Smart home systemen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Smart home systemen

Bericht door Philipoo » 02 jan 2023, 10:50

Lieve DF'ers,

aangezien iedereen hier altijd helemaal geil wordt van alles zelf kunnen regelen, leuke gadgets installeren, de opbrengst van je zonnepanelen tot op de minuut in kaart kunnen brengen en altijd kunnen kijken hoe het met je auto is, zullen er ook vast wel wat mensen zijn die goeie smart home systemen thuis hebben.

Ik heb geen zin om zelf uitgebreid te gaan programmeren, daar word ik gewoon simpelweg niet blij van, dus ik ga geen raspberry pi systeem aansluiten.
Volgende maand komt Homey met een nieuw systeem wat mij wel interessant lijkt: https://homey.app/nl-nl/homey-pro/

Wie van jullie heeft er ervaring met wat nou het handigste is voor thuis? Ik wil een aantal simpele loops kunnen instellen voor wanneer ik bijvoorbeeld de oprit oprijd dat de lampen aan gaan. Verwarming die automatisch gestuurd is en boven ook de airco meepakt op het moment dat de prijs laag is etc. Wat gebruiken jullie en waar zijn er ervaringen mee?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Smart home systemen

Bericht door Eeuwe » 02 jan 2023, 11:15

Wat zoek je precies? Ik heb alleen maar thermostaat op afstand, verlichting op afstand en een systeem van Home Wizard, ben er tevreden mee. Maar voor oprit etc geen idee.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Smart home systemen

Bericht door Barend » 02 jan 2023, 11:17

Ik gebruik een combinatie van Google Home, Google Nest thermostaat, Sonos en Hue verlichting.

Niet super geavanceerd maar kan met stem commando’s & automatisering eigenlijk alles in huis doen. De audio, de verlichting & de verwarming besturen.
Heb sensoren voor verlichting die dan weer aan- of uitgaan bij een bepaalde hoeveelheid (dag)licht en/of beweging.

Vaak over Homey gelezen en denk dat je daar nog net wat geavanceerder mee kunt configureren maar in mijn ervaring is het ‘hoe complexer hoe meer irritatie als het niet werkt’. Ik hou het het liefst zo simpel mogelijk.

Een Hue outdoor sensor + hoe verlichting zou bijvoorbeeld je usecase voor de verlichting al oplossen.

De usecase voor slimme verwarming (airco + dynamische tarieven) is wat complexer, daar is op Tweakers wel één en ander over te vinden.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Smart home systemen

Bericht door Fabian » 02 jan 2023, 11:31

Vroeger had ik HomeWizard, toen radiofrequenties nog zo'n beetje de enige schakelmethode was. Dat is nu echt wel achterhaald, zeker omdat je geen terugkoppeling krijgt om je opdracht geslaagd is.

Ik gebruik Homey, tot volle tevredenheid. Kan er werkelijk alles mee aansturen, werkt met bijna alle protocollen. Ik heb in 2 jaar nog geen storing gehad (en heb er best wat aan hangen met diverse protocollen ook, lampen, schakelaars, contacten, airco's, deurbel, camera's etc etc). Goed bereik ook. Opdates zijn probleemloos, kan er niets verkeerds over zeggen eigenlijk.

Werkt super simper, kind kan de was doen.

Je kan het zo complex maken als je zelf wilt natuurlijk qua scenario's.
Laatst gewijzigd door Fabian op 02 jan 2023, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Smart home systemen

Bericht door smiley » 02 jan 2023, 11:32

Ik heb een schraapsysteem met google home, speaker en de verlichting/stekkers van de Action LSC smart serie (wat eigenlijk tuya is)
Niet echt waar het topic over gaat, maar met RBG lampies van 5 euro en slimme stekkers van 6 euro was ik om.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Smart home systemen

Bericht door Philipoo » 02 jan 2023, 12:51

Fabian schreef: 02 jan 2023, 11:31 Vroeger had ik HomeWizard, toen radiofrequenties nog zo'n beetje de enige schakelmethode was. Dat is nu echt wel achterhaald, zeker omdat je geen terugkoppeling krijgt om je opdracht geslaagd is.

Ik gebruik Homey, tot volle tevredenheid. Kan er werkelijk alles mee aansturen, werkt met bijna alle protocollen. Ik heb in 2 jaar nog geen storing gehad (en heb er best wat aan hangen met diverse protocollen ook, lampen, schakelaars, contacten, airco's, deurbel, camera's etc etc). Goed bereik ook. Opdates zijn probleemloos, kan er niets verkeerds over zeggen eigenlijk.

