.

Afbeelding

En 2 slijpschijfjes verder.....
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens het scharnierpunt afgewerkt met 2mm staalplaatje. Zodat er ook geen zand en modder in kan komen.
Afbeelding

Na ongeveer 2kg lasdraad weggeslepen te hebben, het geheel nog één keertje achter de XJ gehangen om de positie van de trekhaakkoker te bepalen. En om te kijken hoe ik de bevestiging van de bumperschil moet maken.

Trekbalk voorzien van 3 plaatjes waar de schil op rust. Hier gaten in geboord en M6 draad in getapt.
Met 3 kleine M6 boutjes kan ik dan de schil vastzetten.
Afbeelding

Zo ziet het er dan uit, als de schil vast zit.
Afbeelding

Onder de achterlichten zitten ook 2 van die plaatjes, met een M8 bout kan ik daar de hoeken vast zetten.

Laatste passing:
Afbeelding

Toen ging ik mij storen aan de 2 open plekken die nog niet afgewerkt waren in de bumper. Dus even wat 2mm restjes gepakt en in de bumperschil gelast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik het lasapparaat nog in het stopcontact had zitten, ook gelijk de draadeinden in de reservewielhouder gebrand.
Toch handig dat een Volvo 240 de zelfde as (Dana 30) eronder heeft zitten, dus draadeinden even uit een as die ik nog had liggen geslagen en erin gezet.

Afbeelding
Afbeelding

Omdat alles lag af te koelen en te drogen, een begin gemaakt met de kentekenplaat-montage & verlichting.
Afbeelding

Dubbelzijdig tape op het rek aangebracht om resonantie te voorkomen.
Afbeelding

En vervolgens even de boormachine accu aan de bedrading gehangen om alles te testen.
Afbeelding

De binnenkant afgewerkt met een likje verf. Tevens de oude kentekenplaat-locatie even misbruikt voor m'n eigen stempel.
Afbeelding

Toen de verf gedroogd was, de laatste dingen gelast en gemonteerd.
Afbeelding

Gisteravond klokslag 18:00 uur begonnen aan de laatste meters.
Dus wat minder woorden, maar meer foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles er achter gehangen:
Afbeelding

Rubber stootkussens op de achterkant:
Afbeelding

En toen het wieltje er op gehangen & genoten van het eindresultaat <3:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen was het 22:30 zondagavond, moest ik nog opruimen en nog 55km naar huis.
Maar dat weerhield mij niet om nog even 15minuten te staren naar het eindresultaat.

Heel eerlijk? Ik vind het echt fucking goed gelukt.
Dikste. Carbagerun. Auto. Ooit!

En nu?
Nu moet ik de rest nog allemaal, dus wordt deze week nog wel wat avondjes doorhalen en de zaterdag.
Maar dan is het dan toch bijna klaar :D

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door Martijn_bmw » 06 nov 2023, 10:46

Wat een bak werk maar helemaal eens, waanzinnig mooi gelukt en super dik geworden! :D :D

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door Martijn M » 06 nov 2023, 10:48

Mooi resultaat hoor! Keurig.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door EvdP » 06 nov 2023, 11:36

Daar zitten wel een paar uurtjes in....
Estoque schreef: 06 nov 2023, 10:42
Iets met "Escaleren kun je leren"..... 130cm brede, getoogde ledbalk met 20.000 Europese Lumens. (dus geen Sjina-balkje).
Ben wel benieuwd hoeveel licht zoiets in het donker geeft.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door Martijn M » 06 nov 2023, 12:05

EvdP schreef: 06 nov 2023, 11:36 Daar zitten wel een paar uurtjes in....
Estoque schreef: 06 nov 2023, 10:42
Iets met "Escaleren kun je leren"..... 130cm brede, getoogde ledbalk met 20.000 Europese Lumens. (dus geen Sjina-balkje).
Ben wel benieuwd hoeveel licht zoiets in het donker geeft.
Nou, ik denk dat als hij die lampen aan zet de mensen in de directe omgeving een Noorderlicht melding krijgen op hun app.

