BMW E46 Sedan | 325i Clubsport | Cosmetische updates, P4

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door jessedehaan » 05 dec 2022, 11:33

Wat mooi om mee te lezen, en details als pookafwerking tellen zeker mee.
Die versteviginsplaten voor de veerpoottorens heb ik nog nooit gezien, heb je die bestseld of gemaakt? En aan de onderkant ook de bekende versteviginsplaten gezet?

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 05 dec 2022, 13:16

jessedehaan schreef: 05 dec 2022, 11:33 Wat mooi om mee te lezen, en details als pookafwerking tellen zeker mee.
Ja als een man van details is dat voor mij even belangrijk, haha.
jessedehaan schreef: 05 dec 2022, 11:33 Die versteviginsplaten voor de veerpoottorens heb ik nog nooit gezien, heb je die bestseld of gemaakt? En aan de onderkant ook de bekende versteviginsplaten gezet?
Deze heb ik besteld inderdaad (Of heeft een bekende besteld, ik durf zo niet meer te zeggen waar), en inderdaad icm ook de onderste (OEM BMW). Een van de torens was 'gemushroomd', dus stond bol. Deze heb ik iets terug gehamerd, en toen met de bovenste en onderste plaat gesandwiched. Deze gaat geen kant meer op.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door yorick » 05 dec 2022, 20:58

Geen half werk deze auto.

Wat bedoelen ze met true coil over?

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 05 dec 2022, 21:54

yorick schreef: 05 dec 2022, 20:58 Wat bedoelen ze met true coil over?
Dat de veer om de schokbreker zit, in plaats van dat de veer los is van de schokbreker (zoals origineel bij deze BMW's)

Gebruikersavatar
Bjeffindividual
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Bjeffindividual » 05 dec 2022, 23:07

Op dit moment bouwt ast een onderstel voor mijn e46 met coilover achter. Ik zal je de settings delen. Is wel op een lager gewicht (sub 1100kg).

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 06 dec 2022, 09:58

Bjeffindividual schreef: 05 dec 2022, 23:07 Op dit moment bouwt ast een onderstel voor mijn e46 met coilover achter. Ik zal je de settings delen. Is wel op een lager gewicht (sub 1100kg).
Ja goede info, alle info over true coilover setups is welkom, want er is bar weinig over te vinden.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1502
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Baboulah » 06 dec 2022, 11:35

Wat staan goede japanse velgen toch goed onder EURO wagens, heel gaaf zo onder de E46!

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 06 dec 2022, 13:06

Baboulah schreef: 06 dec 2022, 11:35 Wat staan goede japanse velgen toch goed onder EURO wagens, heel gaaf zo onder de E46!
Amen mijn vriend! Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door yorick » 06 dec 2022, 17:32

Aha oké, had verwacht dat de true een betekenis zou hebben.

Heb even in email gespit naar de veersterktes van mijn intrax set, maar kan het nergens terugvinden. Denk dat je zoiets proef ondervindelijk moet vaststellen.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 07 dec 2022, 10:04

yorick schreef: 06 dec 2022, 17:32 Heb even in email gespit naar de veersterktes van mijn intrax set, maar kan het nergens terugvinden. Denk dat je zoiets proef ondervindelijk moet vaststellen.
Ja precies, alles wijst erop dat de veer te sterk is, dus mijn enige optie is om een slappere veer te pakken. Zodra de auto weer de winterstalling uitkomt gaan we dat eens testen.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool

Bericht door Hoff » 06 jan 2023, 08:57

Ik zit al sinds het moment dat de auto de brug af is met een geluid van de koppeling bij wegrijden. De bak en koppelingsplaat had ik al in gebruik in de compact (zo'n 750km mee gereden), en in de E46 enkel een nieuw vliegwiel en drukgroep gemonteerd. Vliegwiel van 7.6kg staal naar 3.2kg CNC alu, en drukgroep van OEM 330i naar E34 M5. het enige verschil is dus dat het ietsje lichter is geworden, en dat de drukgroep een stuk zwaarder/sterker is.

Nou heb ik gisteren avond de bak er even afgepakt om te kijken of er niet ergens gewoon iets verkeerd zit, maar ik schrok behoorlijk toen ik de drukgroep in mijn hand pakte... Goede heatspots op het vliegwiel en de drukgroep, en de plaat compleet verglaasd. (FYI, drukgroep en vliegwiel heeft nog geen 1000km gezien)

Het eerste wat ik dan denk ik is: 'dat is te heet geweest'. Maar ik kan mijn vinger er niet op leggen wanneer het te heet zou zijn geweest. De plaat slipt niet, en de bite is ook gewoon super. Het geluid wat ik had maakt deze al sinds het begin, dus toen was het ook nog zeker niet verglaasd. De auto is het circuit nog niet op geweest, en zo'n 75% van de kilometers zijn snelweg geweest.

De koppeling komt ook fatsoenlijk los, en het aangrijppunt zit strak in het midden. Ik kan het niet plaatsen...

Zie foto's.