Werkt super simper, kind kan de was doen.

Je kan het zo complex maken als je zelf wilt natuurlijk qua scenario's.
Jij hebt het 2019 model homey pro dan? Nooit issues mee is wel erg prettig om te horen! Tot hoe ver gaan jouw aansturingssystemen?
Barend schreef: 02 jan 2023, 11:17 Ik gebruik een combinatie van Google Home, Google Nest thermostaat, Sonos en Hue verlichting.

Niet super geavanceerd maar kan met stem commando’s & automatisering eigenlijk alles in huis doen. De audio, de verlichting & de verwarming besturen.
Heb sensoren voor verlichting die dan weer aan- of uitgaan bij een bepaalde hoeveelheid (dag)licht en/of beweging.

Vaak over Homey gelezen en denk dat je daar nog net wat geavanceerder mee kunt configureren maar in mijn ervaring is het ‘hoe complexer hoe meer irritatie als het niet werkt’. Ik hou het het liefst zo simpel mogelijk.

Een Hue outdoor sensor + hoe verlichting zou bijvoorbeeld je usecase voor de verlichting al oplossen.

De usecase voor slimme verwarming (airco + dynamische tarieven) is wat complexer, daar is op Tweakers wel één en ander over te vinden.
Het ding is ook dat ik graag alles wil gaan combineren. Ik heb nu een app voor de naim boxen, de cv, er komt zo elektrische vloerverwarming en airco bij op de bovenste verdieping, dat worden ook weer 2 losse systemen. Ik wil gewoon graag alles gecombineerd hebben. Ook een fijne vind ik bijvoorbeeld dat als ik de trap naar zolder op ga, dat alle lampen aan gaan op een bepaalde tijd etc. Ik wil het graag gewoon slim en toekomstbestendig aan gaan sturen!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Smart home systemen

Bericht door matthyssie » 02 jan 2023, 13:17

Wat ik hier mis is Matter, de volgende stap in gebruiksvriendelijkheid qua home smart producten:

https://www.iculture.nl/uitleg/matter/

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Smart home systemen

Bericht door Philipoo » 02 jan 2023, 13:19

matthyssie schreef: 02 jan 2023, 13:17 Wat ik hier mis is Matter, de volgende stap in gebruiksvriendelijkheid qua home smart producten:

https://www.iculture.nl/uitleg/matter/
Die volgt in Q2 op de homey pro

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Smart home systemen

Bericht door Stefan R » 02 jan 2023, 21:08

Philipoo schreef: 02 jan 2023, 12:51
Fabian schreef: 02 jan 2023, 11:31 Vroeger had ik HomeWizard, toen radiofrequenties nog zo'n beetje de enige schakelmethode was. Dat is nu echt wel achterhaald, zeker omdat je geen terugkoppeling krijgt om je opdracht geslaagd is.

Ik gebruik Homey, tot volle tevredenheid. Kan er werkelijk alles mee aansturen, werkt met bijna alle protocollen. Ik heb in 2 jaar nog geen storing gehad (en heb er best wat aan hangen met diverse protocollen ook, lampen, schakelaars, contacten, airco's, deurbel, camera's etc etc). Goed bereik ook. Opdates zijn probleemloos, kan er niets verkeerds over zeggen eigenlijk.

Werkt super simper, kind kan de was doen.

Je kan het zo complex maken als je zelf wilt natuurlijk qua scenario's.
Jij hebt het 2019 model homey pro dan? Nooit issues mee is wel erg prettig om te horen! Tot hoe ver gaan jouw aansturingssystemen?
Barend schreef: 02 jan 2023, 11:17 Ik gebruik een combinatie van Google Home, Google Nest thermostaat, Sonos en Hue verlichting.

Niet super geavanceerd maar kan met stem commando’s & automatisering eigenlijk alles in huis doen. De audio, de verlichting & de verwarming besturen.
Heb sensoren voor verlichting die dan weer aan- of uitgaan bij een bepaalde hoeveelheid (dag)licht en/of beweging.

Vaak over Homey gelezen en denk dat je daar nog net wat geavanceerder mee kunt configureren maar in mijn ervaring is het ‘hoe complexer hoe meer irritatie als het niet werkt’. Ik hou het het liefst zo simpel mogelijk.