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door SlowCo » 06 nov 2023, 12:21

Schitterend werk weer!
Ben benieuwd of dit niet alleen de dikste maar ook duurste Carbagerunauto geworden is inmiddels. Als je dit allemaal moet laten doen bij jullie of een ander bedrijf, kun je daar waarschijnlijk gewoon een splinternieuwe auto voor kopen...

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door Estoque » 06 nov 2023, 12:46

Dank jullie voor de leuke reacties, blij dat m'n zweet en zwoegen gewaardeerd wordt op de interwebs.
EvdP schreef: 06 nov 2023, 11:36 Ben wel benieuwd hoeveel licht zoiets in het donker geeft.
Ik heb hem even aan de boormachine-accu gehouden, ik kan er niet tegenin kijken :P. Wel onbedoeld geprobeerd uiteraard. :kutzooi:

Testrapport zegt:
20.000 Lumen
20 x 15 Watt SAE LED's
1875 lux@ 10m / 0,25 lux@ 866m

Echt geen idee wat het in de werkelijkheid zegt, maar het is ook meer looks dan functie.
Sowieso wel beetje de tendens in mijn leven: Vorm over Functie.
SlowCo schreef: 06 nov 2023, 12:21 Schitterend werk weer!
Ben benieuwd of dit niet alleen de dikste maar ook duurste Carbagerunauto geworden is inmiddels. Als je dit allemaal moet laten doen bij jullie of een ander bedrijf, kun je daar waarschijnlijk gewoon een splinternieuwe auto voor kopen...
Nou, daar is dus tegenwoordig een prijs/straf voor. Afgelopen editie gewonnen door een 2002 Land Rover Defender Diesel die zeker 25k gekost had. Maar daar zat (volgens mij) een verhaal achter. En laten we eerlijk zijn, bij zo'n bedrag ben ik nog niet.

Maar eerlijk, als je niet weet hoeveel werk er in zit, zie je het geld absoluut niet af aan de auto.
Dus ik verwacht dat ik die straf/prijs niet te winnen. Mocht ik dat wel doen; prima!

Enige wat ik doe is regelmatig de Carbagerun Whatsappgroepen updaten met wat ik aan het bouwen ben, dus misschien letten die mensen wel op en ben ik echt de lul. :P

Als je strikt kijkt naar de opbouw met als hoofddoel: Carbagerun-rijden, dan heb ik naar verwachting wel de duurste. :shock:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3045
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door Ferdi » 06 nov 2023, 16:54

Lekker bezig geweest weer!
Aanschafwaarde is ondertussen wel een paar keer overschreden maar je hebt dan wel wat :mrgreen:

Lichtbalk is een beste jongen! Loop hier met het idee om een kleiner formaat achterop mijn auto te zetten.
Al wat jaren kleinere lampen op de deur zitten maar stiekem zitten die net te laag voor hun doel.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door Opa » 06 nov 2023, 17:16

Bak werk, maar ziet er weer netjes uit allemaal. :thumbup:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door Elise » 06 nov 2023, 17:40

Estoque schreef: 06 nov 2023, 12:46 Maar eerlijk, als je niet weet hoeveel werk er in zit, zie je het geld absoluut niet af aan de auto.
Nee, niemand die al die speciaaltjes opmerkt :crazy:

Benieuwd hoe die het in het terrein gaat doen.
Wat zijn je mogelijkheden tot het blokkeren van de diffs?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door Estoque » 06 nov 2023, 20:07

Elise schreef: 06 nov 2023, 17:40
Estoque schreef: 06 nov 2023, 12:46 Maar eerlijk, als je niet weet hoeveel werk er in zit, zie je het geld absoluut niet af aan de auto.
Nee, niemand die al die speciaaltjes opmerkt :crazy:

Benieuwd hoe die het in het terrein gaat doen.
Wat zijn je mogelijkheden tot het blokkeren van de diffs?
Er zit een standaard platen-sper in de achteras met 280.000km ervaring, dus hoeveel die "Lockt" weet ik niet.
Verder nog niks, staat voor na de carbagerun op de planning. Maar dan wil ik eigenlijk een setje assen op de kop tikken en deze re-gearen naar 4.11 of 4.88, gezien ik dan ook naar 33" banden wil (zitten nu 31" onder).

