[XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Bouwen aan betrouwbaarheid

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Hij is terug!

Bericht door Estoque » 16 mei 2023, 11:14

Korte update!

Inmiddels is de XJ weer terug op de plek minus een hele hoop roest!

Afbeelding
Afbeelding

Bij terugkomst gelijk begonnen aan de binnenzijde. Deze wordt vakkundig voorzien van een laagje hammerite!
Afbeelding

We kunnen nu zowaar in onze XJ rondlopen zonder dat we met de benen het asfalt raken. Ook het roestgat boven de passagiersdeur is gefixt (geen foto van) wat de basis gelijk 100% mooier maakt om verder te werken.

En verder werken moeten we, want inmiddels is ook de inschrijving voor de CarbageRun 2024 richting Helsinki binnen. 6 dagen via de poolcirkel door Zweden en Finland!

Binnenkort weer meer updates!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Vakantiewerk!!

Bericht door Estoque » 01 sep 2023, 15:31

Hallo, daar zijn we weer!

Laatste update is alweer een tijdje geleden, dus even op de vrijdagmiddag tijd om m'n vaste "waar heb ik mijn geld en tijd nu weer aan besteed"-rubriek te updaten op het enige forum dat ik nog regelmatig lees.

Nou, waar waren we?

ROEST! Ja, daar hebben we natuurlijk geen gebrek aan.
Toen ik de XJ terug kreeg van de bodem-roestreparatie en preservering, een begin gemaakt aan de grootste doorn in het oog die de twijfel tussen: "Volgens mij is dit nog wel een harde Cherokee" en "Wat een rotte bak" weg neemt. In het voordeel van de laatste :P

Afbeelding

Een flinke plakkaat roest met bijbehorend gat, in de achterste wielrand.
Dat zou je bij een normale auto oplossen door de rand eruit te slijpen, om vervolgens met sinecure en alle wilskracht van de wereld om net werk te leveren er in te lassen. Maar bij een roestige Xj doen we dat anders.

Je maakt van een noodsituatie een kans en zo manifesteer je jezelf naar meer bodemvrijheid :P

Zaag er in:
Afbeelding

Vouwlijntje en een hapje uit de lasnaad:
Afbeelding

Versnellingsbak-krik er bij:
Afbeelding

Lasapparaat en wat primer, maakt het geheel af:
Afbeelding

Het doel is om in de vrijgekomen ruimte, de achterbumper mee te nemen. Zodat de achterkant van de cherokee wat smaller wordt en vooral hoger van de grond komt. De gehele nieuw te bouwen achterbumper en trekhaak, komt een heel stuk hoger te liggen dan nu het geval is.

Vervolgens een start gemaakt met de zelfgemaakte downpipe te passen.
Op wat kleine aanpassingen na, erg tevreden met de hoge passing van de uitlaat. Het dwars-gedeelte is niet het laagste punt van de onderkant, dus helemaal top! (en wel 2,5" net zoals de rest van de uitlaat).

Afbeelding

V-band, Flexdeel en pijp er achter:
Afbeelding
Afbeelding

Dit is het punt in het verhaal dat alles even op een laag vuurtje staat en je andere dingen te doen hebt die veel leuker zijn.
- motorrijden
- circuitrijden
- feestjes
- toernooien
- zwarte cross

dat soort dingen.

Dus toen werd het zomervakantie en was al m'n geld op aan bovenstaande zaken, dus mooi tijd om aan de cherokee verder te werken.

Eerst begonnen om het zelfde kunstje te herhalen aan de andere kant:
Afbeelding

Hier is wel goed zichtbaar wat het verschil is tussen oude en nieuwe situatie:
Afbeelding

Toen een begin gemaakt met het in- en nameten van de achterbumpertekening die ik op de vorige pagina had gemaakt.
O.a. de hoogte van het reservewiel is een dingetje, omdat we niet willen dat hij heel veel boven het dak uit komt.

Oh en m'n zus wou persé dat het reservewiel even schuin staat als de achterruit. Dus even passen/meten, zodat we in de avonduren de tekening van de achterbumper kunnen aanpassen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals op de tekeningen te zien, aardig wat aanpassingen moeten doen.

En weer verder met de uitlaat, nu het gedeelte dat in de auto komt.

