BMW E46 Sedan | 325i Clubsport | Cosmetische updates, P4
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Wat mooi om mee te lezen, en details als pookafwerking tellen zeker mee.
Die versteviginsplaten voor de veerpoottorens heb ik nog nooit gezien, heb je die bestseld of gemaakt? En aan de onderkant ook de bekende versteviginsplaten gezet?
Die versteviginsplaten voor de veerpoottorens heb ik nog nooit gezien, heb je die bestseld of gemaakt? En aan de onderkant ook de bekende versteviginsplaten gezet?
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Ja als een man van details is dat voor mij even belangrijk, haha.jessedehaan schreef: ↑05 dec 2022, 11:33 Wat mooi om mee te lezen, en details als pookafwerking tellen zeker mee.
Deze heb ik besteld inderdaad (Of heeft een bekende besteld, ik durf zo niet meer te zeggen waar), en inderdaad icm ook de onderste (OEM BMW). Een van de torens was 'gemushroomd', dus stond bol. Deze heb ik iets terug gehamerd, en toen met de bovenste en onderste plaat gesandwiched. Deze gaat geen kant meer op.jessedehaan schreef: ↑05 dec 2022, 11:33 Die versteviginsplaten voor de veerpoottorens heb ik nog nooit gezien, heb je die bestseld of gemaakt? En aan de onderkant ook de bekende versteviginsplaten gezet?
- yorick
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Geen half werk deze auto.
Wat bedoelen ze met true coil over?
Wat bedoelen ze met true coil over?
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
- Bjeffindividual
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Op dit moment bouwt ast een onderstel voor mijn e46 met coilover achter. Ik zal je de settings delen. Is wel op een lager gewicht (sub 1100kg).
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Ja goede info, alle info over true coilover setups is welkom, want er is bar weinig over te vinden.Bjeffindividual schreef: ↑05 dec 2022, 23:07 Op dit moment bouwt ast een onderstel voor mijn e46 met coilover achter. Ik zal je de settings delen. Is wel op een lager gewicht (sub 1100kg).
- Baboulah
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Wat staan goede japanse velgen toch goed onder EURO wagens, heel gaaf zo onder de E46!
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
- yorick
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Aha oké, had verwacht dat de true een betekenis zou hebben.
Heb even in email gespit naar de veersterktes van mijn intrax set, maar kan het nergens terugvinden. Denk dat je zoiets proef ondervindelijk moet vaststellen.
Heb even in email gespit naar de veersterktes van mijn intrax set, maar kan het nergens terugvinden. Denk dat je zoiets proef ondervindelijk moet vaststellen.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Ja precies, alles wijst erop dat de veer te sterk is, dus mijn enige optie is om een slappere veer te pakken. Zodra de auto weer de winterstalling uitkomt gaan we dat eens testen.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | 2023+ tracktool
Ik zit al sinds het moment dat de auto de brug af is met een geluid van de koppeling bij wegrijden. De bak en koppelingsplaat had ik al in gebruik in de compact (zo'n 750km mee gereden), en in de E46 enkel een nieuw vliegwiel en drukgroep gemonteerd. Vliegwiel van 7.6kg staal naar 3.2kg CNC alu, en drukgroep van OEM 330i naar E34 M5. het enige verschil is dus dat het ietsje lichter is geworden, en dat de drukgroep een stuk zwaarder/sterker is.
Nou heb ik gisteren avond de bak er even afgepakt om te kijken of er niet ergens gewoon iets verkeerd zit, maar ik schrok behoorlijk toen ik de drukgroep in mijn hand pakte... Goede heatspots op het vliegwiel en de drukgroep, en de plaat compleet verglaasd. (FYI, drukgroep en vliegwiel heeft nog geen 1000km gezien)
Het eerste wat ik dan denk ik is: 'dat is te heet geweest'. Maar ik kan mijn vinger er niet op leggen wanneer het te heet zou zijn geweest. De plaat slipt niet, en de bite is ook gewoon super. Het geluid wat ik had maakt deze al sinds het begin, dus toen was het ook nog zeker niet verglaasd. De auto is het circuit nog niet op geweest, en zo'n 75% van de kilometers zijn snelweg geweest.
De koppeling komt ook fatsoenlijk los, en het aangrijppunt zit strak in het midden. Ik kan het niet plaatsen...
Zie foto's.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Nou heb ik gisteren avond de bak er even afgepakt om te kijken of er niet ergens gewoon iets verkeerd zit, maar ik schrok behoorlijk toen ik de drukgroep in mijn hand pakte... Goede heatspots op het vliegwiel en de drukgroep, en de plaat compleet verglaasd. (FYI, drukgroep en vliegwiel heeft nog geen 1000km gezien)
Het eerste wat ik dan denk ik is: 'dat is te heet geweest'. Maar ik kan mijn vinger er niet op leggen wanneer het te heet zou zijn geweest. De plaat slipt niet, en de bite is ook gewoon super. Het geluid wat ik had maakt deze al sinds het begin, dus toen was het ook nog zeker niet verglaasd. De auto is het circuit nog niet op geweest, en zo'n 75% van de kilometers zijn snelweg geweest.
De koppeling komt ook fatsoenlijk los, en het aangrijppunt zit strak in het midden. Ik kan het niet plaatsen...