Maar dat is een 3k projectje dat ik zonder tegenstribbelen nog graag even uit wil stellen. Setje schakelbare Oxlockers op lucht staat op het wensenlijstje, maar dan wel met de juiste verhouding.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - Bijna klaar!!

Bericht door Elise » 07 nov 2023, 09:09

Een aantal jaren geleden met de FJ bij Actionplanet wezen spelen, daar was ook een Cherokee bij aanwezig die bij het minste of geringste heuveltje zich stond in te graven.... in standaard trim zijn ze niet tot heel veel in staat. (Moet er wel bij zeggen dat de beste man ook absoluut niet kon rijden).
Benieuwd hoe jouw ervaringen zijn :thumbup:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!

Bericht door Estoque » 17 nov 2023, 14:55

Klaar voor een 3e post met veel te veel foto's die aan het laden zijn in je browser, op pagina 7 van dit topic?
MOOI! Want er is beeldmateriaal.

Vorige week (week 45) stond de dinsdag- en donderdagavond in het kader van: "Afmaken voor zondag".
Zondag stond de 4x4 dag op St. Isedorishoeve op de planning, de vuurdoop van de XJ in het terrein voor ons. En de eerste kilometers na de grote ombouw van dit jaar.

Donderdag avond zou ik met de Smart ForTwo leenauto naar huis moeten omdat ik de Amarok had uitgeleend, dus van een nood maar een deugd gemaakt door die dingen af te maken met m'n zus die een testrit naar huis (55km) met de XJ in de weg stonden..

Kentekenplaathouder ombouwen naar Europese plaat
Afbeelding

Interieur afmaken, lier aansluiten en alles terug plaatsen.
Tevens even een mooi stickertje gemaakt voor de knoppen. Rechter schakelaar doet nog even niks, maar daar komt nog wel een functie voor.
Afbeelding

Bekabeling voor het 3e remlicht en de kentekenverlichting gemaakt en aangesloten.
Afbeelding

3e Remlicht ook even aangesloten <3
Afbeelding

Met een pizza in de maag, een extra jas, een koffer vol gereedschap en veel vertrouwen donderdagavond om 23:15 huiswaarts gereden met de XJ. Mocht het misgaan was overnachten te doen langs de kant van de weg.

Afbeelding

Maar wonder boven wonder kwamen we gewoon lekker thuis zonder enig gemor. Zelfs de benzine van januari 2023 deed nog gewoon z'n werk. Wel wat bijgeluiden van een uitlaat die nog de carrosserie raakt, wat dreun en een radio die niet werkt. Maar niet heel veel geks.

De volgende ochtend toch maar even de temperatuurmeter meegenomen om te kijken hoe heet het nou allemaal wordt aan de binnenzijde met zo'n uitlaat door de carrosserie. Zeker met het oog op het feit dat de hond van m'n zus mee gaat naar haar werk en die ook achterin de XJ komt te liggen, ook de binnenkant maar meegenomen.

Temperaturen gemeten na 55km op m'n werk.

Binnenkant Aluminium plaat (hier gaat de hond dus met z'n kont tegenaan liggen :P)
Afbeelding

Dit is binnenkant wielkast, zeg maar de andere kant van de aluminium plaat hierboven.
Afbeelding

Buitenkant uitlaatmondstuk.
Afbeelding

Allemaal nog niet heel schokkend dus, wel puntje van aandacht is de ontzettende dreun van de uitlaat.
Die wielkast is eigenlijk een grote metalen doos van dunwandig staal, dus dat resoneert als een gek. Moeten we nog even op zoek naar wat schuim / wol wat zulke temperaturen kan hebben.

maar toch, hij staat er wel cool bij.
Afbeelding
Afbeelding

Maar een rijdende Jeep XJ is niet genoeg voor een dagje offroaden, je moet ook nog stijlpunten hebben.
duusssssssss

Vrijdag avond het sjeepje naar binnen:
Afbeelding

Wiel eraf, 25mm spacer er op en wiel er weer op:
Afbeelding

En dat herhalen we aan de achterzijde:

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding


Dikke stèns zo :D

Omdat de banden met sturen wel wat raakten, gelijk de wielkasten leeggetrokken.
De plastic modderkuipen waren al niet in beste toestand, maar met de spacers en grotere wielen is een kleine aanpassing wel nodig.