Achterste stuk moet demonteerbaar zijn, dus V-band er tussen.
Afbeelding

Zwanenhals gedeelte in de carrosserie, zodat water niet als een regengoot zo naar de motor kan lopen.
Uiteraard voorzien van grote slip-fitting, zodat ook dit gedeelte uit de auto gehaald kan worden.
Afbeelding

Buitenkant vorm gegeven:
Afbeelding

Het geheel dicht gelast, voorzien van uitlaattape en hitteband, zodat de hond straks zich niet brand achterin de auto.
Afbeelding

Traanplaatje in vorm geslepen zodat het lelijke gat straks afgewerkt kan worden.
Afbeelding

Hittewerende tape en anti-dreun matten op de aluminium plaat gemaakt. Want met een trip naar Helsinki in het vooruitzicht wil je wel een beetje comfort.
Afbeelding

En een beetje carrosseriebouwbedrijf maakt minstens een kunstwerk van elk stukje traanplaat dat ze op een vrachtwagen bouwen, dus ook dat kon hier niet achterblijven.
Afbeelding

Vervolgens de tekening afgemaakt van de achterbumper en het reservewiel-rek.
Afbeelding
Afbeelding

Fucking vet als je het mij vraagt.

Toen een start gemaakt aan de achterste carrosseriebescherming:
Afbeelding

originele wielranden ook weer gepast:
Afbeelding

Gekopieerd naar de andere kant, plus het gat voor de uitlaat gemaakt:
Afbeelding

Toen het cosmetische werk gedaan was, de uitlaat maar verder afgemaakt:
Afbeelding

Nog een heel gepruts om het over de as te krijgen, met inachtneming van de speling en schommelingen die zo'n as heeft.
Daarnaast moet de harndremkabel er langs lopen en de stabilisatorstang ook niet in aanraking komen met uitlaat.

maar dat is gelukt!

Toen was het hemeltje aan de beurt. Daar heeft m'n zus zich over ontfermt!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Echt heel vet geworden naar mijn mening.
En voor de liefhebber die zich hardop afvraagt, waar vind je zo'n hip motiefje?
Het is een 2-persoons dekbed-overtrek. :lollerdelol:

En dat is waar we op dit moment zijn!
Grote dingen die nog op de lijst staan:

- Lier aansluiten (werkt al wel, maar moet nog worden weggewerkt)
- Afstandsbediening van de lier aansluiten
- Achterbumper materiaal bestellen en in elkaar lassen
- Ophanging van de uitlaat afmaken. Hij hangt nog niet overal even netjes
- Interieur schoonmaken en terugbouwen.

En dan zijn we waarschijnlijk wel weer 2 maand verder en moeten we ons al een beetje gaan focussen op januari, zodat de trip naar Helsinki zorgeloos afgelegd kan worden.

Maar daarover meer, de volgende keer!
Laatst gewijzigd door Estoque op 04 sep 2023, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Hij is terug!

Bericht door Eric Z » 01 sep 2023, 15:41

Leuke update weer.

Slijpwerk voor wat extra ruimte valt nog wel mee, zoek maar eens naar Rudicon op YouTube.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Hij is terug!

Bericht door EvdP » 01 sep 2023, 15:44

Leuke update! Mooie hemel ook :D

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Hij is terug!

Bericht door DFJEF » 01 sep 2023, 15:47

Lekker bezig ! :thumbup:

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Hij is terug!

Bericht door SlowCo » 01 sep 2023, 15:58

Erg gaaf weer!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Hij is terug!

Bericht door Martijn_bmw » 01 sep 2023, 16:18

heel gave update weer, mooie vorderingen en leest lekker weg :)

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Hij is terug!

Bericht door Martijn M » 01 sep 2023, 16:29

Haha dit blijft een mooi topic. Goed uitgevoerd gebeun :tooth:
Leuk hemeltje zo, beetje die amerikaanse houthakkers look, past er goed bij.
Erg benieuwd naar je uitwerking van de achterbumper etc!

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Hij is terug!

Bericht door Oof » 01 sep 2023, 21:34

Geweldig leuk om weer bij te lezen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Hij is terug!

Bericht door Ferdi » 02 sep 2023, 10:39

Lekker bezig weer! :D

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Estoque » 02 okt 2023, 09:17

Tijd voor de volgende grote update van de XJ. Want we hebben niet stil gezeten!

Allereerst hebben we het gehele interieur netjes zwart geschilderd met hammerite. De nieuwe bodem was al behandeld met het zwarte goud, maar voor de nette afwerking het geheel nog maar een keer zwart gemaakt. Gezien het ontbreken van een tapijt, moet het wel een beetje ogen.