Zie foto's.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
- yorick
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Dat is wel balen, geen overmatig stof/slijpsel in het huis?
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Oei ja dit zijn de minder mooie uitzoek klusjes.. Ben benieuwd wat hier nou gaarne was.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Kan het niet zijn dat het door de 6puck oneffenheden in afzet op de drukgroep zijn gekomen en daardoor de boel niet netjes aansluit/schaaft?
-
- Berichten: 4302
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Zou bijna zeggen dat de frictiedisc te dicht op beide vlakken zit. Het materiaal is er al behoorlijk van af.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Wel wat, maar niet overmatig.
Wellicht, goed om te checken.
Het is niet of de plaat echt versleten is, maar hij is vooral verglaasd.
-
- Berichten: 4302
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Hmm en het alu vliegwiel, slechte warmte afvoer vs staal?
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Hmm, het is een veel gebruikt vliegwiel voor race applicaties, kan me dat ook niet zo snel voorstellen. Ik heb zojuist een organische plaat besteld, gezien een 6-puck sinter toch overkill is.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Ik had volgens mij een OMP 5-puck sinterkoppeling op het originele vliegwiel (dual mass) en originele drukgroep en nooit ellende ermee gehad in mijn E36, niet de hele dag clutch-kicks natuurlijk, afentoe een keertje als je 1000rpm miste midcorner of als ie met burnouts niet lekker pakte van 1 naar 2 maar verder deed ie het prima zowel op straat als op driftdagen.
- yorick
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Aluminium geleid warmte juist heel erg goed. Zou het zelf ook hebben gezocht in het frictie materiaal. Maar heb er zelf geen ervaring mee. Wellicht dat de leverancier met advies kan komen.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Ik heb zelf ook al jarenlang ervaring met sinterplaten, en dan wél met clutchkicks, en launches, en burnouts, etc.Knot schreef: ↑06 jan 2023, 13:48 Ik had volgens mij een OMP 5-puck sinterkoppeling op het originele vliegwiel (dual mass) en originele drukgroep en nooit ellende ermee gehad in mijn E36, niet de hele dag clutch-kicks natuurlijk, afentoe een keertje als je 1000rpm miste midcorner of als ie met burnouts niet lekker pakte van 1 naar 2 maar verder deed ie het prima zowel op straat als op driftdagen.
Gek genoeg was dat met goedkope platen, en is dit een kneiterdure plaat van PPF. Misschien ook die maar eens contacten, interdaad.
-
- Berichten: 4302
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Als de plaat verglaasd is zou ik toch zeggen dat er continu wrijving is geweest.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Loopt niet vrij kijkt het of schreef
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | M54B25 Clubsport | Verse koppeling, gaar?! P2.
Hoe meer ik naar de foto's kijk, hoe meer ik het idee heb dat de drukgroep er niet recht op gezeten heeft. Zowel het vliegwiel als de drukgroep hebben een gedeelte dat erg warm is geworden, en een zijde die minder warm lijkt geworden. Ik denk dat ik dat maar eens moet controleren.
Inmiddels wel een nieuwe, organische plaat besteld, om af te stappen van de sinterplaat.
Inmiddels wel een nieuwe, organische plaat besteld, om af te stappen van de sinterplaat.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E46 Sedan | 325i Clubsport
Nou, tijdens de koppeling inspectie viel mijn oog op de achterste krukaskering (ik had ergens een lekkage, gelukkig niet op de koppeling).
Ik had het vliegwiel gedemonteerd, en zie hier...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Beste laag vloeibare pakking achter de case van de kering, terwijl hier OEM gewoon een pakking tussen zit.
Gedemonteerd, en toen bleek de OEM pakking nog onder de vloeibare te zitten.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
De kering zelf voelde ook niet super vers meer, dus ik had al een nieuwe klaarliggen om te monteren. daarnaast kwam de lekkage waarschijnlijk onder de case vandaan, omdat deze "droog" op de carterpan zat (hier zit wel nog de carterpanpakking, maar als dat los is geweest doet dat vrij weinig...). Dus nieuwe kering, nieuwe pakking achter de case, en een BEETJE vloeibare op de carterpan, en dus weer gefixt.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Nu de bak er weer achter, en we kunnen weer vooruit. In de hoop dat de nieuwe koppelingsplaat het wel gaat overleven!
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Ik had het vliegwiel gedemonteerd, en zie hier...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Beste laag vloeibare pakking achter de case van de kering, terwijl hier OEM gewoon een pakking tussen zit.
Gedemonteerd, en toen bleek de OEM pakking nog onder de vloeibare te zitten.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
De kering zelf voelde ook niet super vers meer, dus ik had al een nieuwe klaarliggen om te monteren. daarnaast kwam de lekkage waarschijnlijk onder de case vandaan, omdat deze "droog" op de carterpan zat (hier zit wel nog de carterpanpakking, maar als dat los is geweest doet dat vrij weinig...). Dus nieuwe kering, nieuwe pakking achter de case, en een BEETJE vloeibare op de carterpan, en dus weer gefixt.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Nu de bak er weer achter, en we kunnen weer vooruit. In de hoop dat de nieuwe koppelingsplaat het wel gaat overleven!
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: BMeinders, Estoque, KoenM, Sidney, Vanreijmersdal en 79 gasten