Dus zaterdagochtend even de zaag er in:
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Wel even de kokers en alle holtes behandeld met anti-roest wax. en verf. Want we willen geen Roest op een XJ........ :S

Vervolgens de auto nog een keer ontlucht. Ik merkte dat hij op de weg naar huis een beetje wisselvallig temperatuur weergaf. En iedereen met een Jeep XJ weet dat ze graag heet willen worden. (de 4.0 6 in lijn is nooit bedoelt voor de auto, dus de motorruimte is eigenlijk te klein voor de lange 6 cilinder.)

Hoogste punt van de koeler nog hoger gebracht met de krik, tankje erop en ontluchten

Afbeelding
Afbeelding

Nadat het allemaal geregeld was, de XJ even langs het kanaal gezet om wat foto's te maken van het voorlopige eindresultaat.
Mochten we hem zondag dan rollen, hadden we iig de foto's nog.

Afbeelding
Afbeelding

En dan even 11 maanden in vogelvlucht:

Aankoop December 2022:
Afbeelding

Januari 2023:
Afbeelding

November 2023:
Afbeelding

En vervolgens klaargezet voor zondag:
Afbeelding


Zondag aangekomen in St. Isedorushoeve:

Bordje op het dak, kentekenplaat eraf.
Afbeelding

Was echt gespannen voor de eerste rondjes. Baan was ontzettend nat en zwaar, dus was huiverig of de XJ wel uberhaupt tot iets in staat zou zijn op zo'n natte zandbaan.

Na het eerste rondje even een checkup gedaan. Had een gat na een zandbult over het hoofd gezien, dus met een klein beetje vaart het zand gekopt met de lierbumper :P

Dit was ronde 1:
Afbeelding

En dit was ronde 2:
Afbeelding

Iets zwaarder rondje :P

Had alles te maken met de wisseling van de bestuurder.. Want nu zat m'n zus achter het stuur.
(ik weet dat ze dit niet leest, dus ik durf het hier wel te zeggen)

Afbeelding

Bewegende beelden van die dag op m'n Instagram: https://www.instagram.com/stories/highl ... 726475391/

Was ook gelijk de eerste keer dat we de lier gebruikten. Dus beetje angst over: "Knapt de bumper niet af" was er wel.. Gelukkig ging dat allemaal goed.

Ook gelijk in beeld dat we echt sperren nodig hebben. (bij de insta-stories)

En toen we wisten dat de bumper niet afbrak, konden we ook anderen helpen:
Afbeelding

En nog wat algehele sfeerbeelden van de XJ:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En na een geslaagde dag, gewoon met de XJ over de straat naar huis gereden. Opladen hadden we geen zin in, dus maar zo naar huis gereden.

Als laatste nog even een snelle wasbeurt gegeven omdat het onbalans door zand in de velgen zo ontzettend erg was dat 80km/h rijden geen optie was :P
Afbeelding

Al met al een zeer geslaagde dag die zonder enige vorm van schades en pech is verlopen. Dus dat stemt de burger gelukkig :D

Nu nog bezig met de laatste 2% om de auto klaar te maken voor de Carbagerun. Maar daarover later meer!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!

Bericht door Martijn_bmw » 17 nov 2023, 15:11

Heel erg leuke post weer om te lezen!
Wat en project en wat is de auto gaaf geworden :)

Gigantische modderpoel zeg waar je hem doorheen hebt getrokken :lol:

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.7 - (98%) Klaar!

Bericht door SlowCo » 17 nov 2023, 15:28

Stoer!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, Joël D., KoenM, Mark en 119 gasten