Vervolgens de interieurdelen weer teruggeplaatst die tijdens de las-operatie verwijderd waren.
Afbeelding
Afbeelding

Middenconsole zit er weer in, kabelboom voor de schakelaars netjes ingepakt in schutbuis en krimpkous en in z'n geheel naar de middenconsole gebracht.

Oude interieur is was smerig en grijs, dus voor 5 tientjes een nette leren achterbank opgesnord en gemonteerd:
Afbeelding

Vervolgens het meer dan hippe hemeltje voorzien van 2 rode lampen (voor de nachtritten) en 1 grote interieurlamp en in de auto gemonteerd.

Afbeelding
Afbeelding

Begint het van binnen toch gelijk weer wat meer op een auto te lijken <3

En toen kwam de achterbumper binnen.

De basis even in elkaar gezet en er achter gehangen met wat lijmtangen, om de positie te bepalen.
Afbeelding
Afbeelding

Toen begonnen met wat details uit te meten/passen.

Scharnier van het bandenrek-bevestiging: (dat lipje er bovenop zit er enkel aan, zodat de laser-snijsoftware herkent dat het uit een koker gesneden moet worden en welke afmeting koker het is. Gaat er met de flex gewoon af)

Afbeelding
Afbeelding

Bumperskin passen in combinatie met de trekogen die er doorheen steken:
Afbeelding

Trekhaak/oog koker passing:
Ring op het einde zit er puur op zodat de gelaste buis, niet uit kan scheuren als je er een kracht er op uitoefent. Niet dat ik verwacht dat we een trekhaak gaan monteren, maar het is een mogelijkheid zo.

(dat rare uitstulpsel zit er op, zodat de software herkent dat het uit plaat gesneden moet worden, ipv uit buis. Kostentechnisch veel goedkoper)
Afbeelding

Het geheel even uitgelegd:
Afbeelding

Uitsparing voor het scharnier van het bandenrek ook even gepast, het zet- snijwerk is echt precies aan de maat.
Afbeelding

Bumperhoek even uitgekapt over de uitgelaserde lijn.
Deze uitsparing is nodig voor het bandenrek om te kunnen draaien.

Afbeelding
Afbeelding

Om verder te kunnen met de maatvoering, het onderste gedeelte van het bandenrek even in elkaar gehecht:
Hier is een lastafel toch wel echt een uitkomst. Alles mooi haaks <3
Afbeelding
Afbeelding

Scharnieren bevestigd en gaten gemaakt in de diagonale koker zodat de schroefdraad er in kan.
Afbeelding

En toen zat het rekje in elkaar gehecht:
Afbeelding

Bumperbevestiging passen & lassen:
Afbeelding

Uitsparingen in het bovendek gemaakt, zodat ik makkelijker bij de bouten kan komen die de bumper bevestigen.
Afbeelding

Bandenrek passen en uitmeten. De sweetspot is 21mm vanaf de achterkant gemeten. Dan heeft de ruitenwisser voldoende ruimte, en oogt het het mooist. (vraag mij ook niet waarom ik denk dat 21mm mooier staat dan 20mm....... :dood: )

En toen zag het er zo uit:
Afbeelding

*Insert Transformers voiceover: ROESTBAK, TRANSFORM!*
Afbeelding

En voor de volledigheid ook even het reservewiel er op gegooid.
Afbeelding
Afbeelding

Toen begonnen met de achterbumper af te werken:
Afbeelding

Verlengstuk er op gehecht, en de originele wielrand even gepast. Deze gaan we bijsnijden voor een zo mooi mogelijke passen op de achterbumper.
Afbeelding

En als finishing touch een RVS vangnok gemaakt, die de beugel ondersteund tijdens het rijden en ook zorgt dat hij niet weg kan draaien.
Er zit genoeg speling in de scharnieren om hem over de voorste hobbel heen te tillen. De reden dat we hem van RVS hebben, is omdat we hem dan niet hoeven te spuiten en het niet gaat roesten.

Afbeelding
Afbeelding

Want roest op een cherokee, dat wil je echt niet..... :blabla:

Eindstand van dit weekend:
Afbeelding

Nu een weekendje rust, maar daarna gaan we weer verder met dit uit de hand gelopen object.

(zei iemand dat Carbagerun auto's maar 500,- mochten kosten?)