Een Hue outdoor sensor + hoe verlichting zou bijvoorbeeld je usecase voor de verlichting al oplossen.

De usecase voor slimme verwarming (airco + dynamische tarieven) is wat complexer, daar is op Tweakers wel één en ander over te vinden.
Het ding is ook dat ik graag alles wil gaan combineren. Ik heb nu een app voor de naim boxen, de cv, er komt zo elektrische vloerverwarming en airco bij op de bovenste verdieping, dat worden ook weer 2 losse systemen. Ik wil gewoon graag alles gecombineerd hebben. Ook een fijne vind ik bijvoorbeeld dat als ik de trap naar zolder op ga, dat alle lampen aan gaan op een bepaalde tijd etc. Ik wil het graag gewoon slim en toekomstbestendig aan gaan sturen!
Vaak kan je deze apps/systemen koppelen aan Google Home, ik doe ongeveer hetzelfde als Smiley. Om te proberen , cheap-ass Liddl smart home gekocht daarnaast ook nog wat Sonos en de TV gekoppeld aan Google Home. Voor de verlichting standaard routines gemaakt en dat werkt tot nu toe naar volle tevredenheid.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Smart home systemen

Bericht door HJ2 » 03 jan 2023, 00:21

Homey knoopt ook hier alles naar tevredenheid aan elkaar.
Bijvoorbeeld: als de afzuigkap meer dan 20 watt trekt gaat de mechanische ventilatie naar max. En loopt nog 20 minuten na als de afzuigkap weer uit is.
Superhandig. Ook de gordijnen en de verlichting lopen, naast de afstandbedieningen geautomatiseerd op homey met voorwaarden als tijd, hoeveelheid lux enz.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Smart home systemen

Bericht door Barend » 03 jan 2023, 11:19

Philipoo schreef: 02 jan 2023, 12:51
Barend schreef: 02 jan 2023, 11:17 Ik gebruik een combinatie van Google Home, Google Nest thermostaat, Sonos en Hue verlichting.

Niet super geavanceerd maar kan met stem commando’s & automatisering eigenlijk alles in huis doen. De audio, de verlichting & de verwarming besturen.
Heb sensoren voor verlichting die dan weer aan- of uitgaan bij een bepaalde hoeveelheid (dag)licht en/of beweging.

Vaak over Homey gelezen en denk dat je daar nog net wat geavanceerder mee kunt configureren maar in mijn ervaring is het ‘hoe complexer hoe meer irritatie als het niet werkt’. Ik hou het het liefst zo simpel mogelijk.

Een Hue outdoor sensor + hoe verlichting zou bijvoorbeeld je usecase voor de verlichting al oplossen.

De usecase voor slimme verwarming (airco + dynamische tarieven) is wat complexer, daar is op Tweakers wel één en ander over te vinden.
Het ding is ook dat ik graag alles wil gaan combineren. Ik heb nu een app voor de naim boxen, de cv, er komt zo elektrische vloerverwarming en airco bij op de bovenste verdieping, dat worden ook weer 2 losse systemen. Ik wil gewoon graag alles gecombineerd hebben. Ook een fijne vind ik bijvoorbeeld dat als ik de trap naar zolder op ga, dat alle lampen aan gaan op een bepaalde tijd etc. Ik wil het graag gewoon slim en toekomstbestendig aan gaan sturen!
In principe is het idee dat je dan Google Home gebruikt als centraal management systeem. Je kunt de meeste systemen koppelen aan Google Home. Denk wel dat Homey wat meer geavanceerd is.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Smart home systemen

Bericht door Bert ///M3 » 03 jan 2023, 20:51

Ik gebruik HomeAssistant als overkoepelend systeem. Je kan dat op een mini PC draaien, een Pi enz. Ik draai het als VM op 1 van mijn servers.

HA is meer een beetje voor de hobbisten omdat veel add-ons door gebruikers ontwikkeld worden. Voordeel is dat er niks via clouds enz hoeft, als je internet er uit ligt werkt alles gewoon door.

Verlichting philips Hue. Hier en daar met bewegingssensoren. Ik heb op de meeste plaatsen wel gewoon een dimmer switch zodat je de verlichting gewoon aan en uit kan zetten.

Zigbee aansturing via een Sonoff module die gereflashed is voor HZA, de Zigbee versie van Home Assistant.

Stroomverbruik / Gasverbruik uitleesbaar via Home Assistant Energy panel.