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door yorick » 06 jan 2023, 10:41

Dat is wel balen, geen overmatig stof/slijpsel in het huis?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door Eeuwe » 06 jan 2023, 10:47

Oei ja dit zijn de minder mooie uitzoek klusjes.. Ben benieuwd wat hier nou gaarne was.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door Knot » 06 jan 2023, 10:49

Kan het niet zijn dat het door de 6puck oneffenheden in afzet op de drukgroep zijn gekomen en daardoor de boel niet netjes aansluit/schaaft?

Crookie
Berichten: 4302
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door Crookie » 06 jan 2023, 11:36

Zou bijna zeggen dat de frictiedisc te dicht op beide vlakken zit. Het materiaal is er al behoorlijk van af.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door Hoff » 06 jan 2023, 11:54

yorick schreef: 06 jan 2023, 10:41 Dat is wel balen, geen overmatig stof/slijpsel in het huis?
Wel wat, maar niet overmatig.
Knot schreef: 06 jan 2023, 10:49 Kan het niet zijn dat het door de 6puck oneffenheden in afzet op de drukgroep zijn gekomen en daardoor de boel niet netjes aansluit/schaaft?
Wellicht, goed om te checken.
Crookie schreef: 06 jan 2023, 11:36 Zou bijna zeggen dat de frictiedisc te dicht op beide vlakken zit. Het materiaal is er al behoorlijk van af.
Het is niet of de plaat echt versleten is, maar hij is vooral verglaasd.

Crookie
Berichten: 4302
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door Crookie » 06 jan 2023, 11:59

Hmm en het alu vliegwiel, slechte warmte afvoer vs staal?

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door Hoff » 06 jan 2023, 13:45

Hmm, het is een veel gebruikt vliegwiel voor race applicaties, kan me dat ook niet zo snel voorstellen. Ik heb zojuist een organische plaat besteld, gezien een 6-puck sinter toch overkill is.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door Knot » 06 jan 2023, 13:48

Ik had volgens mij een OMP 5-puck sinterkoppeling op het originele vliegwiel (dual mass) en originele drukgroep en nooit ellende ermee gehad in mijn E36, niet de hele dag clutch-kicks natuurlijk, afentoe een keertje als je 1000rpm miste midcorner of als ie met burnouts niet lekker pakte van 1 naar 2 maar verder deed ie het prima zowel op straat als op driftdagen.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door yorick » 06 jan 2023, 15:16

Aluminium geleid warmte juist heel erg goed. Zou het zelf ook hebben gezocht in het frictie materiaal. Maar heb er zelf geen ervaring mee. Wellicht dat de leverancier met advies kan komen.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door Hoff » 06 jan 2023, 20:40

Knot schreef: 06 jan 2023, 13:48 Ik had volgens mij een OMP 5-puck sinterkoppeling op het originele vliegwiel (dual mass) en originele drukgroep en nooit ellende ermee gehad in mijn E36, niet de hele dag clutch-kicks natuurlijk, afentoe een keertje als je 1000rpm miste midcorner of als ie met burnouts niet lekker pakte van 1 naar 2 maar verder deed ie het prima zowel op straat als op driftdagen.
Ik heb zelf ook al jarenlang ervaring met sinterplaten, en dan wél met clutchkicks, en launches, en burnouts, etc.

Gek genoeg was dat met goedkope platen, en is dit een kneiterdure plaat van PPF. Misschien ook die maar eens contacten, interdaad.

Crookie
Berichten: 4302
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door Crookie » 07 jan 2023, 10:43

Als de plaat verglaasd is zou ik toch zeggen dat er continu wrijving is geweest.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door Knot » 07 jan 2023, 11:43

Loopt niet vrij kijkt het of schreef

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.

Bericht door Hoff » 09 jan 2023, 11:48

Hoe meer ik naar de foto's kijk, hoe meer ik het idee heb dat de drukgroep er niet recht op gezeten heeft. Zowel het vliegwiel als de drukgroep hebben een gedeelte dat erg warm is geworden, en een zijde die minder warm lijkt geworden. Ik denk dat ik dat maar eens moet controleren.

Inmiddels wel een nieuwe, organische plaat besteld, om af te stappen van de sinterplaat.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E46 Sedan | 325i Clubsport

Bericht door Hoff » 17 jan 2023, 10:04

Nou, tijdens de koppeling inspectie viel mijn oog op de achterste krukaskering (ik had ergens een lekkage, gelukkig niet op de koppeling).

Ik had het vliegwiel gedemonteerd, en zie hier...

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

Beste laag vloeibare pakking achter de case van de kering, terwijl hier OEM gewoon een pakking tussen zit.

Gedemonteerd, en toen bleek de OEM pakking nog onder de vloeibare te zitten.

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

De kering zelf voelde ook niet super vers meer, dus ik had al een nieuwe klaarliggen om te monteren. daarnaast kwam de lekkage waarschijnlijk onder de case vandaan, omdat deze "droog" op de carterpan zat (hier zit wel nog de carterpanpakking, maar als dat los is geweest doet dat vrij weinig...). Dus nieuwe kering, nieuwe pakking achter de case, en een BEETJE vloeibare op de carterpan, en dus weer gefixt.

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

Nu de bak er weer achter, en we kunnen weer vooruit. In de hoop dat de nieuwe koppelingsplaat het wel gaat overleven!

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMeinders, Estoque, KoenM, Sidney, Vanreijmersdal en 79 gasten