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Martijn M » 02 okt 2023, 10:00

Mooie engineering en super tof resultaat!
Jaloers op je vaardigheden, ik kan nog niet eens een A4tje recht vouwen.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Dimitri » 02 okt 2023, 10:06

Mooi werk! Dat is wel lekker werken, zo'n werkplaats. Ideaal!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Ferdi » 02 okt 2023, 10:22

Toffe update weer!
Waarom het wiel niet op het dak?
Absoluut niets mis met deze oplossing maar een dakrek had je tenslotte al :)

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Martin* » 02 okt 2023, 10:56

Dat heb je mooi gedaan hoor, petje af! :thumbup:
Ook lekker veel foto's om te zien hoe het dan vordert en wat het het eindresultaat is.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Arthur » 02 okt 2023, 12:28

Respect! Hij wordt alleen een keer zo zwaar straks? :tooth:

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 321
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Sabberjoch » 02 okt 2023, 12:33

Ziet er weer goed uit. Maar geen kans dat hij bij een flinke hobbel zelf over de vangnok vliegt? Als hij dan met een rotgang weer terugkomt gaat hij zo door de klep verwacht ik. Of wellicht komt er nog een vergrendeling op?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Estoque » 02 okt 2023, 14:21

Thanks allen voor de leuke reacties!
Ferdi schreef: 02 okt 2023, 10:22 Toffe update weer!
Waarom het wiel niet op het dak?
Absoluut niets mis met deze oplossing maar een dakrek had je tenslotte al :)
Omdat we dat al hebben gehad tijdens de afgelopen run. Viel prima mee te leven, maar de huidige oplossing in de maak vond m'n zus mooier. En die is nogal goed met inspiratie-xj's opzoeken en delen.

Afbeelding

En eerlijk, m'n zus is toch wel een beetje de katalysator in het hele uit de hand lopen van deze carbagerunner..
Ik zorg enkel dat het uit de hand lopen degelijk en naar mijn standaard gebeurd :P. Dan zijn we beide tevreden!

We sleutelen ook vaak samen, dus het is niet zo dat ik al het werk doe hoor.
Dimitri schreef: 02 okt 2023, 10:06 Mooi werk! Dat is wel lekker werken, zo'n werkplaats. Ideaal!
Er is maar één nadeel aan, je moet elke dag opruimen wat je gebruikt hebt.
Doordeweeks worden er namelijk gewoon vrachtwagens gebouwd, dus alles moet weer op de plek als ik stop met klussen. Dat voegt hooguit een half uurtje toe aan werk, is dus prima mee te leven als je ziet wat het mij brengt.
Sabberjoch schreef: 02 okt 2023, 12:33 Ziet er weer goed uit. Maar geen kans dat hij bij een flinke hobbel zelf over de vangnok vliegt? Als hij dan met een rotgang weer terugkomt gaat hij zo door de klep verwacht ik. Of wellicht komt er nog een vergrendeling op?
Oh zeker! de vangnok is de eerste horde. Hij moet toch ondersteund worden op de bumper, omdat anders de scharnieren het machtig op hun donder krijgen.

Het hele rek heeft sowieso met het wiel er op wel aardig wat gewicht bij zit. Het vibreert dus ook wel iets en het constante optrekker/afremmen wat je doet met een auto zal dus op z'n tijd zeker z'n tol gaan eisen op de scharnieren en constructie.

In eerste instantie dacht ik aan een simpele trekgrendel naast de vangnok. Daarom zit er aan de linkerzijde ook een koker aan gelast (en ook omdat hij dan symmetrich is) zodat er aan de achterkant een grendel aan kan.

Maar gezien het grote moment door het hooggeplaatste reservewiel, is dat niet genoeg om het geheel trillingsvrij op te sluiten.
Ik wil proberen ter hoogte van de originele kentekenplaat verlichting (die dwarsbalk waar het bandenrek-gedeelte op staat) een slot te maken die het geheel opsluit en klemt. Dan vang ik de meeste krachten op en zit het geheel ook mooi vast.

Bij Onkenhout hebben ze bijvoorbeeld heel veel mooie oplossingen hiervoor.
https://www.onkenhout.nl/access-solutio ... iksluiting~

Hier zit ik nu naar te kijken in combinatie met een splitter en bediening.
Dus 2 sloten met stootrubbers er in (zodat het geheel niet rammelt) en dan bedienen met één grendel. Sluitingen werken met staalkabels, dus prima te doen.

Een soort motorkapslot, maar dan voor het bandenrek.
De kleinste kunnen per stuk al +-260kg trekkracht hebben op het slot. Dus als ik er 2 monteer, kan ik vgm met een gerust hart door het terrein cruisen.