Home assistant heeft nog wat handige add-ons zoals WireGuard VPN server enz.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1321
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Smart home systemen

Bericht door Fedmas » 04 jan 2023, 09:13

Ik heb ook HomeAssistant draaien. Is wel een wat hogere drempel dan een Homey, maar je kan er dan ook zowat alles mee. Persoonlijk zou ik overigens Homey ook aanraden. Makkelijkere opt-in.

Gebruikersavatar
Chaert-RS
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2018, 19:05
Auto: Renault Megane RS Cup

Re: Smart home systemen

Bericht door Chaert-RS » 05 jan 2023, 12:06

Ik draai ook Home Assistant maar dat is echt niet aan te raden als je er niet al te veel tijd in wilt steken. Wel de beste optie als je daar wel toe bereid bent overigens en steeds meer zaken kunnen zonder te hoeven programmeren worden aangestuurd.

In deze situatie zou ik ook een Homey aanraden. Enige nadeel wat mij betreft is dat je afhankelijk bent van een externe partij. Als deze bijvoorbeeld failliet gaat is het afwachten welke functonaliteit er van het apparaat overblijft.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: Smart home systemen

Bericht door Sjoerd » 05 jan 2023, 13:01

Ik gebruik Yubii (voorheen Fibaro) sinds 2018. Dat was toendertijd het meest open sourced en makkelijkste domotica systeem om te programmeren. In het begin best wat problemen gehad omdat een aantal van de installateurs toch onvoldoende ervaring had en de software van fibaro nog niet stabiel was. Na een aantal software updates draait de hardware (server) nu een aantal jaar goed. En de ervaring bij mijn eigen (en andere) installateurs is inmiddels een stuk beter.

Heb ik alles kunnen integreren in Yubii? Nee; helaas niet. Maar met de apps die ik gebruik loopt alles wel goed; met uitzondering van de verwarming. Ik kan zo goed als mijn hele huis bedienen op afstand en heb ook redelijk wat geautomatiseerd. Ik wil dit of volgend jaar naar de 2.0 versie thuis gaan. Eerst even verdiepen in het één en ander.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Smart home systemen

Bericht door HJ2 » 05 jan 2023, 22:21

Alle Fibaro moik draait ook netjes onder Homey.
Fijne sensoren met veel opties. Alleen de raamsensor vind ik een onding omdat het kapje er steeds afpopt (bij alle generaties trouwens)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Smart home systemen

Bericht door JP » 04 nov 2023, 16:25


Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Smart home systemen

Bericht door Bert ///M3 » 04 nov 2023, 17:15

Dat heb ik in principe in HomeAssisant zitten. Gaat via een module die je op je netwerk aansluit en vervolgens inplugt op je meter.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Smart home systemen

Bericht door JP » 04 nov 2023, 19:11

Kan die ook je waterverbruik meten ? Van de ene kant zou ik het graag centraal willen bijhouden, inclusief de stadsverwarming (GJ) maar van de andere kant.....:tooth: vorige maand had ik maar 102kWh, 0.3GJ, en 2m3 aan water verbruikt. :whistle:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Smart home systemen

Bericht door Bram » 04 nov 2023, 19:30

Jij doucht en slaapt bij de buren?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Smart home systemen

Bericht door Martijn_bmw » 04 nov 2023, 19:34

Bram schreef: 04 nov 2023, 19:30 Jij doucht en slaapt bij de buren?
:tooth: 2m3 water is wel heel weinig :) water hou ik per maand niet bij maar jaarlijks zitten we op zo’n 125m3.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Smart home systemen

Bericht door Bram » 04 nov 2023, 19:36

Wij afgelopen jaar 129m3. Vind dat best veel eigenlijk, maar ik douche dan ook elke ochtend.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Smart home systemen

Bericht door JP » 04 nov 2023, 19:48

Douchen (soms 2x per dag, maar ik heb ook nog een bad.....) vaatwasser en wasmachine, beide 2x per week.
Voorheen hadden we 100m3 inclusief tuin bewateren en auto wassen op oprit. Dat laatste heb ik nu niet meer......gelukkig/helaas :tooth:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Smart home systemen

Bericht door matthyssie » 06 nov 2023, 09:30

JP schreef: 04 nov 2023, 19:11 Kan die ook je waterverbruik meten ?
Zeker!

https://www.homewizard.com/nl/watermeter/

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Smart home systemen

Bericht door Tom » 06 nov 2023, 09:45

Ik heb wel een hidden sound system.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sitechris, vigilante en 408 gasten