Maar dat iets wat ik nu voor ogen zie. Heb de 3D bestanden nog niet gedownload, dus ga nog wel even schetsen in de vrije uurtjes.
Arthur schreef: 02 okt 2023, 12:28 Respect! Hij wordt alleen een keer zo zwaar straks? :tooth:
Ten opzichte van toen wij hem kochten is hij inderdaad alleen maar zwaarder geworden.
maar dat was ook niet moeilijk gezien de grote gaten in de carrosserie :P

Het geheel wordt wel vrij zwaar, daar ben ik mij van bewust.
Solidworks gaf aan dat het geheel zonder bevestigingsmateriaal en lassen zo'n 28kg woog zonder band/velg.
Dus een goede 40-50kg zal het in z'n totaliteit wel worden als ik de achterkant klaar heb.

Zware bumper voor, lier, zware bumper achter, bandenrek, dakrek, grotere banden en een paar kilo aan RVS uitlaat. Ik denk dat als hij klaar is zo'n 120-150kg zwaarder is dan een standaard XJ. (1600kg rijklaar)

dan weegt hij in z'n totaliteit dus +- 1800/1900 kg. Best prima toch?
Max massa is 2200kg, dus we zitten best veilig.
En zuinig is hij toch al niet :P

Arstey
Berichten: 268
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Arstey » 02 okt 2023, 14:30

Ook is het achterwiel achterop veel beter voor het zwaartepunt. Zo zwaar wiel op je dak is niet leuk als je eens scheef in de greppel hangt bij het offroaden.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door EvdP » 02 okt 2023, 14:43

Wat staat er in je rek? In die plaat onder je band?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Estoque » 02 okt 2023, 14:59

EvdP schreef: 02 okt 2023, 14:43 Wat staat er in je rek? In die plaat onder je band?
Je bedoeld dit?
Afbeelding

Is het front van ons type XJ. Koplampen, DRL, knipperlichten en grille.
Afbeelding

Jeep heeft normaal 7 sleuven in de grille (ronde koplampen, 7 verticale sleuven in de grille)

Op elke Wrangler zie je wel zo'n sticker zitten en dat vond ik wel cool. Maar dat kon niet voor onze XJ, want die heeft dus als één van de weinige jeeps 8 sleuven.

En gezien ik nogal een handje heb in het "personaliseren", maar ik niet m'n naam in plaatwerk wil laten laseren. Vond ik dit wel een leuk "merkje".

Het idee is om in die ruimte achter die grille een 3e remlicht te monteren. Dus wanneer we remmen, de uitgelaserde grill rood op licht. Maar dat is een gimmick die ik nog niet uitgewerkt heb, maar wel leuk vond als we tijd over hebben voor de run.
Arstey schreef: 02 okt 2023, 14:30 Ook is het achterwiel achterop veel beter voor het zwaartepunt. Zo zwaar wiel op je dak is niet leuk als je eens scheef in de greppel hangt bij het offroaden.
Inderdaad bijkomend voordeel, maar de voornaamste beweegreden was looks. Jouw feit is een bijkomend voordeel.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Martijn_bmw » 02 okt 2023, 15:12

Gave update weer! Mooi als je zo'n ruimte en handigheid hebt om zelf te knutselen :)

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door EvdP » 02 okt 2023, 18:31

Estoque schreef: 02 okt 2023, 14:59
EvdP schreef: 02 okt 2023, 14:43 Wat staat er in je rek? In die plaat onder je band?
Je bedoeld dit?
Inderdaad, dat bedoelde ik. Leuk detail.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door PeterB » 03 okt 2023, 08:13

Nou nog een crea oplossing voor de kentekenplaat inclusief verlichting.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.6 - Interieur en Achterbumper

Bericht door Estoque » 03 okt 2023, 09:36

PeterB schreef: 03 okt 2023, 08:13 Nou nog een crea oplossing voor de kentekenplaat inclusief verlichting.
Niks crea-bea, gewoon zoals we het ook op vrachtwagens doen.

Middels een Rubolite kentekenplaathouder met LED verlichting, of met 2 losse LED lampjes naast de kentekenplaat.
is namelijk allemaal in de ontwerpfase al rekening mee gehouden :P

Afbeelding

2 van dit soort kleine lampjes er naast, en het is allemaal weer APK proof <3

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, erwin20vt, R728i, Thomas H en 57 gasten